BMW X2 – całkowicie nowy model w gamie BMW. Rywalizuje w tej najbardziej lifestyle’owej grupie crossoverów i ma do zaoferowania coś znacznie więcej niż oryginalny design. Jeżeli rozglądasz się za crossoverem klasy premium, koniecznie poznaj bliżej BMW X2. Jeżeli nie, to sądzę, że i tak powinieneś lepiej poznać ten samochód. Zapraszam na test.

Statystyki sprzedaży samochodów klasy premium pokazują jasno – crossoverów nigdy dosyć. Również tych klasy premium. Przyjmujecie z otwartymi rękami każdy nowy model. Producenci dobrze o tym wiedzą i płynął z tym trendem. Doskonałym tego przykładem jest BMW X2.

Kiedy pod koniec 2016 roku opisywałem dla Was Audi Q2, stwierdziłem, że to chyba jedyny crossover, którego mógłbym mieć. Przypadł mi do gustu, chociaż nie jest zbyt praktyczny, za to jest dosyć drogi. Q2 właśnie przestało być moim faworytem. W rankingu crossoverów zastępuje go BMW X2 – również dosyć drogie i mniej praktyczne niż tańsze X1.

Żeby nie było, nie jestem entuzjastą crossoverów. Za cenę tego BMW X2, które tutaj widzicie, wziąłbym po prostu M135i i byłbym przeszczęśliwy. Ale jeżeli już musiałbym jeździć crossoverem, to wziąłbym właśnie BMW X2. Koniecznie w wersji M Sport albo M Sport X. Zostańcie ze mną, aby dowiedzieć się wszystkiego o tym nietuzinkowym BMW.

BMW X2 test opinia 2

BMW X2 xDrive 20d M Sport w kolorze o nazwie „szary mineralny”. Według mnie w żywych kolorach X2 prezentuje się lepiej, ale taki szary też nie jest zły. Ceny BMW X2 startują od 138 800 zł brutto. Cena testowanego egzemplarza to 265 680 zł. Wiem, drogo, ale drożej już się nie da.

BMW X2 – a co to jest?

BMW X2 to całkowicie nowy model w gamie niemieckiego producenta. X2 nie ma bezpośredniego poprzednika. Historia podobna jak np. z T-Rockiem w Volkswagenie. Właśnie dlatego zanim przejdziemy do konkretów, sądzę, że najpierw powinienem jakoś ulokować BMW X2 na rynku samochodów klasy premium.

Podobnie jak w Audi, również w BMW, parzysta cyferka w oznaczeniu crossovera/SUV-a sygnalizuje, że mamy do czynienia z bardziej młodzieżową, taką cool wariacją na temat modelu oznaczonego cyferką nieparzystą. Dlatego X2 możecie postrzegać jako bardziej lifestyle’owe X1. Tak samo jak Audi Q2 jest luźniejszą interpretacją Q3.

BMW X2 M Sport test i opinia

Moim zdaniem BMW X2 to obecnie jeden z najciekawszych crossoverów. Ta linia do mnie przemawia. Do Ciebie oczywiście nie musi. Znaczki na słupkach bocznych są genialnym akcentem podobnie jak dwie proste (prawdziwe) końcówki układu wydechowego. Niestety, w bazowej wersji X2 mamy tylko jedną końcówkę.

Dalej sprawy się nieco komplikują, bo BMW X2 jest mniejsze, ale za to droższe od X1. Właściwie X2 to najmniejsze spośród wszystkich modeli BMW. Jest krótsze od X1 o 8 cm. To sporo. Bez zmian pozostaje natomiast rozstaw osi, bo i płyta podłogowa jest ta sama. BMW X2 bazuje na platformie dla przednionapędowych BMW z silnikami umieszczonymi poprzecznie, podobnie jak BMW serii 2 Active Tourer czy MINI Countryman.

BMW X2 – cena i konkurenci

Wydaje mi się, że nie ma większego znaczenia, czy BMW X2 to crossover coupé, SAV (jak określa go BMW), podwyższony hatchback, czy jeszcze coś innego. Ważniejsi są konkurenci. A tych jest całkiem sporo i są raczej mocni. Za konkurenta dla BMW X2 uznałby większe Volvo XC40, egzotyczne Infiniti QX30, Range Rover Evoque, Mercedesa GLA oraz droższego Jaguara E-Pace. Dorzuciłbym jeszcze Audi Q2, które jest mniejsze od X2, ale za to bardzo podobne w idei. Dokładnie porównanie tych modeli ułatwi poniższa tabela.

BMW X2 vs rywale – porównanie rozmiarów
Model BMW X2 Jaguar E-Pace Audi Q2 Range Rover Evoque Volvo XC40 MINI Countryman Audi Q3
Rozstaw osi 4360 mm 4395 mm 4191 mm 4371 mm 4425 mm 4299 mm 4388 mm
Długość 2670 mm 2681 mm 2595 mm 2660 mm 2702 mm 2670 mm 2603 mm

BMW X2 jest postrzegane jako drogi samochód. Wy też stwierdzicie, że jest drogi, kiedy napiszę Wam, że testowy egzemplarz kosztuje 265 tys. zł. Tak, za tę cenę możecie mieć już X3 i sporo innych, większych samochodów. Ale… 265 tys. zł to górny próg cenowy dla BMW X2. Te 265 tys. zł to jakieś 120 tys. więcej niż wyjściowa cena tego modelu. Oczywiście branie golasa za 140 tys. zł też nie jest dobrym rozwiązaniem, bo będzie wyglądał po prostu źle.

BMW X2 20d test i opinia

BMW X2 dostępne jest w trzech wersjach wyposażenia. Chociaż moim zdaniem lepiej pasowałoby do nich określenie linie stylizacyjne, ponieważ znacząco zmieniają image X2. Mój testowany egzemplarz to model w wersji M Sport, w którym plastikowe nakładki nadwozia są w kolorze lakieru. X2, które widujecie w reklamach jest w bardziej „uterenowionej” wersji M Sport X.

Ceny mocniejszych, benzynowych wersji BMW X2 z napędem na przód i automatyczną skrzynią startują od 165 tys. zł. To też sporo, ale to „cecha” samochodów tego typu – Q2, Jaguar E-Pace, Evoque czy XC40 również są droższe niż moglibyśmy oczekiwać. Nie twierdzę, że BMW X2 to okazyjna oferta, zaznaczam jedynie, że na tle konkurentów nie wyróżnia się ceną. Poza tym ewentualne różnice cenowe zacierają się jeszcze bardziej w przypadku wyboru odpowiedniego programu finansowania i rozłożenia ceny na miesięczne raty.

BMW X2 – wersja wyposażenia

Zajęcia praktyczne odbywałem z BMW X2 20d xDrive M Sport. 20d xDrive oznacza 190-konnego, 2-litrowego diesla i napęd na wszystkie koła. Do jazdy po mieście powinna wystarczyć słabsza odmiana 18d. To ta sama jednostka co w 20d, ale z nieco mniejszą mocą. M Sport w nazwie jest z kolei oznaczeniem wersji wyposażenia – sygnalizuje bardziej sportowy image z usztywnionym i zawieszeniem obniżonym o 10 mm oraz sportowymi akcentami we wnętrzu. Według mnie jeszcze ciekawsza jest wersja M Sport X, czyli sportowa i uterenowiona jednocześnie z kontrastującymi nakładkami na nadkolach. To ta, którą widzicie w reklamach.

Mimo że X2 to wstęp do świata BMW X (dla tych bardziej zamożnych), to konfigurator jest bardzo rozbudowany, dzięki czemu masz duży wpływ na wygląd i charakter swojego nowego crossovera. Swoją drogą to jedna z cech marek premium: oferowanie nawet w bazowych modelach szerokich możliwości konfiguracji.

BMW X2 – jak to jeździ – komfort

W najbardziej ogólnym ujęciu: sportowo i dosyć sztywno. Jednak, jak to w przypadku samochodów klasy premium bywa, bardzo dużo będzie zależeć od tego, co zaznaczysz w konfiguratorze X2. Po pierwsze od tego, jakie zawieszenie wybierzesz. Do wyboru masz:

  • standardowe zawieszenie,
  • zawieszenie adaptacyjne (tryby sport oraz comfrot),
  • usztywnione zawieszenie M Sport obniżone o 10 mm.

