Jak co roku zapraszam na najdokładniejszy i najpełniejszy kalendarz premier motoryzacyjnych. Sprawdź, jakie samochodowe nowości szykują marki premium w 2020 roku (i w 2021 również). Dzięki temu kalendarzowi w 2020 roku żadna z marek premium nie zaskoczy Cię premierą modelu. A trochę tych premier będzie.
To nie jest pierwszy lepszy kalendarz premier samochodowych na 2020 rok z kilkoma modelami wrzuconymi od czapy. Co roku dokładam starań, żeby zaprezentować Ci kompletny i szczegółowy kalendarz debiutów nowych samochodów klasy premium. To najdokładniejsze opracowanie kalendarza premier samochodowych w Polskiej sieci.Terminy światowych premier i tego, kiedy samochód pojawi się w polskich salonach konsultuję bezpośrednio u źródła, z działami PR importerów danej marki. Czasami nawet one nie mają tak dokładnych informacji lub nie chcą zdradzić dokładnych terminów. Wtedy drążę głębiej.
Ubiegłoroczne zestawienie, w którym ująłem ponad 60 premier okazało się trafne w 93 proc. W tym roku dokładność powinna być jeszcze wyższa. Zapraszam na premiery samochodowe 2020 od marek premium.
Premiery samochodowe 2020 w klasie premium – co nasz czeka?
Podobnie jak w roku ubiegłym, nie mogę zacząć tego zestawienia od sztampowego – „to będzie niesamowicie emocjonujący rok w klasie premium”. Tak naprawdę czeka nas mniej ciekawych premier niż w 2019, który z kolei pod tym względem był słabszy od 2018.
Ten rok będzie dosyć niespokojny i upłynie raczej pod znakiem ograniczania oferty modeli i wycofywania niektórych wersji silnikowych z uwagi na wejście w życie w styczniu 2020 niższego limitu CO2.
Nie zmienia to faktu, że marki premium na 54 tygodnie 2020 zaplanowały dla nas ponad 50 nowości. Wśród nich dominują faceliftingi oraz zelektryfikowane wersje modeli, które już znamy. Głównie SUV-ów. Mogę śmiało powiedzieć, że jeszcze nigdy w historii motoryzacji w jednym roku nie pojawiło się tyle nowych hybryd, co pojawi się 2020.
Nowe samochody 2020 – premiery lokalne i światowe
Na wstępie muszę zaznaczyć, że samochód ma kilka premier. Najpierw debiutuje w sieci lub na zamkniętym pokazie, by dopiero kilka miesięcy później zadebiutować na danym rynku. Wcześniej może jeszcze zadebiutować (również oficjalnie) na którymś salonów.
W kalendarzu nowości motoryzacyjnych 2020 za najważniejszą datę uznaję datę światowego debiutu, czyli moment, w którym producent po raz pierwszy oficjalnie chwali się nowym modelem/wariantem. Jeśli dany model zadebiutował w 2019 roku, ale na nasz rynek trafi dopiero w 2020, to poświęcam mu mniej miejsca.
Trzeba też mieć na uwadze, że nie wszystkie modele, które zadebiutują globalnie w 2020 roku pojawią się w Polsce przed końcem 2020, dlatego dla naszego rynku ten kalendarz sięga często do roku 2021.
W wolnej chwili zachęcam również do odwiedzania mojego Instagrama, bo sporo z opisywanych poniżej nowości przetestuję jeszcze w tym roku zaraz przed lub po polskiej premierze danego modelu. Wrażeniami z tych testów zawsze dzielę się na żywo i na bieżąco właśnie na Instagramie.
Wyświetl ten post na Instagramie.
Audi – premiery i nowości w 2020 roku
Rok 2020 dla Audi to przede wszystkim wprowadzenie wielu odmian IV generacji Audi A3 oraz dwóch modeli elektrycznych. Na naszym rynku pojawi się sporo hybryd typu plug-in oznaczonych jako eTFSI oraz modeli linii RS.
Audi A3 2020 Sportback oraz Sedan
Co już wiemy? Że to najważniejsza premiera Audi w tym roku. Po pierwsze dlatego, że A3 nadal jest jednym z najpopularniejszych modeli marki, po drugie dlatego, że debiut 4. generacji będzie początkiem festiwalu premier rozmaitych odmian A3. Po tradycyjnym A3 Sportback poznamy A3 Limousine, chwilę później pojawi się S3 (hatchback), po nich natomiast pojawią się odmiany plug-in. Całkiem możliwe, że jeszcze w tym roku zadebiutuje również najmocniejsza odmiana nowego A3, czyli RS3 (nadal z 5-cylindorowym, 400-konnym TFSI).
