Kiedy na rynku debiutowała druga generacja Focusa, ja dopiero zaczynałem zabawę w samochody. Myślałem, że te auta to tylko na chwilę, bardziej jako hobby, bo po studiach ekonomicznych czekała na mnie ciepła posada w banku. Gdy na rynku pojawiała się trzecia generacja Focusa, wyglądało na to, że jednak zostanę dziennikarzem motoryzacyjnym. Chociaż już wtedy wiedziałem, że dziennikarze motoryzacyjni różnią się od balkonu tym, że nie są w stanie utrzymać rodziny. Niedawno zakończyłem premierowe jazdy testowe czwartą generacją Focusa, na które zostałem zaproszony już jako bloger…

Cóż, dobrze, że przynajmniej ludzie odpowiedzialni za rynkową karierę Focusa wiedzą, co robią i konsekwentnie osiągają w tym sukces. Podczas dwóch dni z najnowszym Focusem poznałem receptę Forda na ten sukces i dowiedziałem się, jak Ford sprawił, że nowe wcielenie jednego z najważniejszych samochodów ostatnich 20 lat nadal pozostaje w ścisłej, klasowej czołówce.

Nowy Ford Focus | Po pierwsze: konsekwencja

Najnowszego Forda Focusa rozpoznacie od razu, chociaż trzeba przyznać, że zmienił się dość znacząco jak na współczesne kanony stylizacyjne. Jednak konsekwentne bazowanie na wypracowanym stylu sprawia, że już na pierwszych rzut oka rozpoznajecie, że to Focus. Przyznam szczerze, że to pierwszy Focus (nie licząc poprzednich RS-ów), którego wygląd – szczególnie w wersji ST-Line – wzbudza we mnie emocje. Do tej pory przechodziłem obok Focusów raczej obojętnie. Poza tym Focus nieco urósł, czego nie widać na zewnątrz, ale czuć we wnętrzu.

Podyskutujmy o gustach: jeżeli nowy Focus w odmianie ST-Line Wam się nie podoba, to… macie dziwny gust.

 

Nowy Ford Focus | Po drugie: poszerzanie horyzontów

Nowego Focusa możecie wybrać w tradycyjnych odmianach, czyli bazowej Trend i bogatszej Titanium. Ale możecie też wziąć wspomniane ST-Line czy bardziej prestiżowe – Vignale. Po raz pierwszy pojawił się Focus Active (taki Focus, który wpadł na linię produkcyjną Audi Allroad). W dodatku każdą z tych odmian dostaniecie także jako kombi lub tradycyjnego hatchbacka. Później (prawdopodobnie za rok) poznamy Focusa ST, no i RS, który będzie… hybrydą. Spokojniejsze hybrydowe Focusy też mają się pojawić. Słowem, oferta Focusa jeszcze nigdy nie była tak szeroka.

Rodzina Focusa wraz z nową generacją tego modelu bardzo się rozrosła. Vignale, ST-Line, Active… kombi, hatchback. Niebawem również Focus ST no i nieco później RS.

nowy ford focus active (2018) test opinia 1

Nadchodzący Frod Focus Active prezentuje się bardzo ciekawie. Będzie dostępny jako hatchback i kombi.

Nowy Ford Focus | Po trzecie: wzbogacanie wnętrza

Tak, liczy się wnętrze. A ludzie z Forda nad nim popracowali. Lepsze materiały, odczuwalnie większa dbałość o detale (np. miękka wyściółka kieszeni w drzwiach) i wzorowa ergonomia. Sam projekt również jest całkowicie nowy jak na Focusa, ale widać inspiracje tym, co dzieje się we Fieście. Do tego kabina jest świetnie wyciszona, szczególnie jeśli chodzi o odgłosy zawieszenia i z drogi. Przy 140 km/h w Focusie panuje kojąca cisza, w porównaniu z rywalami z Korei czy Japonii. W skrócie: we wnętrzu Focusa przebywa się bardzo przyjemnie.

Wnętrze nowego Focusa jest nie tylko bardziej przestronne, jest również znacznie lepiej wykonane i dużo skuteczniej wyciszone. Nowy Focus to naprawdę cichy samochód.

 

Nowy Ford Focus | Po czwarte: bycie na bieżąco z nowymi technologiami

Tych w Focusie jest pod dostatkiem. Są dostępne wszystkie systemy asystujące, jakie obecnie możecie mieć w samochodach marek popularnych. A nawet więcej. Focus sam jedzie w korku, trzyma się pasa, hamuje po zderzeniu i odczytuje znaki drogowe. Z tych mniej oczywistych asystentów muszę wspomnieć o asystencie parkowania, który manewruje już całkowicie samodzielnie. W innych markach musicie jeszcze operować gazem i hamulcem, samochód przejmuje tylko kierowanie. Focus natomiast wszystko robi za Was. Wy tylko trzymacie przycisk. Nie sprawdzałem, ale koledzy mi opowiadali.

