ferrari-lamborghini-mclaren-bentley-rolls-polska-ranking-marek 1

Ranking samochodów luksusowych w Polsce | Ferrari, Lamborghini, Bentley i reszta

Nową tradycją na PremiumMoto.pl jest coroczne podsumowanie wyników sprzedaży (pierwszych rejestracji) samochodów luksusowych oraz supersamochodów w Polsce. Spójrzmy zatem, jak w 2019 roku w naszym kraju radziły sobie Ferrari, Bentley, Aston Martin, Rolls-Royce, Lamborghini oraz McLaren. Które z tych marek mogą zaliczyć rok do udanych i jakie modele rządzą w segmencie samochodów luksusowych?

Na początek muszę wyjaśnić dwie (a może nawet trzy) istotne kwestie, abyś mógł trafniej zinterpretować przedstawione tu statystyki.

 

Samochody luksusowe vs premium

Po pierwsze: luksus to nie premium, a premium to nie luksus i warto o tym pamiętać nie tylko przy okazji analiz rynku samochodów osobowych. O ile przynależność konkretnych modeli do segmentu premium lub luksusowego jest dosyć względna, o tyle w przypadku marek sprawa jest jasna.

Do marek luksusowych zaliczam(y):

  • Bentleya
  • McLarena
  • Astona Martina
  • Lamborghini
  • Ferrari
  • Rolls-Royce’a

Tak jak wspomniałem, w przypadku konkretnych modeli podział na premium i luksus jest już bardziej umowny. Bo czy 12-cylindrowe BMW M760Li albo z pełnym doposażeniem i z ceną przekraczającą milion złotych zaliczymy jeszcze do premium czy już do luksusu? Według mnie takie BMW to już segment luksusowy. Podobnie w przypadku bogato skonfigurowanych, najmocniejszych odmian Porsche Panamery czy 911 GT2 RS. 

Takich rozterek nie ma natomiast w przypadku samochodów od wyżej wymienionych marek luksusowych. Nawet najtańsze modele od Astona Marina czy Bentleya z pewnością zaliczymy do samochodów luksusowych, do których wliczamy również supersamochody.

Dlatego, budując model rynku samochodów luksusowych, przyjąłem założenie, że do tego segmentu zaliczam wszystkie auta od marek luksusowych lecz nie biorę nawet najdroższych modeli marek premium. To założenie ogólnie stosowane przez instytucje analityczne oraz Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Więcej na temat tego, które samochody są premium i dlaczego oraz czym dokładnie różni się premium od luksusu, znajdziesz w moim ebooku „Premium Feel”.

 

Ferrari, Rolls-Royce, Lamborghini, itp. w Polsce – dane rejestracji 

Po drugie: w przypadku tego typu samochodów do przedstawionych wyników (statystyk pierwszych rejestracji pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców via Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR) należy podchodzić z pewną rezerwą. Wynika to z faktu, że takie auta często są rejestrowane poza Polską, a część z tych zarejestrowanych w kraju wyjeżdża za granicę. W związku z tym statystyki z pewnością nie oddają w 100 proc. supersamochodowego i luksusowego krajobrazu naszych dróg, a ten przedstawia się nieco bardziej kolorowo niż wykresy. Tak czy inaczej, to najlepsze i najbardziej precyzyjne statystyki, jakimi dysponujemy.

 

Ograniczona dostępność samochodów luksusowych

Po trzecie: w segmencie samochodów luksusowych statystyki sprzedaży w pewnym stopniu kształtuje również ograniczona podaż (ograniczona dostępność) większości modeli oraz długi czas oczekiwania. Inaczej mówiąc: zapewne zarejestrowalibyśmy znacznie więcej Urusów czy Continentali, gdyby tylko dało się je w Polsce zamówić.

 

Skoro formalności mamy za sobą, przejdźmy do konkretów.

Zobacz też: czym jeżdżą zamożni Polacy – rozmowa z warszawskim carspotterem

 

Jak sobie radzą samochody marek luksusowych w Polsce?

Ubiegłoroczna analizy wyników sprzedaży samochodów luksusowych napawała optymizmem. W 2018 roku odnotowaliśmy 100 proc. wzrost rejestracji w tym segmencie względem roku 2017. A jak było w 2019?

samochody-luksusowe-ranking-polska
Pierwsze rejestracje samochodów marek luksusowych w Polsce w latach 2015-2019.

Cóż, nie można powiedzieć, aby tendencja wzrostowa się utrzymała. O ile w 2018 roku zarejestrowaliśmy łącznie 165 samochodów od Bentleya, McLarena, Astona Martina, Lamborghini, Ferrari i Rolls-Royce’a, to w 2019 roku wynik poprawiliśmy, ale… jedynie o dwa egzemplarze. A brak wzrostu to tak naprawdę spadek.