Wiemy też, że nie powinniśmy się spodziewać rewolucji na miarę nowego BMW serii 1. Audi A3 pozostaje A3, które znamy (i być może lubimy). Rozmiary zmienią się niewiele, tradycyjnie A3 będzie na tej samej płycie co Golf (MQB evo) i w przypadku słabszych odmian będzie mieć te same silniki co Golf. Można więc spodziewać się miękkich hybryd o mocach 110, 130 i 150 KM.
Hasło przewodnie marki (na wszelki wypadek przypomnę: „przewaga dzięki technice”) będzie przejawiać się w rozbudowanych systemach wsparcia kierowcy. Wnętrze? Nie powinno znacząco odbiegać od tego, z którym mamy do czynienia w Q3 Sportback. Słowem: nowe Audi A3 raczej niczym nas nie zaskoczy, chociaż… będzie mogło przenosić do 100 proc. momentu na tylną oś. I to jest coś ciekawego.
PS Właśnie pojawiła się pierwsza informacja prasowa o nowym A3, więc wiadomo już naprawdę sporo.
Kiedy się pojawi? Nowe Audi A3 zadebiutuje w sieci zapewne na kilka dni przed oficjalną premierą na salonie samochodowym w Genewie, czyli 3 i 4 marca.
Kiedy w Polsce? Na pewno już w okolicach maja 2020.
Audi E-tron GT
Co już wiemy? Wiemy, że może być niezłe. To Audi R8 na miarę naszych zelektryfikowanych czasów. Model koncepcyjny tego elektrycznego samochodu sportowego od Audi jest bardzo obiecujący. Po pierwsze wygląda lepiej niż wszystkie inne samochody elektryczne, nawet lepiej niż Taycan, z którym E-tron GT dzieli platformę. Po drugie najmocniejsza odmiana E-Trona GT będzie miała około 590 KM i będzie najszybszym Audi w historii. Pogodzenie takich osiągów z przyzwoitym zasięgiem będzie oczywiście okupione prawie toną akumulatorów w podłodze. Ale do tego już zdążyliśmy się przyzwyczaić.
Model koncepcyjny zapowiadał również możliwość ładowania indukcyjnego. Ta technologia może pojawić się w wersji produkcyjnej. W końcu „przewaga dzięki technice” zobowiązuje. Wnętrze? Zdecydowanie mniej spektakularne niż karoseria, zapewne zbliżone do tego, co znamy np. z RS7.
Kiedy się pojawi? Oficjalnie o Audi E-tron GT usłyszymy zapewne w listopadzie lub grudniu 2020. Do sprzedaży trafi w połowie 2021.
Kiedy w Polsce? Druga połowa 2021.
Audi Q4 E-tron
Co już wiemy? Wersję koncepcyjną drugiego elektrycznego SUV-a Audi poznaliśmy w Genewie w 2019 roku. Na własny użytek możesz go postrzegać jako mniejszego E-Trona. O wersji produkcyjnej w praktyce jeszcze nic nie wiadomo, w teorii wiadomo już wszystko. Dwa mocne silniki elektryczne, mnóstwo baterii w podłodze, osiągi na poziomie najmocniejszych benzynowych odmian Q5. Zapewne Audi zrobi sporo szumu wokół tego modelu, ale nie nastawiałbym się na szczególnie elektryzujący samochód.
Kiedy się pojawi? Pod koniec tego roku.
Kiedy w Polsce? Dopiero w 2021.
Audi Q5 2020 facelifting
Co wiemy? Że obecne faceliftingi w klasie premium dosyć mocno zmieniają wnętrze samochodu i paletę jednostek napędowych. Tak też będzie w przypadku faceliftingu Q5. Wysuwany i obsługiwany pokrętłem system MMI zostanie zastąpiony przez nieruchomy (i jeszcze bardziej sterczący) dotykowy ekran (vide Audi A4).
Z A4 nowe Audi Q5 przejmie również jednostki napędowe. 6-cylindrowe jednostki otrzymają wsparcie 48-woltowej instalacji elektrycznej. To wszystko udekorują typowe faceliftingowe zmiany stylizacyjne – nowe kształty zderzaków, smuklejsze światła, niższa i szersza atrapa chłodnicy, etc.
A, no i pod koniec roku Audi Q5 podobnie jak Q3 doczeka się odmiany Sportback.
Kiedy się pojawi? Nowe Audi Q5 oficjalnie zadebiutuje po wakacjach, we wrześniu na salonie samochodowym w Paryżu.
Kiedy w Polsce? W trzecim kwartale 2020.
Audi Q2 FL 2020 facelifting
Co wiemy? Audi Q2 to najmniej popularny crossover Audi w Polsce i najstarszy crossover w gamie. Faceliftingowe zmiany raczej nie pomogą w sprzedaży, ale z pewnością odświeżą – wcale nie takie stare – Audi Q2.
Największe modyfikacje dotyczą jednostek napędowych, które otrzymają wspomaganie elektryczne (układ miękkiej hybrydy) oraz multimediów. Przyznam jednak, że nie mam obecnie pomysłu na to, jak będzie wyglądać wnętrze Q2 po faceliftingu. Na pewno nie tak, jak w nowym A1, bo to wymagałoby zbyt drastycznych zmian jak na facelifting. Pod koniec grudnia 2019 w sieci nie było szpiegowskich zdjęć wnętrza Q2. Musimy poczekać.
Kiedy się pojawi? Raczej po wakacjach. Zapewne we wrześniu na salonie samochodowym w Paryżu.
Kiedy w Polsce? Podobnie jak Q5, Q2 pojawi się u nas w trzecim kwartale 2020.
Co jeszcze ciekawego w Audi w 2020 roku?
Na naszym podwórku czeka nas wprowadzenie do sprzedaży E-Trona w odmianie Sportback, który dla E-Trona jest tym, czym Cayenne Coupé dla Cayenne. Samochód zadebiutował w listopadzie i obecnie (luty) trwają przygotowania do wprowadzenia go na nasz rynek. Pierwsze jazdy testowe pod koniec marca (dam znać). Chwilę wcześniej E-Tron Sportback pojawi się w polskich salonach.
W styczniu do polskich salonów wjechały trzy (a nawet cztery) RS-y. Audi RS5 Sportback oraz Coupé, Audi RS6 oraz Audi RS7. Dwa ostatnie już w pierwszym kwartale 2020 trafiają do klientów i na dobre rozgoszczą się w Polsce.
Audi w Polsce szykuje również ofensywę hybryd typu plug-in oznaczonych jako TFSIe. Pojawią się A6, A7, A8 oraz Q7, które będzie można ładować z gniazdka.
BMW – nowości i premiery w 2020 roku
Największy wydarzeniem 2020 roku dla BMW będzie debiut BMW serii 5 po faceliftingu oraz wprowadzenie pierwszego (od czasów i3) modelu elektrycznego. Nie zabraknie też nowości spod znaku M. Do tego poznamy sporo zelektryfikowanych wersji modeli już obecnych na rynku. Przez zelektryfikowane rozumiem hybrydy plug-in lub miękkie hybrydy.
BMW serii 5 facelifting
Co już wiemy? Wiemy, że VII generacja BMW serii 5 po faceliftingu upodobni się do BMW serii 7, ale tylko nieznacznie. BMW chce zachować indywidualny wygląda swoich sedanów, dlatego w nowej serii 5 nie będzie tak dużych nerek jak w serii 7.
W zasadzie trudno powiedzieć, czy w BMW serii 5 zajdą jakieś znaczące zmiany, bo modele na rok 2020 (po zmianach pod koniec 2019 roku) otrzymały zarówno nowe silniki, jak i nowy system multimedialny znany z BMW X5 czy nowej serii 3. Równocześnie z sedanem zostanie odświeżone kombi.
Kiedy się pojawi? W połowie roku.
Kiedy w Polsce? Jesienią 2020.
BMW M5 facelifting
Co już wiemy? M5 po faceliftingu pojawi się chwilę po odświeżeniu „zwykłych” odmian, czyli w czwartym kwartale 2020 roku. Nowe M5 już pod koniec 2019 roku zostało przyłapane na testach na Nurburgringu. Podobnie jak we wspomnianych „zwykłych” odmianach możemy spodziewać się zdecydowanych modyfikacji przedniego i tylnego pasa i mniej znaczących modyfikacji we wnętrzu.
Krążą plotki o pojawieniu się odmiany CS, która byłaby jeszcze szybsza (czyt. lżejsza i mocniejsza) od najszybszej obecnie wersji Competition. Bazowe odmiany raczej pozostaną na tym samym poziomie mocy, bo X5M oraz X6M z tym samym 4,4-litrowym V8 S58 nie mają ani jednego konika więcej.
Kiedy się pojawi? Po wakacjach.
Kiedy w Polsce? Pod koniec 2020 roku.
BMW serii 4 Coupé 2020
Co już wiemy? Że to będzie najważniejsza i właściwie jedyna „pełnoprawna” nowość BMW w 2020 roku, jednak stylizacja nie będzie znacząco odbiegać od tego, co znamy z serii 3. Chyba że mówimy o przodzie, bo tam wbrew spekulacjom pojawią się nowe, wielkie, pionowe nerki.
Wiemy też, jak będzie wyglądać wnętrze. Po pierwsze dlatego, że widać ja na zdjęciach szpiegowskich, po drugie dlatego, że będzie niemal identyczne jak w nowej serii 3. BMW testuje już wszystkie trzy wersje nadwoziowe serii 4, czyli Coupé, Gran Coupé oraz cabrio.
Kiedy się pojawi? Chwilę po M5, czyli prawdopodobnie we wrześniu na salonie samochodowym w Paryżu.
Kiedy w Polsce? Koniec 2020 roku.
BMW M3 oraz M4 Coupé 2020
Co już wiemy? Że wszyscy czekają na te premiery. O V8 możemy zapomnieć, ale silnik będzie znajomy – wyposażone w dwie turbosprężarki trzylitrowe R6 S58 znamy już z X3M i X4M. Ustawione w rzędzie 6 cylindrów produkuje tam 480 lub 510 KM, jeśli wybierzemy wersję Competition. Do tego na życzenie manualna skrzynia biegów, napęd na tył lub na xDrive. Sądzę, że nie zabraknie również odmiany M4 Gran Coupé.
Kiedy się pojawi? Koniec roku.
Kiedy w Polsce? Początek 2020.
BMW iX3
Co już wiemy? Że to przez ten model moje prognozy premier samochodowych na 2019 rok były trafne tylko w 95 proc. iX3, czyli nic więcej niż elektryczna odmiana X3 miała pojawić się w ubiegłym roku. Pojawi się jednak dopiero w tym. Już na 100 proc. Obecnie wiemy też znacznie więcej o parametrach elektrycznego X3.
Akumulatory o pojemności 74 kWh przy deklarowanym zużyciu energii na poziomie 20 kWh/100 km mają zapewnić do 440 km zasięgu. W skrócie: nic ciekawego, ale iX3 pod względem właściwości jezdnych zapewne będzie wygrywał porównania z Mercedesem EQC.
Kiedy się pojawi? Wiosną 2020.
Kiedy w Polsce? Jesienią 2020.
Co jeszcze ciekawego w BMW w 2020 roku?
Na naszym podwórku będzie działo się całkiem sporo, bo do polskich salonów wjedzie sporo „eMek”. Pierwsze egzemplarz M8 Gran Coupé już jeżdżą po Warszawie, chwilę po nich, w marcu, pojawi się BMW M2 CS, a nieco później, dokładniej na wiosnę, X5M oraz X6M.
BMW zaproponuje serię 3 Touring jako hybrydę typu plug-in (w połowie roku), czyli odmiany o oznaczeniu 30e. 30e w BMW to zużycie paliwa na poziomie 20d przy osiągach porównywalnych z 30i. Ten sam napęd od grudnia 2019 możemy mieć też w X3.
Na deser nowość, na którą pewnie nikt nie czekał, czyli BMW serii 2 Gran Coupé – konkurent dla Mercedesa CLA Coupé i Audi A3 Limousine. Zadebiutował pod koniec 2019 roku, jest już oficjalnie na stronie BMW.pl, a jeszcze bardziej oficjalnie pojawi się 20 marca.
Mercedes-Benz – kalendarz premier w 2020 roku
W Mercedesie w 2020 roku będzie działo się trochę więcej niż u dwóch konkurencyjnych marek. Ważną premierą będzie marcowy debiut Mercedesa klasy E po liftingu oraz nowej generacji klasy S i klasy C. Czy muszę wspominać, że wśród nowości pojawi się sporo hybryd?
Mercedes klasy E facelifting
Co już wiemy? Że w chwili kiedy piszę te słowa (koniec stycznia) Mercedes gdzieś tam w Los Angeles pokazuje tzw. influencerom z większymi zasięgami ode mnie nową klasę E. Nadal jeszcze w pełnym kamuflażu. Mówimy o głębokim faceliftingu. Nie będę się rozpisywał, bo właśnie pojawiły się pierwsze wideorecenzje nowej klasy E. Wnętrze można już zobaczyć w całej okazałości. Na początek pojawią się sedan oraz coupé. Kombi i kabriolet zadebiutują nieco później.
Kiedy się pojawi? Już się pojawił.
Kiedy w Polsce? Nowy Mercedes klasy E (sedan i coupé) przyjadą do nas już w maju.
Mercedes klasy S 2020
Co już wiemy? Nowa generacja uberlimuzyny Mercedesa dla świata motoryzacji od zawsze jest wydarzeniem równie wyczekiwanym, co wybór nowego papieża (w pewnych środowiskach). Klasą S Mercedes ustawia poprzeczkę dla konkurentów. Zazwyczaj całkiem wysoko.
W223 to rewolucja w stylizacji nadwozia, zupełnie nowa platforma (MRA), wyłącznie hybrydowe napędy (plug-in lub miękka hybryda) oraz możliwość jazdy autonomicznej na poziomie 3 (samochód w określonych warunkach prowadzi się sam).
Komfort, rozwiązania technologiczne i ogólny przepych powinny przebić to, z czym obecnie mamy do czynienia w BMW serii 7 i Audi A8. Nie widzę innej możliwości. Do tego dwa duże ekrany, ale ten główny nie będzie już ułożony poziomo, tylko w pionie, jak w… Tesli. Nie zabraknie też wersji Maybach. Nie będzie natomiast odmiany czysto elektrycznej. Tzn. będzie, ale jako oddzielny model (poniżej).
Kiedy się pojawi? Po wakacjach.
Kiedy w Polsce? Pod koniec tego roku.
Mercedes EQS
Co już wiemy? Że Mercedes wyda bardzo dużo pieniędzy, aby do roku 2022 wprowadzić na rynek 10 elektrycznych modeli. A tym flagowym będzie właśnie EQS. Na własny użytek EQS możecie traktować jako elektryczną klasę S, chociaż technologicznie oba samochody będą znacząco się od siebie różnić. Chociażby samą płytą podłogową.
EQS jako pierwszy zostanie zbudowany na modułowej płycie Mercedesa dla samochodów elektrycznych. Czyli w przeciwieństwie do EQC będzie czymś więcej niż zelektryfikowanym modelem z gamy spalinowej. To dobrze. We wnętrzu natomiast powinien być zbliżony do tego, co widzicie wyżej na szpiegowskich zdjęciach klasy S.
Kiedy się pojawi? Pod sam koniec 2020 roku.
Kiedy w Polsce? na wiosnę 2021.
Mercedes EQA
Co już wiemy? Koncepcyjny EQA został pokazany na salonie we Frankfurcie jeszcze w 2017 roku. Wówczas był hatchbackiem. Dzisiaj już wiemy, że EQA – najmniejszy elektryczny Mercedes – będzie crossoverem. EQA będzie dla GLA tym, czym EQC jest dla GLC. Proste, prawda? EQA ma być też bezpośrednim rywalem dla BMW i3 z zasięgiem około 400 km. Zadebiutuje na salonie w Paryżu we wrześniu.
Kiedy się pojawi? W IV kwartale 2020.
Kiedy w Polsce? Na początku 2021 roku.
AMG GT One
Co już wiemy? Wiemy, że zakamuflowane egzemplarze tego hypersamochodu Mercedesa już od jakiegoś czasu pojawiają się na zdjęciach szpiegowskich. Najlepsi klienci Mercedesa podczas specjalnego pokazu nagrali nawet AMG GT One w akcji. Wiemy też, że kierowca AMG GT One będzie mieć za plecami ten sam silnik, który w bolidzie F1 ma Lewis Hamilton. I mimo że V6 o pojemności 1,6 litra nie brzmi imponująco, to moc około 1000 KM (ze wsparciem dwóch silników elektrycznych) już tak. Mercedes bez wątpienia szykuje mocne uderzenie. Uderzenie, na które Audi i BMW raczej szybko nie wyprowadzą kontry. Dostawy do klientów w 2021 roku.
Mercedes klasy C 2020
Co już wiemy? Wiemy, że swoją światową premierę powinien mieć chwilę przed salonem samochodowym w Paryżu, we wrześniu tego roku, a na rynek trafi w 2021. Piąta generacja klasy C (o oznaczeniu W206) ma otrzymać sporo technologii, którą wcześniej poznamy w klasie S.
Na zewnątrz nie można oczekiwać większej rewolucji. Nowa platforma pozwoli na instalację układu miękkiej hybrydy (48V), a tytuł najbardziej zaawansowanego technologicznie samochodu w klasie ma zapewnić m.in. jazda autonomiczna na poziomie 3 (samochód jedzie sam w określonych warunkach). Razem z tą generacją ma pojawić się odmiana All-Terrain (oparta na kombi), czyli konkurent dla A4 Allroad.
Kiedy się pojawi? Po wakacjach.
Kiedy w Polsce? Druga połowa 2021 roku.
Więcej nowości Mercedesa w 2020 roku
Do polskich salonów wjedzie GLE Coupé po faceliftingu – ten „zwyczajny” i ten od AMG (w drugiej połowie roku), czyli z podwójnie doładowanym V8. Sporo zainteresowania wzbudzi z pewnością kwietniowy debiut GLA (oraz AMG GLA 45) oraz spóźniony GLB, który właśnie wjeżdża do salonów. Na drugim końcu skali crossoverów/SUV-ów mamy natomiast Mercedesa-Maybacha GLS 600. W Polsce powinien pojawić się koło czerwca.