Wersji wyposażenia nie narzuca konkretnego rodzaju zawieszenia, więc wybór należy do Ciebie. Tak samo jak to, czy zdecydujesz się na sportowy układ kierowniczy (warto). Co ciekawe konkretny wariant zawieszenia może narzucić wybór felg. Przykładowo 20-calowe felgi w moim egzemplarzu wymagają wzięcia zawieszenia sportowego. Do tego dochodzą obowiązkowe opony run-flat, które wcale nie poprawiają komfortu.

BMW X2 20d M Sport test i opinia

20-calowe felgi M wraz z oponami run-flat nie wpływają korzystnie na komfort. Jednak nawet w najmniej komfortowej konfiguracji (dodatkowo z obniżonym, sportowym zawieszeniem) BMW X2 zachowuje wystarczająco komfortu, aby nie męczyć w trasie i w mieście.

W praktyce więc mój testowy egzemplarz posiadał najmniej komfortową konfigurację, jaką można mieć w X2. I jak było z tym komfortem? „Na styk”. Zdecydowanie twardo, ale jeszcze nie za twardo, żeby jazda BMW X2 w mieście stawała się męcząca. Biorąc pod uwagę, że mniej komfortowo już być nie może, to mogę powiedzieć, że komfort jazdy w BMW X2 jest wystarczający.

A co do felg, to przy 20-calowych obręczach wystających prawie poza obrys opony BMW X2 traci trochę na swojej crossoverowatości, bo bałem się nim zbliżać do niskich krawężników. A przecież crossovery zostały stworzone po to, abyśmy nie musieli zawracać sobie głowy krawężnikami.

BMW X2 – test – za kierownicą

W BMW X2 w wersji M Sport z mocnym dieslem zdecydowanie czuć sportowe zacięcie. Byłem zaskoczony, jak szybko i agresywnie BMW X2 reaguje na ruchy kierownicą. Samochód cały czas chciał się bawić i prowokował do szukania granic przyczepności. I ja je znajdowałem. Próby te skutkowały jedynie dosyć późno pojawiającą się podsterownością. Ciężki diesel z przodu robi swoje. Z silnikiem benzynowym podsterowność powinna pojawiać się później. A skoro już o dieslu mowa, to warto dodać, że jest bardzo skutecznie wyciszony, co sprawia, że BMW X2 sprawdza się również w dłuższych trasach.

BMW X2 nawet napędem xDrive przez większość czasu będzie zdecydowanie przednionapędowe. Na przednią oś trafia do 90 proc. napędu. W najlepszym razie na tyle mamy 50 proc. siły napędowej. Tak czy inaczej, nie czujesz, że jedziesz samochodem z napędem na przód. Właściwości jezdne poprawia również wektorowanie momentu obrotowego – przyhamowując jedno z tylnych kół, żeby pewniej pokonywać zakręty.

BMW X2 test i opinia

W BMW X2 do wyboru mamy dwa silniki benzynowe: sDrive18i (rzędowa trójka, 140 KM) lub sDrive20i (rzędowa czwórka 190 KM) i jednego diesla w dwóch wariantach mocy: xDrive18d (150 KM) i xDrive20d (190 KM). Mój wybór? 190-konna benzyna z napędem na przód lub 190-konny diesel xDrive.

Tak „na koniec dnia” mogę stwierdzić, że X2 prowadzi się bardziej sportowo w porównaniu z X1. Koła z przodu mają większy kąt pochylenia (negative camber), a przy obu osiach mamy sztywniejsze stabilizatory od tych w X1. I to czuć. Jak na crossovera BMW X2 jeździ bardzo dobrze. Całkiem możliwe, że to najbardziej sportowy crossover na rynku. Blisko w tym względzie jest Jaguar E-Pace i Audi Q2. Najdalej Volvo XC40.

BMW X2 – test i opinia – co w środku?                 

O ile z zewnątrz BMW X2 jest zjawiskiem całkiem nowym, to we wnętrzu jest niemal identyczny jak X1. Najistotniejszą różnicą jest fakt, że w X2 siedzimy trochę niżej (bardziej sportowo) – siedziska foteli są zamontowane 2 cm niżej niż te w X1.

W kwestii wykończenia i detali nie mogę się do niczego doczepić. Pojawiają się twarde plastiki, ale przy odpowiednim doposażeniu we wnętrzu czuć premium feel. W X2 dostępnych jest więcej kolorów skórzanej tapicerki niż w X1, w tym bardzo lifestyle’owy – niedostępny w X1 – Magma Red, jak w moim testowym egzemplarzu. Efekt wykończenia wnętrza „czerwienią magmy” jest imponujący, ale z pewnością nie wszystkim przypadnie do gustu.

BMW X2 test i opinia

Wiem, pomyślałem to samo, co Ty, kiedy po raz pierwszy otworzyłem drzwi w testowym BMW X2. Projekt wnętrza jest niemal identyczny jak w X1, ale w X1 nie możecie mieć skóry w takim kolorze.

Czerwoną skórę można przełamać brązem szlachetnego drewna bądź chłodnym aluminium o różnych fakturach. Podobały mi się klasyczne zegary – nadal dwa okrągłe (nie można mieć cyfrowych) i 6 kolorów oświetlenia ambiente.

BMW X2 – w praktyce

Nie trudno zgadnąć, że X2 jest mniej praktycznym samochodem w porównaniu z X1. Ale tylko nieznacznie. Na tylnej kanapie mogą podróżować osoby dorosłe. Co prawda siedzisko jest dosyć krótkie, ale w zamian za to mamy możliwość regulacji kąta oparcia kanapy, a samo oparcie da się podzielić na 40/20/40 (w standardzie).

Miejsce nad głową? Jest OK, nawet jeśli weźmiesz panoramiczny dach szklany. W kieszeniach wszystkich drzwi zmieścimy dużą butelkę z wody, są uchwyty na kubki, złącza USB i wszystko, czego można oczekiwać po samochodzie rodzinnym, za jaki należy uznać BMW X2.

BMW X2 – bagażnik

 

Bagażnik ma również całkiem przyzwoitą pojemność. 470 litrów (zarówno w wersji sDrive jak i xDrive) to 35 litrów mniej niż w BMW X1, ale i tak więcej niż w E-Pace czy Q2 (szczegóły tabeli). Właściwie to jeden z największych bagażników wśród konkurentów. Nie udało mi się jednak ustalić, czy te 470 litrów to pojemność przy „normalnej” pozycji oparcia tylnej kanapy, czy przy tej bardziej pionowej. Spory schowek jest pod podłogą bagażnika – poruszacie się na oponach run-flat, więc nie ma potrzeby wożenia koła zapasowego. Nie da się natomiast nigdzie ulokować wyjmowanej półki bagażnika. No i drzwi nie zakrywają progów, więc nogawki spodni są zagrożone.

BMW X2 vs rywale – porównanie pojemności bagażnika
Model BMW X2 Audi Q2 Volvo XC40 MINI Countryman Range Rover Evoque Jaguar E-Pace
 Poj. bagażnika (standard) 470 l 355 l 460 l 450 l 575 l 577 l
Poj. bagażnika (maks.) 1355 l 1000 l 1336 l 1390 l 1445 l 1234 l

BMW X2 – moja opinia

Po tygodniu z BMW X2 pozostaję przy stanowisku, że to byłby mój pierwszy wybór wśród corssoverów klasy premium. Ma do zaoferowania znacznie więcej niż wygląd. BMW X2 nie jest samochodem wybitnym, nie zmienia zasad gry w segmencie crossoverów, ale jeżeli kończy Ci się leasing na Mercedesa GLA, Q3 lub E-Pace, albo zastanawiałeś się nad jednym z tych trzech samochodów, to zdecydowanie powinieneś sprawdzić BMW X2. Jest duża szansa, że wskoczy na pierwsze miejsce również w Twoim rankingu crossoverów klasy premium.

BWM X2 test i opinia

BMW X2 zajmuje pierwsze miejsce w moim rankingu corssoverów klasy premium. 

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Post udostępniony przez ⭕Michał Sztorc |PremiumMoto.pl (@premiummoto.pl)

 

BMW X2 – opinie dziennikarzy motoryzacyjnych 

BMW X2 wpija się w zakręty, trzymając się wyznaczonego kursu jak drapieżny kot. Moment 400 Nm przy 1750 obr./min wciska w fotel – w komfortowym ustawieniu zawieszenia auto jest twardsze niż u innych w trybie sportowym. (…) BMW zaprojektowało auto, które ma szansę stać się ikoną designu wśród SUV-ów. Taką był do tej pory właściwie tylko Range Rover Evoque. 

