Jednym z najbardziej popularnych rozwiązań minimalizacji kosztów paliwa nawet o 50 proc. jest montaż instalacji LPG. Wokół plusów i minusów z jej eksploatacji narosło przez lata wiele pytań i mitów dlatego przed podjęciem decyzji o jej montażu należy się im dokładnie przyjrzeć.
Instalacje LPG (skrót od ang. Liquefied Petroleum Gas) do samochodów z silnikami benzynowymi swą popularność w Polsce zaczęły zdobywać w latach 90. ubiegłego wieku i od tego momentu ich montaż sukcesywnie rósł. Szczyt powodzenia zyskały w 2007 roku, kiedy to była bardzo korzystna relacja ceny gazu do benzyny. Fakt ten postanowili również skrzętnie wykorzystać mechanicy, a warsztaty oferujące montaż instalacji LPG niekontrolowanie „rosły jak grzyby po deszczu”, do których ustawiały się długie kolejki chętnych. Niestety bardzo wiele spośród tych serwisów było przypadkowymi, przez co jakość zarówno usług jak i samych instalacji drastycznie spadała. Wówczas sprawą postanowiła zająć się Instytut Transportu Samochodowego przeprowadzając liczne kontrole serwisów, co pozwoliło na minimalizację tych bez odpowiednich kwalifikacji.
Instalacja LPG a osiągi silnika
Z technicznego punktu widzenia instalacje gazowe nie wpływają na zmianę parametrów silników. Uważa się, że jazda na gazie powoduje znaczny spadek mocy, a faktycznie wynosi on zaledwie ok. 4 proc. co dla przeciętnego kierowcy praktycznie nie jest odczuwalne. LPG ponadto nie zwiększa emisji spalin. Aby tak faktycznie było należy jednak spełnić trzy podstawowe warunki: instalacja musi być precyzyjnie dobrana do konkretnego modelu silnika, cechować się wysoką jakością wszystkich komponentów i być profesjonalnie zainstalowana. Dla przykładu jeśli do silnika o mocy 120 kM użyjemy reduktora, nawet najwyższej jakości ale przeznaczonego do jednostki o mocy 80 kM, to możemy mieć pewność, że silnik prędzej czy później ulegnie awarii. Niestety ciągle niektórzy montażyści próbują iść na skróty i oferują tanie, niskiej jakości instalacje, które nie są w stanie dobrze współgrać z silnikami i w efekcie przysparzają więcej problemów niż korzyści. A to właśnie korzyści ekonomiczne wynikające ze znacznej różnicy cen pomiędzy gazem a benzyną są głównym aspektem decydującym o zmianie rodzaju paliwa zasilającego.
Najlepsze i najgorsze silniki do LPG
Często powstają rankingi jednostek, które doskonale współpracują z LPG i takich, które takiego towarzystwa zupełnie nie akceptują. „Nie ma silników, których w efektywny i bezpieczny sposób nie można byłoby przestawić na zasilanie gazem. Problem tkwi jedynie w odpowiednim doborze, odpowiedniej jakości instalacji i profesjonalnym montażu” – mówi Piotr Bok, ekspert Motointegrator.pl, szef Działu Instalacje Samochodowe Grupy Inter Cars. Są oczywiście silniki, szczególnie te wolnossące o małych pojemnościach, które nie wymagają wysublimowanych technologicznie instalacji i to właśnie o takich jednostkach zwykło się mówić, że są niemalże stworzone do zasilania gazem. Są również takie silniki, które wrażliwe są na większą temperaturę spalania gazu w komorze co skutkuje przedwczesnym wypalaniem gniazd zaworowych. Dlatego wymagają one zastosowania dodatkowych komponentów np. lubryfikacji czyli dostarczenia do komory silnika płynu, który powoduje lepsze odprowadzenie ciepła z komory spalania. Im bardziej skomplikowane są silniki, tym bardziej wymagają wyrafinowanych technologicznie instalacji LPG. W przypadku instalacji do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny do komory spalania cena konwersji może wynosić nawet do 10 tys. złotych. Wówczas należy dokładnie skalkulować, czy przestawienie się na gaz zwyczajnie się opłaci tzn. po jaki czasie wartość instalacji nam się zwróci. Może się bowiem okazać, że taki zabieg jest zupełnie nieopłacalny.
W drugiej części przeczytacie o najlepszych instalacjach LPG, o ich prawidłowej i bezpiecznej eksploatacji, oraz o tym gdzie najlepiej tankować LPG. Pochylimy się również nad problemem zakupu używanego samochodu z LPG.
Jazda na gazie LPG – fakty i mity cz.II
źródło: motointegrator, public dialog