Oto pierwsza część naszego cyklu porad z zakresu safe drivingu pod patronatem Akademii Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym. Nasz ekspert z akademii Safe2Drive, będzie skrupulatnie i rzeczowo przedstawiał i objaśniał Wam istotne zagadnienia z zakresu defensywnej jazdy samochodem i eco drivingu. Dziś zaczniemy temat świateł i skrzyżowań.
Coraz dłuższe korki przed skrzyżowaniami to nie tylko efekt rosnącej liczby samochodów, ale również bezmyślna jazda i braki w edukacji wielu kierowców. Rozwój motoryzacji wymusza zmianę naszych przyzwyczajeń – jeżeli chcemy sprawnie poruszać się po polskich drogach musimy uzupełniać i rozwijać również swoje umiejętności. Zacznijmy od podstaw.
Przejazd przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną – porady
Część I
Zbliżając się do skrzyżowania zazwyczaj już z dość dużej odległości możemy dostrzec oczekujące przed czerwonym światłem samochody.
Najczęściej jedziemy dalej z niezmienioną prędkością i w ostatniej chwili zdecydowanie naciskamy na pedał hamulca zatrzymując się tuż za stojącymi pojazdami. Rozglądamy się z dumą, szukając aplauzu dla naszej dynamicznej jazdy. Sygnalizator zaczyna wyświetlać sygnał czerwony i żółty jednocześnie co oznacza, że za chwilę zapali się sygnał zielony. Ale skąd mamy to wiedzieć jak nie znamy przepisów? jazda defensywna
Kiedy już sygnalizator wyświetla zielone światło stoimy dalej w tym samym miejscu, bo ruszanie idzie jakoś ślamazarnie. Niektórzy kierowcy są zaabsorbowani rozmową przez telefon, inni obsługą nawigacji, a ci którzy ruszyli robią to w takim tempie jakby starali się nie przekroczyć minimalnych obrotów silnika. jazda defensywna
Niestety, jest to typowa sytuacja na naszych drogach.
A jaka jest prawidłowa taktyka i technika jazdy w takich sytuacjach?
Staranna obserwacja i planowanie manewrów są warunkiem koniecznym do podjęcia właściwych decyzji na drodze.
Widząc z daleka samochody oczekujące na zmianę świateł zdejmujemy nogę z pedału gazu i płynnie zwalniamy redukując w miarę potrzeby biegi na niższe. Hamowanie silnikiem pozwala zmniejszyć średnie zużycie paliwa ( przy zdjęciu nogi z gazu i włączonym biegu silnik praktycznie nie zużywa paliwa) oraz zmniejszyć zużycie elementów układu hamulcowego. W końcowej fazie wystarczy delikatne naciśnięcie hamulca i bezpiecznie zatrzymujemy się za stojącymi samochodami. jazda defensywna
Obserwujemy sygnalizator i przy równoczesnym wyświetlaniu sygnału czerwonego i żółtego wciskamy sprzęgło i włączamy bieg. Ruszamy dynamicznie, ale nie jak na starcie do wyścigu. Warunkiem bezpiecznego i szybkiego ruszenia jest odpowiedni dystans od poprzedzającego nas pojazdu.
Należy liczyć się z tym, że stojący przed nami z różnych powodów pozostaną na miejscu (np. zgaśnięcie silnika ). Jeżeli podczas zbliżania się do skrzyżowania światło zdążyło już zmienić się na zielone, a inni kierowcy już ruszyli wystarczy delikatnie nacisnąć pedał gazu i bez zatrzymywania się kontynuować jazdę.j azda defensywna
Korzyści wynikające z takiego „pokonywania” skrzyżowań docenimy dość szybko. Większe bezpieczeństwo , poprawa płynności i komfortu jazdy zostaną również docenione przez naszych pasażerów. Mniejsze zużycie paliwa, układu hamulcowego i innych podzespołów mają też konkretny wymiar ekonomiczny.
Przejazd przez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną porady – cz.II
Czytaj też porady o olejach przekładniowych
Andrzej Lubertowicz
Andrzej Lubertowicz – kierowca rajdowy, członek Polskiego Stowarzyszenia Motorowego, były biegły sądowy Sądu Wojewódzkiego w Krakowie w zakresie techniki samochodowej i ruchu drogowego, założyciel i trener Akademii Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym Safe2drive. Od wielu lat zajmuje się promowaniem szeroko pojętego bezpieczeństwa ruchu drogowego między innymi poprzez szkolenia z zakresu jazdy defensywnej, ekojazdy i przepisów.