audi q4 e-tron sportback test opinia 1

Audi Q4 E-Tron Sportback – czy to najlepszy samochód elektryczny z dopłatą „Mój elektryk”?

Audi Q4 E-tron Sportback – bardziej stylowa i (według mnie) atrakcyjniejsza interpretacja mniejszego, elektrycznego SUV-a Audi. Q4 E-tron Sportback nie traci na aspektach praktycznych względem bardzie konserwatywnie stylizowanego brata. Jest więc jeszcze bardziej kuszącą propozycją wśród samochodów elektrycznych, które po pierwsze mogą pełnić funkcję jedynego samochodu w rodzinie, a po drugie łapią się na dopłatę w programie „Mój elektryk”. A jak wypada na tle konkurentów?

Skoro tutaj jesteś, to wygląda na to, że poszukujesz informacji o Audi Q4 E-tron Sportback. Dobrze trafiłeś, te podstawowe i najważniejsze znajdziesz w moim filmie, który nagrałem przy okazji pierwszych jazd testowych Q4 E-tronem (w tradycyjnej odmianie). Wszystko to, co powiedziałem na poniższym filmie pozostaje aktualne w Q4 E-tron Sportback.

Tutaj nie chcę Cię zanudzać ogólnymi informacjami o Q4 E-tron Sportback, które znajdziesz we wszystkich innych testach. Zakładam, że już sporo o nim wiesz, jesteś zainteresowany zakupem/wynajmem Audi Q4 E-Tron Sportback i chcesz utwierdzić się w przekonaniu, że to dobry/najlepszy wybór wśród samochodów elektrycznych, które łapią się na dopłatę w programie „Mój elektryk”. 

audi q4 e-tron sportback test opinia 2
Audi Q4 E-tron Sportback – średniej wielkości elektryczny SUV Audi z delikatną domieszką stylu coupe. Bardziej stylowy brat „tradycyjnego” Q4 E-trona nie traci nic na aspektach praktycznych. Przy cenie od 195 tys. zł Q4 E-tron Sportback łapie się na dopłaty w programie „Mój elektryk”.

 

Q4 E-tron Sportback vs konkurencja

Samochód jest na tyle dobry, na ile pozwala mu konkurencja, albo jest na tyle dobry, na ile słaba jest konkurencja. Jakoś tak, wymyśliłem to w tym momencie, więc jeszcze nie wiem, czy ma sens.

Generalnie chodzi mi o to, że w przypadku samochodów elektrycznych, przynajmniej tych, które możesz mieć za około 220 tys. zł zacierają się różnicę między markami i samymi modelami. Silnik nie odgrywa już tak dużego znaczenia, pod względem wyposażenia, nowe, zbudowane od podstaw samochody elektryczne marek popularnych nie odbiegają poziomem od tego, co dostajesz w markach premium. Właściwości jezdne również są zbliżone, tak samo jak aspekty praktyczne i parametry układu napędowego (moc, moment, zasięg, osiągi…).

audi q4 e-tron sportback test opinia 20
Największe (i jedyne) różnice między Audi Q4 E-tron a Q4 E-tron Sportback (na zdjęciu) pojawiają się z tyłu. W Sportbacku ten tył jest bardziej wyciągnięty, z mocniej opadającą linią dachu i bardziej „leżącą” tylną szybą.

A to sprawia, że Q4 E-tron Sportback ma sporo konkurentów. Zastanawiając się nad dłuższym związkiem z Audi Q4 E-tron Sportback, pod uwagę bierzesz już nie tylko konkurencyjne modele od Mercedesa, Volvo czy BMW. Równie blisko będzie Kia ze swoim EV6, Hyundai z Ioniq 5, Ford z Mustangiem Mach-E, Tesla z trójeczką, Volkswagen z ID.4, a nawet Skoda z Enyaq iV.

Tak, doczekaliśmy czasów, w których możemy porównywać Skodę z Audi, ba, za tę Skodę zapłacimy niemal tyle samo, co za Audi i taka Skoda, podobnie jak Audi, będzie mogła mieć 21-calowe felgi. Szaleństwo! Wygląda na to, że wiele aspektów i wyróżników marek premium, o których pisałem w moim e-booku Premium Feel, w świecie samochodów elektrycznych (ale tych budowanych od podstaw jako elektryczne) traci rację byty. Musimy zmodyfikować kryteria oceny samochodów i aspekty wyróżniające elektryki premium od tych marek popularnych. Ale tym zajmiemy się kiedy indziej. Teraz wróćmy Audi. Q4. E-tron. Sportback. 

Twoje Audi Q4 E-Tron Sportback ma więc sporo konkurentów. I to mocni konkurenci. Pytanie zatem, czy dobrze wybrałeś. 

audi q4 e-tron sportback test opinia 12
Odmiana Sportback, poza designem, nie wnosi nic nowego do oferty Q4 E-trona. Nie ma nowych wzorów tapicerek czy elementów ozdobnych. Wnętrza obu wariantów są identyczne. To przyjemne, minimalistyczne wnętrza. Zwróć uwagę na możliwość obsługi klimatyzacji za pomocą fizycznych przycisków.

 

Czy Audi Q4 E-tron Sportback to dobry wybór?

