Zapraszam na kolejny wielki ranking samochodów premium. To jedyne tak wnikliwe podsumowanie wydarzeń na rynku samochodów klasy premium w Polsce w 2017 roku. Tradycyjnie już sumiennie zebrałem dla Was najbardziej szczegółowe dane by przygotować największy raport o markach i samochodach premium w Polsce, podsumować 2017 rok i sprawdzić, co czeka samochody premium w 2018 roku . Takie dane, statystyki i ciekawostki znajdziecie tylko na PremiumMoto.pl.
UWAGA: dostępne są już pełne rankingi marek i modeli premium za 2018 rok.
Kliknij aby przejść do najnowszego raportu >>
Co znajdziesz w raporcie o samochodach klasy premium w Polsce?
- Co działo się na rynku samochodów osobowych w 2017 roku?
- Marki popularne vs marki premium w Polsce w 2017 roku
- Samochody premium w Polsce i Niemczech – szersza perspektywa
- Kto w Polsce kupuje samochody marek premium?
- Wzrost sprzedaży i udziały w rynku – analiza
- Ranking samochodowych marek premium w Polsce w 2017 roku
- Rankingi samochodów premium w Polsce – analiza szczegółowa
- Najchętniej wybierane samochody premium – ranking
- Najrzadziej wybierane samochody premium
- SUV-y (i crossovery) klasy premium
- Ulubione flagowe limuzyny Polaków
- Co się stało z Volvo XC90?
- Czy Volvo i Lexus dogonią Niemców?
- Rynek samochodów segmentu premium w skrócie – podsumowanie
- Rozwój samochodowych marek premium w Polsce w latach 2012-2017
- Samochodowe marki premium w Polsce 2017 roku – wyniki, rankingi, analiza sprzedaży
- Kombi vs sedany klasy premium – jaki rodzaj nadwozia wybieramy najchętniej?
- Co ciekawego przyniesie 2018 rok? Pierwsze wyniki
Rynek samochodów w Polsce w 2017 roku
Zgodnie z prognozami i przewidywaniami rok 2017 był siódmym z rzędu, w którym segment samochodów premium w Polsce odnotował wzrost. Ponownie mówimy o znaczącym, bo blisko 24-procentowym przyroście sprzedaży nowych aut premium. Wszystkie marki osiągnęły rekordowe – historyczne wręcz – wyniki, a wzrosty liczby rejestracji nowych modeli względem roku 2016 sięgały od 15 do 33 proc.W 2017 roku w Polsce zarejestrowano łącznie 483 195 samochodów osobowych. Z tego ponad 63 tys. to samochody marek premium. Oznacza to, że co siódmy nowy samochód rejestrowany w Polsce w 2017 roku był modelem marki premium.
Dla uściślenia, marki, o których tu mowa to:
- Audi,
- BMW,
- Mercedes-Benz
- Jaguar
- Land Rover,
- Infiniti
- Lexus,
- Volvo,
- MINI,
- Porsche.
Dodatkowo w tym roku w zestawieniu po raz pierwszy uwzględniłem również Alfę Romeo oraz DS. Poświęciłem im jednak nieco mniej uwagi niż pozostałym markom premium, ale symbolicznie zaznaczyłem fakt, że Alfa i DS są już coraz bliżej segmentu premium.
Poniżej jako ciekawostka wykres obrazujący wielkości rynku samochodów osobowych w Polsce, w Niemczech i Czechach. Niemcy posiadają dwa razy więcej ludności niż Polska, ale nowych samochodów sprzedaje się tam 7 razy więcej.
Nowe samochody premium – Polska vs Niemcy
I jeszcze jeden wykres przedstawiający nasze rekordowe wyniki w odniesieniu do największego rynku dla samochodów w Europie. Podobnie jak w latach wcześniejszych, w 2017 roku w Niemczech sprzedało się tyle egzemplarzy samego tylko Mercedesa klasy C, ile w Polsce wszystkich samochodów marek premium łącznie.
Mimo tego te 63 tys. egzemplarzy samochodów premium zarejestrowanych w Polsce to dobry wynik? W 2017 roku ponownie byliśmy świadkami sytuacji, w której wzrost segmentu premium przebiegał dynamiczniej niż wzrost całego rynku samochodów osobowych o DMC do 3,5 tony. Średnia stopa wzrostu dla całego rynku wyniosła 16,1 proc., zaś dla segmentu premium 24 proc. A jak dokładnie kształtowała się sytuacja w latach ubiegłych? Spójrzmy na wykres.
Samochody klasy premium w Polsce radzą sobie bardzo dobrze i nic nie wskazuje na to, żeby w roku 2018 miało się to zmienić. Raport podsumowujący rok 2017 tworzę wyjątkowo późno, bo dopiero w maju, i po pierwszych czterech miesiącach 2018 roku już widać, że mamy przed sobą kolejny rekordowy okres dla samochodów premium (więcej o tym na końcu tego podsumowania). W związku z tym powstaje pytanie…
Klasa premium w Polsce. Co ją czeka?
Jeżeli w gospodarce (polskiej i europejskiej) nie wydarzy się żadna rewolucja, to sprzedaż samochodów premium będzie rosła przynajmniej przez kolejnych kilka lat. Zmierzamy po prostu do równowagi między klasą premium a popularną, która to równowaga ze względu na gospodarczą przeszłość Polski była i nadal jest mocno zaburzona. W Niemczech co trzeci wyjeżdżający z salonu samochód jest sprzedawany przez markę premium. W skali Europy – co czwarty. W Polsce natomiast w 2017 roku – co siódmy. Jak widzicie, mamy jeszcze spore pole od popisu.
A teraz do rzeczy. Przyjrzyjmy się konkretnym wartościom, które definiują wydarzenia na rynku samochodów premium w Polsce w 2017 roku.