Jedną z przyczyn takiego zastoju mogło być wejście w życie 1. stycznia 2019 roku nowych przepisów podatkowych. Według tych przepisów całą wartość zapłaconych rat leasingowych można rozliczyć w kosztach jedynie dla samochodów do wartości 150 000 zł (kwota netto + VAT niepodlegający odliczeniu). Wcześniej takiego limitu nie było. Zakup samochodu za ponad 1 mln zł (bo o takich tutaj mowa) przestał więc tak skutecznie jak dotychczas generować koszty.

 

Ranking samochodowych marek luksusowych w Polsce w 2019 roku

Spójrzmy, jak radziły sobie Aston Martin, McLaren, Rolls-Royce, Ferrari, Lamborghini oraz Bentley w Polsce w 2019 roku.

ferrari-mclaren-bentley-rolls-lamborghini-ranking-polska
Ranking marek samochodów luksusowych w Polsce w 2019 roku. Według liczby pierwszych rejestracji.

Jak widać, największym zainteresowaniem w Polsce cieszy się Bentley. Podobnie było w 2018 i 2017 roku. Co ciekawe, to wcale nie SUV (czyli nie Bentayga) zapracował na wynik Bentleya.

Wśród 53 zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy mamy aż 43 Continentale i tylko 10 sztuk Bentaygi. Swoją drogą, nieco dziwi tak słaby wynik Bentaygi, szczególnie, jeśli spojrzymy na to, co dzieje się po sąsiedzku, u Lamborghini.

Bo u Lamborghini zgodnie z przewidywaniami – zarówno w Polsce, jak i na całym świecie – rządzi Urus. I mimo drugiego miejsca w rankingu marek luksusowych, to zdecydowanie Lamborghini dzięki Urusowi jest największym wygranym 2019 roku w segmencie samochodów luksusowych.

Lamborghini w Polsce samych tylko Urusów sprzedało tyle, co McLaren, Aston i Rolls-Royce łącznie wszystkich samochodów. Spośród 46 zarejestrowanych w Polsce egzemplarzy Lamborghini zarejestrowaliśmy 30 egzemplarzy Urusa. 

A to prowadzi nas do rankingu modeli.

 

Ranking modeli samochodów luksusowych w Polsce w 2019 roku

supersamochody-samochody-luksusowe-polska-ranking
Ranking modeli samochodów luksusowych (i supersamochodów) w Polsce w 2019 roku. Według liczby pierwszych rejestracji.

Pora zatem spojrzeć na zbiorczy ranking wszystkich modeli samochodów luksusowych i supersamochodów zarejestrowanych w Polsce w 2019 roku.

Królem luksusu w Polsce okazuje się (już nie taki) nowy Bentley Continental GT (40 rejestracji tej odmiany), czyli 635-konne coupe z silnikiem W12.

bentley-polska-continental-gt
Bentley Continental GT – najczęściej rejestrowany samochód luksusowy w Polsce w 2019 roku.

 

Na drugim miejscu równie nowy Urus – 650-konny SUV napędzany podwójnie doładowanym 4-litrowym V8.

samochody-luksusowe-polska-lamborghini-huracan
Lamborghini Urus – 650-konny SUV za ponad 1 mln zł. Idzie jak Crocsy w Lidlu.

 

Trzecie miejsce dla Huracana, czyli supersamochodu od Lamborghini. Na dodatek 10 na 12 zarejestrowanych egzemplarzy to najbardziej hardcorowe odmiany Performante z 5,2-litrowym V10 o mocy 640 KM.

lamborghini-polska-huracan-performante
Lamborghini Huracan Performante – szybki i wściekły wśród samochodów luksusowych. No i nadal ma wolnossące V10 za plecami…

 

Czwarte miejsce dla SUV-a od Bentleya, czyli Bentaygi. 9 na 10 egzemplarzy to słabsze benzynowe odmiany napędzane 4-litrowym, podwójnie doładowanym V8 o mocy 550 KM.

bentley-bentayga-ranking-samochodow-luksusowych-polska
Bentley Bentayga – na ulicy raczej nie rzuca się w oczy. Może dlatego cieszy się małym powodzeniem jak na SUV-a.

 

TOP 5 zamyka Ferrari Portofino, czyli najtańsze Ferrari w ofercie i wstęp do świata tej marki. Portofino ma 600 KM z (prawie) 4-litrowego, doładowanego V8.

ferrari-w-wpolsce-portofino
Ferrari Portofino – wstęp do świata Ferrari i najczęściej rejestrowane Ferrari w Polsce w 2019 roku.

 

Ceny modeli z pierwszej piątki zestawiłem w tabeli.

Najpopularniejszy model w najpopularniejszej wersji Cena wg. oficjalnego cennika (z naciskiem na „od”)
Bentley Continental GT od 1,05 mln zł
Lamborghini Urus od 1,02 mln zł
Lamborghini Huracan Performante od 1,18 mln zł
Bentley Bentayga V8 od 900 tys. zł
Ferrari Portofino od 982 tys. zł

 

 

Marki samochodów luksusowych w Polsce 2015-2019

Spójrzmy na wykres spadków i wzrostów sprzedaży dla poszczególnych marek na przestrzeni lat.

ferrari-mclaren-bentley-rolls-lamborghini-ranking-polska-lata
Bentley, McLaren, Aston Martin. Lamborghini, Ferrari i Rolls-Royce w Polsce w latach 2017-2019 – liczba pierwszych rejestracji.

McLaren rozkręca się w Polsce. Oficjalne przedstawicielstwo tej marki otworzyło się w naszym kraju dopiero w sierpniu 2018 roku i działa prężnie. Nieco gorszy rok dla Bentleya, Rolls-Royce’a i Astona Martina. Ferrari stabilnie.

 

Co przyniesie 2020 rok dla samochodów marek luksusowych w Polsce?

Przede wszystkim nowego SUV-a od Astona Martina, czyli DBX. Podobnie jak Urus w Lamborghini, DBX powinien przynajmniej podwoić sprzedaż Astona Martina. Podejrzewam też, że w 2020 roku Urus zgarnie jeszcze więcej zamówień niż do tej pory i wskoczy na pierwsze miejsce w rankingu najpopularniejszych.

Na chwilę obecną, do końca lutego 2020 mamy po 6 rejestracji dla Bentleya i Lamborghini, 5 dla Ferrari, 3 dla McLarena oraz jedną rejestracje Rolls-Royce’a i są to wyniki lepsze niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

To chyba tyle. Jeśli nasuwają Ci się dodatkowe wnioski, to zapraszam do dzielenia się nimi w komentarzach.

 

Zdjęcia: carspotter Carlos92. Więcej zdjęć luksusowych samochodów z naszych dróg znajdziesz na jego profilu.

 

Więcej o samochodach – tych droższych i tych jeszcze droższych – opowiadam na bieżąco na Instagramie. Zapraszam.

 

 
 
 
 
 
Wyświetl ten post na Instagramie.
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Ósemeczka. Co to w ogóle za wynalazek ta ósemeczka? BMW powie Ci, że to zupełnie nowy model, nowy rozdział w historii marki, samochód, jakiego jeszcze nie było. Tak prestiżowy, że nawet nie wypada nazywać go serią 8, ale po prostu „ósemką” – The 8. Z kolei taki koleś jak ja powie Ci – hello, przecież to kolejna generacja serii 6. Nawet wygląda jak kolejna generacja serii 6. A BMW odpowie na to – o nie nie, kochany, to coś zupełnie nowego. Popatrz, nazywa się inaczej, jest znacznie bardziej luksusowa i bardziej sportowa niż seria 6 i przede wszystkim znacznie – ekhm – droższa. A taki koleś jak ja zauważy – no jasne, i akurat przez przypadek tak się złożyło, że razem z premierą serii… sorry, ósemki, z oferty zniknęła seria 6. Została tylko ta dziwaczna odmiana Gran Turismo i też już zapewne nie za długo… . Tylko czy te przepychanki z nomenklaturą powinny mieć dla Ciebie jakieś znaczenie? Nie! Bo nawet jeśli seria 8 to kolejne wcielenie serii 6, to muszę przyznać, że mówimy o serii 6, która na drabinie prestiżu, sportu i komfortu awansowała przynajmniej o dwa szczebelki. Dlatego według mnie w pełni zasługuje na cyferkę 8 na klapie bagażnika. Przynajmniej w odmianie, którą testowałem, czyli M850i w konfigu za 750 tys. zł. Innymi słowy: BMW jeszcze nigdy nie było tak blisko Panamery Turbo. A to jest duży wyraz uznania dla M850i i generalnie dla całej nowej rodziny ósemek z M8 na czele. To jak? M850i Gran Coupe czy Panamera Turbo? Pozdro z budowy. PS M850i = 4,4 l V8, twin turbo, 530 KM, 750 Nm, 3,9 s do 100 km/h i całkiem uzdolnione wokalnie wydechy. Więcej na YT PremiumMoto TV za jakieś trzy tygodnie. #bmw #bmwpolska @bmwm #mpower #m850i #the8 #seria8 #mperformance #bmwlife #8grancoupe #xdrive #samochody #premium #m850igrancoupe @bmwpolska

Post udostępniony przez PremiumMoto.pl | Official (@michal_sztorc_official)

 

Dla wytrwałych, którzy dotarli aż tutaj mam gratisowe wykresy w bardziej przejrzystej i interaktywnej formie. Enjoy! 

 

 

 

Mniej luksusowo, czyli o sprzedaży samochodów klasy premium

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image