Spektakularne samochody wymagają odpowiedniej oprawy. Dlatego Lexusa RC-F-a Carbon postanowiliśmy zabrać na Trasę Transfogarską. Dlaczego akurat tam? Bo na Transfogarskiej jeszcze nas nie było, a to jedna z pozycji obowiązkowych na mapie najlepszych dróg Europy. Przy okazji sprawdziliśmy kompetencje Lexusa RC-F jako luksusowego GT. Samochód wypadł znakomicie. A zdjęcia? Przekonajcie się.
Lexus RC-F Carbon w pięknych okolicznościach przyrody na trasie Transfogarskiej. Carbon to najdroższa z trzech dostępnych na polskim rynku wersji RC-F-a. Kosztuje 451 700 zł, ale w standardzie posiada niemal wszystko. Dopłaty nie wymaga nawet obłędny lakier Solar Flare, który świetnie kontrastuje z dodatkami z włókna węglowego (to nie folia!) obniżającymi masę auta o całe 10 kg.
Jedyne dostępne w RC-F Carbon19-calowe, 10-ramienne obręcze kół High Plus z kutego aluminium. Na felgach pracują Miśki Pilot Super Sport w rozmiarze 255/35 R19 z przodu i 275/35 R19. Jest się czym odepchnąć.
Trasa – ewentualnie droga – Transfogarska (lub Transfogaraska), czyli droga krajowa DN7C w sercu Rumunii pozwala wjechać na wysokość 2037 m n.p.m. Jest szersza niż Stelvio, ale stan nawierzchni pozostawia sporo do życzenia. Ponadto Rumuni (bo oni tu przeważają) zostawiają śmietnik w zatoczkach, czyli jedynych miejscach, gdzie można się zatrzymać w drodze na szczyt. Jednak z daleka wszystko wygląda spektakularnie.
Na szczycie przełęczy znajdują się dwa schroniska i urocze jeziorko. Nie uda się przenocować za mniej niż 120 zł od osoby, ale śniadanie w cenie. Warto zostać na przełęczy na noc, aby bladym świtem móc delektować się pustą drogą.
Przełęcz/trasa Transfogarska, jak każda wysokogórska droga ma swój urok i klimat. Najlepiej doświadczyć go w letni, pogodny poranek, chociaż nawet w lipcu i sierpniu słońce zaczyna oświetlać górne części trasy dopiero koło południa.
Takie fotele w RC-F otrzymujemy w standardzie. Są fantastyczne. Serio. Nie dosyć, że wyglądają, jak dzieło sztuki współczesnej, to są zdumiewająco wygodne. A spędziliśmy w nich naprawdę sporo godzin. Za dodatkowe 11 tys. zł fotele pokryte będą naturalną skórą o podwyższonej jakości (półanilinową) oraz zostaną wyposażone w podgrzewanie i wentylację.
Jeżeli wybieracie się na przełęcz Transfogarską, to lepiej wcześniej sprawdźcie pogodę. Chmury lubią zalegać na tej wysokości, a Rumuni lubią zalegać na drodze, szczególnie w wakacyjne weekendy. Słaba pogoda i duży ruch sprawiają, że Transfogarska traci cały urok. W zdjęciach to jednak nie przeszkadza.
Chwila odpoczynku od koloru pomarańczowego. Trasa Transfogarska w całej okazałości w obiektywie Michała Korniejczuka. Trasa powstała w latach 1970-1974, a Nicolae Ceausescu nie szczędził środków, ani ludzi na jej budowę. Potrzeba było 6 milionów kilogramów dynamitu i ponad 40 istnień ludzkich, aby wyprowadzić asfaltową nić na ponad 2 tys. m n.p.m.
Na szczyt trasy można też dotrzeć gondolą, ale RC-F-em będzie szybciej.
Możecie wierzyć, bądź nie, ale 5-litrowe V8 w (dosyć ciężkim) RC-F-ie w trasie, przy płynnej jeździe z prędkością 100-120 km/h zużywało niecałe 9 l/100 km. Udało nam się zejść nawet do 7,5 l/100 km. A nie ma tu żadnych eko-bajerów, jedynie ten, że przy niewielkim obciążeniu V8 pracuje w cyklu Atkinsona tak, jak w przypadku hybrydowych modeli Lexusa. Tak czy inaczej, znacznie łatwiej (i przyjemniej) osiągnąć zużycie 25 l/100 km.
4 tryby pracy ESP, 4 tryby jazdy i 3 ustawienia tylnego dyferencjału. Potrzeba sporo czasu i dużej liczby zakrętów, aby znaleźć odpowiednie ustawienie wszystkich mechanizmów do zabawy. Na szczęście w miejscu, do którego zabraliśmy RC-F-a zakrętów nie brakowało. Podobno na całej trasie obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/h, jednak nie musicie się tym przejmować.
Wspomaganemu elektrycznie układowi kierowniczemu nie można nic zarzucić. Co innego jeżeli chodzi o projekt konsoli centralnej. Niektóry mogą uważać, że jest zbyt… prosty.
Więcej zdjęć z naszej wyprawy na Transfogarską znajdziecie w galerii poniżej, a więcej wrażeń z jazdy w teście już niebawem. Zapraszamy.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.