EQV, czyli jedyny elektryczny bus od marki premium. Mimo że na baterie (w podłodze) ma znacznie więcej miejsca niż np. EQC i będzie mieć połowę tej mocy w porównaniu z EQC, to zasięg niestety nadal pozostanie w okolicach 400 km. W polskich salonach już w maju.
Podobnie jak u konkurentów, również w Mercedesie nie zabraknie nowości ładowanych z gniazdka w postaci hybryd typu plug-in – A250e, B250, CLA250e zamiast 220 oraz GLE350de.
Krążą również plotki o AMG GT 73 Hybrid 4-Door. Sądzę, że ta nazwa mówi wszystko.
Porsche – nowe modele w 2020 roku
W Porsche ciekawy mix nowości, czyli trochę nowych odmian (nowego) 911, Taycan w wersji kombi oraz nowość niespodzianka na bazie Cayenne Coupé.
Porsche 911 992 Turbo i Turbo S
Co już wiemy? Że Porsche planuje ponad 20 rozmaitych wariacji na temat nowej generacji 911 (992), a Turbo i Turbo S (przynajmniej na razie) będą tymi najmocniejszymi. Co oznacza Turbo S w 911 w latach 20. XXI wieku? Podwójnie doładowanego boksera o pojemności 3,8 litra, około 640 KM i 800 Nm. To jakieś 60 KM więcej niż w poprzedniej generacji Turbo S. Tym samym można zakładać, że nowe 911 Turbo (bez S) będzie mieć osiągi na poziomie 911 Turbo S poprzedniej generacji. Przy napędzie na wszystkie koła w 911 992 Turbo S można spodziewać się 100 km/h w 2,5 s.
Kiedy się pojawi? Premiera na wiosnę.
Kiedy w Polsce? Zamówienia ruszają wraz ze światową premierą. Pierwsze egzemplarze trafią do klientów po wakacjach.
Porsche Panamera i Panamera Sport Turismo facelifting
Co już wiemy? Minimalnie zakamuflowane egzemplarze Panamery 2020 zostały przyłapane już w połowie ubiegłego roku. Na zewnątrz – jak to w przypadku faceliftingu – wiele się nie zmieni. Można oczekiwać delikatnego wzrostu mocy, a tym samym osiągów. Krążą pogłoski o najmocniejszej odmianie pozycjonowanej ponad Turbo S E-Hybrid. W informacjach o tej odmianie pojawiają się wartości rzędu 820 KM. Patrząc na szpiegowskie zdjęcie wnętrza nowej Panamery 2020, nie jestem w stanie wyłapać żadnych różnic względem obecnej, ale zapewne modernizację przejdą multimedia.
Kiedy się pojawi? Jesienią 2020.
Kiedy w Polsce? Pierwsze egzemplarze dotrą do Polski na początku 2021 roku.
Porsche 911 922 GT3
Co już wiemy? Wiemy, że GT3 pozostanie wolnossące, nadal będzie oferowane z manualną skrzynią biegów i nadal będzie mieć duże skrzydło z tyło. W zasadzie nic więcej wiedzieć nie musimy. Według zapewnień ważnych ludzi w Porsche nowe 911 GT3 nie będzie ani szersze, ani cięższe od poprzednika.
Kiedy się pojawi? Koniec roku.
Kiedy w Polsce? II kwartał 2021.
Porsche Taycan Cross Turismo
Co już wiemy? Właściwie wszystko. Bo Taycan Cross Turismo to nic innego jak Taycan w odmianie shooting brake, czyli po ludzku kombi. Z tego, co widać na zdjęciach szpiegowskich Cross Turismo raczej nie będzie w żaden sposób nawiązywać stylizacją do crossoverów, co mogły sugerować słowo cross oraz design konceptu z 2018 z plastikowymi nakładami wokół nadwozia. Prawdopodobnie Taycan Cross Tursimo będzie ładniejszy od Taycana tak samo jak Panamera Sport Turismo jest ładniejsza od Panamery, prawda?
Kiedy się pojawi? Koniec 2020.
Kiedy w Polsce? Druga połowa 2021.
Co jeszcze?
Porsche właśnie pokazało Caymana i Boxstera GTS. Podobnie jak Cayman GT4 mają 4-litrowy wolnossący silnik. I to jest prawdziwa sensacja. Chyba największa sensacja w 2020 roku. Tego nikt nie przebije. O tym, dlaczego tak jest napisałem na Facebooku. Pierwsze egzemplarze pojawią się w Polsce pod koniec marca.
