Jeżeli rozpatrywalibyśmy pick-upy w kategoriach premium, to Ford Ranger (w wersji Wildtrak) byłby zdecydowanie najbardziej premium spośród wszystkich oferowanych na naszym rynku samochodów tej klasy. A teraz Ranger doczekał się faceliftingu. Podczas pierwszych jazd testowych sprawdziłem, co ma do zaoferowania nowe wcielenie najpopularniejszego pick-upa Europy (oraz Polski).
Pamiętam jak dziś rok 2012 i debiut III generacji Forda Rangera na polskim rynku. Pick-up tej marki wyznaczył nowe standardy w kwestii komfortu oraz właściwości jezdnych dla samochodów tego typu. Niemal dokładnie 4 lata później, w tym samym miejscu – w rozległej piaskowni pod Pułtuskiem – Ford zaprezentował odświeżoną wersję Rangera. W minionym roku sprzedaż tego modelu sięgnęła 432 sztuk, co przełożyło się na tytuł lidera segmentu. Po pierwszych jazdach testowych mogę stwierdzić, że wprowadzone w Rangerze zmiany stylizacyjne oraz technologiczne pozwolą mu utrzymać to miano i dzielnie stawić czoła nowemu VW Amarokowi.
Zobacz porównanie Ford Ranger Wildtrak vs Jeep Wrangler
Nowy Ford Ranger – zmiany na zewnątrz
Nowy Ford Ranger – zmiany we wnętrzu
Wnętrze wersji Wildtrak przed i po faceliftingu.
Nowy Ford Ranger – test w terenie i na drodze
Podczas pierwszych jazd testowych sprawdziłem nowego Rangera na asfalcie oraz w terenie. Na drodze auto zaskakuje komfortem nawet bez ładunku na pace. To zasługa modyfikacji, jakich dokonano w zawieszeniu. Nie ma tu miejsca na nadmierne przechyły nadwozia w zakrętach i inne bolączki typowe dla pick-upów. Ranger prowadzi się pewnie i precyzyjnie, co może zaskakiwać, biorąc pod uwagę jego gabaryty. Duża w tym zasługa nowego, elektrycznego wspomagania kierownicy, które zastąpiło mechanizm hydrauliczny. Można narzekać jedynie na nadmierny hałas w kabinie (wysokoprężne silniki nie należą do najbardziej wyrafinowanych, chociaż teraz są do 17 proc. oszczędniejsze) oraz brak możliwości regulacji kolumny kierownicy przód-tył.
Jeszcze pozytywniej Ranger zaskoczył mnie w terenie. Ford przygotował naprawdę wymagającą trasę testową na terenie piaskowni. Wielokrotnie szurałem podwoziem o ubity piach, wpadałem w głębokie koleiny i ogromne dziury na głębokość połowy koła. Swoim Rangerem z pewnością nie zapuściłbym się w taki teren, ale tutaj instruktor nalegał, aby dać Rangerowi w kość. Dwa razy nie trzeba było mnie prosić. Pick-up nawet na szosowych oponach dzielnie radził sobie ze wszystkimi przeszkodami. Z pomocą przyszedł napęd na obie osie, pracą którego sterujemy małym pokrętłem ( tryby 2High, 4High, 4Low). W opcji mamy możliwość blokady tylnego mechanizmu różnicowego. Zresztą, zobaczcie sami, co potrafi znieść Ranger. Polecam wszystkie cztery epizody.
Mój backstage z prezentacji Forda Rangera
Nowy Ford Ranger – dane techniczne: zawieszenie, hamulce, układ kierowniczy, koła
W przypadku samochodów heavy duty jak Ford Ranger szczególnie istotne są wszelkie parametry techniczne określające możliwości i właściwości samochodu. Dlatego poniżej zebrałem dla Was wszystkie dane techniczne nowego Forda Rangera, które udało mi się znaleźć.
