Cofanie licznika w samochodzie przed wystawieniem go do sprzedaży, to wciąż spory problem. Dotyczy on zwłaszcza aut klasy premium oferowanych na rynkach Europy Wschodniej. W ich przypadku cofanie liczników w największym stopniu podnosi cenę, pojazdu, co kusi nieuczciwych sprzedawców. Przed zakupem luksusowego pojazdu trzeba więc zachować szczególnie dużą ostrożność pod tym względem. Warto też wiedzieć, w jakich modelach aut nierzetelni sprzedawcy najczęściej dopuszczają się modyfikacji przebiegu.
W jaki sposób przygotowano analizę?
Serwis carVertical działający na stronie http://carvertical.com/pl od lat pomaga kupującym na rynku wtórnym zweryfikować informacje o wybranym pojeździe. Wystarczy tylko podać numer VIN, aby uzyskać pakiet wiarygodnych danych o historii pojazdu. Korzystając z tych informacji, można sprawdzić między innymi to, czy cofanie licznika miało kiedykolwiek miejsce.
Z czasem carVertical, którego działalność ma zakres międzynarodowy, stał się też ogromną bazą danych o używanych pojazdach. Na tej podstawie określono modele samochodów klasy premium, w których to statystyczne najczęściej spotyka się cofanie licznika.
Cofanie licznika — w jakich autach ma miejsce najczęściej?
Poniższa lista została posegregowana od samochodów premium, zaczynając od tych, w których najczęściej nieuczciwi sprzedawcy dopuszczają się cofania licznika. Poza samą marką warto też zwrócić uwagę na typ jednostki napędowej w aucie, które zamierza się kupić na rynku wtórnym. Mniejsze ryzyko trafienia na pojazd z cofniętym licznikiem występuje w przypadku aut napędzanych silnikiem benzynowym.
- BMW — dane pokazują, że to właśnie w autach tej marki premium najczęściej wykonywane jest cofanie liczników. Dotyczy to zwłaszcza modeli serii 7 oraz x5. Statystyki pokazują też, że najczęściej zmanipulowany przebieg mają samochody BMW w wieku od 10 do 15 lat. Niechlubne pierwsze miejsce w tym rankingu poniekąd wynika z popularności tej marki w Europie Wschodniej — dość często zdarza się, że BMW z dużym przebiegiem jest sprowadzane np. z Niemiec, aby później, np. nieuczciwy sprzedawca w Polsce wykonał cofanie licznika w celu uzyskania większego zysku z transakcji.
- Audi — to kolejna marka ciesząca się ogromną popularnością na rynku wtórnym w Polsce, w której cofanie licznika jest wielką plagą. Powody tego w dużej mierze są podobne do tych, które towarzyszą BMW. Znaczenie ma też to, że w Audi znacznie częściej montowane są diesle niż silniki benzynowe.
- Mercedes-Benz — trzecie miejsce na liście zajmują samochody kolejnego niemieckiego potentata motoryzacyjnego, na które nie brakuje chętnych w kraju na Wisłą. Spoglądając na pierwszą trójkę rankingu, można wręcz dostrzec niepokojącą korelację: im popularniejsze na polskim rynku wtórnym są dane marki pojazdów klasy premium, tym częściej mają one cofnięty przebieg.
- Volvo — ta marka pojazdów w opinii wielu osób jest wyjątkowo wytrzymała, a pojazdy Volvo często osiągają nadzwyczaj spore przebiegi. Być może to właśni z tego powodu w przypadku tej marki cofanie licznika dość często jest praktykowane przez nieszczerych sprzedawców.
- Land Rover — na drogach w Polsce oraz krajach Europy Wschodniej znacznie rzadziej spotkać można Land Rovera niż pojazdy produkcji niemieckiej. Jak można się spodziewać, statystki carVertical ukazują, że cofanie liczników w ich przypadku jest znacznie rzadsze niż np. w BMW.
- MINI — ze względu na mniejsze gabaryty samochody MINI są zwykle mniej warte niż np. limuzyny. Oznacza to, że cofanie licznika z punktu widzenia nieuczciwych handlarzy jest mniej opłacalne, a więc i rzadziej praktykowane.
- Porsche — analizy carVertical wskazują na to, że w luksusowych modelach Porsche cofanie liczników jest stosunkowo rzadkim procederem.
- Lexus — w azjatyckich samochodach cofanie liczników odbywa się relatywnie rzadko. Doskonałym przykładem są tu właśnie Lexusy, czyli auta produkowane przecież przez japońską Toyotę
- Jaguar — dane carVertical są klarowane. Jeśli szuka się samochodu klasy premium, w którym statystyczne ryzyko cofnięcia licznika jest relatywnie najniższe, to warto rozejrzeć się za Jaguarami.
Liczba przejechanych kilometrów to dobry wyznacznik ogólnego stanu pojazdu, o ile obyło się bez cofania licznika. Dla własnego interesu zawsze warto więc zweryfikować rzeczywisty przebieg pojazdu w zewnętrznej bazie danych.