Nowa Toyota GR Yaris, czyli ta zmodyfikowana w 2024 roku… I co ja mógłbym Ci o niej napisać? Jeśli jesteś potencjalnie zainteresowany/zainteresowana zakupem tej rajdówki na drogi publiczne, to z pewnością wiesz już wszystko o GR Yarisie i moja opinia nic tutaj nie zmieni. Mimo to spróbuję wnieść coś nowego do tego wszystkiego, czego już zdążyłeś się dowiedzieć o GR Yarisie.
Toyota GR Yaris gościła już na tym blogu. Przy okazji testu pierwszej generacji tego modelu w 2021 roku wspomniałem o jednym aspekcie GR Yarisa, o którym nikt nigdzie nie mówi. W nowej generacji ta specyficzne cecha, której warto mieć świadomość przed zakupem, pozostaje. Nie będę się jednak o niej tutaj rozpisywał i po prostu zaproszę Cię do linka powyżej.
W tym wpisie ugryzę nowego GR Yarisa z nieco innej strony. Tak żeby dać Ci jak najpełniejszy obraz tego samochodu.
Nowa Toyota GR Yaris vs najlepsze samochody sportowe
Toyota GR Yaris 2024 była jednym z 8 samochodów, które stanęły do kultowego pojedynku EVO Car of the Year.
EVO Car of the Year to coroczny konkurs na najlepszy samochodów sportowy roku organizowany przez jeden z najbardziej prestiżowych magazynów motoryzacyjnych na świecie – EVO. Magazyn, którego polska edycja jest dostępna na naszym rynku, i który mam przyjemność dla Ciebie tworzyć, jako redaktor naczelny.
OK, skoro – po raz kolejny – pochwaliłem się (nie moim) magazynem, to mogę przejść do meritum. EVO Car of the Year to nie jest typowe porównanie, jakich znajdziesz pełno w mediach motoryzacyjnych.
Nasi brytyjscy koledzy poświęcają mu tydzień. W jednym miejscu zbierają 8-10 najlepszych samochodów, jakie danego roku pojawiły się na rynku i przez tydzień upalają je na drogach publicznych oraz na torze. Na koniec siadają przy stole, obradują, głosują i wyłaniają zwycięzcę.
Areną zmagań najnowszej edycji EVO Car of the Year były przełęcze Pirenejów oraz jeden z hiszpańskich torów, zaś wśród samochodów pojawiły się:
- McLaren Artura Spider (po zmianach)
- Porsche 911 S/T
- Ford Mustang Dark Horse
- Morgan Plus Four
- BMW M4 CS
- Aston Martin Vantage
- Audi RS 6 Avant GT
- Mazda MX-5 (160 KM)
oraz bohaterka tego wpisu, czyli Toyota GR Yaris.
Toyota GR Yaris 2024 – szczera i rzeczowa opinia ekspertów
Od razu muszę Cię rozczarować i zdradzić, że nie, Toyota GR Yaris nie zajęła 1. miejsca w tym teście. Nie była nawet druga. Jurorzy zdecydowali, że zasługuje na 6. miejsce. To jednak nadal 6. miejsce w stawce najlepszych samochodów sportowych 2024 roku.
Całe porównanie możesz obejrzeć na YouTube lub przeczytać w 16. numerze polskiej edycji magazynu EVO, który ukazał się w sprzedaży w połowie lutego 2025.
Tutaj chciałem przytoczyć kilka cennych uwag i spostrzeżeń, jakie nasi brytyjscy koledzy zanotowali na temat wrażeń z jazdy GR Yarisem po tygodniu testów. Sądzę, że to dosyć ciekawe i unikatowe spojrzenie na potencja ł GR Yarisa.
Toyota GR Yaris 2024 – wnioski z tygodniowego testu
Zarówno Gallagher jak i ja daliśmy nowemu GR Yarisowi najwyższe noty, umieszczając go odpowiednio na drugim i trzecim miejscu w naszych zestawieniach. „Wciąż genialny. Wciąż uzależniający. Wciąż pokazuje, że producenci samochodów, którzy twierdzą, że nie mogą budować supermini lub hot hatchy, nie są z nami całkiem szczerzy” – powiedział Gallagher. Ja zaś doceniłem w GR Yarisie świetne odczucia z jazdy. W połączeniu z kompaktowymi wymiarami, niesamowitą zwinnością i ogromną frajdą, jaką dawał jego trzycylindrowy silnik, sprawiały, że mała Toyota była po prostu rozbrajająca. Spisywała się świetnie także na mokrej nawierzchni.
Catchpole również zachwycił się GR Yarisem: „Mały silnik z solidnym kopniakiem, cudownie mechaniczna praca skrzyni i odczucie kompaktowości, sprawiają, że ten samochód ma w sobie tyle entuzjazmu, co mały Terier. Wgryza się w apexy i trzyma się w zakrętach tak, że czujesz, jakbyś zdzierał komplet opon przy każdej przejażdżce”.
Dwaj pozostali sędziowie byli mniej zachwyceni. „Uwielbiam wiele rzeczy w Yarisie” – powiedział Meaden – „ale tutaj się z nim nie zgrałem. Silnik mnie nie zachwycił, a na bardziej krętych, górskich drogach Yaris jakoś nie ożywał w moich dłoniach”. Taylor również miał trudności z odnalezieniem w Yarisie tej magii. Narzekał na podsterowność, kiedy Yarisa nie prowadziłeś jak rajdówki. „Jest genialny, duży krok naprzód w stosunku do poprzednika, ale jazda innymi autami sprawiła mi większą frajdę”.
Niektórzy sędziowie podzielili się też wpisami w swoich pamiętnikach z testu
GR Yaris nieustannie wywołuje u mnie prawdziwy entuzjazm. Jest tak ekscytujący, tak zabawny i dostarcza tyle emocji, że jeździłbym nim codziennie i przy każdej okazji – choćby tylko dla samej przyjemności jazdy. Chociaż fakt, że każda taka wyprawa po bułki zajmowałaby dwie godziny i pochłaniała cały bak paliwa, mógłby być trudny do wyjaśnienia w domu. Za każdym razem, gdy widziałem Yarisa w towarzystwie RS6, myślałem o tym, jak świetny duet tworzyłyby w jednym garażu. Ale równie dobrze tym duetem mogłyby być RS6 i 911 S/T – oczywiście po wcześniejszym zdarciu naklejek z obu.
Toyota GR Yaris z automatyczną skrzynią biegów
A, zapomniałem dodać, że ja testowałem GR Yarisa z automatyczną skrzynią biegów. Początkowo do koncepcji GR Yarisa z automatem nie byłem nastawiony zbyt entuzjastycznie. Bo wiadomo, zaangażowanie w jazdę, interakcja z maszyną i te wszystkie rzeczy, który słyszymy o manualach, ale…
Pozwól, że przytoczę tutaj to, co o moich doświadczeniach z automatyczną skrzynią biegów w GR Yarisie napisałem w moim teście w 14. numerze magazynu EVO:
To autorska konstrukcja Gazoo Racing z pojedynczym sprzęgłem. Działa tak dobrze, że zarówno na asfalcie jak i na szutrach ani razu nie zatęskniłem za manualem w GR Yarisie. I przyznam, że sam byłem tym autentycznie zaskoczony. W trybie manualnym skrzynia, obsługiwana łopatkami lub lewarkiem (z redukcją przez pchnięcie do przodu), pracuje w 100 proc. pod Twoje dyktando, a w trybie automatycznym skutecznie nadąża za Twoimi zamiarami. Czuć, że to sportowa przekładnia czystej krwi skoncentrowana na osiągach i wrażeniach z jazdy, a więc rzecz w Toyocie niespotykana.
Automatyczna skrzynia sprawia, że możesz jeszcze łatwiej i skuteczniej wycisnąć wszystko, co najlepsze z genialnego układu jezdnego GR Yarisa.
Najlepszy samochód sportowy do 300 tys. zł – Toyota GR Yaris 2024
Osobiście w moim podsumowaniu roku 2024 uznałem, że nie ma drugiego samochodu sportowego do 300 tys. zł, który dałby Ci równie dużo szczerej i prawdziwej frajdy z jazdy. Owszem, GR Yaris przy cenie około 250 tys. zł nie jest tanim samochodem, ale w tych pieniądzach po prostu nie dostaniesz nic lepszego (z nowych samochodów).
A jeśli masz koło domu np. zamarznięte jezioro lub szutrowy odcinek specjalny, to nie powinieneś się zastanawiać, tylko sprzedać dom i kupić GR Yarisa.