Rankingu samochodów premium 2017 – źródło danych i uwagi
Zaznaczam, że podawane tu statystyki i wyliczenia opierają się na liczbie pierwszych rejestracji samochodów z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK). Statystyki dostarczył Instytut Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W tym raporcie będę często stosował uproszczenie, utożsamiając liczbę pierwszych rejestracji pojazdów z liczbą sprzedanych egzemplarzy. W rzeczywistości wartości te mogą się nieco różnić, np. ze względu na to, że nie wszystkie kupione w Polsce egzemplarze zostały zarejestrowane w naszym kraju lub zakupy (np. dealerów) miały miejsce w ostatnich dniach grudnia i samochody nie zdążyły zostać zarejestrowane jeszcze w 2017 roku. Tak czy inaczej, dla wszystkich marek stosuję jedno i to samo źródło danych i te same wyliczenia.
Zestawienia i rankingi premium z lat ubiegłych znajdziecie tutaj
Ranking samochodów premium 2017 – marki
W rankingu marek premium przynajmniej od 4 lat nic się nie zmieniło, ale walka między trzema największymi graczami i końcówką stawki jest nieustannie zacięta. BMW pozostaje najchętniej wybieraną w Polsce marką samochodów klasy premium, a po piętach depcze mu Mercedes-Benz. Audi spokojnie przygląda się tym zmaganiom z trzeciej pozycji i wygląda na to, że w 2017 roku nawet nie próbowało walczyć o pozycję nr 2. Strata do Mercedesa jest dosyć duża.
Po Audi mamy przepaść w liczbie zarejestrowanych egzemplarzy. Natomiast po drugiej stronie tej przepaści czai się Volvo, któremu jak na razie nie jest w stanie zagrozić sklasyfikowany na piątym miejscu Lexus. Jedyną zmianą w porównaniu do lat ubiegłych jest awans Infiniti o jedną lokatę w górę. Japońska marka w 2017 roku wyprzedziła Jaguara.
Spójrzmy na tabelę i wykres, które obrazują układ sił na rynku samochodów klasy premium w Polsce w 2017 roku. Jako punkt odniesienia spójrzmy również na wynik Škody. Ta najpopularniejsza marka w Polsce zamknęła rok z 61 772 rejestracjami, a to o 18,12 proc. więcej niż w roku poprzednim.
Marka | Sprzedaż w 2017 roku | Sprzedaż w 2016 roku | Wzrost 2016 vs 2017 |
BMW | 15 944 | 12 498 | 27,57% |
Mercedes-Benz | 15 160 | 11 488 | 31,96% |
Audi | 13 239 | 10 787 | 22,73% |
Volvo | 9 085 | 7 741 | 17,36% |
Lexus | 3 976 | 3 436 | 15,72% |
MINI | 1 875 | 1 568 | 19,58% |
Porsche | 1 335 | 1 116 | 19,62% |
Land Rover | 1 183 | 962 | 22,97% |
Infiniti | 786 | 540 | 45,56% |
Jaguar | 615 | 540 | 13,89% |
Ranking samochodów premium – problem Mercedesa
Jak we wszystkich poprzednich zestawieniach również w tym roku muszę wspomnieć o specyficznej sytuacji, jaką mamy w przypadku marki Mercedes-Benz. Trzeba bowiem pamiętać, że to jedyna marka premium w Polsce, która w swojej ofercie ma nie tylko samochody dostawcze/użytkowe, lecz także ich osobowe wersje. Mamy więc osobowego Citana, Vito czy Sprintera.
Jeśli kiedyś spotkaliście się z informacją, że to Mercedes-Benz, a nie BMW, jest najpopularniejszą samochodową marką premium w Polsce, to teoretycznie może tak być. Tylko wtedy jednak, gdy do statystyk sprzedaży doliczymy osobowe wersje samochodów dostawczych. Wówczas okazuje się, że Mercedes-Benz sprzedał 16 794 samochodów. Instytucje analityczne, w tym SAMAR, nie wliczają jednak wolumenu sprzedaży osobowych wersji dostawczych Mercedesów do statystyk sprzedaży stricte osobowych modeli. Według mnie to słuszne podejście, które stosuję również w tym raporcie.
Samochodowe marki premium – wzrosty i udziały rynkowe w 2017 roku
Procentowe wzrosty sprzedaży r./r. nie są aż tak obrazową statystyką, ponieważ są mocno powiązane z wolumenem sprzedaży, niemniej przy porównywaniu marek, które sprzedają zbliżoną liczbę samochodów, roczne wzrosty sprzedaży również są wartościową informacją. Dodatkowo dają wiedzę o wzroście bądź spadku udziałów rynkowych poszczególnych marek.
Jak widać na powyższym wykresie, aby zwiększyć udziały rynkowe w 2017 roku wystarczyło osiągnąć wzrost sprzedaży większy niż 16 proc. Żeby myśleć o zwiększeniu udziałów w samym tylko segmencie premium, trzeba było wykazać przynajmniej 24-proc. wzrost. Udało się to BMW, Mercedesowi oraz Jaguarowi.
Do kogo należy rynek samochodów premium w Polsce?
Ważną wartością w ocenie segmentu premium są również udziały rynkowe. Wszystkie marki premium każdego roku konsekwentnie zwiększają swój udział w rynku samochodów osobowych w Polsce. Na przestrzeni lat widać, że najszybciej rosnące marki premium to trzech największych niemieckich graczy – Audi, Mercedes oraz BMW. W 2017 roku 70 proc. segmentu premium w Polsce należało właśnie do nich. Pozostałe 8-9 marek musiało podzielić się pozostałymi 30 procentami.
Volvo i Lexus vs Audi, Mercedes i BMW w Polsce
W tegorocznym podsumowaniu chciałem zatrzymać się na chwilę przy Volvo i Lexusie. To marki, które z roku na roku radzą sobie w Polsce coraz lepiej i notują solidne wzrosty. Według mnie warto jednak sprawdzić, czy Volvo i Lexus doganiają trzy czołowe niemieckie marki premium i czy w dłuższej perspektywie czasu przynajmniej Volvo będzie w stanie zagrozić Niemcom.
Przyjrzyjmy się zatem, jak w ciągu ostatnich lat kształtowały się udziały rynkowe czwartej i piątej najchętniej wybieranej marki premium w Polsce. W 2017 roku, aby zwiększyć udziały w całym rynku samochodów osobowych w Polsce, należało osiągnąć wzrost powyżej 16 proc. W przypadku Volvo to się udało – wzrost sprzedaży wyniósł ponad 17 proc. W przypadku Lexusa mówimy o wzroście na niemal identycznym poziomie jak dla całego rynku, więc jego udział w rynku został zachowany.
Jeżeli jednak spojrzymy wyłączenie na segment marek premium, okaże się, że udziały Lexusa i Volvo spadły. Aby myśleć o zwiększeniu udziałów w rynku premium i podgonieniu Niemców należało uzyskać wzrost sprzedaży powyżej 23 proc. Patrząc na wyniki sprzedaży, okazuje się więc, że Audi, Mercedes i BMW zwiększyły dystans do Volvo i Lexusa. Wygląda na to, że bez mocno rozbudowanej oferty modeli trudno będzie dogonić wielką, niemiecką trójkę.
Jak widać rynkowa pozycja Lexusa jest nieco bardziej stabilna niż w przypadku Volvo, które w ostatnich latach – pomimo rekordów sprzedaży – zmniejszyło udziały w rynku premium.
Samochody klasy premium w Polsce – kto je kupuje?
Nie jest tajemnicą, że samochody premium kupowane są przeważnie „na firmę” w tym również działalność gospodarczą. 90 proc. pierwszych rejestracji nowych samochodów klasy premium w Polsce w roku 2017 to rejestracje na firmy. Udział firm wzrósł o 2 proc. w porównaniu z latami ubiegłymi.
Najchętniej wybieranymi markami premium wśród przedsiębiorców są BMW z 93 proc. udziałem firm oraz Land Rover z prawie 92 proc. udziałem firm. Najchętniej wybieraną marką wśród osób fizycznych jest Lexus z 13 proc. udziałem rejestracji na osoby fizyczne, Jaguar oraz MINI z 12,8 proc. udziałem tych rejestracji.
Ranking samochodów premium w Polsce 2017 roku – modele
Cóż, w tym rankingu również obyło się bez niespodzianek. Wśród modeli Volvo XC60 nie miało sobie równych. W roku 2017 nastąpiła zmiana generacji tego modelu, jednak stare XC60 (produkowane do lipca 2017) nadal święciło triumfy. Wyprzedaż starej generacji i niezwykle korzystne ceny sprawiły, że XC60 już ósmy (!) rok z rzędu było najchętniej wybieranym nowym samochodem klasy premium w Polsce. Na koniec swojej rynkowej kariery odnotowało historyczny rekord sprzedaży. Oj, często będziemy widywać na ulicach stare XC60. W tym roku na placu boju pozostaje już tylko nowa generacja tego modelu.
TOP5 samochodów w Polsce w 2017 roku
A z racji tego, że mam już wyniki za pierwsze cztery miesiące 2018 roku, to mogę Wam zdradzić, że nowe XC60 radzi sobie równie dobrze. Do końca kwietnia nowa generacja nadal pozostaje najchętniej kupowanym samochodem segmentu premium. Prawdziwy fenomen.
Kolejne dwa miejsca w rankingu najpopularniejszych modeli premium w Polsce zgarnia BMW. BMW serii 5 w nowej odsłonie znacznie poprawiło swoją pozycję i przy 3 161 rejestracjach przeskoczyło z czwartego na drugie miejsce. Na trzeciej lokacie, podobnie jak w roku 2016, mamy BMW serii 3.
Jednak w 2017 roku za największą gwiazdę rynku premium w Polsce należy uznać Mercedesa klasy E. W roku ubiegłym klasa E nie łapała się nawet do TOP 10 najpopularniejszych modeli. W tym roku sprzedaż wzrosła jednak aż o 66 proc. co zapewniło nowej klasie E miejsce w ścisłej czołówce modeli premium w Polsce. Tak wysoko w rankingu klasy E nie widzieliśmy przynajmniej od 2014 roku. W Polsce lubimy duże sedany niemal na równi z kompaktowymi SUV-ami. Tylko czy w przypadku BMW serii 5, BMW serii 3 i Mercedesa klasy E na pewno chodzi o sedany? A może chętniej wybieramy kombi? O tym nieco później.
TOP 5 zamyka Audi Q5, które w roku 2016 było drugim najchętniej wybieranym samochodem premium w Polsce, jednak, jak widać, sprzedaż tradycyjnych sedanów i kombi od BMW i Mercedesa rosła szybciej niż SUV-a od Audi. Na początku 2017 roku do salonów trafiła nowa generacja tego modelu i wygląda na to, że popyt na Q5 dopiero nabiera tempa.
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy |
XC60 | 4980 |
BMW serii 5 | 3161 |
BMW serii 3 | 2623 |
Mercedes-Benz klasy E | 2323 |
Audi Q5 | 2143 |
Mercedes-Benz GLC (bez GLC Coupe) | 2012 |
Lexus NX | 1942 |
Mercedes-Benz klasy C | 1925 |
Audi A6+A6 Allroad | 1924 |
BMW X3 | 1790 |
I ponownie punkt odniesienia w postaci najczęściej kupowanego modelu w 2017 roku. To Škoda Fabia (18 979 egzemplarzy).
