Jako jedyny w Polsce blog motoryzacyjny o samochodach klasy premium po raz kolejny czujemy się w obowiązku zaprezentować najbardziej szczegółowy i obszerny ranking sprzedaży aut marek premium w naszym kraju. Poniższy raport zawiera gruntowną analizę statystyk sprzedaży samochodów z wyższej półki oraz pełne zestawienie marek i modeli samochodów premium na polskim rynku w 2015 roku.

W Polsce rynek samochodów segmentu premium z roku na rok rośnie w siłę i to znacznie szybciej niż marek popularnych. Wbrew opiniom internetowych teoretyków, dla których Skoda jest lepsza od Audi, a Toyota bije na głowę Lexusa, istnieje spora grupa rodzimych kierowców gotowych zapłacić więcej za posiadanie auta marki premium. To oczywiście głównie zakupy klientów instytucjonalnych, a więc „na firmę”, co nie zmienia faktu, że samochody z wyższej półki z roku na rok radzą sobie na polskim rynku coraz lepiej.

Zobacz najbardziej aktualne rankingi marek i samochodów premium w Polsce

W ciągu 12 miesięcy 2015 roku segment samochodów klasy premium (i luksusowych) w Polsce urósł aż o 21 procent. W tym samym okresie sprzedaż pojazdów marek popularnych (DMC do 3,5 t) wzrosła o niecałe 7 procent. Segment premium ponownie wypadł jako najbardziej dynamicznie rozwijająca się i jednocześnie najbardziej stabilna część polskiego rynku nowych aut osobowych.

Zobacz raport sprzedaży samochodów premium w Polsce w roku 2014

Raport za rok 2016 w przygotowaniu. Planowana publikacja I połowa lutego.

Udział samochodów marek premium w całym rynku sięgnął 11 procent, a to oznacza, że co dziesiąte auto kupowane w Polsce należało do tego segmentu. Łącznie w 2015 roku zarejestrowano niemal 40 tys. samochodów z segmentów premium i luksusowego, a wszystkie samochodowe marki premium w Polsce, oprócz Infiniti, odnotowały znaczące wzrosty sprzedaży.

Poniżej prezentujemy szczegółowe zestawienie wyników uzyskanych przez poszczególne marki, przekrojowe rankingi najpopularniejszych modeli oraz analizy sprzedaży oparte na danych dotyczących pierwszych rejestracji z Centralnej Ewidencji Pojazdów, statystyk rejestracji dostarczonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz importerów.

Ranking samochodowych marek premium w Polsce w 2015 roku (wg liczby rejestracji)

Uwagi do zestawienia sprzedaży samochodów premium w Polsce w roku 2015

Podczas przygotowania powyższego zestawienia korzystałem z oficjalnych danych importerów, danych PZPM/CEPiK dotyczących rejestracji nowych samochodów segmentu premium w Polsce w roku 2015 (obejmuje auta z kratką) oraz raportu Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W raporcie stosuję pewne uproszczenie, polegające na utożsamianiu liczby pierwszych rejestracji z liczbą sprzedanych egzemplarzy. W rzeczywistości wartości te mogą się nieznacznie różnić – nie każdy samochód sprzedany w polskim salonie musiał być rejestrowanym w naszym kraju. Podawane wartości odnoszą się jednak do rejestracji.

Niniejsze dane nie uwzględniają trudnego do oszacowania zjawiska reeksportu. Polega ono na tym, że część z zarejestrowanych w Polsce samochodów nie trafia do polskich odbiorców. To oznacza, że np. nie każdy z 2 859 zarejestrowanych egzemplarzy Volvo XC60 jeździ jeszcze po naszych drogach. SAMAR szacuje poziom reeksportu w stosunku do całego rynku samochodów w Polsce na 8,2 procent.

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię?   Od ponad 10 lat na co dzień, zawodowo zajmuje się motoryzacją, a przede wszystkim testowaniem i opisywaniem dla Was nowych samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej jako bloger i freelancer na stałe współpracujący w kilkoma magazynami lifetsylowymi/motoryzacyjnymi.