Zawieszenie |
Przód – Podwójne wahacze poprzeczne ze sprężynami śrubowymi | |||
Tył – Resory piórowe typu „Berlin eye” | ||||
Układ kierowniczy |
Typ – Mechanizm zębatkowy ze wspomaganiem elektrycznym EPAS | |||
Średnica zawracania (m, pomiędzy krawężnikami) – 11,8 (4×2); 12,4 (4×4) | ||||
Liczba obrotów kołem kierownicy pomiędzy skrajnymi położeniami – 3,5 | ||||
Hamulce |
Przód – tarcze wentylowane, 302 x 32mm | |||
Tył – bębny, 270 x 55mm (4×2); 295 x 55mm (4×4) | ||||
Modulacja:
Standard: elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC), układ kontroli trakcji (TCS), elektroniczny układ wspomagania hamowania. System ESC obejmuje: układ kontroli zjazdu ze wzniesienia HDC, układ ułatwiający ruszanie na wzniesieniu HLA, układ kontroli znoszenia holowanej przyczepy TSC, układ stabilizacji z kompensacją w zależności od obciążenia pojazdu LAC, układ wspomagania nagłego hamowania EBA, funkcja ostrzegania innych użytkowników drogi o gwałtowanym hamowaniu EBL, system przeciwdziałający przewróceniu się pojazdu ROM |
||||
Koła i opony |
Typ obręczy
Rozmiar obręczy Rozmiar opony |
Stalowe / aluminiowe
7,0 x 16 cali 255/70 R 16 |
Aluminiowe
8,0 x 17 cali 265/65 R 17 |
Aluminiowe
8,0 x 18 cali 265/60 R 18 |
Koło zapasowe:
16-calowe, pełnowymiarowe, stalowe (18-calowe, pełnowymiarowe, aluminiowe w wersji Wildtrak) |
Ford Ranger – dane techniczne – silniki oraz skrzynie biegów
Typ silnika |
2,2 litra TDCi |
2,2 litra TDCi |
3,2 litra TDCi |
||
130 KM/96 kW |
160 KM/118 kW |
200 KM/147 kW |
|||
Poj. skokowa (cm3) | 2198 | 2198 | 3198 | ||
Średnica cylindrów (mm) | 86 | 86 | 89,9 | ||
Skok tłoka (mm) | 94,6 | 94,6 | 100,8 | ||
Moc maksymalna (kW/PS) | 96/130 | 118/160 | 147/200 | ||
przy obr./min. | 3700 | 3700 | 3000 | ||
Maksymalny moment obrotowy (Nm) | 330 | 385 | 470 | ||
przy obr./min. | 1500-2500 | 1500-2500 | 1500-2750 | ||
Stopień sprężania | 15,7:1 | 15,7:1 | 15,8:1 | ||
Liczba cylindrów | 4 w rzędzie | 4 w rzędzie | 5 w rzędzie | ||
Turbosprężarka | Turbosprężarka o stałej geometrii | Turbosprężarka o zmiennej geometrii | Turbosprężarka o zmiennej geometrii | ||
Układ wtryskowy | Układ common-rail pracujący pod wysokim ciśnieniem 1800 barów | Układ common-rail pracujący pod wysokim ciśnieniem 1800 barów | Układ common-rail pracujący pod wysokim ciśnieniem 1800 barów | ||
Oczyszczanie spalin | Powlekany filtr cząstek stałych (cDPF) | Powlekany filtr cząstek stałych (cDPF) | Powlekany filtr cząstek stałych (cDPF) | ||
Katalizator utleniania | Katalizator utleniania | Katalizator utleniania | |||
Norma czystości spalin | System recyrkulacji spalin chłodzony cieczą | System recyrkulacji spalin chłodzony cieczą | System recyrkulacji spalin chłodzony cieczą | ||
Euro V | Euro V | Euro V | |||
Skrzynia biegów |
Ford MT82
manualna |
Ford MT82 manualna | Ford 6R80 automatyczna | Ford MT82 manualna | Ford 6R80 automatyczna |
6-biegowa | 6-biegowa | 6-biegowa | 6-biegowa | 6-biegowa | |
Przełożenia | |||||
6 bieg | 0,794 | 0,794 | 0,691 | 0,794 | 0,691 |
5 bieg | 1 | 1 | 0,867 | 1 | 0,867 |
4 bieg | 1,223 | 1,223 | 1,143 | 1,223 | 1,143 |
3 bieg | 1,721 | 1,721 | 1,521 | 1,721 | 1,521 |
2 bieg | 2,839 | 2,839 | 2,342 | 2,839 | 2,342 |
1 bieg | 5,441 | 5,441 | 4,171 | 5,441 | 4,171 |
Bieg wsteczny | 4,935 | 4,935 | 3,4 | 4,935 | 3,4 |
Nowy Ford Ranger – napęd 4×4 – szczegóły techniczne
Typ | Napęd na cztery koła włączany przez kierowcę z elektronicznie sterowaną skrzynią rozdzielczą oferującą trzy tryby pracy: Napęd na tylne koła (2H)Napęd na cztery koła z przełożeniem drogowym (4H)Napęd na cztery koła z przełożeniem terenowym (reduktor) (4L) |
Skrzynia rozdzielcza 4×4 | Dwa przełożenia, dźwignia po prawej stronie, pojedynczy offset, aluminiowa skrzynia rozdzielcza z możliwością przełączania podczas jazdy |