Najmniej popularny modele premium w 2017 roku
Sprawdźmy jeszcze, które spośród samochodów premium cieszyły się najmniejszą popularnością w naszym kraju w 2017 roku. Przy tym rankingu musi pojawić się jedno zastrzeżenie. Pod uwagę biorę jedynie modele, które były w sprzedaży przez pełne 12 miesięcy 2017 roku i są modelami, które pozostają w ofercie. Nie uwzględniam więc jednego zarejestrowanego egzemplarza Volvo XC70, czy dwóch zarejestrowanych egzemplarzy Mini Pacemana.
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy |
Infiniti Q70 | 24 |
BMW i8 | 11 |
Jaguar F-Type | 11 |
Audi R8 | 9 |
Jaguar XJ | 6 |
SUV-y i crossovery premium w Polsce – ranking sprzedaży
W 2016 roku w Polsce zarejestrowano 24 567 SUV-ów i crossoverów marek premium. Stanowiło to 48,7 proc. całego rynku premium w naszym kraju. W 2017 roku udział SUV-ów i crossoverów wzrósł bardzo nieznacznie, do 48,9 proc. Można więc przyjąć, że pozostał niezmieniony i nadal niemal co drugi sprzedawany w Polsce samochód klasy premium jest SUV-em bądź crossoverem. Pierwsze dwa miejsca w tym segmencie niezmiennie zajmują Volvo XC60 i Audi Q5.
Model | Liczba zarejestrowanych egzemplarzy |
Wzrost/spadek 2016 vs 2017 |
Volvo XC60 | 4980 | +55,5% |
Audi Q5 | 2143 | -20,0% |
Mercedes-Benz GLC | 2012 | +52,3% |
Lexus NX | 1942 | +43,7% |
BMW X3 | 1790 | +39,6% |
Audi Q7 | 1653 | +27,8% |
BMW X5 | 1646 | +10,0% |
Mercedes-Benz GLA | 1565 | +10,1% |
BMW X1 | 1509 | +11,0% |
BMW X4 | 1236 | +12,4% |
Poniższe zestawienie dobrze obrazuje popularność, jaką Volvo XC60 cieszyło się w 2017 roku. Struktura modeli pozostaje w większości niezmienna. Największy awans zaliczyło Audi Q2, dla którego rok 2017 był pierwszym pełnym rokiem obecności na rynku. Mimo wysokiej ceny mały crossover Audi świetnie radzi sobie w Polsce. Waszą uwagę chciałbym zwrócić również na Lexusa NX, który nadal pozostaje najbardziej docenionym, japońskim samochodem segmentu premium w naszym kraju.
W 2018 roku warto spojrzeć na Range Rovera Velara, który zaliczył bardzo dobry debiut oraz najnowsze modele, czyli Jaguara E-Pace i BMW X2. To trzy modele, które według mnie mają szansę namieszać w klasyfikacji.
Volvo XC90 vs Audi Q7 w 2017 roku – co się stało?
Chciałem zwrócić Waszą uwagę na to, jak znacząco Audi Q7 odskoczyło w stosunku do Volvo XC90. Rok 2016 był pierwszym pełnym rokiem obecności tych samochodów na rynku. I wówczas rywalizacja była niezwykle wyrównana – Volvo sprzedało 1 063 egzemplarzy XC90, a Audi 1 293 egzemplarzy Q7. W 2017 roku Q7 uzyskało znacznie większą (miażdżącą?) przewagę – w Polsce sprzedało się dwa razy więcej Q7 niż XC90 (1 653 vs 802). Jaki jest powód takiego stanu rzeczy i spadku zainteresowania XC90? Jeżeli macie jakieś pomysły, to zapraszam do komentarzy.
Flagowe limuzyny premium w Polsce – ranking 2017
W zestawieniu flagowych limuzyn segmentu premium w 2017 roku sytuacja… bez zmian. BMW serii 7 pozostaje na pierwszym miejscu. Liczba rejestracji limuzyny BMW w 2017 roku spadła jednak w porównaniu z rokiem 2016 o 1,5 proc. W tym samym czasie sprzedaż Mercedesa klasy S (wyłącznie w wersji sedan) skoczyła o prawie 23 proc. Najważniejsze pytanie w przypadku tej statystyki brzmi: czy w 2018 roku klasa S wyprzedzi serię 7?
W 2017 świetnie radziła sobie Panamera. To było jej pierwsze 12 pełnych miesięcy na rynku. Sprzedaż Panamery skoczyła aż o 190 proc. Na niemal niezmienionym poziomie utrzymała się natomiast sprzedaż Audi A8. Dopiero w tym roku (2018) do sprzedaży trafiła nowa generacja tego modelu i zapewne nawiąże równorzędną walkę z Mercedesem i BMW. W przypadku Jaguara XJ, który uplasował się na ostatnim (szóstym) miejscu, również można znaleźć dziedzinę, w której okazał się być „naj”. Flagowa limuzyna Jaguara była najrzadziej wybieranym samochodem segmentu premium w Polsce w 2017 roku (spośród modeli, które pozostawały w ofercie przez pełne 12 miesięcy).
Ciekawą sytuację mamy z Lexusem LS – wprowadzenie nowej generacji tego modelu już odbiło się w statystykach. Z 7 rejestracji w 2016 roku, w 2017 mamy aż 36 (a według danych Lexusa 55).
Model | Sprzedaż w 2017 | Sprzedaż w 2016 | Wzrost/spadek 2016 vs 2017 |
BMW serii 7 | 595 | 604 | – 1,4% |
Mercedes-Benz klasy S | 561 | 457 | 22,7% |
Porsche Panamera | 258 | 89 | 189,8% |
Audi A8 | 101 | 108 | – 6,48% |
Lexus LS | 36 | 7 | 414,2% |
Jaguar XJ | 6 | 15 | – 60,0% |
Rynek samochodów premium w 2017 w skrócie – podsumowanie
- Kolejny rekordowy rok dla samochodów segmentu premium w Polsce.