Macan GTS – ma 380 KM z podwójnie doładowanego V6, zadebiutował w połowie grudnia ubiegłego roku, już można go zamawiać w cenie od 366 tys. zł, a pierwsze egzemplarze dotrą do nas w na początku marca.
Moje źródła blisko Zuffenhausen podrzuciły informację, że w tym roku możemy się również spodziewać Cayenne Coupé GT(+numerek, tak jak GT3). To sportowa odmiana Cayenne z silnikiem z Urusa i z identyczną mocą. Czyli coś mocniejszego od Turbo, a nieco słabszego od Turbo S E-Hybrid. Można zakładać, że Cayenne Coupé GT# pobije rekordowy czas Audi RSQ8 na Nurburgringu, a przygotują go do tego ludzie odpowiedzialni za 911 GT3 czy 911 Speedster i tym podobne wyczyny. PS Porsche już w 2015 roku zastrzegło nazwę GT5. Tak tylko mówię.
Nowości Lexusa w 2020 roku
W Lexusie w 2020 roku trochę wieje nudą. W Polsce pojawi się LC w wersji cabrio, natomiast globalnie jest szansa na pierwsze oficjalne informacje na temat LC F.
Lexus LC F
Co już wiemy? O sportowej odmianie tego coupé mówi się już od dłuższego czasu. LC F może, ale nie musi, pojawić się w tym roku. Największą nowością będzie silnik. Lexus niestety nie zostawi tu wolnossącego, 5-litrowego V8. Zamiast tego w LC F zadebiutuje nowa jednostka – podwójnie doładowane 4-litrowe V8 o mocy 600 KM. Może i mocy będzie sporo, ale wraz z dwiema turbinami ulotni się magia „zwykłego” LC z wolnossącym V8.
Kiedy się pojawi? Może jeszcze w 2020.
Kiedy w Polsce? Nieprędko.
Co jeszcze?
Lexus LC Cabrio – LC bez dachu to całkiem ciekawa propozycja. W polskich salonach powinien pojawić się w lecie.
Lexus UX 300e – mogliście przegapić tę premierą, ale pierwszy elektryczny Lexus zadebiutował w listopadzie ubiegłego roku. Ma zasięg około 350 km i jakieś 200 KM mocy. W Polsce raczej nie powtórzy sukcesu spalinowego UX-a.
Volvo – nowe modele w 2020 roku
W Volvo również niewiele będzie się działo. Obecne modele zostaną wzbogacone o wersje plug-in, a XC40 o odmianę w 100 procentach elektryczną.
Volvo XC40 Recharge
Co już wiemy? Że ta jedyna premiera Volvo w tym roku będzie niezbyt istotna dla polskiego rynku. Tak czy inaczej, mówimy o najmniejszym crossoverze Volvo, który na energii elektrycznej przejedzie około 500 km (WLTP). Najlepsze jest jednak to, że ma mieć 408 KM mocy i 600 Nm, co da przyspieszenie do 100 km/h w 5 s. Będzie również słabsza wersja z tylko jednym silnikiem elektrycznym i napędem na przód.
Ciekawostką jest, że system multimedialny będzie oparty na Androidzie, a to oznacza, że nawigację Google Maps będzie można wyświetlić na tablicy wskaźników. I to dopiero jest nowość!
Kiedy się pojawi? Pojawił się w połowie stycznia.
Kiedy w Polsce? Dopiero w 2021 roku.
Volvo V40
Co już wiemy? Wszystko i nic. Wiemy, że V40 w obecnej formie przestanie istnieć, a w jego miejsce pojawi się konkurent dla Audi Q2 czy BMW X2, czyli po prostu niewielki crossover pozycjonowany poniżej XC40. To będzie taki „niebezpośredni” następca V40.
Kiedy się pojawi? Możliwe, że Volvo zrobi nam niespodziankę pod koniec 2020 roku.
Kiedy w Polsce? Nieprędko.
Co jeszcze?
Pewnie nie wiedzieliście, ale Volvo w Polsce jest liderem sprzedaży hybryd typu plug-in. W ubiegłym roku sprzedało ich 300. W 2020 wynik zapewne będzie jeszcze lepszy, bo do oferty trafia Volvo XC40 oraz V60 plug-in hybrid. W Volvo te odmiany nazywają się Twin Engine. XC40 na samej baterii przejedzie do 48 km. Cena około 220 tys. zł. W salonach w pierwszym kwartale 2020.
Land Rover – kalendarz premier 2020
W Land Roverze – jak w pozostałych markach – ten rok upłynie pod znakiem faceliftingów i hybryd oraz… nowego Range Rovera.