Przełożenia 4×4 | 1:1 (drogowe)
2,48:1 (reduktor) |
Maksymalna prędkość podczas przełączania | 120 km/h |
Nowy Ford Ranger – dane techniczne – wymiary, prześwit, kąty
Nadwozie (mm) | Single Cab | Super Cab | Double Cab |
Długość całkowita | 5277 | 5362 | 5362 |
Szerokość całkowita | 1860 | 1860 | 1860 |
Maksymalna wysokość całkowita (pusty pojazd) | 1800 | 1804 | 1815 |
Rozstaw osi | 3220 | 3220 | 3220 |
Prześwit | 229 | 229 | 232 |
Głębokość brodzenia (4×2) | 800 (600) | 800 (600) | 800 |
Rozstaw kół z przodu (4×2) | 1560 (1590) | 1560 | 1560 |
Rozstaw kół z tyłu (4×2) | 1560 (1590) | 1560 | 1560 |
Przedni zwis | 905 | 905 | 905 |
Tylny zwis | 1149 | 1226 | 1226 |
Kąty |
|||
Natarcia | 28° | 28° | 28° |
Zejścia | 28° | 28° | 28° |
Rampowy | 25° | 25° | 25° |
Wnętrze (mm) |
|||
Miejsce nad głową | 1024 | 1024 | 1022 |
Maksymalna ilość miejsca na nogi | 1058 | 1058 | 1058 |
Miejsce na wysokości ramion | 1437 | 1437 | 1440 |
Miejsce nad głową | – | 938 | 975 |
Maksymalna ilość miejsca na nogi | – | 796 | 902 |
Miejsce na wysokości ramion | – | 1400 | 1430 |
Przestrzeń ładunkowa (mm) |
|||
Szerokość | 1560 | 1560 | 1560 |
Szerokość pomiędzy nadkolami | 1139 | 1139 | 1139 |
Długość | 2317 | 1847 | 1549 |
Wysokość | 511 | 511 | 511 |
Wysokość progu załadunkowego | 835 (724) | 835 | 835 |
Nowy Ford Ranger (2015) – dane techniczne – masy
Wersja | Przełożenie końcowe | Minimalna masa całkowita (kg) | Dop. masa całkowita (kg) | Dop. obciążenie (kg) | Dop. masa holowanej przyczepy (kg) |
Single Cab | |||||
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 XL | 3,15 | 1931 | 3200 | 1269 | 1800 (750) |
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 XL | 3,55 | 1933 | 3200 | 1267 | 3500 (750) |
Rap Cab | |||||
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 XL | 3,15 | 1970 | 3200 | 1230 | 1800 (750) |
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 XL | 3,55 | 1970 | 3200 | 1230 | 3500 (750) |
Double Cab | |||||
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 Limited | 3,15 | 2102 | 3200 | 1098 | 1800 (750) |
2,2 l TDCi 160 KM 4×4 skrzynia automatyczna Limited | 3,73 | 2119 | 3200 | 1081 | 3500 (750) |
3,2 l TDCi 200 KM 4×4 Limited | 3,55 | 2150 | 3200 | 1050 | 3500 (750) |
3,2 l TDCi 200 KM 4×4 skrzynia automatyczna Limited | 3,73 | 2167 | 3200 | 1033 | 3500 (750) |
Nowy Ford Ranger – dane techniczne – spalanie/zużycie paliwa
Zużycie paliwa | Osiągi | |||||
Emisja CO2 (g/km) | Cykl miejski (l/100 km) |
Cykl pozamiejski (l/100 km) |
Cykl mieszany (l/100 km) |
Prędkość maksymalna km/h |
0-100 km/h (s) | |
Single Cab | ||||||
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,15 | 177 | 7,3 | 6,4 | 6,7 | 175 | 11,8 |
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,55 | 191 | 8,3 | 6,7 | 7,3 | 175 | 11,8 |
Rap Cab (w tym XL, XLT i Limited) | ||||||
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×2, przełożenie końcowe 3,15 | 177 | 7,7 | 6,3 | 6,7 | 175 | 11,8 |
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,15 | 171 | 7,1 | 6,1 | 6,5 | 175 | 11,8 |
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,55 | 185 | 8,2 | 6,6 | 7,1 | 175 | 11,8 |
Double Cab (w tym XL, XLT, Limited i Wildtrak) | ||||||
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,15 | 171 | 7,1 | 6,1 | 6,5 | 175 | 11,8 |
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,55 | 185 | 8,2 | 6,6 | 7,1 | 175 | 11,8 |
2,2 Duratorq TDCi (160 KM) 4×4 skrzynia automatyczna, przełożenie końcowe 3,73 | 209 | 9,6 | 7,0 | 8,0 | 175 | 12,8 |
3,2 Duratorq TDCi (200 KM) 4×4, przełożenie końcowe 3,55 | 218 | 9,7 | 7,4 | 8,3 | 175 | 10,9 |
3,2 Duratorq TDCi (200 KM) 4×4 skrzynia automatyczna, przełożenie końcowe 3,73 | 234 | 11,4 | 7,4 | 8,9 | 175 | 10,6 |