- Ponad 63 tys. zarejestrowanych samochodów premium w 2017 roku.
- 24-procentowy wzrost rejestracji w segmencie premium – znacznie bardziej dynamiczny niż wzrost całego rynku (16,1 proc.).
- Co siódmy sprzedawany w Polsce nowy samochodów to model marki premium.
- BMW i Land Rover najchętniej wybieranymi markami premium wśród przedsiębiorców.
- Lexus najchętniej wybieraną marką premium wśród osób prywatnych
- Co drugi rejestrowany w Polsce samochodów premium to SUV lub crossover.
- Wszystkie marki premium odnotowały dwucyfrowe wzrosty sprzedaży.
- 90 proc. pierwszych rejestracji samochodów premium w Polsce to rejestracje na firmy.
- Udział samochodów marek premium w rynku w Polsce w 2017 roku wyniósł 13,1 proc. W roku 2016 wynosił 12 proc.
- BMW ósmy rok z rzędu najpopularniejszą marką segmentu premium w Polsce.
- Mercedes-Benz odnotował największy, 31-procentowy, wzrost sprzedaży spośród wszystkich marek premium (nie licząc Infiniti).
- Volvo XC60 siódmy rok z rządu najpopularniejszym modelem segmentu premium w Polsce.
- BMW serii 7 najpopularniejszą flagową limuzyną premium w Polsce.
- Popyt na Audi Q7 znacznie przewyższył popyt na Volvo XC90.
- Wyniki za pierwsze 4 miesiące roku 2018 zapowiadają kolejne rekordowe 12 miesięcy na rynku samochodów premium.
Samochodowe marki premium w Polsce w 2017 roku – rankingi modeli, analiza sprzedaży
Wiemy już, jak przedstawia się ogólna sytuacja na rynku samochodów premium w Polsce. Pora szczegółowo przeanalizować, jak radziły sobie poszczególne marki w 2017 roku. W tegorocznym zestawieniu sięgam również do danych sprzed kliku lat, aby przedstawić Wam szerszą perspektywę obecności i działalności każdej z samochodowych marek premium w Polsce.
BMW w Polsce w 2017 roku – ranking modeli, sprzedaż
BMW już ósmy (!) rok z rzędu okazało się najpopularniejszą marka samochodów premium w Polsce. Walka z Mercedesem była zacięta i po 12 miesiącach BMW uzyskało bardzo niewielką przewagę. Przy 15 944* zarejestrowanych w 2017 roku nowych samochodach BMW wyprzedziło Mercedesa zaledwie o 642 rejestracje.
Wzrost rejestracji względem roku ubiegłego na poziomie 27,5 proc. jest drugim najlepszym wynikiem wśród marek premium, które sprzedały więcej niż 1 000 samochodów. Jest równocześnie nieco gorszy od uzyskanego w roku 2016 wzrostu na poziomie 30 proc. Tak czy inaczej, BMW minimalnie zwiększyło udział w rynku samochodów premium w Polsce z 24,35 proc. w roku 2016 do 24,93 w roku 2017.
BMW – ranking modeli
W gamie BMW mamy aż dwa modele, które okazały się liderami swoich segmentów – to te same modele, co w roku ubiegłym, jednak nastąpiła zamiana miejsc. W roku 2017 najpopularniejszym modelem BMW okazała się nowa seria 5 – z 3 177 rejestracjami (w tym 494 kombi). Tym wynikiem seria 5 odnotowała 78-procentowy wzrost i okazała najchętniej wybieranym sedanem klasy premium w Polsce. Także BMW serii 3 utrzymało pozycję numer jeden w swoim segmencie, odnotowując 2 673 rejestracje (w tym 400 kombi) i solidny 44-procentowy wzrost w stosunku do poprzedniego roku.
Pierwszą trójkę najchętniej wybieranych przez Polaków nowych BMW zamyka BMW X3 z 1 791 rejestracjami (wzrost o 40 proc.). W 2017 roku zaprezentowano zupełnie nowe X3, a 2018 będzie pierwszym pełnym rokiem dla trzeciej generacji tego modelu. Rok 2018 powinien należeć do BMW X2, które zadebiutowało w styczniu i ma szansę stać się najchętniej wybieranym SUV-em niemieckiego producenta.
BMW to również samochody elektryczne i3 oraz i8, które dobrze radzą sobie na naszym rynku. i3 odnotowało 29-procentowy wzrost (117 zarejestrowanych pojazdów w 2017 roku), a i8 11 rejestracji.
Warto wspomnieć również o mocnej pozycji BMW serii 7, które w 2017 roku ponownie było najchętniej wybieraną flagową limuzyną wśród marek premium.
*Wynik podawany przez dział prasowy BMW to 16056 rejestracji i 29-procentowy wzrost.
Samochody BMW na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Mercedes-Benz w Polsce w 2017 roku – ranking modeli, sprzedaż
Mercedes-Benz w 2017 roku może pochwalić się bardzo wysoką dynamiką wzrostu – największą pośród wszystkich marek premium, które sprzedały powyżej 1 000 samochodów. Liczba rejestracji nowych Mercedesów (z wyłączeniem osobowych wersji modeli dostawczych) w Polsce w 2017 roku wzrosła aż o 31 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. Udziały marki Mercedes-Benz w rynku premium wzrosły z 22,38 proc. do 23,93 proc. Ciekawostką są też zmiany w strukturze sprzedaży. Tańsze i mniejsze modele straciły swoją pozycję na rzecz większych i droższych.
Mercedes-Benz – ranking modeli
W 2017 roku polscy kierowcy zarejestrowali 15 302 egzemplarzy nowych Mercedesów*. Najchętniej wybieranym nowym modelem Mercedesa w Polsce okazała się klasa E, dla której rok 2017 był pierwszych pełnym obecności na rynku. Wśród 2323 zarejestrowanych egzemplarzy mamy 1733 sedany.
