Kończę przygotowywać moje coroczne, już kultowe, podsumowanie wydarzeń na rynku nowych samochodów klasy premium w Polsce. Zanim jednak je opublikuję, to chciałem żebyśmy wspólnie przyjrzeli się samochodom luksusowym. Przekonajmy się, jak radziły sobie w Polsce w 2023 roku: Lamborghini, Bentley, Ferrari, Rolls-Royce, McLaren, Aston Martin oraz Maserati.
Nie powinniśmy wrzucać marek luksusowych do jednego worka z markami premium. Ja wiem, że w testach samochodów premium mniej obyci z motoryzacją recenzenci stosują określenie „luksusowy” w odniesieniu do np. dobrze doposażonego BMW serii 7 (albo nawet 5).
Od zawsze podkreślam, że luksus to nie premium, a premium to nie luksus i trzeba postawić wyraźną granicę między tymi segmentami rynku. Określeń luksus i premium w odniesieniu do samochodów nie można używać zamiennie. To znaczy można, ale tak samo jakbyś na steka mówił kotlet, a na pizzę – zapiekanka. Taka ignorancja nie przystoi dżentelmenowi.
Dobra, skoro kwestię premium i luksusu mamy ustaloną, to przechodzimy do meritum.
Które marki samochodów są luksusowe?
Z uwagi na powyższe wynurzenia w moim nadchodzącym podsumowaniu roku na rynku premium nie uwzględniam marek luksusowych. Wiem jednak, że dla wielu osób wyniki sprzedażowe Lambo czy Ferrari są bardziej interesujące niż te Mercedesa czy BMW. Dlatego jako tzw. załącznik do raportu premium przygotowuję tę luksusową publikację. Będę ją mógł podlinkować we właściwym wpisie dla osób zainteresowanych. Nie ma za co.
No więc raz jeszcze: model rynku samochodów luksusowych w Polsce buduje przy założeniu, że samochodowe marki luksusowe to:
- Aston Martin,
- Bentley,
- Ferrari,
- Rolls-Royce,
- McLaren,
- Maserati
- Bugatti.
Jasne, jest sporo innych egzotycznych marek pokroju Koenigsegga, które mógłbym zaliczyć do luksusowych. Jednak nie figurują w wykazie rejestracji CEPiK-u za rok 2023, więc nie za bardzo nas interesują.
O czym powinieneś pamiętać przy analizie rankingu samochodów marek luksusowych?
W przypadku tego typu samochodów do przedstawionych wyników (statystyk pierwszych rejestracji pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców via Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR) należy podchodzić z pewną rezerwą.
Wynika to z faktu, że takie auta często są rejestrowane poza Polską, a część z tych zarejestrowanych w kraju wyjeżdża za granicę. Zapewne kojarzysz te wszystkie supersamochody na czeskiej blaszce. W związku z tym statystyki z pewnością nie oddają w 100 proc. supersamochodowego i luksusowego krajobrazu naszych dróg. A ten jest zdecydowanie bardziej kolorowy niż wykresy.
Pamiętaj też o tym, że w segmencie samochodów luksusowych statystyki sprzedaży w pewnym stopniu kształtuje również ograniczona podaż (ograniczona dostępność). Do tego dochodzi długi czas oczekiwania na zamówiony samochód. To oznacza, że samochody zamówione w 2023 mogą nie być uwzględnione w statystykach rejestracji za 2023 rok, bo zostały zarejestrowane dopiero w 2024. Z kolei w statystykach za 2023 będą uwzględnione samochody zamówione w 2022 roku (albo wcześniej) i zarejestrowane w 2023 roku.
To jednak najlepsze i najbardziej precyzyjne statystyki, jakimi dysponujemy. Wszystkie zestawienia, jakie znajdziesz w sieci opierają się właśnie na nich.
A teraz, jedziemy z rankingiem.
Ranking samochodów luksusowych w Polsce w 2023 roku
Na początek, tradycyjnie, spójrzmy na liczby pierwszych rejestracji samochodów luksusowych (no i supersamochodów) w Polsce w 2023 roku.
Maserati | 92 |
Ferrari | 87 |
Bentley | 68 |
Lamborghini | 44 |
Aston Martin | 32 |
Rolls-Royce | 20 |
McLaren | 6 |
Bugatti | 1 |
Samochody luksusowe w Polsce – jest lepiej czy gorzej?
