Oto hybrydowa wersja Volkswagena Jetta! Jest to obecnie najszybsza hybryda na świecie. Co prawda wersja produkcyjna, która w polskich salonach pojawi się już w lipcu tego roku, nie rozpędzi się do rekordowych 301 km/h, za to zachwyci miłośników ekologii i hybryd.
Amerykanie, by promować nową Jettę postanowili ustanowić rekord prędkości auta z hybrydowym napędem. Dno wyschniętego jeziora Bonneville to najlepsze miejsce do realizowania takich pomysłów. Oficjalny wynik to 301,18 km/h. (Dotychczasowy rekord wynosił 209,21 km/h.)
Pod maską tej szybkiej hybrydy pracował taki sam układ napędowy, jak w modelu, którym jeździliśmy. To układ hybrydowy składający się z turbodoładowanego silnika benzynowego 1.4 TSI o mocy 150 KM, oraz silnika elektrycznego dokładającego 27 KM. Do tej pory Jettę można było zamówić w wersji benzynowej lub wysokoprężnej. Od maja dilerzy VW zaczną przyjmować zamówienia na Jettę z napędem spalinowo-elektrycznym, czyli na Jettę Hybrid. Do 100 km/h rozpędza się w 8,6 s, a to znakomity wynik gwarantujący miano najszybszej kompaktowej hybryda na rynku. Te 8,6 s to zasługa nie tylko nowoczesnego napędu, ale także dobrze znanej, wielokrotnie nagradzanej, dwusprzęgłowej skrzyni DSG o siedmiu przełożeniach z możliwością obsługi łopatkami przy kierownicy.
Miłośnicy ekologicznych rozwiązań pokochają to auto za bezszelestne poruszanie się wyłącznie z wykorzystaniem energii elektrycznej na dystansie do 2 km z prędkością do 70 km/h. Energia ta (dokładnie 1,1 kWh) pochodzi z litowo-jonowych baterii – takich, jakimi zasilane są np. laptopy. Z tą różnicą, że tutaj ważą one 35,8 kg i ukryte są w bagażniku.
Co ciekawe, Jetta Hybrid nie ma pod karoserią rozrusznika i alternatora, a to dlatego, że elektryczny silnik nie tylko zastępuje rozrusznik, ale też ma możliwość rekuperacji energii i wykonuje pracę alternatora.
Pasażerowie docenią ciszę panującą w aucie. To normalne w czasie jazdy w trybie elektrycznym, ale poza tym hybrydowa Jetta otrzymała grubsze szyby, które jeszcze lepiej izolują wnętrze od hałasów. Pozycja za kierownicą i wygoda przednich foteli są bez zarzutu. Zawieszenie pracuje poprawnie, tłumienie nierówności przebiega płynnie, a szybkie pokonywanie zakrętów daje sporo frajdy. Nie czuć nieco większej masy pojazdu, ani środka ciężkości położonego bardziej z tyłu w stosunku do standardowej Jetty.
Z zewnątrz nowa wersja Jetty różni się kilkoma emblematami z napisami „Hybrid”, nową atrapą chłodnicy, innymi progami, zmieniono także zderzaki z przodu i z tyłu, na klapie bagażnika pojawił się mały spojler, a z tyłu nie widać … końcówki układu wydechowego.
Zobacz pełną galerię hybrydowego Volkswagena Jetta
Po pierwszym kontakcie z Jettą Hybrid trudno uniknąć banalnego, ale prawdziwego stwierdzenia, że spalinowo-elektryczna kompaktowa limuzyna od VW to powiew świeżości w tej – dotychczas mało dynamicznej i nieciekawej – grupie aut. Hybryda oparta na innowacyjnym połączeniu turbodoładowanej jednostki benzynowej, dwusprzęgłowej skrzyni i silnika elektrycznego sprawdza się dużo lepiej niż konkurencja. Nic dodać, nic ująć. Warto zastanowić się nad zakupem takiego auta, by modnie, wygodnie i ekonomicznie podróżować.
DANE TECHNICZNE Volkswagena Jetty Hybrid
Cena od: 118 900 zł (Comfortline)
Silnik benzynowy: 4-cylindrowy, turbodoładowany
Pojemność: 1395 ccm
Moc: 150 KM przy 3500 obr./min
Moment obrotowy: 250 Nm od 1400 obr./min
Skrzynia biegów: dwusprzęgłowa, 7-biegowa
0-100 km/h: 8,9 s
V-max: 250 km/h
Spalanie w teście: 5,8 l/100 km, 4,8 l/100 km, 5,0 l/100 km (miasto/trasa/średnio)
Wymiary: długość: 4644 mm, szerokość: 1778 mm, wysokość: 1482 mm, rozstaw osi: 2651 mm, poj. bagażnika: 374 l
Masa własna: 1442 kg
tekst: Anna Lubertowicz-Sztorc
fot: VW