Range Rover 2020
Co już wiemy? Wiemy, że piąta generacja ikony wśród SUV-ów zadebiutuje globalnie pod koniec 2020 roku. Wiemy też, że pojawi się zarówno jako samochód elektryczny oraz jako hybryda typu plug-in. A to dzięki nowej platformie Land Rovera o nazwie MLA. Wiemy też, że będzie jeszcze bardziej luksusowa od obecnej generacji i znacznie lżejsza (dzięki wspomnianej platformie). Nie można jednak oczekiwać diametralnych zmian w stylizacji i wnętrzu. Ale… Land Rover zapowiedział również coś takiego jak Range Rover Crossover i w tym przypadku zmiany mogą być całkiem drastyczne (patrz zdjęcie poniżej).
Kiedy się pojawi? Koniec 2020 roku.
Kiedy w Polsce? II kwartał 2021.
Land Rover Discovery facelifting
Co już wiemy? Że Discovery Sport przejdzie mocne zamiany. Nie chodzi tylko o wygląd, ale przede wszystkim o nowe napędy hybrydowe. Na dzień dzisiejszy (czyli początek lutego) nie wiadomo jednak czy w gamie Discovery Sport pojawi się hybryda typu plugin (PHEV), czy miękka hybryda. Raczej mowa o tym drugim wariancie.
Kiedy się pojawi? Lipiec 2020.
Kiedy w Polsce? Start sprzedaży październik 2020.
Range Rover Evoque PHEV oraz Range Rover Discover Sport PHEV
Co już wiemy? Evoque w wersji plug-in hybrid (PHEV) na zewnątrz raczej nie będzie różnił się od tradycyjnej odmiany spalinowej. Gniazdo do ładowania najprawdopodobniej znajduje się z przodu za grillem, jak w Range Roverze P400e PHEV. Evoque PHEV będzie mieć pod maską 3-cylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra. Nie wiadomo jeszcze o elektrycznym potencjale, można zakładać 40 km zasięgu. Ten sam zabieg czeka również Discovery Sport.
Kiedy się pojawi? Wprowadzenie wraz rokiem modelowym MY21, czyli czerwiec-lipiec 2020.
Kiedy w Polsce? Pod koniec 2020 roku.
Co jeszcze?
Defender pojawił się w Polsce na pierwszych pokazach pod koniec ubiegłego roku, a na polskich drogach pojawi się na przełomie kwietna i maja. Chwilę potem Land Rover zaprezentuje odmianę PHEV.
Jaguar – nowości na 2020 rok
Ważną nowością ma być w 100 proc. elektryczny XJ (duży sedan, konkurent dla klasy S czy serii 7), a oprócz tego sporo faceliftingów.
Jaguar XJ
Co już wiemy? Że XJ nadal będzie dużym sedanem. Że będzie w 100 proc. Elektryczny. I że powinniśmy się spodziewać rewolucji w designie.
Kiedy się pojawi? Koniec 2020 roku.
Kiedy w Polsce? Druga połowa 2021.
Jaguar F-Pace facelift
Co już wiemy? Że szybko zleciały te 4 lata od premiery F-Pace i przyszedł czas na zmiany. Jak na razie na wszystkich zdjęciach szpiegowskich F-Pace 2020 jest cały w kamuflażu. We wnętrzu pojawią się dwa ekrany dotykowe. Pewne jest również, że pojawi się odmiana plug-in hybrid (PHEV).
Kiedy się pojawi? Koniec 2020 roku.
Kiedy w Polsce? Początek 2021.
Co jeszcze?
F-Type i F-type Cabrio (facelifting) – oficjalnie zadebiutował na początku grudnia ubiegłego roku, a w chwili, kiedy piszę te słowa (początek lutego), koledzy z większych redakcji uczestniczą w pierwszych jazdach testowy tymi samochodami. Jaguar pozbył się V6. Wersja, którą chcielibyście się przejechać to P450 z 450-konnym V8 o pojemności 5 litrów z kompresorem. Hell yeah! No i jest jeszcze odmiana R o mocy 570 KM.
Jaguar szykuje również facelifting modelu XF, premiera na przełomie maja i czerwca.
To wszystkie nowości klasy premium na 2020 rok, które udało mi się wyszukać. Dziękuję za uwagę i zapraszam do częstszych odwiedzin, bo w ciągu roku z pewnością dokładnie opiszę na PremiumMoto wiele z tych nowości. A jeśli chcesz być na bieżąco ze wszystkim, co dzieje się w świecie samochodów klasy premium, zapraszam na FB PremiumMoto.