~”Auto Świat”, nr 7/2107, test BMW X2 xDrive 20d M Sport X

Dwulitrowy, 4-cylindrowy diesel, sprawowany z 8-stopniowym „automatem” i napędem na 4 koła, sprawia wrażenie mocniejszego, niż sugerują to moc 190 KM i 400 Nm momentu obrotowego. Jednostka prężnie ciągnie z dołu i ma też żywiołową górę. (…) Ukłony należą się też za przytomną skrzynię biegów, szybko poznającą się na zamiarach kierowcy. (…) BMW kolejny raz daje popis przednionapędowych kompetencji. X2 świetnie jeździ i zapewnia w awangardowym nadwoziu dosyć użyteczności. Wolałbym je od Mercedesa GLA, ale w tej nienie BMW kusi fanów też wieloma innymi emocjonującymi modelami.

~Błażej Buliński, „Auto Świat”, nr 15/2018, test BMW X2 xDrive 20d ze sportowym zawieszeniem

 

BMW X2 – dane techniczne

BMW X2 – masy

Masa własna UE 1.675 kg
Dopuszczalna masa całkowita 2190 kg
Ładowność 590 kg
Dopuszczalny nacisk na oś przednią / tylną 1120/1100 kg
Dopuszczalne niehamowane obciążenie / obciążenie przyczepy 750/80 kg
Dopuszczalne obciążenie przyczepy hamowanej do max. 12% / 8% nachylenia 2000/2000 kg
Objętość bagażnika min.-maks.  470-1355 l

 

BMW X2 – wymiary

Długość / szerokość / wysokość 4360/1824/1526 mm
Szerokość wraz z lusterkiem 2098 mm
Rozstaw osi w mm / promień skrętu 2670/11, 34 m

 

BMW X2 – silnik 20d

 
Cylindry/zawory na cylinder 4/4
Pojemność  1995 cm³
Skok/średnica 90,0 / 84,0 mm
Moc maksymalna 140 (190) KM przy 4000 obr./min
Maks. Moment obrotowy 400 Nm przy 1750-2500 obr./min

 

BMW X2 xDrive 20d – zużycie paliwa

 
W mieście 5,4 l/100 km
Za miastem w 4,5  l/100 km
Łączone wl / 100 km 4,9 l/100 km
Emisja CO2 128-124 g/km
norma emisji UE Euro 6d TEMP
Pojemność zbiornika (w przybliżeniu) 51 l

 

BMW X2 – ceny i dostępne warianty na przykładzie wersji M Sport

Model Silnik Skrzynia Moc Średnie zużycie paliwa 0-100 km/h Cena z VAT
sDrive 18i R3 / 1499 6-man 140 KM 5,7 l/100 km   165 800 PLN
sDrive 20i R4 / 1998 7-aut 192 KM 5,9 l/100 km   191 100 PLN
sDrive 18d R4 / 1995 6-man 150 KM 4,6 l/100 km   183 800 PLN
xDrive 18d R4 / 1995 6-man 150 KM 5,0 l/100 km    192 100 PLN
xDrive 20d R4 / 1995 8-aut 190 KM 4,8 l/100 km   211 100 PLN

 

BMW X2 20d M Sport – test i opinia
Mimo mocnej konkurencji BMW X2 jest obecnie jednym z najlepszych spośród tych najmniejszych crossoverów klasy premium. To też najbardziej sportowo zorientowany crossover na rynku (przy odpowiedniej konfiguracji), ale swoje sportowe aspiracje łączy z zadowalającym komfortem i względami praktycznymi tylko nieznacznie odbiegającymi od tych w X1. Warto sprawdzić.
Wygląd
Wnętrze
Wrażenia za kierownicą
Silnik
Multimedia
Premium feel
To jest premium:
  • ciekawy design,
  • sportowe zacięcie,
  • całkiem praktyczne wnętrze.
To nie jest premium:
  • brak xDrive w benzynie,
  • trzeba go dobrze doposażyć.
4.6Jak premium?

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Jedna odpowiedź

  1. Witek

    Uwielbiam markę BMW. Jestem posiadaczem X5-tki, którą zakupiłem na [nazwa biednej firmy] – to pewny i sprawdzony sprzedawca samochodów klasy premium. Auto sprawuje się bez problemów, w końcu to niemiecka myśl technologiczna. 🙂

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

Przepraszam, że przeszkadzam, ale...
...moja mama mówi, że profil na Instagramie to jedyne, co mi się w życiu udało. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link