Do tego reflektory full LED, które w niezwykle szerokim zakresie modelują snop światła. W Focusie światła są połączone z kamerą, więc wiedzą (po układzie linii na drodze), co dzieje się przed samochodem i potrafią doświetlić zakręt jeszcze zanim Ty skręcisz kierownicą. Wiedzą też, gdy zbliżasz się np. do skrzyżowania i rozpraszają snop światła, tak żeby lepiej je oświetlić. Pierwszy raz w europejskich modelach Forda pojawia się HUD – bardzo duży i jasny. Wyświetlany jest na płytce i widać na nim wszystko, nawet jeśli masz okulary ze szkłami z polaryzacją. Jest też indukcyjne ładowanie telefonu.

 

Nowy Ford Focus | Po piąte: zawsze online

Focus może być teraz połączony z siecią, co otwiera nas na mnóstwo nowych możliwości. Możemy stworzyć hotspot, do którego podłączy się do 10 urządzeń (nawet przy wyłączonym zapłonie), na bieżąco otrzymujemy informacje o ruchu drogowym oraz możemy zarządzać samochodem z poziomu aplikacji na smartfona. Sercem multimediów w Focusie jest 8-calowy, dotykowy wyświetlacz SYNC3 z Android Auto i Apple Car Play.

Android Auto, Apple Car Play, do tego stała łączność z siecią i możliwość stworzenia hotspota.

 

Nowy Ford Focus | Po szóste: adaptowanie się do warunków

Po raz pierwszy w Focusie (z wyjątkiem RS) pojawiają się tryby jazdy. Standardowo są trzy, ale jeżeli weźmiecie adaptacyjne zawieszenie tylnej osi, to pojawiają się dodatkowe dwa – komfortowy i komfortowy-eco.

Mamy tu do czynienia z adaptacyjnym zawieszeniem z tzw. ciągłą kontrolą tłumienia. Mnóstwo czujników monitoruje, co dzieje się z samochodem raz na 2 milisekundy. Wiem, „raz na 2 milisekundy”, nie robi na Was wrażenia. Na mnie też nie zrobiło. A potem sprawdziłem, że mrugnięcie okiem trwa około 400 milisekund, czyli jakieś 200 razy dłużej. W praktyce oznacza to, że Focus jest w stanie wykrywać krawędzie dziury i przygotowywać zawieszenie na uderzenie. W dodatku koła przedniej osi „informują” koła tylnej osi, co się za chwilę wydarzy.

Najsłabsze Focusy z tyłu mają belkę skrętną (z rozwiązaniami z Fiesty ST), a to trochę krok w tył, bo pierwszy Focus 20 lat temu miał wyłącznie niezależne zawieszenie tylnej osi. Podobno jednak belka skrętna nie wypływa na właściwości jezdne a jedynie na komfort. Niestety na razie nie miałem okazji przekonać się o tym osobiście.

W nowym Focusie pojawia się możliwość wyboru trybów jazdy. Do wyboru trzy lub pięć trybów (dodatkowe dwa to komfortowy i komfortowy-eco).

 

Nowy Ford Focus | Po siódme: dobre prowadzenie się

Focus nadal jeździ jak… Focus i pod tym względem pozostaje w klasowej czołówce. Przejechałem nim fragmenty odcinków specjalnych rajdu Monte Carlo, kolega na prawym fotelu ledwo to wytrzymał, więc sądzę, że dobrze przetestowałem Focusa.

Dobre właściwości jezdne to zasługa również tego, że cała konstrukcja jest nie tylko lżejsza (do 80 kg), lecz przede wszystkim bardziej sztywna – o 20 proc. A w miejscach newralgicznych dla dynamiki jazdy nawet o 50 proc. Do tego dochodzi „wyrazisty” układ kierowniczy, który pozwala wydobyć z zawieszenia to, co najlepsze.  

Nowy Focus pod względem właściwości jezdnych nadal pozostaje w klasowej czołówce. Nowością jest adaptacyjne zawieszenie z ciągłą regulacją tłumienia.

 

Nowy Ford Focus | Po ósme: konsumpcja z umiarem

Najoszczędniejszy Focus ma zużywać średnio 3,5 l/100 km. To wynik 1,5-litrowego, czterocylindrowego diesla EcoBlue o mocy 120 KM według nowej normy WLTP, a więc takiej bardziej akuratnej. Sądzę, że w „realu” da się osiągnąć mniej niż 4 l/100 km. Po drugiej stronie osi oszczędności mamy 182-konnego, 1,5-litrowego, benzynowego EcoBoosta o trzech cylindrach. To ten sam silnik, który zachwalałem we Fieście ST, tylko trochę „stuningowany”. Brzmi bardzo dobrze, zapewnia godne osiągi, tylko jakby nie do końca był chętny do pracy przy niskich obrotach.

Są też mniejsze EcoBoosty. Te, które już kilka razy zgarniały nagrody za najlepszy silnik na świecie – 1 litrowe, 100 lub 125-konne. Co prawda konsumują z umiarem, ale po silniku o pojemności jednego litra można by oczekiwać nieco lepszych wyników.

Mocniejsze silniki mogą być połączone z automatyczną, 8-biegową skrzynią. Na papierze automat podwyższa zużycie paliwa (o około 1 litr) i pogarsza osiągi (o około 1 s do 100 km/h), a tego współczesne skrzynie robić nie powinny (vide DSG). To dobra skrzynia, ale DSG w Golfie dostępna za te same pieniądze jest po prostu lepsza.

Pod maską Focusa mogą pracować diesle EcoBlue o mocy od 95 do 120 KM oraz benzynowe EcoBoost o mocach od 85 do 182 KM. Więcej w tabeli poniżej.

Proszę bardzo, osiem punktów, dzięki którym nowy Focus według mnie będzie kontynuował rynkowy sukces i pozostanie w czołówce swojego segmentu. Fakt jest jednak taki, że konkurenci nie próżnowali przez te 20 lat i są teraz znacznie groźniejsi. Tak czy inaczej, jestem spokojny o przyszłość Focusa, czego nie mogę powiedzieć o swojej. Ciekawe, co będę robił, kiedy na rynku pojawi się V generacja tego modelu…

 

Nowy Ford Focus – silniki i dane techniczne

Focus 5-drzwiowy       Zużycia paliwa
l/100 km
Osiągi
Silniki benzynowe Moc
KM
Rozmiar koła CO2
g/km
Cykl miejski Cykl pozamiejski Zużycie średnie Prędkość maks. km/h 0-100 km/h
sek.
50-100 km/h
sek.*
1.0 EcoBoost
(6-biegowa manualna)
85 16 cali 110 6.0 4.2 4.8 177 13.5 12.0
1.0 EcoBoost
(6-biegowa manualna)
100 16 cali** 107 5.8 4.1 4.7 186 12.1 12.0
17 cali 110 6.0 4.3 4.9
1.0 EcoBoost
(6-biegowa manualna)
125

 

16 cali 108 5.9 4.2 4.8 200 10.0 10.0
17 cali 111 6.0 4.3 4.9
18 cali 115 6.2 4.5 5.1
1.0 EcoBoost
(8-biegowa automatyczna)
125 16 cali 126 7.1 4.7 5.6 195 11.1 Nie dotyczy
17 cali 128 7.2 4.8 5.7
18 cali 131 7.3 4.9 5.8
1.5 EcoBoost
(6-biegowa manualna)
150 16 cali 121 6.9 4.5 5.3 210 8.8 8.6
17 cali 123 6.9 4.6 5.4
18 cali 125 7.0 4.7 5.5
1.5 EcoBoost
(8-biegowa automatyczna)
150 16 cali 133 7.6 4.9 5.9 208 8.9 Nie dotyczy
17 cali 136 7.7 5.0 6.0
18 cali 138 7.8 5.1 6.1
1.5 EcoBoost
(6-biegowa manualna)
182 17 cali 124 7.0 4.6 5.5 222 8.3 8.3
18 cali 126 7.1 4.7 5.5

 

Focus 5-drzwiowy       Zużycia paliwa
l/100 km
Osiągi
Silniki Diesla Moc
KM
Rozmiar koła CO2
g/km
Cykl miejski Cykl pozamiejski Zużycie średnie Prędkość maks.
km/h
0-100 km/h
sek.
50-100 km/h
sek.*
1.5 EcoBlue
(6-biegowa manualna)
95 16 cali** 91 3.8 3.3 3.5 183 11.4 10.9
16 cali 92 3.8 3.4 3.5
17 cali 95 3.9 3.5 3.6
1.5 EcoBlue
(6-biegowa manualna)
120 16 cali 94 4.0 3.4 3.6 196 10.0 10.4
17 cali 97 4.0 3.5 3.6
18 cali 100 4.1 3.6 3.7
1.5 EcoBlue
(8-biegowa automatyczna)
120 16 cali 111 4.7 3.9 4.2 193 10.2 Nie dotyczy
17 cali 113 4.8 4.0 4.3
18 cali 116 5.0 4.1 4.4
2.0 EcoBlue
(6-biegowa manualna)
150 16 cali 114 5.6 3.6 4.4 210 8.5 8.4
17 cali 115 5.6 3.6 4.4
18 cali 116 5.6 3.7 4.5
2.0 EcoBlue
(8-biegowa automatyczna)
150 16 cali 114 5.3 3.9 4.4 207 9.3 Nie dotyczy
17 cali 117 5.5 4.0 4.5
18 cali 121 5.6 4.1 4.6

 

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany

O co chodzi z tym premium?!

Ten ebook zmieni Twoje spojrzenie na drogie samochody

Pobiesz swój egzemplarze ebooka Premium Feel!
POBIERAM MÓJ EGZEMPLARZ
close-link

Przepraszam, że przeszkadzam, ale...
...moja mama mówi, że mam super Instagrama i powienienem się nim chwalić. 
Zapraszam w wolnej chwili.

close-link