Nie ma tego BMW, nie ma tego Mercedes, nie ma i Audi. Właściwie to nie ma tego żadna inna marka na świecie oprócz… Volkswagena. Czego? Asystenta parkowania z przyczepą (Trailer Assist), czyli elektronicznego systemu wspomagającego manewrowanie z przyczepą. To odpowiedź na wiele problemów „pierwszego świata”. Koniec z zakłopotaniem pod stadniną koni, albo w porcie. Jak dla nas zdecydowanie premium.

 

Elektroniczne systemy wspomagające parkowanie przeszły długą, ale dynamiczną drogę rozwoju. Jeszcze niedawno producenci chwalili się, że dzięki zestawom czujników i tysiącom algorytmów samochód sam potrafi zaparkować równolegle (zrobić kopertę). Radził sobie z tym tak dobrze, wciskał się w tak małe luki, że kierowca potem nie potrafił wyjechać z miejsca, w którym zaparkowało auto. Inżynierowie przyszli więc z pomocą i wzbogacili asystenta parkowania o opcję wyjeżdżania z ciasnych miejsc (patrz nowy Focus). Potem, zapewne ci sami inżynierowie nauczyli auto samodzielnego parkowania prostopadłego, ot typowy scenariusz pod supermarketem. Teraz przyszedł czas na pomoc w parkowaniu z przyczepą.

Dowiedz się również co to jest i jak działa system launch control

Asystentów parkowania testowaliśmy wielokrotnie w licznych modelach niemieckich i francuskich marek. Spisywały się bez zarzutu, z jednym zastrzeżeniem. Nigdy nie udało nam się wykorzystać ich potencjału w realnych warunkach drogowych, w mieście, czy na zatłoczonym parkingu Biedronki. Kiedy obok przemykają inne samochody, z tyłu już trąbią, a z przodu przebiegają przechodnie cały piękny scenariusz automatycznego parkowania bierze w łeb. Czujniki wariują, algorytmy nie wyrabiają, cierpliwość się kończy, zaczyna się „przypał” i trzeba jechać dalej, szukać innego miejsca. Ale może to my coś robiliśmy nie tak…

Asystent parkowani z przyczepą w VW Passacie

Tak czy inaczej, nasz Passat parkuje już równolegle i prostopadle, wciska się w miejsca, w które sami nie odważylibyśmy się wjechać. Tymczasem zbliżał się facelifting i nowy model trzeba było wzbogacić o kolejne funkcje. I tu pojawia się asystent parkowania z przyczepą. Wspominając nasze doświadczenia w manewrowani śmiemy twierdzić, że w teorii to niezwykle pomocny system. Jak spisuje się w praktyce przekonamy się przy okazji testu nowego Passata. Tymczasem zobaczcie, jak według Volkswagena działa asystent parkowania z przyczepą.

Kilka faktów dotyczących asystenta parkowania z przyczepą. Jak działa Trailer Assist?

1. Trailer Assist przejmuje na siebie automatyczne kierowanie poprzeczne zestawem samochód+przyczepa. Volkswagen jest pierwszym producentem samochodów oferującym ten innowacyjny system.
2. Aby wjechać samochodem z przyczepą tyłem we wjazd, kierowca musi zatrzymać się w odpowiednim miejscu, włączyć bieg wsteczny i aktywować system przyciskiem.
3.  Na wyświetlaczu komputera pokładowego przedstawiony zostaje aktualny i możliwy promień jazdy w oparciu o algorytmy obróbki obrazu z kamery cofania, która obserwuje i ocenia kąt załamania dyszla przyczepy.
4. Na podstawie optycznej rejestracji kąta załamania następuje wyliczenie kąta skrętu, niezależnie od typu przyczepy i dyszla.
5. Przy użyciu dźwigni regulacji lusterek, która w tym przypadku działa jak joystick, kierowca może płynnie ustawić kierunek jazdy zestawu samochód + przyczepa.
6. Passat przejmuje polecenia zmiany kierunku, wybrane przez kierowcę joystickiem regulacji lusterek, a sam kierowca wciska tylko pedał gazu i hamulca. Passat przyjmuje właściwy kierunek dzięki automatycznej ingerencji w elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego. Kierowca może w każdej chwili skorygować kierunek korzystając z pokrętła do regulacji lusterek.
7. Trailer Assist może zostać wyłączony przez ponowne wciśnięcie przycisku aktywacji lub wykonanie ruchu kierownicą przez kierowcę. W takim przypadku samochód z przyczepą zostanie całkowicie zatrzymany.

 

Jeżeli poczuliście potrzebę bliższego poznania nowego Volkswagena Passata to zapraszamy na stronę specjalną modelu.

Zobacz jak w praktyce działa system utrzymywania pasa ruchu

PS Chętnie poznamy Wasze doświadczenia z asystentami parkowania. Czy w Waszym przypadku sprawdzają się w realnym świecie? (Dział komentarzy należy do Was).

Podobne Posty

9 komentarzy

  1. jurand

    chciałbym to sprawdzić na żywo. Faktycznie przyparkować z przyczepka z quadem w T5 to nie jest prosta sztuka. Zazwyczaj koncze manwr rekami

    Odpowiedz
  2. waldi

    No jestem bardzo ciekawy jak to działa w realu. i to sterowanie przyczepą przez joystick do lusterek, kosmos jakiś. ciekawe czemu inne marki premium nie wpadly na to jako pierwsze. kierowcy audi czesciej wozą konie i jachty niż kierowcy vw…

    Odpowiedz
  3. tom janczak

    w teorii mistrzowski system. odpowiada na wiele pytan, które nie zostały jeszcze zadane, ciekawy jestem co następne?

    Odpowiedz
  4. kon bez przyczepy

    sami jesteście przyczepa. jak się nie umie parkować i manewrować to nic nie pomoże. nawet jajogłowy z VW

    Odpowiedz
  5. jestem nikon

    No to zasadnicza innowacja w passacie. 100-milowy krok dla Volkswagena i dla ludzkości. specjalnie kupiłbym przyczepę do nowego passata, żeby móc korzystać z tego asystenta parkowania

    Odpowiedz
  6. Romulad C.

    A mi się podoba takie podejścei VW. Mogą, wiedzą jak, to czemu nie? Kto chce i potrzebuje ten zamówi takiego asystenta parkowania z przyczepą, kto nie chce ten olewa temat i spokój. Po co drążyć temat?

    Odpowiedz
  7. Asystent VW

    Mam asystenta parkowania w B7, był jakoś w pakiecie z czymś tam innym to wziąłem. W sumie używałem chyba pierwszy miesiąc, z pięć razy wcisnąłem się w centrum na wolne miejsce i stwierdziłem, że sam to zrobię lepiej. Żonie ani razu nie udało się poprawnie obsłużyć tego systemu…

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany