Jako jedyny w Polsce blog motoryzacyjny o samochodach klasy premium po raz kolejny czujemy się w obowiązku zaprezentować najbardziej szczegółowy i obszerny ranking sprzedaży aut marek premium w naszym kraju. Poniższy raport zawiera gruntowną analizę statystyk sprzedaży samochodów z wyższej półki oraz pełne zestawienie marek i modeli samochodów premium na polskim rynku w 2015 roku.

W Polsce rynek samochodów segmentu premium z roku na rok rośnie w siłę i to znacznie szybciej niż marek popularnych. Wbrew opiniom internetowych teoretyków, dla których Skoda jest lepsza od Audi, a Toyota bije na głowę Lexusa, istnieje spora grupa rodzimych kierowców gotowych zapłacić więcej za posiadanie auta marki premium. To oczywiście głównie zakupy klientów instytucjonalnych, a więc „na firmę”, co nie zmienia faktu, że samochody z wyższej półki z roku na rok radzą sobie na polskim rynku coraz lepiej.

W ciągu 12 miesięcy 2015 roku segment samochodów klasy premium (i luksusowych) w Polsce urósł aż o 21 procent. W tym samym okresie sprzedaż pojazdów marek popularnych (DMC do 3,5 t) wzrosła o niecałe 7 procent. Segment premium ponownie wypadł jako najbardziej dynamicznie rozwijająca się i jednocześnie najbardziej stabilna część polskiego rynku nowych aut osobowych.

Zobacz raport sprzedaży samochodów premium w Polsce w roku 2014

Raport za rok 2016 w przygotowaniu. Planowana publikacja I połowa lutego.

Udział samochodów marek premium w całym rynku sięgnął 11 procent, a to oznacza, że co dziesiąte auto kupowane w Polsce należało do tego segmentu. Łącznie w 2015 roku zarejestrowano niemal 40 tys. samochodów z segmentów premium i luksusowego, a wszystkie samochodowe marki premium w Polsce, oprócz Infiniti, odnotowały znaczące wzrosty sprzedaży.

Poniżej prezentujemy szczegółowe zestawienie wyników uzyskanych przez poszczególne marki, przekrojowe rankingi najpopularniejszych modeli oraz analizy sprzedaży oparte na danych dotyczących pierwszych rejestracji z Centralnej Ewidencji Pojazdów, statystyk rejestracji dostarczonych przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz importerów.

Ranking samochodowych marek premium w Polsce w 2015 roku (wg liczby rejestracji)

Marka Rejestracje 2014 Rejestracje 2015 Zmiana 2014 vs 2015
1. BMW 7 720 9 552 + 23,7 proc.
2. Mercedes-Benz 6 770 8 429 + 24,5 proc.
3. Audi 7 020 8 014 + 14,1 proc.
4. Volvo 5 838 6 821 + 16,8 proc.
5. Lexus 1 726 2 519 + 45,9 proc.
6. Mini 901 1 129 + 25,3 proc.
7. Land Rover 752 874 + 16,2 proc.
8. Porsche 709 861 + 21,4 proc.
9. Infiniti 412 378 – 8,2 proc.
10. Jaguar 179 267 + 49,1 proc.
Razem  32 027  38 844  + 21 proc.

W porównaniu z rokiem 2014 w czołówce marek premium nastąpiło niewielkie przetasowanie. Na pierwszej pozycji ze sporą przewagą już tradycyjnie utrzymuje się BMW, natomiast w wyścigu po drugie miejsce w roku 2015 Mercedes-Benz wyprzedził Audi. Należy zaznaczyć, że do liczby rejestracji samochodów osobowych Mercedes-Benz w Polsce nie wliczam vanów rejestrowanych jako auta osobowe (Citan, Vito, Viano, Sprinter).

Marka, która w 2015 roku odnotowała największy wzrost sprzedaży (nie licząc niszowego Jaguara), to Lexus. Sukces japońskiego producenta na naszym rynku napędza model NX. Mały SUV sprzedaje się wyśmienicie i należy do ścisłej czołówki najpopularniejszych aut segmentu premium w Polsce. Kolejność pozostałych marek pozostała bez zmian.

ranking-marek-segment-premium-polska-auto-2015

Ranking samochodowych marek premium w Polsce w roku 2015 wg liczby rejestracji nowych modeli.

Pod koniec marca 2015 roku do grona premium dołączył DS – marka koncernu PSA wyodrębniona z Citroena. Z wynikiem 531 zarejestrowanych samochodów uplasowała się między Porsche a Infiniti w rankingu marek premium. To niezły rezultat, biorąc pod uwagę, że rozpoznawalność marki na naszym rynku wynosi 1 procent, a DS W Polsce posiada obecnie tylko jeden salon sprzedaży. Rok 2016 będzie pierwszym pełnym rokiem dla DS w Polsce, w którym marka liczy na podwojenie wyniku z 2015 roku.

Stawkę marek premium zamyka Jaguar. Niżej w statystykach rejestracji znalazły się już tylko marki uznawane za luksusowe, czyli (w kolejności liczby rejestracji): Maserati, Ferrari, Tesla, Bentley, Rolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin oraz McLaren.

Zobacz raport i rankingi sprzedaży samochodów marek luksusowych w Polsce w 2014 roku

Samochody klasy premium z kratką (dostawcze) a okienko derogacyjne – 2014 vs 2015

Na początku 2014 roku pojawiło się tzw. okienko derogacyjne, czyli możliwość pełnego odliczenia VAT-u przy zakupie samochodu z kratką – rejestrowanego jako dostawczy. To właśnie temu okienku przypisywano tak duży wzrost segmentu samochodów premium w Polsce w roku 2014, rok 2015 pokazał jednak, że i bez takich ulg popyt na droższe samochodu jest znaczący. Jak dużym impulsem sprzedażowym było okienko derogacyjne, najlepiej pokazują liczby. Według danych SAMAR w roku 2015 zarejestrowano w sumie 2 468 samochodów z kratką, czyli o 90 procent mniej (-22 605 szt.) niż w roku 2014.

Spośród 31,5 tys. sprzedanych w roku 2014 egzemplarzy samochodów marek premium i luksusowych ponad 6 tys. zostało zarejestrowanych jako dostawcze. Najwięcej przybyło w naszym kraju dostawczych Volvo, Mercedesów, BMW i Audi – w przypadku każdej marki to około 1 400 pojazdów. Te rejestracje zostały uwzględnione w przygotowanym przeze mnie podsumowaniu sprzedaży za rok 2014.

W roku 2015 rejestracje samochodów dostawczych w segmencie premium miały znikomy udział – zaledwie 6 sztuk Audi, 3 egzemplarze BMW i ani jedno Volvo. Z tego trendu wyłamał się jedynie Land Rover, jego modele są bowiem chętnie rejestrowane jako samochody dostawcze. Odrębnie należy potraktować Mercedesa, ponieważ to jedyna marka premium oferująca pełnoprawne samochody dostawcze, które dobrze się sprzedają.

Rejestracje nowych samochodów dostawczych o DMC do 3,5 wg zapisu CEP w Polsce – 2014 vs 2015

Marka Liczba rejestracji w roku 2015 Liczba rejestracji w roku 2014
BMW 3 1 341
Volvo 0 1 410
Audi 6 1 366
Lexus 1 84
Porsche 1 165
Land Rover 94 59
Infiniti 0 155

 

Najpopularniejsze modele aut klasy premium w Polsce – ranking

Przyjrzyjmy się teraz bliżej, jakie modele aut klasy wyższej były najchętniej kupowane w Polsce w 2015 roku. W rankingu modeli nastąpiły nieco większe zmiany niż w przypadku zestawienia marek. O ile w roku 2014 pierwsze cztery pozycje okupowały SUV-y, o tyle w 2015 nie było aż tak „nudno”, ponieważ w TOP5 pojawił się sedan Mercedesa (klasa C).

Warto odnotować spadek popularności SUV-ów BMW – X5 z trzeciego miejsca w 2014 roku spadło na siódmą pozycję. Z niemal identyczną liczbą rejestracji zastąpił je Lexus NX, który w segmencie premium w Polsce radzi sobie wyjątkowo dobrze jak na auto japońskiej marki.

Największy spadek obserwujemy jednak w przypadku BMW X3 – zamiast czwartej pozycji zajmowanej w 2014 roku w ogólnym rankingu modeli samochodów marek premium w Polsce w 2015 roku modelowi przypadło trzynaste miejsce. Pierwsze dwa miejsca niezmiennie należą do Volvo XC60 oraz Audi Q5, które utrzymały niemal identyczny poziom rejestracji, jak w roku 2014.

ranking-samochodow-klasa-premium-polska-2015-bmw-audi-volvo

Najpopularniejsze modele samochodów segmentu premium w Polsce w 2015 roku, wg liczby pierwszych rejestracji.

Należy zwrócić uwagę, że SUV Audi bardzo dobrze radzi sobie z konkurencją i cieszy się ogromnym zainteresowaniem, mimo że to dosyć stary model. Podobnie zresztą w przypadku XC60 z 9-letnim stażem rynkowym.

Pewien problem miałem z trzecim miejscem. W statystykach SAMAR rejestracje Volvo V40 zostały podzielone na „standardowe” V40 oraz uterenowioną wersję V40 Cross Country. Po zsumowaniu nie ulega wątpliwości, że V40 jest trzecim najchętniej rejestrowanym samochodem klasy premium w Polsce.

Pierwsza dziesiątka samochodów segmentu premium w Polsce w 2015 roku*:

Model Liczba rejestracji w roku 2015 Cena od – cena do
1. Volvo XC60 2 859  140 200 zł – 238 600 zł
2. Audi Q5 1 803  143 100 zł – 297 100 zł
3. Volvo V40 + V40 CC 1 635 (1 258 + 377)  84 200 zł – 158 100 zł
4. Lexus NX 1 424  175 100 zł – 258 900 zł
5. Mercedes C 1 367  153 200 zł – 187 700 zł (bez AMG)
6. Audi A3 1 312  95 700 zł – 181 500 zł (bez RS)
7. BMW X5 1 300  251 600 zł – 388 700 zł (bez M)
8. BMW 3 1 291 126 200 zł – 260 100 zł (bez M)
9. BMW 5 1 240  179 600 zł – 390 500 zł (bez M)
10. Mercedes GLA 1 151  111 100 zł – 169 800 zł (bez AMG)

*wg danych SAMAR

Najchętniej kupowane samochody klasy premium – typy nadwozia

Hatchbacki klasy premium w Polsce – ranking

Wśród hatchbacków klasy premium w roku 2015, podobnie jak w roku 2014, prym wiedzie Volvo V40, którego w Polsce zarejestrowano 1 258 sztuk, a wraz z uterenowioną wersją Cross Country – ponad 1 600 egzemplarzy. Drugie miejsce z dużą stratą do Volvo – analogicznie jak w roku 2014 – przypadło Audi A3 (882 rejestracji wersji hatchback, 78 proc. z silnikiem benzynowym). Trzecie miejsce dla Mercedesa klasy A (851 rejestracji). Czwarta pozycja dla BMW serii 1 (745 rejestracji), które osiągnęło największy wzrost w stosunku do 2014 roku. Piąta pozycja dla MINI hatcha w wersji 3-, oraz 5-drzowiowej.

ranking-hatchback-premium-polska-2015

TOP5 najpopularniejszych hatchbacków segmentu premium w Polsce w roku 2015, wg liczby pierwszych rejestracji.

SUV klasy premium w Polsce – ranking

O ile w 2014 roku pierwsze cztery najpopularniejsze samochody klasy premium w Polsce były SUV-ami (lub crossoverami), o tyle w 2015 roku w czołówce panowała większa różnorodność. Nie zmienia to faktu, że w zestawieniu TOP20 najpopularniejszych modeli samochodów premium mamy 10 SUV-ów. Co ciekawe, pierwsze miejsca (w rankingu ogólnym modeli premium i wśród SUV-ów) okupują już dwa dosyć stare jak na standardy rynku motoryzacyjnego modele – Volvo XC60 (2 859 rejestracji) oraz nieznacznie młodsze Audi Q5 (1 803 rejestracji). Trzecie miejsce w TOP5 SUV zajmuje Lexus NX, który przebojem wdarł się do pierwszej piątki z 1 424 rejestracjami. Czwarta pozycja to BMW X5 (1 300 rejestracji), a pierwszą piątkę najpopularniejszych SUV-ów w Polsce zamyka najmniejszy SUV (crossover) Mercedesa, czyli model GLA (1 151 rejestracji). W porównaniu z rokiem ubiegłym poza pierwszą piątkę wypadło BMW X3.

TOP5 SUV-ów klasy premium w Polsce w 2015 roku

Model Liczba rejestracji
Volvo XC60 2 859
Audi Q5 1 803
Lexus NX 1 424
BMW X5 1 300
Mercedes GLA 1 151

Flagowe limuzyny klasy premium w Polsce – ranking

Jak na polskim rynku radziły sobie najbardziej prestiżowe limuzyny marek premium? W roku 2015 liczba rejestracji w porównaniu z rokiem 2014 wzrosła o około 100 egzemplarzy. Układ sił pozostał niezmieniony. W tej grupie nadal panuje Mercedes-Benz klasy S, który w 2015 roku jeszcze wyraźniej zdystansował konkurentów i z liczbą 668 rejestracji okazał się najpopularniejszą (flagową) limuzyną segmentu premium w Polsce. Z lekkim spadkiem rejestracji na drugim miejscu mamy Audi A8 (133 rejestracje), potem (jeszcze poprzednią generację) BMW serii 7 oraz Porsche Panamera z niemal identycznym wynikiem – 98 rejestracji vs 94 rejestracje. TOP5 zamyka leciwy Lexus LS. W 2016 walkę z Mercedesem klasy S powinno podjąć nowe BMW serii 7. Natomiast nowe Audi A8 do rywalizacji dołączy dopiero pod koniec 2017 roku. Rok 2016 może być dla A8 ciężką próbą. Jako ciekawostkę można dodać, że liczba rejestracji używanych egzemplarzy BMW serii 7 w Polsce w ciągu 12 miesięcy 2015 roku przekroczyła 1600.

ranking-limuzyn-klasa-premium-polska-2015

Sprzedaż flagowych limuzyn segmentu premium w Polsce w 2015 roku, wg liczby pierwszych rejestracji.

