Zamiana paliwa na dźwięk to sztuka. Jeśli zgadzasz się z tą tezą, to zostań ze mną, bo mam dla Ciebie prawdziwą ucztę dla uszu. Jeśli się ze mną nie zgadzasz, to… również zostań ze mną, a przekonasz się, że… zamiana paliwa na dźwięk to sztuka!
We współczesnej motoryzacji uległej wobec unijnej dyktatury CO2 i restrykcji w emisji wszystkiego, co nie jest pieniądzem, zamiana paliwa na dźwięk jest sztuką mocno cenzurowaną.
Benzynowe filtry cząstek stałych i unijne regulacje głośności wydechów skutecznie okaleczyły współczesne samochody sportowe. Przekonuję się o tym przy każdym kolejnym teście BMW M, Audi Sport czy AMG – samochodów, której jeszcze niedawno urzekały brzmieniem. Dzisiaj brzmią jak piosenki Mandaryny w porównaniu z utworami Whitney Houston.
Jest źle i lepiej już nie będzie, ale…
Samochodowe marki premium doskonale zdają sobie sprawę, że brzmienie wydechu jest istotnym elementem w budowaniu emocji i sportowego wizerunku. Robią co mogą, aby ich nowe samochody sportowe jeszcze jakoś brzmiały, ale trafiają na unijne ekrany akustyczne kar i obostrzeń, których nie są w stanie przebić. Jest źle i lepiej już nie będzie. Co nam pozostaje?
Cieszyć się tym co było i tym co zostało po złotych czasach samochodów spalinowych. Jak? Na przykład razem z Porsche podczas Porsche Sound Night.
![Porsche sound night 2021 31](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2021/09/Porsche-sound-night-2021-31-1024x683.jpg)
Co to jest Porsche Sound Night?
Porsche Sound Night to piękna i szlachetna inicjatywa Porsche Museum w Stuttgarcie. Przy okazji wpisu o Porsche Muzeum wspominałem, że to „wystawa na kołach”, że muzealne samochody nie są zwykłymi eksponatami, ale cały czas pozostają w ruchu. Biorą udział w imprezach i wyścigach, co chwilę opuszczają muzeum – o własnych siłach rzecz jasna – aby dawać nam radość.
Jedną z imprez, na której muzealne okazy Porsche mogą rozprostować stabilizatory i pokazać, co potrafią jest właśnie Porsche Sound Night.
Samo Porsche pisze o Sound Night jako o koncercie silników wysokiej mocy. Najczęściej są to silniki, których już nie usłyszysz na ulicach i torach wyścigowych, silniki w samochodach wartych miliony euro, wyprodukowanych w ograniczonej liczbie egzemplarzy, jedynych w sowim rodzaju, z bogatą historią. Rzecz, którą po prostu trzeba usłyszeć.
![Porsche sound night 2021 61](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2021/09/Porsche-sound-night-2021-61-1024x683.jpg)
Jakie samochody zagrały (zagrają) dla Ciebie podczas Porsche Sound Night?
Przejdźmy do najważniejszej sprawy, czyli wokalistów, którzy wystąpili podczas tegorocznej edycji Porsche Sound Night. Część z nich, ta wyścigowa, wystąpiła w centrum rozwojowym Porsche w Weissach, a część w muzealnym garażu. Dzięki profesjonalnej transmisji live przenosiliśmy się z Muzeum na tor i z toru do Muzeum, by razem ze znanymi postaciami ze świata Porsche przegonić pająki z wydechu. Poniżej tzw. lineup wydarzenia.
Porsche 917 z 1969 roku. 4,5-litrowe V12.
Porsche 911 (901 Nr. 57) z 1964 roku. 2-litrowy boxer, 6 cylindrów.
Porsche 907 KH z 1967 roku. 2,2-litrowy, 8-cylindrowy boxer.
Porsche 911 Turbo 2.7 Coupé z 1974 roku. 2,7 litrowy, 6-cylindrowy boxer.
Nowe Porsche 911 Turbo S. 3,7-litrowy, 6-cylindrowy boxer.
Porsche 924 Carrera GTS Rallye z 1981 roku. 2-litrowe R4, turbo.
Porsche 909 Bergspyder z 1968 roku. 2-litrowy, 8-cylindrowy boxer.
Porsche Boxster Bergspyder z 2015 roku. 3,8-litrowy, 6-cylindrowy boxer.
Mercedes-Benz E 500 z 1990 roku. 5-litrowe V8.
Harley Davidson V-Rod. V2
Porsche 962 C z 1987 roku. 3-litrowy, 6-cylindrowy boxer.
Porsche 959 S z 1987 roku.2,8-litrowy, 6-cylindrowy boxer.
Porsche Carrera GT z 2003 roku. V10, 5,7 l.
Porsche 918 Spyder z 1969 roku. V8, 4,6 l.
Porsche 919 Hybrid z 2017 roku. 2-litrowe R4.
Porsche 718 Formel 2 z 1960 roku. 1,5-litrowy, 4-cylindrowy boxer.
I jeszcze kilka innych ciekawych egzemplarzy, które pozostawię jako niespodziankę.
Posłuchaj Porsche!
Miałem okazję – kto wie, może nawet zaszczyt – uczestniczyć w Porsche Sound Night na miejscu, na żywo w muzeum w Stuttgarcie. Najbardziej uwiodły mnie swoim dźwiękiem przede wszystkim nowy Boxster Bergspyder oraz starsze modele wyścigowych Porsche. I ich polecam posłuchać. Dobra informacja jest taka, że cała noc dźwięku została nagrana i można ją obejrzeć (a przede wszystkim posłuchać) poniżej. Zapraszam.