Tym samym nastąpiła zmiana na stanowisku lidera, a klasa C po dwóch latach liderowania w rankingu popularności musiała ustąpić miejsca większemu i droższemu członkowi rodziny. Jest to zapewne związane z oczekiwaniem klientów na klasę C po faceliftingu, która zadebiutowała w Polsce w 2018 roku.
Podobną roszadę mamy w przypadku dwóch najchętniej kupowanych SUV-ów Mercedesa. GLC w 2017 roku zajął drugie miejsce wśród modeli, spychając GLA dopiero na 5 pozycję. Znacząco wzrósł też popyt na klasę G – z 88 egzemplarzy w roku 2016 do 130 w roku 2017.
*W informacji prasowej Mercedes mówi o 15 673 zarejestrowanych samochodach i wzroście sprzedaży o 30,4%.
Audi w Polsce w 2017 roku – ranking modeli, sprzedaż
Audi w 2017 roku w Polsce musiało zadowolić się trzecim miejscem wśród marek premium. Z jednej strony Audi może mówić o rekordowym roku – 13 239 zarejestrowanych samochodów. Z drugiej, wzrost na poziomie 22,7 proc. w porównaniu z BMW i Mercedesem nie jest aż tak imponujący. Tym bardziej, że w ubiegłym roku Audi urosło aż o 34 proc. W 2017 roku Audi straciło więc do czołówki.
Niewiele powodów do satysfakcji daje również udział w rynku premium, który w przypadku Audi zmalał z 21 proc. w 2016 roku do 20,7 proc. w 2017. To niewielki spadek, ale w tym samym czasie zarówno Mercedes, jak i BMW zwiększyły udziały. Audi pozostaje więc nieco z tyłu. Najnowsze dane pokazują jednak, że w okresie do końca kwietnia 2018 roku to jednak Audi pozostaje na pierwszej pozycji wśród marek premium.
Audi – ranking modeli
Spójrzmy na rynkowe osiągnięcia poszczególnych modeli w 2017 roku. To było pierwsze pełne 12 miesięcy obecności na rynku dla A3 po faceliftingu, Q2 oraz A5.
W porównani z latami ubiegłymi wyrównały się nieco proporcje i Q5 w roku 2017 nie zdominowało aż tak wyraźnie struktury sprzedaży. W ostatnim roku obecności na rynku bardzo dobrze radziło sobie A6, które okazało się drugim najchętniej wybieranym modelem Audi w Polsce i zastąpiło na tej pozycji A3. Nowe A6 zadebiutuje w Polsce pod koniec maja. Bardzo dobry wynik uzyskało Q2, wyprzedzając Q3.
Samochody Audi na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Kombi vs sedany marek premium w Polsce – zestawienie
W tegorocznej analizie postanowiłem przyjrzeć się bliżej temu, jak kształtują się preferencję klientów w Polsce w kwestii rodzajów nadwozia. Do porównania wziąłem trzy najpopularniejsze modele, które występują zarówno jako sedany jaki i kombi. Okazuje się, że dominują sedany, których udział stanowi ponad 62 proc. jednak te proporcje znacząco się różnią w zależności od modelu.
Jeżeli polski klient decyduje się na kombi to najczęściej jest to Audi. To właśnie w Audi udział kombi w strukturze sprzedaży zarówno modelu A6 jaki i A4 jest największy. Wśród BMW serii 5 i serii 3 zdecydowanie dominują natomiast sedany (wraz z wersjami GT), które stanowią 85 proc. sprzedaży. W Mercedesie z kolei proporcje kształtują się w zależności od modelu. W przypadku mniejszej klasy C mamy znacznie większy udział kombi niż w przypadku klasy E.
Volvo w Polsce w 2017 roku – ranking modeli, sprzedaż
Tradycyjnie już zaraz za wielką, niemiecką trójką, czyli na czwartym miejscu wśród najpopularniejszych samochodowych marek premium w Polsce plasuje się Volvo. Podobnie jak pozostałe marki, Volvo odnotowuje ciągły wzrost sprzedaży w Polsce. Dzieje się tak już od 2012 roku.
Volvo również może mówić o rekordowym roku w kategorii sprzedaży nowych samochodów. Ale tak, jak w przypadku Audi, sukces w odniesieniu do konkurencji nie jest aż tak imponujący, o czym pisałem wcześniej. Rok 2018 dla Volvo powinien przynieść pozytywne zmiany i znaczące wzrosty, ponieważ w ofercie pojawiło się XC40, XC60 na dobre zadomowi się na rynku, dodatkowo pojawi się również V60.
Volvo – ranking modeli
Struktura sprzedaży Volvo jest wyraźnie zdominowana przez XC60. W 2017 roku ustępująca generacja XC60 była ósmy rok z rządu najchętniej wybieranym samochodem segmentu premium. Mimo że w sprzedaży było już nowe XC60, to stare za sprawą bardzo dużych rabatów na koniec kariery osiągnęło najlepszy wynik sprzedaży w historii w Polsce, a sprzedaż w stosunku do 2016 roku wzrosła o ponad połowę! Naprawdę robi wrażenie. Po pierwszych czterech miesiącach 2018 roku wiemy już, że nowe Volvo XC60 kontynuuje dobrą passę poprzednika i pozostaje w ścisłej czołówce modeli premium.
Znaczące wzrosty odnotowały również V90 i S90, dla których rok 2017 był pierwszym pełnym rokiem obecności na rynku.
Samochody Volvo na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Lexus w Polsce w 2017 roku – ranking modeli, sprzedaż
Może i Volvo nie zbliżyło się za bardzo do miejsca trzeciego, ale też nie musi obawiać się, że na czwartej pozycji wśród najpopularniejszych marek premium w Polsce zostanie zastąpione przez Lexusa. Rynkowe udziały tej japońskiej marki premium utrzymują się na stałym poziomie – Lexus wciąż znajduje się przed MINI i raczej nie zagraża Volvo.
Sytuacji raczej nie zmieni debiut najmniejszego crossovera w gamie, czyli UX, mimo faktu, że ten model zapewne z miejsca stanie się najchętniej kupowanym Lexusem w historii marki. Również w naszym kraju UX pojawi się jednak w Polsce dopiero pod koniec roku.
Lexus – ranking modeli
W 2017 roku Lexus wprowadził do swojej oferty dwa najdroższe modele, czyli coupé LC oraz flagową limuzynę LS. Rok 2018 będzie pierwszym pełnym rokiem ich obecności na rynku. Warto jednak pamiętać, że na samochody tego typu jest raczej ograniczony popyt. Swoją drogą, Lexus LC i tak już w 2017 roku osiągnął spory sukces. Zarejestrowano 52 egzemplarze, a to jeden z droższych samochodów premium na naszym rynku – ceny LC startują od 537 tys. zł.
W Polsce w 2017 roku zarejestrowano prawie 4 tys. nowych Lexusów. Ten wynik daje nam szóste miejsce wśród państw Unii Europejskiej (bez Rosji) za:
- Niemcami – 21 tys.,
- Wielką Brytanią (uznaję, że jeszcze jest w Unii) – 12 695,
- Hiszpanią – 6 100,
- Francją – 6 004,
- Włochami – 4 167.
Dokładnie połowę wszystkich sprzedanych w Polsce nowych Lexusów stanowiły modele hybrydowe (w roku ubiegłym udział hybryd wynosił 46%). Ponownie też najchętniej wybieranym modelem okazał się Lexus NX (samochód przeszedł facelifting). Niemal co drugi nowy Lexus wyjeżdżający od dealera w 2017 roku to właśnie NX. 52 proc. z tych NX-ów posiadało napęd hybrydowy. W przypadku Lexusa RX-a udział hybrydy to 58 proc.
Lexus – historia marki w Polsce
Otrzymałem od Lexusa bardzo szczegółowe statystyki sprzedaży od początku istnienia tej marki w Polsce i chciałem przestawić je również Wam. Od debiutu Lexusa na naszym rynku minęło już 21 lat. Oficjalne przedstawicielstwo Lexusa w Polsce pojawiło się w 1997 roku. Zobaczcie, jak Lexus rósł w Polsce.
Samochody Lexusa na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Mini w Polsce w 2017 roku – ranking modeli, sprzedaż
MINI mimo skromnej oferty modelowej z roku na rok sprzedaje w Polsce coraz więcej samochodów, odnotowując wzrosty zbliżone do Lexusa i Volvo. Największym zainteresowaniem w naszym kraju cieszy się tradycyjny hatchback oraz SUV, czyli Countryman. Ten pierwszy na początku tego roku przeszedł delikatną kurację odmładzająca.
Mini – ranking modeli
Warto zwrócić uwagę, jak egzotycznym modelem w Polsce pozostaje MINI w wersji Cabrio. W 2017 roku zarejestrowano 39 egzemplarzy tego samochodu (co i tak stanowiło 50 proc. wzrost w odniesieniu do roku 2016).
Samochody Mini na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Porsche w Polsce w 2017 roku – ranking modeli, sprzedaż
Porsche w 2017 roku w Polsce zwiększyło sprzedaż o ponad 19 proc. 1 335 sprzedanych samochodów to dobry wynik – najlepszy w historii marki – ale wzrost jest poniżej średniej zapewniającej zwiększenie udziałów rynkowych wśród marek premium. Te pozostały na poziomie 2 proc.
Świetnie przyjęliśmy na rynku nową Panamerę. Rok 2017 był pierwszym pełnym rokiem obecności tego modelu na rynku. Rejestracje skoczyły o blisko 200 proc. z 89 egzemplarzy w 2016 roku do 258 w 2017.
Porsche – ranking modeli
Co ciekawe z takim wynikiem Panamera – a więc flagowa limuzyna – okazała się bardziej popularna niż SUV Cayenne, którego sprzedaż spadła o 17 proc. (zapewne) właśnie na rzecz Panamery. Za Panamerą przemawia niewątpliwie poszerzenie oferty o modele hybrydowe i odmianę Sport Turismo (czyli kombi). Pod względem wolumenów sprzedaży bez niespodzianek. Na pierwszym miejscu Macan. Cieszy również 10-procentowy wzrost rejestracji modeli 911.
Samochody Porsche na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Land Rover w Polsce – ranking modeli, sprzedaż
Land Rover ma się dobrze w Polsce. Z 1 183 rejestracjami brytyjska marka (jako jedyna marka premium w Polsce wspólnie z Jaguarem reprezentowana przez prywatnego importera) uzyskała prawie 23 proc. wzrost i utrzymała rynkowy udział wśród marek premium.
Land Rover – ranking modeli
Jedynym modelem, którego sprzedaż w 2017 roku w Polsce spadła w odniesieniu do roku 2016 był Evoque – pierwsza generacja tego modelu powoli ustępuje z rynku. Pod koniec tego roku w Polsce pojawi się nowy Evoque.
Wygląda jednak na to, że Evoque stracił nie tyle ze względu na wiek, co przez debiut Velara. I to tak naprawdę Range Rover Velar okazał się prawdziwym hitem Land Rovera w Polsce. Samochód pojawił się na rynku w sierpniu i przez cztery miesiące pod względem liczby rejestracji niemal zrównał się niemal z 12-miesięnym wynikiem Evoque.
Znaczący, bo niemal 50-procentowy wzrost odnotował również Range Rover. Niezmiennie – najchętniej wybieranym modelem Land Rovera w Polsce pozostaje Discovery Sport. W 2018 kolejność w rankingu zapewne się zmieni. Do końca kwietnia w Polsce zarejestrowano już 226 egzemplarzy Velara, co daje mu pierwszą pozycję w rankingu najpopularniejszych modeli Ladn Rovera.
Samochody Land Rovera na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Infiniti w Polsce – ranking modeli, sprzedaż
Rok 2017 Infiniti może zaliczyć do bardzo udanych. Japońska marka wypracowała 45 proc. wzrostu, sprzedając prawie 800 egzemplarzy. W ten sposób po raz pierwszy od kilku lat Infiniti wyprzedziło Jaguara i zwiększyło udziały w rynku premium w Polsce.
Infiniti – ranking modeli
Co ciekawe największym zainteresowaniem w Polsce nie cieszył się SUV, a sedan – model Q50, konkurent dla BMW serii 4 czy Audi A4. Rosnące zainteresowanie odnotowały również QX30 oraz coupé Q60, które w tym roku powinny przynieść Infiniti rekord sprzedaży i historyczny wynik ponad 1000 zarejestrowanych egzemplarzy.
Samochody Infiniti na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Jaguar w Polsce – ranking modeli, sprzedaż
Rok 2017 okazał się nieco słabszy dla Jaguara. Po spektakularnym roku 2016, w którym Jaguar podwoił sprzedaż w Polsce (za sprawę F-Pace), rok 2017 nie przyniósł aż tak dobrych wyników. 615 zarejestrowanych samochodów i wzrost na poziomie 14 proc. to najsłabszy wynik spośród wszystkich samochodowych marek premium w Polsce.
Jaguar – ranking modeli
W 2018 powinno być jednak znacznie lepiej, ponieważ już w styczniu w ofercie pojawił się Jaguar E-Pace, a więc reprezentant Jaguara w najszybciej rosnącym segmencie. Czy dzięki E-Pace Jaguarowi uda się przekroczyć próg 1 000 sprzedanych samochodów w 2018? Równie ciekawym debiutem Jaguara będzie w pełni elektryczny I-Pace. Co ciekawe to właśnie Jaguar jako pierwsza marka premium zaoferuje na naszym rynku elektrycznego crossovera.
Samochody Jaguara na PremiumMoto – testy, zdjęcia, opinie
Alfa Romeo i DS w Polsce w 2017 roku
Alfa Romeo nieśmiało powraca do segmentu premium. Włoska marka zakończyła 2017 rok z 1 185 zarejestrowanymi egzemplarzami, co daje jej miejsce na poziomie Land Rovera. Taki wynik oznacza prawie 70-procentowy wzrost sprzedaży w r./r. i jest to fakt godny odnotowania. Co ciekawe, podobnym zainteresowaniem, co nowa Giulia (473 rejestracje) oraz Stelvio (295 rejestracji) cieszyła się również leciwa Giulietta (378 rejestracji). W Polsce przybyły też 4 egzemplarze Alfy 4C.
Marak DS oferująca w 2017 roku DS3, DS4 i DS5 sprzedał 247 samochodów i odnotował 38 proc. spadek sprzedaży r./r. W 2018 powinno być jednak lepiej z uwagi na debiut DS7.
Rok 2018 na rynku samochodów klasy premium – pierwsze wyniki
Mam już wyniki sprzedaży (pierwszych rejestracji) nowych samochodów w Polsce za pierwsze cztery miesiące 2018 roku. Sytuacja zmienia się dynamicznie, na koniec kwietnia w rankingu marek mamy spore zmiany.
Od stycznia do kwietnia 2018 roku Polacy zarejestrowali 23 026 samochodów premium, czyli o 11,63 proc. więcej w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.Na pierwsze miejsce wśród marek premium wskoczyło Audi, które w pierwszych czterech miesiącach sprzedało 5524 samochody i zanotowało bardzo wysoki, 29-procentowy wzrost. Druga pozycja (niezmiennie) dla Mercedesa z 5489 rejestracjami i 26-procentowym wzrostem (bez osobowych wersji Citana, Vito, Sprintera, Marc Polo). Trzecia pozycja dla BMW z wynikiem 4118 rejestracji i 13-procentową stratą w porównaniu z analogicznym okresem 2017 roku. Zgodnie z moimi przewidywaniami świetnie radzi sobie Jaguar, który już w pierwszych czterech miesiącach sprzedał tyle samochodów, co przez pół roku 2017 (101 proc. wzrostu).
Od stycznia do kwietnia 2018 r. najpopularniejszym modelem wśród aut klasy premium było Volvo XC 60 (już wyłącznie nowa generacja tego modelu) z 1 559 rejestracjami. XC60 wyprzedziło w zestawieniu Mercedesa GLC/GLC Coupe, który sprzedał się w liczbie 1 251 sztuk. Na trzeciej pozycji mamy Audi Q5 (1 008 egzemplarzy).
Marka | Sprzedaż (styczeń-kwiecień 2018) | Wzrost/spadek |
Audi | 5524 | 28,8% |
Mercedes-Benz | 5498 | 25,9% |
BMW | 4118 | -12,9% |
Volvo | 4019 | 5,6% |
Lexus | 1389 | b/d |
Land Rover | 628 | b/d |
Porsche | 567 | b/d |
Mini | 507 | b/d |
Jaguar | 350 | 101,5% |
Infiniti | 246 | -23,3% |
Ranking samochodów premium – uwagi do zestawienia
Przedstawione tu dane nie uwzględniają trudnego do oszacowania zjawiska reeksportu. Reeksport to sytuacja, w której samochód zarejestrowany w Polsce nie trafia do polskiego odbiorcy. To oznacza, że np. nie wszystkie z 137 zarejestrowanych w naszym kraju Porsche 911 nadal jest w Polsce. Skalę reeksportu w segmencie premium szacuje się na około 6 proc. Nie zmienia to jednak ogólnej liczby rejestracji.
Patronem podsumowania wydarzeń na rynku samochodów premium
jest