Rynek samochodów segmentu premium w Polsce w 2015 roku – podsumowanie

Jak widać, rok 2015 pomimo kilku znaczących premier nie przyniósł żadnych rewolucji ani zaskakujących zwrotów akcji. Trzeba jednak odnotować, że pierwszy raz w historii w TOP5 najpopularniejszych modeli premium znalazł się samochód japoński. Sytuacja jest stabilna, segment premium konsekwentnie rośnie i chętnie wchłania kolejne nisze, które wymyśli wielka trójka marek premium z Niemiec. W szczególności te związane z SUV-ami, a jeszcze chętniej – crossoverami.

W roku 2016 do rywalizacji dołączy mały crossover od Audi – Q2, w Polsce zadebiutuje jednak dopiero pod koniec roku, dlatego Q2 chyba nie zdąży namieszać w statystykach. Polska premiera Q5 jest planowana dopiero na rok 2017. W sprzedaży pojawi się również SUV Jaguara (F-pace) oraz mały crossover od Infiniti (QX30). Z ciekawością będziemy obserwować poczynania nowego Volvo S90 i V90, Mercedesa klasy E, nowych generacji Porsche Boxstera (718) – to modele, które mogą cieszyć dużym zainteresowaniem w 2016 roku.

 

 

Ranking samochodowych marek premium w Polsce w roku 2015 – analiza sprzedaży

Przeanalizujmy teraz, jak w roku 2015 w Polsce radziły sobie poszczególne marki w kolejności, jaką uzyskały w rankingu sprzedaży.

Sprzedaż BMW w Polsce w roku 2015 – analiza, ranking modeli

W 2015 roku w Polsce BMW odnotowało 23-procentowy wzrost rejestracji nowych modeli w porównaniu z 2014 rokiem, tym samym po raz szósty z rzędu BMW Group Polska zajęła pozycję lidera segmentu samochodów premium na naszym rynku.

ranking-bmw-w-polsce-sprzedaz-modeli-2015

Ranking sprzedaży modeli BMW w Polsce w 2015 roku, wg liczby pierwszych rejestracji.

W rankingu modeli znaczący spadek zaliczyło X3 (-37 proc.). Zapewne przegrało starcie z nowszym, chociaż droższym X4, którego sprzedaż r./r. wzrosła aż o 62 procent. Nieźle radziła sobie odświeżona wersja serii 1 – sprzedała się w liczbie 743 egzemplarzy, co jest wynikiem aż o 40 procent lepszym niż w 2014 roku. BMW chwali się również 67 rejestracjami modelu i3, co stanowi najlepszy rezultat wśród samochodów elektrycznych i przekłada się na 64-procentowy udział w rynku. Rok 2016 powinien przynieść większe zainteresowanie nową serią 7. Wynik klasy S pokazuje, że można sporo nadrobić.

BMW – ceny, opinie, spalanie, testy, zbiór wpisów na PremiumMoto.pl

Mercedes-Benz – sprzedaż w Polsce w roku 2015 – analiza, ranking modeli

Mercedes-Benz w roku 2015 uzyskał największy wzrost z pierwszej trójki marek premium w Polsce (+24 proc.), z drugiej strony widać jednak, że najbardziej rozbudowana oferta modelowa wcale nie daje znaczącej przewagi nad najgroźniejszymi rywalami. Zaznaczam, że w statystykach sprzedaży Mercedesa na potrzeby niniejszego raportu nie uwzględniam 489 samochodów dostawczych zarejestrowanych jako osobowe (Citan, Vito, Viano, Sprinter).

ranking-mercedes-polska-sprzedaz-modeli-2015

Sprzedaż modeli Mercedes-Benz w Polsce w roku 2015 (liczba pierwszych rejestracji).

Hitem sprzedaży w dalszym ciągu jest klasa C (kombi oraz sedan, a od 2016 również coupé). Nadal też dużym zainteresowaniem wśród polskich kierowców cieszą się modele „entry level” GLA oraz CLA. Dobry wynik, biorąc pod uwagę debiut nowej generacji, odnotowała klasa E, której sprzedaż r./r wzrosła w 2015 roku. Nadal jednak ustępuje tej, jaką odnotowały BMW serii 5 i Audi A6. Nowa klasa E ma szansę dogonić rywali.

Wśród wiodących marek premium jedynie w przypadku Mercedesa najchętniej kupowanym modelem nie jest SUV. Można wnioskować, że kupno trójbryłowego Mercedesa nadal wydaje się większą nobilitacją niż posiadanie SUV-a.

Mercedes-Benz – testy, opinie, ceny, spalanie, zdjęcia, nowości

Sprzedaż Audi w Polsce w roku 2015 – analiza, ranking modeli

W 2015 roku Audi na tle marek premium w Polsce odnotowało niewielki, bo 16-procentowy wzrost. Filarem sprzedaży pozostaje wysłużone Q5 (aż 94 procent z dieslem i napędem quattro), z dużą stratą na drugim miejscu plasuje się A3 w wersji hatchback (882 rejestracje) oraz sedan (430 rejestracji). Trzeba przyznać, że rozkład sił w Audi pozostaje bardzo stabilny. Rok 2016 może przynieść jednak pewne zmiany – Audi przygotowuje aż 5 premier w Polsce. W tym najbardziej obiecującą, czyli małego crossovera Q2, który zadebiutował pod koniec marca w Genewie, a w Polsce trafi do sprzedaży pod koniec roku. Na nowe Q5 musimy zaczekać do 2017 roku.

ranking-audi-polska-2015-sprzedaz-modeli

Audi – ranking modeli w Polsce w 2015 rok (liczba pierwszych rejestracji).

AMG vs M vs RS – zestawienie sprzedaży najmocniejszych modeli

Warto sprawdzić, jak w Polsce kształtowała się sprzedaż Audi, BMW i Mercedesów oznaczonych najmocniejszymi literkami na świecie, czyli sportowych wersji RS, M oraz AMG.

Audi sprzedało równo 100 egzemplarzy z emblematem RS, a BMW z dumą podkreśla, że w 2015 sprzedaż modeli w wersji M wzrosła ponad dwukrotnie w porównaniu z 2014 rokiem i czterokrotnie(!) w porównaniu z 2013 rokiem. Tym samym osiągnęła (zbliżoną do Audi) liczbę 113 egzemplarzy.

Co na to Mercedesy przygotowane przez Aufrecht Melcher Großaspach (AMG)? Aż 603 rejestracje w Polsce w roku 2015! Na samą tylko klasę S63 AMG zdecydowało się 134 klientów tej marki. Jak widać, Audi i BMW mają jeszcze duże pole do popisu i podobnie jak Mercedes mogą śmiało usportawiać wszystkie swoje modele. Oferta AMG liczy 21 modeli, BMW – 10, natomiast Audi – 5.

Audi – testy, opinie, ceny, spalanie, nowości

Sprzedaż Volvo w Polsce w roku 2015 – analiza, ranking modeli

Sprzedaż Volvo urosła w Polsce o ponad 16 procent. Pozostaje nieco w cieniu wielkiej trójki z Niemiec, a mimo to konsekwentnie obstawia czołowe pozycje rankingów – najpopularniejszego w Polsce SUV-a oraz hatchbacka klasy premium. XC60 już po drugim liftingu (9 lat na rynku) cieszy się w naszym kraju i w całej Europie niesłabnącą popularnością – 2 795 rejestracji w 2014 roku i 2 859 rejestracji w 2015 roku. Nie gorzej radzi sobie V40, którego sprzedaż napędziło uzupełnienie oferty o uterenowioną odmianę Cross Country. Na trzecim miejscu świetnie radzi sobie XC90.

sprzedaz-volvo-polska-ranking-modeli-2015

Volvo – sprzedaż nowych modeli w Polsce w 2015 roku (liczba pierwszych rejestracji).

Podobnie jak w przypadku Audi i Mercedesa również w Volvo struktura sprzedaży pozostaje niezmieniona. W 2016 będzie inaczej. Warto uważnie śledzić wydarzenia w Volvo w 2016 roku, ponieważ w marcu zadebiutowały zupełnie nowe V90 i S90. Marka planuje sprzedać około 300 egzemplarzy S90 w Polsce jeszcze w tym roku. W salonach pojawi się też odświeżone V40.

Wprowadzimy na rynek dwa duże modele: prestiżowego sedana S90 i największe na rynku kombi V90. Kompaktowe V40 przejdzie facelifting, będziemy też wspierać sprzedaż naszego bestsellera – XC60. Chcemy, aby model XC90 był najlepiej sprzedającym się dużym SUV-em w Polsce, w czym udział będzie miała także jego hybrydowa odmiana T8 o mocy ponad 400 KM – zapowiada Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland.

Volvo – testy, opinie, spalanie, ceny, zdjęcia

Nowe Volvo XC90 vs nowe Audi Q7 na polskim rynku – zacięta rywalizacja

Starcie między nowym Audi Q7 a nowym Volvo XC90 to jeden z ciekawszych pojedynków w segmencie premium w 2015 roku. Oba niezwykle wyczekiwane modele debiutowały niemal w tym samym czasie. XC90 pojawiło się w salonach w połowie roku, ale pierwsze zamówienia można było składać już w styczniu (a nawet nieco wcześniej). Z kolei zamówienia na Q7 ruszyły pod koniec marca, podczas targów Moto Show w Poznaniu. XC90 miało więc niewielką przewagę, ale na koniec roku liczba rejestracji obu modeli jest niemal identyczna. Volvo XC90 odnotowało 716 rejestracji, natomiast Audi Q7 – 706 rejestracji (wliczono niewielką liczbę zarejestrowanych egzemplarzy poprzedniej generacji).

Sprzedaż Lexusa w Polsce w roku 2015 – analiza, ranking modeli

Lexus w 2015 roku urósł aż o 45 procent (najwięcej spośród wszystkich marek premium, nie licząc niszowego Jaguara). Ten wynik jest jeszcze bardziej imponujący, jeśli weźmiemy pod uwagę, że to wzrost w stosunku do roku 2014, w którym Lexus odnotował 100-procentowy skok sprzedaży. Tak dobre wyniki to przede wszystkim zasługa mniejszego SUV-a (NX-a). Wystarczy spojrzeć na wykres. O ile w porównaniu z rokiem 2014 sprzedaż drugiego najpopularniejszego Lexusa w Polsce – sedana IS – wzrosła o całe 6 sztuk, o tyle NX po spektakularnym debiucie w połowie 2014 okazał się w 2015 roku czwartym najpopularniejszym modelem segmentu premium w Polsce. Tak duża popularność samochodu japońskiego w klasie premium w Polsce to historyczne wydarzenie.

sprzedaz-modeli-lexus-w-polsce-ranking-modeli-2015

Ranking modeli Lexusa w Polsce w 2015 roku (liczba pierwszych rejestracji).

NX jest oferowany w dwóch wersjach – benzynowej oraz hybrydowej. W 2015 56 procent NX-ów sprzedano z napędem hybrydowym. Podobna tendencja panuje w całej gamie japońskiego producenta – z 2 519 nowo zarejestrowanych egzemplarzy Lexusa w Polsce prawie 60 proc. posiadało napęd hybrydowy. Przypominam, że Lexus nie oferuje diesli. Ciekawą sytuację obserwujemy w przypadku sprzedaży nowego coupé RC. Lexus sprzedał więcej egzemplarzy (38) w ekstremalnej odmianie sportowej z potężnym silnikiem V8, czyli RC-F, niż zwykłej i znacznie tańszej wersji (22 egzemplarze). W roku 2016 jeszcze lepsze wyniki sprzedaży powinien zapewnić nowy RX.

Lexus – testy, opinie, ceny, nowości, zdjęcia

Sprzedaż MINI w Polsce w 2015 roku – analiza, ranking modeli

MINI również bardzo dobrze radziło sobie w roku 2015, odnotowując 25-procentowy wzrost sprzedaży do poziomu 1 129 rejestracji. Hitem sprzedaży okazały się wersje 3- i 5-drzwiowe MINI (600 rejestracji), co pokazuje, że nowa generacja została dobrze przyjęta. I to jest niespodzianka, bo „klasyczne” MINI wyprzedziło w roku 2015 SUV-a, czyli Countrymana. Pozostałe dwa modele w ofercie – nowy Clubman oraz Paceman na naszych drogach mają egzotyczny charakter.

sprzedaz-mini-polska-ranking-2015

Ranking sprzedaży modeli MINI w Polsce w 2015 roku (wg liczby pierwszych rejestracji).

MINI – ceny, spalanie, opinie, testy, zdjęcia, nowości

Sprzedaż Land Rovera w Polsce w 2015 roku – analiza, ranking modeli

Land Rover (podobnie jak Jaguar) to jedna z nielicznych marek premium w Polsce należąca do prywatnego importera. W 2015 roku odnotowała 16-procentowy wzrost rejestracji. Najlepiej sprzedający się model w Polsce to, a jakże, mały SUV – Range Rover Evoque, następny w kolejności jest znacznie większy model Sport. Można dodać, że samochody Land Rovera są najchętniej rejestrowane jako auta dostawcze w porównaniu z pozostałymi markami premium.

sprzedaz-land-rover-polska-ranking-modeli-2015

Land Rover – sprzedaż nowych modeli w Polsce w 2015 roku (wg liczby pierwszych rejestracji).

 Land Rover – ceny, opinie, nowości, spalanie, testy

Sprzedaż Porsche w Polsce w 2015 roku – analiza, ranking modeli

Podobnie do Land Rovera wypada sprzedaż Porsche w 2015 roku – najpopularniejsze modele to SUV-y: mniejszy Macan, a za nim flagowy Cayenne. Porsche w Polsce urosło o solidne 21 procent i odnotowało (jak większość marek) „rekordowy rok”.

ranking-modeli-porsche-polska-sprzedaz-2015

Ranking sprzedaży modeli Porsche w Polsce w 2015 roku (wg liczby pierwszych rejestracji).

Macan ze wzrostem rejestracji na poziomie 103 procent przegonił Cayenne, którego zarejestrowano jedynie 3 sztuki mniej niż w roku 2014. Równie stabilnie utrzymywał się poziom rejestracji 911. Cayman (17 sztuk) oraz Boxster (12 sztuk) osiągnęły poziom rejestracji porównywalny z 2014 rokiem, chociaż był to ostatni pełny rok obecności na rynku aktualnych generacji tych modeli. Zobaczymy, czy wprowadzenie nowej generacji (718) ożywi w Polsce zainteresowanie Porsche z silnikiem umieszczonym centralnie.

Porsche – opinie, testy, zdjęcia, spalanie, nowości

Sprzedaż Infiniti w Polsce w 2015 roku – analiza, ranking modeli

Infiniti jako jedyna marka segmentu premium w Polsce odnotowała niewielki spadek liczby rejestracji, wynikający z ogromnego zainteresowania modelami tej marki (szczególnie dużego SUV-a QX70) na początku 2014 roku, kiedy pojawiło się okienko derogacyjne. Poza Polską natomiast rok 2015 był dla Infiniti rekordowy. Marka sprzedała na świecie 215 250 samochodów, co oznacza wzrost o 16 proc. w porównaniu z rokiem 2014. W Europie Zachodniej sprzedaż wzrosła o 45 procent, do 7 000 aut. Rok 2016 dzięki premierom QX30 i Q30 powinien przynieść kolejny wzrost sprzedaży, również w Polsce.

sprzedaz-infiniti-polska-ranking-modeli-2015

Infiniti – sprzedaż w Polsce – ranking modeli wg liczby pierwszych rejestracji.

Infiniti – opinie, ceny, spalanie, testy, nowości

Sprzedaż Jaguara w Polsce w 2015 roku – analiza, ranking modeli

Ranking TOP10 motoryzacyjnych marek segmentu premium w Polsce zamyka Jaguar, który w 2015 roku sprzedał prawie dwa razy więcej samochodów niż w roku 2014. Największym zainteresowaniem Polaków cieszył się większy sedan, czyli XF – konkurent dla BMW serii 5 czy Audi A6. Można oczekiwać, że w 2016 roku wprowadzenie do oferty SUV-a F-Pace (z ceną od 199 tys. zł) przełoży się na jeszcze lepszy wyniki marki.

sprzedaz-jaguar-polska-ranking-modeli-2015

Jaguar – sprzedaż nowych modeli w Polsce w roku 2015 (wg liczby rejestracji).

 Jaguar – ceny, opinie, testy, spalanie, nowości, zdjęcia

Uwagi do zestawienia sprzedaży samochodów premium w Polsce w roku 2015

Podczas przygotowania powyższego zestawienia korzystałem z oficjalnych danych importerów, danych PZPM/CEPiK dotyczących rejestracji nowych samochodów segmentu premium w Polsce w roku 2015 (obejmuje auta z kratką) oraz raportu Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. W raporcie stosuję pewne uproszczenie, polegające na utożsamianiu liczby pierwszych rejestracji z liczbą sprzedanych egzemplarzy. W rzeczywistości wartości te mogą się nieznacznie różnić – nie każdy samochód sprzedany w polskim salonie musiał być rejestrowanym w naszym kraju. Podawane wartości odnoszą się jednak do rejestracji.

Niniejsze dane nie uwzględniają trudnego do oszacowania zjawiska reeksportu. Polega ono na tym, że część z zarejestrowanych w Polsce samochodów nie trafia do polskich odbiorców. To oznacza, że np. nie każdy z 2 859 zarejestrowanych egzemplarzy Volvo XC60 jeździ jeszcze po naszych drogach. SAMAR szacuje poziom reeksportu w stosunku do całego rynku samochodów w Polsce na 8,2 procent.

Podobne Posty

27 komentarzy

  1. kryzys

    Kryzys, kryzys a sprzedaż aut rośnie. Polacy się bogacą to i lepsze auta kupują. Oby tak dalej było.

    Odpowiedz
    • greg belial

      dlaczego? lubie tą strone-autor „odwalił” kawał dobrej roboty…dla osób które lubią statystyki ,a także poglądowo-wiele ciekawych wniosków można wyciągnąć…jesli kogos pasjonuja auta tzw.premium-niezła kopalnia wiedzy-popieram.

      Odpowiedz
  2. eloelo

    Aż dziwie się, że ten cały ranking samochodów premium udostępniasz za friko, to są dane, których chyba nie da się zdobyć bez piniądza, albo przynajmniej bardzo ciężko. Ja bym udostępniał to odpłatnie, albo przynajmniej za lajka. Pozdo

    Odpowiedz
  3. menello m3

    Daje lajka, doceniam ogrom pracy włożony w tak niszowe ale i unikatowe informacje o sprzedaży samochodów. Nawet otwiera oczy na pewne sprawy, a Twoje spostrzeżenia bardzo trafne 🙂

    Odpowiedz
  4. Mobile de

    brakuje mi tylko jeszcze konfrontacji tego tych wartosci z analogicznymi np z rynku niemieckiego, tam to chyba sie dopiero dzieje a samochody premium sprzedają się jak u nas skoda. masz takie dane?

    Odpowiedz
  5. premium guy

    raporcik klasy premium 🙂 i te graficzki takie dopieszczone, ze ci sie chcialo. Szkoda tylko, ze malo kto doceni takie cos, moze jedynie ludzie od ubezpieczen komunikacyjnych :)))

    Odpowiedz
  6. rumun

    ile mozna kupic tego xc60 ja sie pytam. kazdego roku najlepiej sprzedajace się auto premium w polsce litosci, troche fantazji, swoja droga ciekawy jestem usrednionego profilu osoby ktora kupuje to auta- grzyb z grzybiara czy mlody aktywny

    Odpowiedz
  7. bbs

    niezle jaja z tym Lexusem NX. kto by pomyslal, ze polski grzyb będzie tak chetnie kupował ta awangardowy samochod i to jeszcze w hybrydzie. normalnie wyglada na to, ze nie wazne jaka marka i w ogole, wazne zeby było suvem to bogaty polak i tak kupi

    Odpowiedz
  8. bolesław aut fus

    Dla mnie szokujaca jest przewaga mercedesa klasy S nad BMW i Audi. W innych segmentach tej klasy walka jest w miare wyrownana a we falgowych limuzynach mercedes zamiata bez litosci. Ciekawe jak przyjmie sie nowa seria 7.

    Odpowiedz
  9. greg belial

    raport świetny.bravo! osobiście mam tylko niejasność w stosunku do kategorii „auto premium”…no bo co zaliczamy do auta premium?ford robi tez luxusowe wersje mondziaków a vw np tuarega czy phaetona…które mogą być uznane za „premium”jak najbardziej…ktos powie nie ten znaczek…ale wtedy jak odniesiemy sie np. do bmw 2 czy bmw1 czy merca a klasy?to tez są auta premium? powinna byc ścisła definicja…moim skromnym zdaniem taka: premium= auto tylnonapedowe (RWD) lub 4×4 ,silnik conajmniej 6 cylindrów i 2.5 litra pojemności-krótko ,zwięźle i na temat…osobiscie z aut uznawanych za „premium” wykreśliłbym A1,A3 -audi , X1 ,1,2 i3 -bmw A,B,cla,gla -merca, mini, i marke volvo…nie wiem czemu u nas volvo otaczane jest magią „premium” ?w skandynawii uznawane są za zwykłe ,nieprestiżowe auta dla przecietnego „kowalskiego”…to oczywiście takie moje śmieszne przemyślenia-prosze nie wieszać na mnie psow…;))))-głos w dyskusji tyko….druga sprawa- ciekawe jak wygląda rynek aut używanych „premium”-ile procentowo stanowią parku samochodowego? tutaj wsrod nowych autor podaje 11% -ciekawe jak jest w używkach.jesliby wliczac te furki ,których ja bym nie wliczał i nie patrzyc na rocznik i stan pojazdu (tylko na znaczek) to wśrod używek okazałoby sie że co druga fura to premium…;))…no może przegiąłem ale z 25% bankowo…pozdrawiam serdecznie

    Odpowiedz
    • Michał Sztorc

      Hej Greg,
      no właśnie z tą definicją fur premium mam problem. Bo np. taki Touareg za prawie 400 tys. zł już mi trochę pod premium podchodzi, ale VW i premium to nie do końca. Volvo w moim odczuci jest premium – S90, V90, XC90 – obcując z nimi (przynajmniej w bogatych wersjach) czujesz, że jest premium. No ale silniki – same 4-cylindrowce… Ostatnio jechałem taksówką BMW serii 2 Active Tourer w bieda wersji i faktycznie do premium dużo mu brakowało.

      Trzeba wciąć pod uwagę, że mamy jeszcze marki luksusowe – Bentley, Ferrari, Bugatti, Lambo.

      Problem mam z Porsche – bo takie 911 jest premium, ale 918 już do premium nie pasuje. Dużą rolę gra tutaj popularność danej marki. Im jej mniej na drogach tym bardziej premium ze wskazaniem na luksus. Cóż, będę musiał rozprawić się z tym, już od dłuższego czasu przymierzam się do takiego tekstu – co jest premium a co nie.

      Co do używek premium, to przy okazji serii 7 wspomniałem, że liczba rejestracji używanych egzemplarzy BMW serii 7 w Polsce w ciągu 12 miesięcy 2015 roku przekroczyła 1600 vs 94 nowe. Jeżeli przyjąć, że podobne (dys)proporcje są w przypadku pozostałych modeli, to można uznać, że używane premiumy cieszą się dużym wzięciem 🙂

      Odpowiedz
  10. Rafał

    Super artykuł, tony informacji fajnie zredagowanych. Brakuje mi jednak troszeczkę obszerniejszego wstępu. Z przyjemnością poznałbym powód dla którego rynek aut klasy premium tak bardzo rośnie w siłe. Auto może wie co jest tego przyczyną?

    Odpowiedz
  11. Paweł Tomaszewski

    Cieszę się z 2 faktów:

    1. Infiniti na minusie

    2. Lexus ma nadal marginalny udział do innych marek klasy premium

    Cieszę się, że Europa nie docenia Japończyków. Znów ja się w nich kocham i nie wyobrażam sobie jazdy po mieście milionowym egzemplarzem Audi A4. Co to za przyjemność, kiedy co 4. auto jakie mnie mija, to A4 albo BMW 3? Żadna.

    A jak wydłubię oszczędności na Lexusa albo Infiniti to mam przynajmniej szansę wyróżnić się z tego całego chłamu. Zastanawiałem się jeszcze nad Hondą Legend (wiem, wiem, nie premium, ale w segmencie E rządzi IMO), ale z ich dostępnością w wersjach po lifcie jest generalnie problem.

    BTW. Spoko blog!

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany