Za Audi niezwykle pracowity i owocny rok na polskim rynku. Ponad 30-procentowy wzrost, rekord sprzedaży w Polsce i cztery premiery rynkowe. Wśród nich debiut drugiej generacji Audi A5/S5 w wersji Coupe, a chwilę później (na początku 2017) A5 w wersji Sportback. Na rynku mamy więc już kompletną linię Audi A5: A5 Coupé, S5 Coupé, A5 Sportback i S5 Sportback. Zapraszam do jej bliższego spotkania.
A5 od momentu debiutu w 2007 roku było szczególnym modelem w ofercie Audi. Początkowo oferowane jako coupé, po dwóch latach doczekało się – nie da się ukryć – bardziej praktycznej, ale równie stylowej odmiany 5-drzwiowej (Sportback). Czas jednak płynie nieubłaganie i niezbyt łaskawie obchodzi się z technologicznymi aspektami A5. Co innego w przypadku linii nadwozia. Te nakreślone przez Waltera de Silvę ponad 10 lat temu nadal pozostają atrakcyjne – zarówno w przypadku 2- jak i 5-drzwiowego nadwozia.
![nowe-audi-a5-sportback-polska-31](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2017/03/nowe-audi-a5-sportback-polska-31-e1489416842396.jpg)
Dlatego II generacja A5 (podobnie jak w nowego A4 czy Q7) z zewnątrz zmieniła się nieznacznie, za to we wnętrzu i w kwestii technologii obserwujemy znaczący postęp – zupełnie przeprojektowane podwozie, mocniejsze i oszczędniejsze jednostki napędowe oraz innowacyjne rozwiązania z obszaru infotainment i systemów wsparcia kierowcy. Miałem przyjemność uczestniczyć w prezentacji obu wersji nowego Audi A5 i spieszę podzielić się z Wami pierwszymi wrażeniami.
Zachęcam do porównania Audi A5 Sporback z jego bezpośrednim konkurentem – BMW serii 4 Gran Coupe
Nowe Audi A5 Coupe i A5 Sportback – pierwsze wrażenia
Silniki
Podczas pierwszych jazd testowych sprawdziłem dwie jednostki, które powinny cieszyć się dużym zainteresowaniem na naszym rynku – 2,0 TDI 190 KM oraz 2,0 TFSI 252 KM. Obie pasują do charakteru A5 i zasługują na uznanie. Pierwsza za niezwykle kulturalną pracę. O ile 2,0 TDI w Audi A3 psuje odczucia premium i „klekot” nieco daje się we znaki, to w A5 odgłosy pracy diesla są wyciszone naprawdę skutecznie. Skuteczniej niż w klasie E czy Volvo S90.
Niedawno pisałem Wam, że 4-cylindrowy diesel nijak pasuje do klasy premium, ale po pierwszym kontakcie z nowym A5 2,0 TDI muszę nieco zweryfikować to podejście. Da się z nim żyć. Nawet fotograf Michał, który na co dzień eksploatuje Leona z 2,0 TFIS, mocno się zdziwił, kiedy okazało się, że podróżujemy dieslem. Z kolei TFSI ma w sobie rasowe, sportowe zacięcie, które czuć nie tylko w osiągach i brzmieniu, ale i w charakterystyce pracy. Obie jednostki tworzą znakomity duet ze skrzynią DSG i napędem quattro.
![nowe-audi-a5-sportback-polska-32](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2017/03/nowe-audi-a5-sportback-polska-32-e1489417001971.jpg)
Nowa Audi A5 w akcji
A5 w wersji Coupé miałem okazję testować na wymagającej „Drodze Stu Zakrętów” w okolicach Kudowy Zdrój. Szeroki rozstaw kół i duży rozstaw osi oraz brak nadwagi sprzyjają precyzyjnemu i pewnemu prowadzaniu. Wsparte ulepszonym napędem quattro i nowym, szybkim układem kierowniczym sprawiają, że A5 spełnia obietnicę emocji zaklętą w nazwie coupé. W opcji jest dostępny sportowy mechanizm różnicowy oraz usztywnione zawieszenie, które powinny przypaść do gustu kierowcom oczekującym od A5 jeszcze bardziej sportowego pazura. Naturalnie pracę wszystkich układów samochodu można regulować dostępnym w standardzie systemem Audi drive select. Im bogatsza wersja, tym większą liczbą systemów możemy zarządzać (np. adaptacyjnym zawieszeniem czy pracą mechanizmu różnicowego).
