toyota gr yaris 2025 test opinia 14

Toyota GR Yaris 2024 z automatem – o co tyle szumu? – test i opinia

Nowa Toyota GR Yaris, czyli ta zmodyfikowana w 2024 roku… I co ja mógłbym Ci o niej napisać? Jeśli jesteś potencjalnie zainteresowany/zainteresowana zakupem tej rajdówki na drogi publiczne, to z pewnością wiesz już wszystko o GR Yarisie i moja opinia nic tutaj nie zmieni. Mimo to spróbuję wnieść coś nowego do tego wszystkiego, czego już zdążyłeś się dowiedzieć o GR Yarisie.

Toyota GR Yaris gościła już na tym blogu. Przy okazji testu pierwszej generacji tego modelu w 2021 roku wspomniałem o jednym aspekcie GR Yarisa, o którym nikt nigdzie nie mówi. W nowej generacji ta specyficzne cecha, której warto mieć świadomość przed zakupem, pozostaje. Nie będę się jednak o niej tutaj rozpisywał i po prostu zaproszę Cię do linka powyżej. 

W tym wpisie ugryzę nowego GR Yarisa z nieco innej strony. Tak żeby dać Ci jak najpełniejszy obraz tego samochodu. 

toyota gr yaris 2025 test opinia 15

 

Nowa Toyota GR Yaris vs najlepsze samochody sportowe

Toyota GR Yaris 2024 była jednym z 8 samochodów, które stanęły do kultowego pojedynku EVO Car of the Year.

EVO Car of the Year to coroczny konkurs na najlepszy samochodów sportowy roku organizowany przez jeden z najbardziej prestiżowych magazynów motoryzacyjnych na świecie – EVO. Magazyn, którego polska edycja jest dostępna na naszym rynku, i który mam przyjemność dla Ciebie tworzyć, jako redaktor naczelny. 

OK, skoro – po raz kolejny – pochwaliłem się (nie moim) magazynem, to mogę przejść do meritum. EVO Car of the Year to nie jest typowe porównanie, jakich znajdziesz pełno w mediach motoryzacyjnych. 

Nasi brytyjscy koledzy poświęcają mu tydzień. W jednym miejscu zbierają 8-10 najlepszych samochodów, jakie danego roku pojawiły się na rynku i przez tydzień upalają je na drogach publicznych oraz na torze. Na koniec siadają przy stole, obradują, głosują i wyłaniają zwycięzcę. 

Areną zmagań najnowszej edycji EVO Car of the Year były przełęcze Pirenejów oraz jeden z hiszpańskich torów, zaś wśród samochodów pojawiły się:

  • McLaren Artura Spider (po zmianach)
  • Porsche 911 S/T
  • Ford Mustang Dark Horse
  • Morgan Plus Four
  • BMW M4 CS
  • Aston Martin Vantage
  • Audi RS 6 Avant GT
  • Mazda MX-5 (160 KM)

oraz bohaterka tego wpisu, czyli Toyota GR Yaris. 

 

 

Toyota GR Yaris 2024 – szczera i rzeczowa opinia ekspertów

Od razu muszę Cię rozczarować i zdradzić, że nie, Toyota GR Yaris nie zajęła 1. miejsca w tym teście. Nie była nawet druga. Jurorzy zdecydowali, że zasługuje na 6. miejsce. To jednak nadal 6. miejsce w stawce najlepszych samochodów sportowych 2024 roku. 

Całe porównanie możesz obejrzeć na YouTube lub przeczytać w 16. numerze polskiej edycji magazynu EVO, który ukazał się w sprzedaży w połowie lutego 2025.

Tutaj chciałem przytoczyć kilka cennych uwag i spostrzeżeń, jakie nasi brytyjscy koledzy zanotowali na temat wrażeń z jazdy GR Yarisem po tygodniu testów. Sądzę, że to dosyć ciekawe i unikatowe spojrzenie na potencja ł GR Yarisa. 

 

Toyota GR Yaris 2024 – wnioski z tygodniowego testu

Zarówno Gallagher jak i ja daliśmy nowemu GR Yarisowi najwyższe noty, umieszczając go odpowiednio na drugim i trzecim miejscu w naszych zestawieniach. „Wciąż genialny. Wciąż uzależniający. Wciąż pokazuje, że producenci samochodów, którzy twierdzą, że nie mogą budować supermini lub hot hatchy, nie są z nami całkiem szczerzy” – powiedział Gallagher. Ja zaś doceniłem w GR Yarisie świetne odczucia z jazdy. W połączeniu z kompaktowymi wymiarami, niesamowitą zwinnością i ogromną frajdą, jaką dawał jego trzycylindrowy silnik, sprawiały, że mała Toyota była po prostu rozbrajająca. Spisywała się świetnie także na mokrej nawierzchni.