W opinii gościa, który zdążył sprawdzić w praktyce wszystkie wspomniane modele (dobra, nie jeździłem Skodą, ale to to samo co ID.4, którym jeździłem), mogę przyznać, że Audi Q4 jest trafionym wyborem.

Według mnie obecnie najbliżej Q4 E-trona Sportback jest Ford Mustang Mach-E. Kosztuje niemal tyle samo, ma zbliżone osiągi i zasięgi, napęd na tył lub na wszystkie koła, ciekawe wnętrze i bardzo dobrze jeździ, a przy okazji jest nieco bardziej praktyczny, bo ma dwa bagażniki. Oczywiście jeszcze bliżej Audi Q4 E-Trona Sportback jest VW ID.4 zbudowany na tej samej platformie. Ale jeśli poszukujesz samochodu elektrycznej alternatywy dla Q4 Sportback, czyli samochodu z nutą sportowości i nieco smuklejszą sylwetką, to Mach-E > VW ID.4.

A dlaczego nie Ioniq 5 albo EV6? Wszyscy mówią, że to bardzo dobre samochody. I faktycznie tak jest, ale zakładam, że marka, jej wizerunek oraz tzw. premium feel, są dla Ciebie istotnym czynnikiem. A jeśli tak, to pod tym względem Audi Q4 E-tron Sportback oferuje więcej w porównaniu do koreański rywali. 

To może Tesla Model 3? Cóż, jakoś montażu i materiałów w Tesli podobno cały czas idzie do przodu, ale w porównaniu z tym, co oferuje Q4 E-tron nadal może Cię mocno rozczarować.

 

Pod tym linkiem przygotowałem dla Ciebie szczegółowe porównanie Audi Q4 E-tron Sportback z bezpośrednimi konkurentami.

audi q4 e-tron sportback test opinia 16
Co prawda Audi Q4 E-tron Sportback nie ma bagażnika z przodu, ale ten z tyłu ma 535 l pojemności, a to więcej niż konkurenci. Zaskoczył mnie jedynie brak możliwości zamówienia elektrycznie podnoszonej pokrywy tego bagażnika. Miejsca na tylnej kanapie jest więcej niż w Q5.

 

Mocne strony Audi Q4 E-tron Sportback

O mocnych stronach nowego, elektrycznego Audi wspominałem już przy okazji testu tradycyjnej odmiany Q4 E-trona. Dla przypomnienia, w Q4 E-tron Sportback docenisz:

  • mnóstwo miejsca we wnętrzu (tyle co w Q7),
  • napęd na tył (lub na wszystkie koła), który przekłada się na angażujące właściwości jezdne, 
  • design (no może poza tym znaczkiem na kierownicy i plastikową atrapą chłodnicy),
  • jakość wnętrza oraz jego projekt,
  • duży bagażnik,
  • parametry napędu elektrycznego (nie chodzi o osiągi, ale o złoty środek między osiągami a zasięgiem),
  • HUD z rozszerzoną rzeczywistością,
  • zwrotność (promień skrętu jak w Audi A1).

 

Jakie Audi Q4 E-tron Sportback wybrać?

Zapewne czytałeś już w wielu testach Q4 E-Trona (może nawet w moim), że wcale nie musisz decydować się na najmocniejszą odmianę 50 Quattro.  Optymalnym wyborem jest 204-konny E-tron 40, z napędem na tył, 310 niutonometrami i 8,5 sekundami do 100 km/h. Jest złotym środkiem między osiągami a zasięgiem, który realnie wynosi około 460 km. W miejskim zakresie prędkości (0-60 km/h) takie Q4 E-tron Sportback może się równać z 300-350-konnymi SUV-ami na staroświeckie paliwo.

To napisawszy, muszę zaznaczyć, że w samochodzie elektrycznym – z uwagi na charakterystykę napędu – najlepiej mieć napęd na wszystkie koła. Nie musisz jednak obawiać się napędu na tył. Nawet w zimie, dzięki zaawansowanej elektronice, tylne koła efektywnie radzą sobie z napędzaniem samochodu. Jest pewnie i bezpiecznie. Wiem, co mówię, bo pierwszy tegoroczny atak zimy złapał mnie w elektrycznej Cuprze Born z tym samym napędem, który mamy w Q4 E-tronie.

audi q4 e-tron sportback test opinia 17
Audi Q4 E-tron Sportback w standardzie ma napęd na koła tylne. To dobrze. W elektryku lepiej jest mieć napęd na tył niż na przód. Najlepiej mieć napęd na wszystkie koła, ale Q4 E-tron Sportback z napędem na wszystkie koła nie łapie się na dopłaty w programie „Mój elektryk”. Dobra informacja jest taka, że 204-konna odmiana z napędem na tył ma wystarczające osiągi i większy zasięg niż wersja Quattro.

audi q4 e-tron sportback test opinia 8

 

Sportback czy nie Sportback, oto jest pytanie?

Według mnie to wcale nie jest trudne pytanie. Skoro możesz mieć obiektywnie ładniejszy(?) samochód bez uszczerbku na aspektach praktycznych, to dlaczego miałbyś wybierać ten (obiektywnie) brzydszy? OK, ten drugi jest o 11 tys. zł tańszy od tego pierwszego, ale sądzę, że nawet nie poczujesz tej różnicy w miesięcznej racie. 

 

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image