Postanowiłem przyjrzeć się rynkowi samochodów używanych klasy premium w Europie. Zebrałem dane z ponad 700 tys. ofert sprzedaży samochodów segmentu premium, podsumowałem je i zilustrowałem na wykresach. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółową analizą rynku używanych samochodów z wyższej półki.
Analize przeprowadziłem na podstawie szczegółowych danych pochodzących z ponad 700 tys. ofert sprzedaży używanych samochodów marek premium w Europie. 700 tys. to całkiem reprezentatywna grupa, na podstawie której można już poczynić odpowiednie obserwacje i wyciągać ciekawe wnioski. Przypomnę tylko, dla porównania, że w naszym kraju w ciągu roku sprzedaje się niecałe 40 tys. nowych aut segmentu premium.
Zobacz analizę sprzedaży nowych samochodów segmentu premium w Polsce
Przeanalizowałem dane pod kątem ceny, wieku i średniego przebiegu oferowanych aut klasy premium. Sprawdziłem, które marki cieszą się największą popularnością, w jakich krajach najlepiej szukać używanego samochodu segmentu premium oraz zobrazowałem wiele innych statystyk. Wnioski poniżej.
Samochody używane w Europie: segment premium vs marki popularne
Na początek przyjrzyjmy się udziałowi samochodów klasy premium w całym rynku samochodów używanych – w ujęciu ogólnym i z podziałem na kraje.
Spośród 2,5 mln ofert na AutoScout24 ponad 700 tys. dotyczy samochodów marek premium. To daje 30 proc. rynku samochodów używanych. Patrząc na udział ofert sprzedaży samochodów klasy premium w stosunku do ogólnej liczby ofert, we wszystkich analizowanych krajach sytuacja przedstawia się podobnie. Blisko co trzeci wystawiony na sprzedaż samochód należy do segmentu premium. W tym rankingu najlepiej wypada Luksemburg z 37 proc. udziałem, zaś najsłabiej Holandia (jedynie 22,3 proc.).
Ciekawie przestawia się liczba ofert sprzedaży samochodów klasy premium w podziale na kraje. Niemcy zagarniają prawię połowę całego runku Europy zachodniej.
Należy jednak zaznaczyć, że ta statystyka może nie być do końca obiektywna, ponieważ duży wpływ na nią ma popularność serwisu AutoScout24 w różnych krajach. Jeżeli jednak wyeliminujemy czynnik popularności, otrzymamy ciekawy obraz rynków dla używanych samochodów segmentu premium w Europie. Okazuje się, że spośród ponad 700 tys. ofert sprzedaży z 8 krajów Europy zachodniej, blisko co druga pochodziła z Niemiec.
Najpopularniejsze marki samochodów używanych klasy premium w Europie
Pierwsza trójka w rankingu najpopularniejszych marek premium wśród samochodów używanych nie powinna być zaskoczeniem.
W czołówce mamy samochody marki Mercedes-Benz (207 tys. ofert), BMW (202 tys. ofert) i Audi (181 tys. ofert). Dalej jest ogromna przepaść i MINI na czwartym miejscu, ze skromną (w porównaniu z liderami) liczbą ofert na poziomie 40 tys. sztuk. Ostatnie miejsce przypada Lexusowi. To zdecydowanie najmniej popularna z marek premium wśród samochodów używanych i to niezależnie od kraju.
Samochody używane klasy premium w Europie – ceny
Analizując ceny samochodów używanych segmentu premium w Europie, można zauważyć, że najdroższe samochody używane oferowane są w Niemczech, a najtańsze we Włoszech.
Średnia cena oferty sprzedaży samochodu premium to 30,5 tys. euro. Co ciekawe Luksemburg ze średnią ceną oferty na poziomie 27,5 tys. euro plasuje się poniżej średniej. Najniższą średnią cenę mamy we Włoszech – 23 tys. euro.
Najdroższe i najtańsze marki premium samochodów używanych
Biorąc pod uwagę ceny samochodów danej marki we wszystkich krajach, bez wątpienia najdroższą z nich jest Porsche.
Średnia cena sprzedaży używanego Porsche w Europie to 57,5 tys. euro i znacząco przewyższa te, które obserwujemy w przypadku innych marek. Za Porsche plasuje się Jaguar ze średnią wartością 30 tys. euro. Najniższe ceny osiągają używane samochody marki MINI – 15,5 tys. euro.
Samochody używane klasy premium w Europie – przebieg
Okazuje się, że najbardziej wysłużone egzemplarze są oferowane w Austrii – średni przebieg to 108,5 tys. km.
Zaraz za Austrią mamy Holandię ze średnim przebiegiem 105,5 tys. km. Najmniej wysłużone samochody marek premium pojawiają się na rynkach, na których ich średnia cena jest najwyższa, czyli w Niemczech oraz Francji. W skali całego rynku średni przebieg sprzedawanego samochodu to 90 tys. km. Poniższy wykres pokazuje średnie przebiegi łącznie ze średnią ceną (wartość przy czerwonej kropce) z podziałem na marki.
Skoro jesteśmy już przy przebiegach. Właściwie średni przebieg samochodów danej marki nie powinien mieć korelacji z liczbą ofert, a jednak. Okazuje się, że samochody najpopularniejszych marek premium są sprzedawane z największymi przebiegami. Najwięcej do momentu wystawienia samochodu na sprzedaż nabijają kierowcy BMW (średnio 103 713 km), Audi 102 560 km oraz Volvo 101 131 km. Najmniej – MINI 67 tys. km.
Średni wiek używanego samochodu klasy premium w Europie
Najwięcej ofert sprzedaży samochodów marek premium dotyczy aut 2- i 3-letnich – 16,6 proc. najmniej 11- i 12-letnich – zaledwie 5,6 proc. Na AutoScout24 jest również spora grupa ofert dotyczących sprzedaży samochodów nowych (nie starszych niż rok) – stanowi ona 13,3 proc. W skali wszystkich analizowanych krajów największą grupę oferowanych pojazdów używanych klasy premium stanowią te w wieku 2 do 3 lat – to ponad 16 proc. wszystkich ofert. Na drugim miejscu mamy samochody w wieku do 1 roku oraz 6 do 8 lat – co stanowi odpowiednio 14 proc. wszystkich ofert. Najrzadziej są wystawiane samochody w wieku od 11 do 15 lat – 6 proc. (6 proc. dla przedziału 11–12 i 6 proc. dla przedziału 13–15 lat.)
Jeszcze jedna statystyka obrazująca relację wieku auta do jego ceny. Jak widać, powyżej 16 lat mamy już do czynienia z rynkiem samochodów klasycznych, których ceny idą w górę. Tutaj dominują oferty sprzedaży Porsche oraz Jaguara (wykres poniżej).
Jedynie wśród Jaguara i Porsche dominują oferty sprzedaży samochodów starszych niż 16 lat. W przypadku większości marek widzimy najmniejszą podaż samochodów w wieku 9-15 lat i największą w przedziale 2-5 lat. Najmniej wysłużone samochody sprzedają właściciele Lexusów i MINI, w przypadku których udział ofert z samochodem w wieku powyżej 15 lat jest znikomy.
W przypadku podziału na kraje widać wyraźną przewagę ofert sprzedaży samochodów 2- i 3-letnich we Francji oraz w Niemczech (czyli na rynkach, na których średnia cena samochodu jest najwyższa), gdzie stanowią niemal 20 proc. wszystkich ofert.
W jakim kraju najlepiej szukać używanego samochodu klasy premium?
Biorąc pod uwagę wszystkie powyższe analizy można zakładać, że najbardziej opłacalny będzie zakupu samochodu używanego klasy premium we Włoszech, gdzie mamy najlepszy stosunek średniej ceny samochodu do jego średniego przebiegu. Najmniej atrakcyjnym rynkiem wydaje się Holandia gdzie mamy do czynienia z niekorzystnym stosunkiem średniej ceny do przebiegu.
Rynek samochodów używanych marek premium w Europie ogółem*
Premium vs. marki popularne | 30 proc. ofert premium | |
Średni przebieg | 90,5 tys. km | |
Średnia wartość | 26,3 tys. euro | |
Najwyższa średnia cena samochodu (marka) | Porsche | 57,5 tys. euro |
Najpopularniejsza marka | Mercedes-Benz | 207 tys. ofert |
Najmniej popularna marka | Lexus | 4 tys. ofert |
Najniższa średnia cena samochodu (kraj) | Włochy | 23 tys. euro |
Najwyższa średnia cena samochodu (kraj) | Francja | 30,4 tys. euro |
Największe średnie przebiegi (marka) | BMW | 103,7 tys. km |
Najmniejsze średnie przebiegi (marka) | MINI | 67 tys. km |
Największe średnie przebiegi (kraj) | Austria | 108,5 tys. km |
Najmniejsze średnie przebiegi (kraj) | Francja | 74,4 tys. km |
Najpopularniejszy przedział wiekowy | 2-3 letnie | 16,6 proc. |