Ford_Ranger_polska-offroad

Nowy Ford Ranger – pierwsza jazda testowa

Jeżeli rozpatrywalibyśmy pick-upy w kategoriach premium, to Ford Ranger (w wersji Wildtrak) byłby zdecydowanie najbardziej premium spośród wszystkich oferowanych na naszym rynku samochodów tej klasy. A teraz Ranger doczekał się faceliftingu. Podczas pierwszych jazd testowych sprawdziłem, co ma do zaoferowania nowe wcielenie najpopularniejszego pick-upa Europy (oraz Polski).

Pamiętam jak dziś rok 2012 i debiut III generacji Forda Rangera na polskim rynku. Pick-up tej marki wyznaczył nowe standardy w kwestii komfortu oraz właściwości jezdnych dla samochodów tego typu. Niemal dokładnie 4 lata później, w tym samym miejscu – w rozległej piaskowni pod Pułtuskiem – Ford zaprezentował odświeżoną wersję Rangera. W minionym roku sprzedaż tego modelu sięgnęła 432 sztuk, co przełożyło się na tytuł lidera segmentu. Po pierwszych jazdach testowych mogę stwierdzić, że wprowadzone w Rangerze zmiany stylizacyjne oraz technologiczne pozwolą mu utrzymać to miano i dzielnie stawić czoła nowemu VW Amarokowi.

Zobacz porównanie Ford Ranger Wildtrak vs Jeep Wrangler

Nowy Ford Ranger – zmiany na zewnątrz

Zadanie, które postawiono Craigowi Metrosowi - szefowi projektantów Forda - było proste: sprawić by nowy Ranger wyglądał na jeszcze większego twardziela, niż poprzednik. Rangerowi zaaplikowano masywny grill nawiązujący do tego z potężnego Forda F150, wyostrzono rysy świateł i przeprojektowano dolną część pasa przedniego. Moim zdaniem efekt osiągnięty!
Zadanie, które postawiono Craigowi Metrosowi – szefowi projektantów Forda – było jasne: sprawić, by nowy Ranger wyglądał na jeszcze większego twardziela niż jego poprzednik. Uważam, że zostało w pełni zrealizowane. Rangerowi zaaplikowano masywny grill nawiązujący do tego z potężnego Forda F150, wyostrzono rysy świateł i przeprojektowano dolną część pasa przedniego. Ranger nadal dostępny jest w trzech wersjach nadwozia, ceny startują od 96 tys. zł, a Ranger Wildtrak kosztuje od 156 tys. zł.

Nowy Ford Ranger – zmiany we wnętrzu

FordRanger2016_Limited_06
W środku również zaszły znaczące zmiany. Na konsoli centralnej pojawił się duży, 8-calowy wyświetlacz naciskowy (można obsługiwać go w rękawiczkach), z poziomu którego zarządzamy rozbudowanym systemem multimedialnym SYNC2. W Rangerze zadebiutowało wiele systemów wspomagania kierowcy znanych z osobowych modeli Forda – wśród nich m.in. system kontroli pasa ruchu oraz system utrzymywania pojazdu na pasie ruchu, inteligentny tempomat, system rozpoznawania znaków drogowych, czy asystent hamowania awaryjnego. Poprawiła się również jakość materiałów i wykończenia.

Wnętrze wersji Wildtrak przed i po faceliftingu.

ford-ranger-zegary
Zmienił się też projekt zegarów. Poprzedni przypominał nieco zegarek G-Shock. Teraz design jest mniej ekstremalny, w dodatku w dużej części korzysta z cyfrowych wyświetlaczy.

Nowy Ford Ranger – test w terenie i na drodze

Podczas pierwszych jazd testowych sprawdziłem nowego Rangera na asfalcie oraz w terenie. Na drodze auto zaskakuje komfortem nawet bez ładunku na pace. To zasługa modyfikacji, jakich dokonano w zawieszeniu. Nie ma tu miejsca na nadmierne przechyły nadwozia w zakrętach i inne bolączki typowe dla pick-upów. Ranger prowadzi się pewnie i precyzyjnie, co może zaskakiwać, biorąc pod uwagę jego gabaryty. Duża w tym zasługa nowego, elektrycznego wspomagania kierownicy, które zastąpiło mechanizm hydrauliczny. Można narzekać jedynie na nadmierny hałas w kabinie (wysokoprężne silniki nie należą do najbardziej wyrafinowanych, chociaż teraz są do 17 proc. oszczędniejsze) oraz brak możliwości regulacji kolumny kierownicy przód-tył.

Jeszcze pozytywniej Ranger zaskoczył mnie w terenie. Ford przygotował naprawdę wymagającą trasę testową na terenie piaskowni. Wielokrotnie szurałem podwoziem o ubity piach, wpadałem w głębokie koleiny i ogromne dziury na głębokość połowy koła. Swoim Rangerem z pewnością nie zapuściłbym się w taki teren, ale tutaj instruktor nalegał, aby dać Rangerowi w kość. Dwa razy nie trzeba było mnie prosić. Pick-up nawet na szosowych oponach dzielnie radził sobie ze wszystkimi przeszkodami. Z pomocą przyszedł napęd na obie osie, pracą którego sterujemy małym pokrętłem ( tryby 2High, 4High, 4Low). W opcji mamy możliwość blokady tylnego mechanizmu różnicowego. Zresztą, zobaczcie sami, co potrafi znieść Ranger. Polecam wszystkie cztery epizody.

 

Ford_Ranger_Kopalnia_2016_DSC3645
Ford Ranger odznacza się dobrymi manierami na drodze i zaskakuje zdolnościami w terenie. Trudno wyobrazić sobie przeszkodę, która mogłaby zatrzymać pick-upa Forda.

Mój backstage z prezentacji Forda Rangera

Nowy Ford Ranger – dane techniczne: zawieszenie, hamulce, układ kierowniczy, koła

W przypadku samochodów heavy duty jak Ford Ranger szczególnie istotne są wszelkie parametry techniczne określające możliwości i właściwości samochodu. Dlatego poniżej zebrałem dla Was wszystkie dane techniczne nowego Forda Rangera, które udało mi się znaleźć.

Zawieszenie

Przód – Podwójne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi
Tył – Resory piórowe typu „Berlin eye”

Układ kierowniczy

Typ – Mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym EPAS
Średnica zawracania (m, pomiędzy krawężnikami) – 11,8 (4×2); 12,4 (4×4)
Liczba obrotów kołem kierownicy pomiędzy skrajnymi położeniami – 3,5

Hamulce

Przód – tarcze wentylowane, 302 x 32mm
Tył – bębny, 270 x 55mm (4×2); 295 x 55mm (4×4)
Modulacja:

Standard: elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC), układ kontroli trakcji (TCS), elektroniczny układ wspomagania hamowania.

System ESC obejmuje: układ kontroli zjazdu ze wzniesienia HDC, układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HLA, układ kontroli znoszenia holowanej przyczepy TSC, układ stabilizacji z kompensacją w zależności od obciążenia pojazdu LAC, układ wspomagania nagłego hamowania EBA, funkcja ostrzegania innych użytkowników drogi o gwałtowanym hamowaniu EBL, system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu ROM

Koła i opony

Typ obręczy

Rozmiar obręczy

Rozmiar opony

Stalowe / aluminiowe

7,0 x 16 cali

255/70 R 16

Aluminiowe

8,0 x 17 cali

265/65 R 17

Aluminiowe

8,0 x 18 cali

265/60 R 18

Koło zapasowe:

16-calowe, pełnowymiarowe, stalowe (18-calowe, pełnowymiarowe, aluminiowe w wersji Wildtrak)

Ford Ranger – dane techniczne – silniki oraz skrzynie biegów

Typ silnika

2,2 litra TDCi

2,2 litra TDCi

3,2 litra TDCi

130 KM/96 kW

160 KM/118 kW

200 KM/147 kW

Poj. skokowa (cm3) 2198 2198 3198
Średnica cylindrów (mm) 86 86 89,9
Skok tłoka (mm) 94,6 94,6 100,8
Moc maksymalna (kW/PS) 96/130 118/160 147/200
przy obr./min. 3700 3700 3000
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 330 385 470
przy obr./min. 1500-2500 1500-2500 1500-2750
Stopień sprężania 15,7:1 15,7:1 15,8:1
Liczba cylindrów 4 w rzędzie 4 w rzędzie 5 w rzędzie
Turbosprężarka Turbosprężarka o stałej geometrii Turbosprężarka o zmiennej geometrii Turbosprężarka o zmiennej geometrii
Układ wtryskowy Układ common-rail pracujący pod wysokim ciśnieniem 1800 barów Układ common-rail pracujący pod wysokim ciśnieniem 1800 barów Układ common-rail pracujący pod wysokim ciśnieniem 1800 barów
Oczyszczanie spalin Powlekany filtr cząstek stałych (cDPF) Powlekany filtr cząstek stałych (cDPF) Powlekany filtr cząstek stałych (cDPF)
Katalizator utleniania Katalizator utleniania Katalizator utleniania
Norma czystości spalin System recyrkulacji spalin chłodzony cieczą System recyrkulacji spalin chłodzony cieczą System recyrkulacji spalin chłodzony cieczą
Euro V Euro V Euro V

Skrzynia biegów

Ford MT82

manualna

Ford MT82 manualna Ford 6R80 automatyczna Ford MT82 manualna Ford 6R80 automatyczna
6-biegowa 6-biegowa 6-biegowa 6-biegowa 6-biegowa
Przełożenia
6 bieg 0,794 0,794 0,691 0,794 0,691
5 bieg 1 1 0,867 1 0,867
4 bieg 1,223 1,223 1,143 1,223 1,143
3 bieg 1,721 1,721 1,521 1,721 1,521
2 bieg 2,839 2,839 2,342 2,839 2,342
1 bieg 5,441 5,441 4,171 5,441 4,171
Bieg wsteczny 4,935 4,935 3,4 4,935 3,4

Nowy Ford Ranger – napęd 4×4 – szczegóły techniczne

Typ Napęd na cztery koła włączany przez kierowcę z elektronicznie sterowaną skrzynią rozdzielczą oferującą trzy tryby pracy:
Napęd na tylne koła (2H)Napęd na cztery koła z przełożeniem drogowym (4H)Napęd na cztery koła z przełożeniem terenowym (reduktor) (4L)
Skrzynia rozdzielcza 4×4 Dwa przełożenia, dźwignia po prawej stronie, pojedynczy offset, aluminiowa skrzynia rozdzielcza z możliwością przełączania podczas jazdy
Przełożenia 4×4 1:1 (drogowe)

2,48:1 (reduktor)

Maksymalna prędkość podczas przełączania 120 km/h

Nowy Ford Ranger – dane techniczne – wymiary, prześwit, kąty

Nadwozie (mm) Single Cab Super Cab Double Cab
Długość całkowita 5277 5362 5362
Szerokość całkowita 1860 1860 1860
Maksymalna wysokość całkowita (pusty pojazd) 1800 1804 1815
Rozstaw osi 3220 3220 3220
Prześwit 229 229 232
Głębokość brodzenia (4×2) 800 (600) 800 (600) 800
Rozstaw kół z przodu (4×2) 1560 (1590) 1560 1560
Rozstaw kół z tyłu (4×2) 1560 (1590) 1560 1560
Przedni zwis 905 905 905
Tylny zwis 1149 1226 1226

Kąty

     
Natarcia 28° 28° 28°
Zejścia 28° 28° 28°
Rampowy 25° 25° 25°

Wnętrze (mm)

     
Miejsce nad głową 1024 1024 1022
Maksymalna ilość miejsca na nogi 1058 1058 1058
Miejsce na wysokości ramion 1437 1437 1440
Miejsce nad głową 938 975
Maksymalna ilość miejsca na nogi 796 902
Miejsce na wysokości ramion 1400 1430

Przestrzeń ładunkowa (mm)

Szerokość 1560 1560 1560
Szerokość pomiędzy nadkolami 1139 1139 1139
Długość 2317 1847 1549
Wysokość 511 511 511
Wysokość progu załadunkowego 835 (724) 835 835

Nowy Ford Ranger (2015) – dane techniczne – masy

Wersja Przełożenie końcowe Minimalna masa całkowita (kg) Dop. masa całkowita (kg) Dop. obciążenie (kg) Dop. masa holowanej przyczepy (kg)
Single Cab
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 XL 3,15 1931 3200 1269 1800 (750)
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 XL 3,55 1933 3200 1267 3500 (750)
Rap  Cab
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 XL 3,15 1970 3200 1230 1800 (750)
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 XL 3,55 1970 3200 1230 3500 (750)
Double Cab
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 Limited 3,15 2102 3200 1098 1800 (750)
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 skrzynia automatyczna Limited 3,73 2119 3200 1081 3500 (750)
3,2 l TDCi 200 KM 4×4 Limited 3,55 2150 3200 1050 3500 (750)
3,2 l TDCi 200 KM 4×4 skrzynia automatyczna Limited 3,73 2167 3200 1033 3500 (750)

Nowy Ford Ranger – dane techniczne – spalanie/zużycie paliwa

  Zużycie paliwa Osiągi
  Emisja CO2 (g/km) Cykl miejski (l/100 km)
Cykl pozamiejski (l/100 km)
Cykl mieszany (l/100 km)
Prędkość maksymalna km/h
0-100 km/h (s)
Single Cab
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,15 177 7,3 6,4 6,7 175 11,8
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,55 191 8,3 6,7 7,3 175 11,8
Rap Cab (w tym XL, XLT i Limited)
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×2, przełożenie końcowe 3,15 177 7,7 6,3 6,7 175 11,8
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,15 171 7,1 6,1 6,5 175 11,8
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,55 185 8,2 6,6 7,1 175 11,8
Double Cab (w tym XL, XLT, Limited i Wildtrak)
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,15 171 7,1 6,1 6,5 175 11,8
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,55 185 8,2 6,6 7,1 175 11,8
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4 skrzynia automatyczna, przełożenie końcowe 3,73 209 9,6 7,0 8,0 175 12,8
3,2 Duratorq TDCi (200 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,55 218 9,7 7,4 8,3 175 10,9
3,2 Duratorq TDCi (200 KM) 4×4 skrzynia automatyczna, przełożenie końcowe 3,73 234 11,4 7,4 8,9 175 10,6

 

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image