![nowe-audi-a5-sportback-polska-33](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2017/03/nowe-audi-a5-sportback-polska-33-e1489417050176.jpg)
Wnętrze i technologia w nowym Audi A5
Wnętrze nowego Audi A5 zostało zaprojektowane zgodnie ze stylizacją najnowszych modeli. Szczerze mówiąc, nie wiem, jak prezentuje się w wersji bazowej, ale po odpowiednim doposażeniu robi świetne wrażenie – bez dwóch zdań we wszystkich aspektach to najwyższa półka w tej klasie samochodów. W opcji jest dostępne bogate portfolio systemów asystujących oraz rozbudowany do granic przyzwoitości system inforozrywki.
![nowe-audi-a5-sportback-wnetrze-s-line](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2017/03/nowe-audi-a5-sportback-polska-49-e1489417205111.jpg)
Ceny nowego Audi A5
Ceny Audi A5, zarówno w wersji Coupé, jak i w wersji Sportback, rozpoczynają się od 159 900 PLN. Natomiast Audi S5 Coupé lub Sportback kosztuje od 308 600 PLN.
![nowe audi a5 sportback polska 47](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2017/03/nowe-audi-a5-sportback-polska-47-e1489417454898.jpg)
Przy okazji przypomniałem sobie, że prawie sześć lat temu miałem okazję uczestniczyć w polskiej premierze poliftingowej wersji I generacji Audi A5. Jak ten czas szybko leci. Zerknijcie jak odschoolowo prezentuje się wnętrze poprzedniego A5 w porównaniu z tym najnowszym.
Nowa Audi A5 Coupe
![nowe-audi-a5-coupe-polska-36](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2017/03/nowe-audi-a5-coupe-polska-36-e1489418367137.jpg)
Nowe Audi A5 Coupe i A5 Sportback – najważniejsze informacje
Silniki
- Zmodernizowane jednostki TFSI i TDI o mocy wyższej nawet o 17 procent i o 22 procent niższym zużyciu paliwa:
- 1,4 TFSI o mocy 150 KM,
- 2,0 TFSI o mocy 190 KM,
- 2,0 TFSI o mocy 252 KM,
- 2,0 TDI o mocy 190 KM,
- 3,0 TDI o mocy 218 KM,
- 3,0 TDI o mocy 286 KM.
Układ przeniesienia napędu
- Manualna skrzynia biegów, automatyczne S tronic i tiptronic – wszystkie nowej generacji.
- W zestawieniu silnik czterocylindrowy plus przekładnia manualna dostępny nowy, stały napęd na cztery koła quattro o podwyższonej wydajności z techniką ultra.
- Opcja dla silników 3,0 TDI o mocy 286 KM i dla modelu S5 z silnikiem 3,0 TFSI o mocy 354 KM: stały napęd na cztery koła quattro ze sportowym mechanizmem różnicowym.
Podwozie
- Konstrukcja pięciowahaczowa.
- Przeprojektowane, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, na życzenie z dynamicznym układem kierowniczym.
- System wyboru dynamiki jazdy Audi drive select jako element wyposażenia seryjnego.
- Adaptacyjne amortyzatory w opcji. Wyraźnie zróżnicowane poszczególne tryby pracy.
- Trzy rodzaje zawieszenia do wyboru: standardowe zawieszenie z niżej osadzoną karoserią, zawieszenie sportowe i zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji.
- W Audi S5 zawieszenie sportowe, typowe dla modeli S, jako element wyposażenia seryjnego, opcjonalne zawieszenie z systemem kontroli amortyzacji.
Wnętrze
- Nowa, pozioma architektura stylistyki (podobnie jak w A4 czy Q7); długie, poziome pasmo nawiewów.
- Wysoka dokładność wykończenia i dbałość o detale.
- Wysokiej jakości materiały i nowe kolory.
- Wnętrze wydłużyło się o 17 mm, więcej przestrzeni w strefie ramion, swoboda w strefie głowy i kolan.
- Funkcja masażu pneumatycznego (opcja zarówno dla foteli sportowych, jak i dla foteli standardowych).
- Największa w klasie coupe pojemność bagażnika: 465 litrów; o dziesięć więcej niż w poprzednim modelu.
- Rozciągający się na całej powierzchni, otwierany, dach panoramiczny dostępny opcjonalnie.
- Na życzenie, ogrzewana szyba przednia i ogrzewana kierownica.
Obsługa
- Nowa, uproszczona koncepcja obsługi MMI.
- Obsługa MMI przyciskami na kierownicy oraz głosowo (w języku polskim).
- Na życzenie dostępny Audi virtual cockpit i wyświetlacz danych na szybie (HUD).
Infotainment i Audi connect
- Opcjonalnie dostępny, topowy system infotainment MMI Navigation plus z panelem dotykowym MMI touch (na pokrętle), z 8,3-calowym monitorem MMI oraz z bezpłatnym, trzyletnim pakietem usług Audi connect.
- Łącze LTE.
- Wiele nowych usług pakietu Audi connect, w tym funkcja zdalnej obsługi i kontroli pojazdu za pomocą aplikacji w smartfonie.
- Aplikacja Audi MMI connect na smartfony, smartwatche i dla telewizji AppleTV czwartej generacji.
- Usługa Audi connect „safety & service”.
- Audi smartphone interface łączący smartfony z systemami iOS lub Android, z kolorowym wyświetlaczem Audi MMI (opcja).
- Audi phone box do indukcyjnego ładowania telefonów komórkowych.
- Dostępny opcjonalnie system nagłaśniający Bang & Olufsen Sound System z dźwiękiem 3D i z 19 głośnikami, o mocy 755 W.
Systemy wsparcia kierowcy
- Kolejny krok w kierunku autonomicznej jazdy: współpraca różnych systemów wsparcia kierowcy.
- Korzystający z radaru tempomat z automatyczną regulacją odległości między poruszającymi się pojazdami z funkcją Stop & Go z asystentem jazdy w korkach przy spowolnionym ruchu.
- Asystent wydajności pomagający kierowcy zmniejszyć zużycie paliwa i emisję CO2.
- Aktywny asystent toru jazdy Audi active lane assist i asystent zmiany pasa ruchu Audi side assist.
- Inne nowości znane z nowych modeli Audi: asystent parkowania, asystent ruchu poprzecznego z tyłu pojazdu, ostrzeżenie przed wysiadaniem, asystent skrętu, asystent manewru omijania i pracująca w oparciu o kamerę funkcja rozpoznawania znaków drogowych.
- Systemy bezpieczeństwa: system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city, system ochrony bezpieczeństwa pasażerów Audi pre sense basic i system ochrony bezpieczeństwa pasażerów siedzących z tyłu Audi pre sense rear, asystent hamowania zapobiegający kolejnym kolizjom (hamulec multikolizyjny).
Nadwozie
- Długość 4673 mm, rozstaw osi 2764 mm, szerokość 1846 mm, wysokość 1371 mm.
- Lekka konstrukcja: ciężar w porównaniu do poprzednika zmniejszył się nawet o 60 kg.
- Najlepsza w klasie wartość współczynnika oporu powietrza: 0,25.
Wyposażenie
- Bogate wyposażenie seryjne: reflektory ksenonowe z diodowymi światłami do jazdy w dzień, diodowe światła tylne, diodowe oświetlenie wnętrza, system wyboru dynamiki jazdy Audi drive select, system ochrony bezpieczeństwa w ruchu ulicznym Audi pre sense city i wiele innych elementów.
- Sportowe fotele S z funkcją masażu pneumatycznego i z regulowanymi bokami (A5 S line i S5) w opcji.
- Nowa koncepcja wyposażenia z linią stylizacyjną Sport Line, zewnętrzny i wewnętrzny pakiet S line w do wyboru.
Audi S5 Coupé i S5 Sportback
- Przekonstruowany silnik 3.0 TFSI łączący osiągi samochodu sportowego i wyraźnie podniesioną wydajność.
- Moc 354 KM i moment obrotowy 500 Nm.
- Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,7 sekundy.
- O pięć procent mniejsze zużycie paliwa przy wyższej mocy: 7,3 litra na 100 km.
- 60 kg lżejsze od poprzednika.
- Ostre rysy stylistyki zewnętrznej, a we wnętrzu detale charakterystyczne dla modeli S.
- Audi virtual cockpit z bardziej sportowym wyglądem charakterystycznym dla modeli S, opcjonalnie z cyfrowym obrotomierzem pośrodku.