Catchpole również zachwycił się GR Yarisem: „Mały silnik z solidnym kopniakiem, cudownie mechaniczna praca skrzyni i odczucie kompaktowości, sprawiają, że ten samochód ma w sobie tyle entuzjazmu, co mały Terier. Wgryza się w apexy i trzyma się w zakrętach tak, że czujesz, jakbyś zdzierał komplet opon przy każdej przejażdżce”.

Dwaj pozostali sędziowie byli mniej zachwyceni. „Uwielbiam wiele rzeczy w Yarisie” – powiedział Meaden – „ale tutaj się z nim nie zgrałem. Silnik mnie nie zachwycił, a na bardziej krętych, górskich drogach Yaris jakoś nie ożywał w moich dłoniach”. Taylor również miał trudności z odnalezieniem w Yarisie tej magii. Narzekał na podsterowność, kiedy Yarisa nie prowadziłeś jak rajdówki. „Jest genialny, duży krok naprzód w stosunku do poprzednika, ale jazda innymi autami sprawiła mi większą frajdę”.

toyota gr yaris 2025 test opinia 1

Niektórzy sędziowie podzielili się też wpisami w swoich pamiętnikach z testu

GR Yaris nieustannie wywołuje u mnie prawdziwy entuzjazm. Jest tak ekscytujący, tak zabawny i dostarcza tyle emocji, że jeździłbym nim codziennie i przy każdej okazji – choćby tylko dla samej przyjemności jazdy. Chociaż fakt, że każda taka wyprawa po bułki zajmowałaby dwie godziny i pochłaniała cały bak paliwa, mógłby być trudny do wyjaśnienia w domu. Za każdym razem, gdy widziałem Yarisa w towarzystwie RS6, myślałem o tym, jak świetny duet tworzyłyby w jednym garażu. Ale równie dobrze tym duetem mogłyby być RS6 i 911 S/T – oczywiście po wcześniejszym zdarciu naklejek z obu.

toyota gr yaris 2025 test opinia 6

 

Toyota GR Yaris z automatyczną skrzynią biegów

A, zapomniałem dodać, że ja testowałem GR Yarisa z automatyczną skrzynią biegów. Początkowo do koncepcji GR Yarisa z automatem nie byłem nastawiony zbyt entuzjastycznie. Bo wiadomo, zaangażowanie w jazdę, interakcja z maszyną i te wszystkie rzeczy, który słyszymy o manualach, ale…

Pozwól, że przytoczę tutaj to, co o moich doświadczeniach z automatyczną skrzynią biegów w GR Yarisie napisałem w moim teście w 14. numerze magazynu EVO:

To autorska konstrukcja Gazoo Racing z pojedynczym sprzęgłem. Działa tak dobrze, że zarówno na asfalcie jak i na szutrach ani razu nie zatęskniłem za manualem w GR Yarisie. I przyznam, że sam byłem tym autentycznie zaskoczony. W trybie manualnym skrzynia, obsługiwana łopatkami lub lewarkiem (z redukcją przez pchnięcie do przodu), pracuje w 100 proc. pod Twoje dyktando, a w trybie automatycznym skutecznie nadąża za Twoimi zamiarami. Czuć, że to sportowa przekładnia czystej krwi skoncentrowana na osiągach i wrażeniach z jazdy, a więc rzecz w Toyocie niespotykana.

Automatyczna skrzynia sprawia, że możesz jeszcze łatwiej i skuteczniej wycisnąć wszystko, co najlepsze z genialnego układu jezdnego GR Yarisa.

 

Najlepszy samochód sportowy do 300 tys. zł – Toyota GR Yaris 2024

Osobiście w moim podsumowaniu roku 2024 uznałem, że nie ma drugiego samochodu sportowego do 300 tys. zł, który dałby Ci równie dużo szczerej i prawdziwej frajdy z jazdy. Owszem, GR Yaris przy cenie około 250 tys. zł nie jest tanim samochodem, ale w tych pieniądzach po prostu nie dostaniesz nic lepszego (z nowych samochodów). 

A jeśli masz koło domu np. zamarznięte jezioro lub szutrowy odcinek specjalny, to nie powinieneś się zastanawiać, tylko sprzedać dom i kupić GR Yarisa.

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image