Podobne Posty

28 komentarzy

  1. kryzys

    Kryzys, kryzys a sprzedaż aut rośnie. Polacy się bogacą to i lepsze auta kupują. Oby tak dalej było.

    Odpowiedz
    • greg belial

      dlaczego? lubie tą strone-autor „odwalił” kawał dobrej roboty…dla osób które lubią statystyki ,a także poglądowo-wiele ciekawych wniosków można wyciągnąć…jesli kogos pasjonuja auta tzw.premium-niezła kopalnia wiedzy-popieram.

      Odpowiedz
  2. eloelo

    Aż dziwie się, że ten cały ranking samochodów premium udostępniasz za friko, to są dane, których chyba nie da się zdobyć bez piniądza, albo przynajmniej bardzo ciężko. Ja bym udostępniał to odpłatnie, albo przynajmniej za lajka. Pozdo

    Odpowiedz
  3. menello m3

    Daje lajka, doceniam ogrom pracy włożony w tak niszowe ale i unikatowe informacje o sprzedaży samochodów. Nawet otwiera oczy na pewne sprawy, a Twoje spostrzeżenia bardzo trafne 🙂

    Odpowiedz
  4. Mobile de

    brakuje mi tylko jeszcze konfrontacji tego tych wartosci z analogicznymi np z rynku niemieckiego, tam to chyba sie dopiero dzieje a samochody premium sprzedają się jak u nas skoda. masz takie dane?

    Odpowiedz
  5. premium guy

    raporcik klasy premium 🙂 i te graficzki takie dopieszczone, ze ci sie chcialo. Szkoda tylko, ze malo kto doceni takie cos, moze jedynie ludzie od ubezpieczen komunikacyjnych :)))

    Odpowiedz
  6. rumun

    ile mozna kupic tego xc60 ja sie pytam. kazdego roku najlepiej sprzedajace się auto premium w polsce litosci, troche fantazji, swoja droga ciekawy jestem usrednionego profilu osoby ktora kupuje to auta- grzyb z grzybiara czy mlody aktywny

    Odpowiedz
  7. bbs

    niezle jaja z tym Lexusem NX. kto by pomyslal, ze polski grzyb będzie tak chetnie kupował ta awangardowy samochod i to jeszcze w hybrydzie. normalnie wyglada na to, ze nie wazne jaka marka i w ogole, wazne zeby było suvem to bogaty polak i tak kupi

    Odpowiedz
  8. bolesław aut fus

    Dla mnie szokujaca jest przewaga mercedesa klasy S nad BMW i Audi. W innych segmentach tej klasy walka jest w miare wyrownana a we falgowych limuzynach mercedes zamiata bez litosci. Ciekawe jak przyjmie sie nowa seria 7.

    Odpowiedz
  9. greg belial

    raport świetny.bravo! osobiście mam tylko niejasność w stosunku do kategorii „auto premium”…no bo co zaliczamy do auta premium?ford robi tez luxusowe wersje mondziaków a vw np tuarega czy phaetona…które mogą być uznane za „premium”jak najbardziej…ktos powie nie ten znaczek…ale wtedy jak odniesiemy sie np. do bmw 2 czy bmw1 czy merca a klasy?to tez są auta premium? powinna byc ścisła definicja…moim skromnym zdaniem taka: premium= auto tylnonapedowe (RWD) lub 4×4 ,silnik conajmniej 6 cylindrów i 2.5 litra pojemności-krótko ,zwięźle i na temat…osobiscie z aut uznawanych za „premium” wykreśliłbym A1,A3 -audi , X1 ,1,2 i3 -bmw A,B,cla,gla -merca, mini, i marke volvo…nie wiem czemu u nas volvo otaczane jest magią „premium” ?w skandynawii uznawane są za zwykłe ,nieprestiżowe auta dla przecietnego „kowalskiego”…to oczywiście takie moje śmieszne przemyślenia-prosze nie wieszać na mnie psow…;))))-głos w dyskusji tyko….druga sprawa- ciekawe jak wygląda rynek aut używanych „premium”-ile procentowo stanowią parku samochodowego? tutaj wsrod nowych autor podaje 11% -ciekawe jak jest w używkach.jesliby wliczac te furki ,których ja bym nie wliczał i nie patrzyc na rocznik i stan pojazdu (tylko na znaczek) to wśrod używek okazałoby sie że co druga fura to premium…;))…no może przegiąłem ale z 25% bankowo…pozdrawiam serdecznie

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Hej Greg,
      no właśnie z tą definicją fur premium mam problem. Bo np. taki Touareg za prawie 400 tys. zł już mi trochę pod premium podchodzi, ale VW i premium to nie do końca. Volvo w moim odczuci jest premium – S90, V90, XC90 – obcując z nimi (przynajmniej w bogatych wersjach) czujesz, że jest premium. No ale silniki – same 4-cylindrowce… Ostatnio jechałem taksówką BMW serii 2 Active Tourer w bieda wersji i faktycznie do premium dużo mu brakowało.

      Trzeba wciąć pod uwagę, że mamy jeszcze marki luksusowe – Bentley, Ferrari, Bugatti, Lambo.

      Problem mam z Porsche – bo takie 911 jest premium, ale 918 już do premium nie pasuje. Dużą rolę gra tutaj popularność danej marki. Im jej mniej na drogach tym bardziej premium ze wskazaniem na luksus. Cóż, będę musiał rozprawić się z tym, już od dłuższego czasu przymierzam się do takiego tekstu – co jest premium a co nie.

      Co do używek premium, to przy okazji serii 7 wspomniałem, że liczba rejestracji używanych egzemplarzy BMW serii 7 w Polsce w ciągu 12 miesięcy 2015 roku przekroczyła 1600 vs 94 nowe. Jeżeli przyjąć, że podobne (dys)proporcje są w przypadku pozostałych modeli, to można uznać, że używane premiumy cieszą się dużym wzięciem 🙂

      Odpowiedz
  10. Rafał

    Super artykuł, tony informacji fajnie zredagowanych. Brakuje mi jednak troszeczkę obszerniejszego wstępu. Z przyjemnością poznałbym powód dla którego rynek aut klasy premium tak bardzo rośnie w siłe. Auto może wie co jest tego przyczyną?

    Odpowiedz
  11. Paweł Tomaszewski

    Cieszę się z 2 faktów:

    1. Infiniti na minusie

    2. Lexus ma nadal marginalny udział do innych marek klasy premium

    Cieszę się, że Europa nie docenia Japończyków. Znów ja się w nich kocham i nie wyobrażam sobie jazdy po mieście milionowym egzemplarzem Audi A4. Co to za przyjemność, kiedy co 4. auto jakie mnie mija, to A4 albo BMW 3? Żadna.

    A jak wydłubię oszczędności na Lexusa albo Infiniti to mam przynajmniej szansę wyróżnić się z tego całego chłamu. Zastanawiałem się jeszcze nad Hondą Legend (wiem, wiem, nie premium, ale w segmencie E rządzi IMO), ale z ich dostępnością w wersjach po lifcie jest generalnie problem.

    BTW. Spoko blog!

    Odpowiedz
    • greg belial

      popieram.mam używanego lexa gs-a a ostatnio do parku maszynowego moich „starych gratów” dokupiłem infi fx 37s II gener. 7 latka…i wrażenia z jazdy rewelacyjne-świetne auto,świetny silnik i skrzynia.Brakuje tylko dopracowania wykonczenia wnętrza w lepsze materiały i pare „niuansów”,które nieprzystoją autom z troche wyższej półeczki…ale ogólnie to jestem mega zadowolony i polecam furke.

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany