Na PremiumMoto staram się na bieżąco monitorować poczynania samochodowych marek premium w Polsce. Efektem tego „monitorowania” są coroczne, epickie podsumowania rynku samochodów marek premium w naszym kraju. W ciągu roku pojawiają się mniejsze, podsumowujące aktualną sytuację rynkową. Poniżej jedno z nich za pierwsze 9 miesięcy 2019 roku. Sprawdźcie, co słychać w segmencie premium w Polsce.

Pierwsze 9 miesięcy 2019 roku wskazuje na to, że rynek nowych samochodów marek premium powoli zwalnia swoje imponujące tempo wzrostu. Na przestrzeni ostatnich 4 lat średni wzrost poziomu sprzedaży wynosił 24 proc.

Od stycznia do września 2019 roku wzrost w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego wyniósł raptem 5,5 proc. I raczej nie dojdzie do sytuacji, w której ta wartość znacząco wzrośnie do końca roku. Nie jest też tak, że ten niewielki wzrost jest spowodowany wysoką bazą z roku 2018. Rok 2018 z 11-procentowym wzrostem również nie był imponujący w porównaniu do lat 2011-2017. Wniosek jest prosty i niezbyt optymistyczny: kończą się tłuste lata dla marek premium.

Co ciekawego w rankingu samochodowych marek premium w Polsce w 2019 roku?

Wygląda na to, że wzrost sprzedaży całego segmentu premium w dużej mierze zawdzięczamy BMW, które po przyhamowniu w 2018 roku, w 2019 solidnie się rozpędziło. Przypomnę, że w 2018 roku BMW po raz pierwszy po 8 latach oddało pozycje lidera wśród najchętniej wybieranych marek segmentu premium Mercedesowi. Jako jedna z nielicznych marek premium odnotowało też spadek sprzedaży r./r.

W ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku BMW odzyskało pozycję lidera. I to jak. Odnotowało 39 proc. wzrost sprzedaży, podczas gdy sprzedaż Mercedesa w tym samym czasie urosła jedynie o 5,5 proc. Tym samym Mercedes spadł na drugie miejsce. 

Sytuacja Audi w Polsce w 2019 roku – czemu jest gorzej niż było?

Na trzecim miejscu niezmiennie Audi, jednak raczej bez powodów do zadowolenia. Sprzedaż Audi w 2019 roku spadła aż o 13 proc. w stosunku analogicznego okresu w 2018 roku. Takiego załamania sprzedaży nie obserwowaliśmy przynajmniej od kilku lat. Powody tego spadku wyjaśnia dyrektor marki Audi, Michał Bowsza w wywiadzie dla Samar.pl.

Faktycznie, patrząc na wyniki rejestracji możemy powiedzieć, że 2019 rok jest dla naszej marki, przynajmniej do tej pory, pełen wyzwań. To konsekwencja wydarzeń z 2018 roku. Do lipca ub. roku sprzedaż Audi rosła w tempie ponad 20 procentowym, a nasza marka była liderem w segmencie premium. Sytuacja uległa jednak gwałtownej zmianie we wrześniu 2018 roku, gdy w Europie zaczął obowiązywać nowy sposób homologacji, zgodny z przepisami dotyczącymi pomiarów zużycia paliwa (WLTP). Przystosowanie silników do wymogów tej homologacji zajęło naszym inżynierom nieco więcej czasu, niż się spodziewaliśmy. Bez niej zaś nie mogliśmy przyjmować zamówień, a co za tym idzie – prowadzić sprzedaży. Dodatkowo, te ogólnoeuropejskie perturbacje w końcówce roku nałożyły się w Polsce na zmiany podatkowe wprowadzone od stycznia 2019 roku. Zmusiło nas to do znacznego ograniczenia oferty. Stąd słabsza sprzedaż w pierwszej połowie tego roku, gdy nie mieliśmy takiej zdolności budowania banku zamówień jak reszta rynku. Na całe szczęście, od kilku miesięcy liczba zamówień zdecydowanie rośnie.”

Na czwartym miejscu, tradycyjnie mamy Volvo, ale również z dosyć mizernym, 3 proc. wzrostem (poniżej średniej dla segmentu). W raporcie za rok 2018 pisałem, że raczej nie dojdzie do sytuacji, w której Volvo wyprzedzi Audi pod względem liczby sprzedanych samochodów, ale obecnie taki scenariusz zdaje się bardziej prawdopodobny niż kiedykolwiek w historii.

sprzedaż samochód premium 2019

Ranking samochodowych marek premium w Polsce po pierwszych 9 miesiącach pod względem liczby pierwszych rejestracji.

 

Najchętniej wybierane samochody marek premium w Polsce w 2019 roku

W rankingu najchętniej wybieranych modeli marek premium można zauważyć większe przetasowania niż w rankingu marek. Jedna rzecz pozostaje niezmieniona – dominująca pozycja Volvo XC60. Ten model od 9 (albo 10) lat z rzędu jest najczęściej wybieranym samochodem segmentu premium w Polsce (i Europie) i nie inaczej jest w 2019 roku.

Za Volvo mamy BMW serii 3, w większości nową generację, na którą zamówienia były zbierane już od początku roku. Dobre otwarcie dla tego modelu. Dużym zainteresowaniem cieszy się również Mercedes klasy A. W ubiegłym roku nie było go nawet w pierwszej dziesiątce, w tym zajmuje 4 miejsce.

sprzedaż samochodów premium 2019

Ranking samochodów marek premium w Polsce po pierwszych 9 miesiącach pod względem liczby pierwszych rejestracji.

 

To na razie wszystkie informacje z frontu, które dla Was przygotowałem. Jeśli chcecie dowiedzieć się więcej o sytuacji na rynku samochodów klasy premium w Polsce zapraszam do sekcji statystyk i rankingów na PremiumMoto.pl. A na tradycyjne, wielkie podsumowanie bieżącego roku zapraszam na początku 2020.

O Autorze

Avatar

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

3 komentarze

  1. Avatar
    Robert

    Dlatego Audi takie rabaty teraz daje,. Zamówiłem Q5 dla zony, bo wyszło w cenie Tiguana, jak zeszli z ceny 27%. Do tego upust łączy się z leasingiem 101%. Na inne modele też spore rabaty, np. A6 z upustem 60tys. zl.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

Moja matka mówi, że profil na Instagramie to jedyne, co mi się w życiu udało. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link