Łącznie w 2023 zarejestrowaliśmy 350 najdroższych samochodów na rynku. Czy to dużo?
Tutaj z pomocą przychodzą sumiennie gromadzone przeze mnie historyczne dane rejestracji samochodów luksusowych w Polsce.
W rejestracjach samochodów luksusowych w Polsce możemy dostrzec wyraźny trend wzrostowy. A wraz z pojawianiem się w naszym kraju coraz mocniejszych struktur poszczególnych marek, możemy oczekiwać, że ten trend się utrzyma. Ba, będzie przybierał na sile.
Lamborghini, Ferrari, McLaren i cała reszta w Polsce w 2023 – wyniki sprzedaży
Znamy już wartości bezwzględne rejestracji dla każdej z marki. Pora ubrać je w procentowy kontekst wzrostów bądź spadków sprzedaży. Dzięki temu możemy przekonać się, która z marek samochodów luksusowych poradziła sobie najlepiej w 2023 roku.
Marka | Wzrost lub spadek liczby rejestracji w 2023 vs 2022 |
McLaren | -33,33% |
Lamborghini | -8,33% |
Bentley | -5,56% |
Maserati | 4,50% |
Ferrari | 8,75% |
Aston Martin | 28,00% |
Rolls-Royce | 185,00% |
Przy tak niewielkich wolumenach rejestracji wartości procentowe zapewne nie są najbardziej wymiernym wskaźnikiem rosnącego bądź malejącego popytu na daną markę luksusową. Zawsze jednak dają nieco szerszy wgląd w wydarzenia na rynku.
Ile kosztuje luksus? Średnie ceny rejestrowanego w Polsce samochodu luksusowego
Możemy też przyjrzeć się średniej cenie rejestrowanych w Polsce modeli danej marki. To średnie ceny cennikowe, czyli uwzględniają wersje silnikowe lub nadwoziowe, natomiast nie uwzględniają wyposażenia dodatkowego (czyli nie są to tzw. ceny transakcyjne, do których dostęp mają jedynie dealerzy). Niestety dla marek, które nie mają polskich cenników tych danych nie jesteśmy w stanie uzyskać.
Marka | Średnia cennikowa cena rejestrowanego modelu w 2023 roku |
Maserati | 601 tys. zł |
Ferrari | 1,6 mln zł |
Lamborghini | 1,1 mln zł |
McLaren | 1,03 mln zł |
Przyznam, że zastanawiam mnie nieco średnia cena rejestrowanego w Polsce nowego McLarena – 1,03 mln zł. Aktualnie ceny McLarena w Polsce startują od 1,01 mln zł, wygląda więc na to, że w tych 6 sprzedanych egzemplarzach w 2023 mamy niemal wyłącznie tańszy model – 570S. Albo… dane kłamią.
Ale że Maserati jest luksusowe?
Tutaj jest dobre miejsce, żeby się odnieść do wątpliwości jakie zapewne masz co do klasyfikowania Maserati jako marki luksusowej a nie premium. W tabeli wyraźnie widać, że przy średniej cenie 600 tys. zł za zarejestrowany samochód znacząco odbiega od pozostałej elity świata motoryzacji.
Ale…
Przy tej cenie znacznie odbiega również od średniego poziomu dla marek premium, który wynosi 300 tys. zł. Wśród marek premium najdroższe samochody mamy w Porsche, ale nawet tam średnia cena to „marne” 520 tys. zł.
Maserati jest więc trochę pomiędzy premium a luksusem, tak samo jak Mini jest między premium a markami popularnymi. Jednak ze względu na wolumen sprzedaży i fakt, że marki premium nie porównują swoich modeli z modelami Maserati, to Maserati włączamy do marek luksusowych. Tych tańszych, ale jednak luksusowych.
Ranking samochodów marek luksusowych – co z modelami?
Wiem, wiem, brakuje jeszcze zestawienia liczby rejestracji konkretnych modeli samochodów luksusowych i supersamochodów w Polsce. Niestety w tym roku nie mam dostępu do tak szczegółowych danych rejestracji w tym segmencie rynku. Przepraszam, poprawię się w przyszłym roku.
Dziękuję za uwagę i zapraszam dna pełny ranking marek premium (niebawem). Tam już bardzo szczegółowo przeanalizowałem sprzedaż również z uwzględnieniem poszczególnych modeli.