Zapewne zdążyliście zetknąć się z licznymi pochlebnymi opiniami na temat silników THP tworzonych przez koncern PSA (Peugeot i Citroen) przy współpracy z BMW. Fantastyczne, 4-cylindrowe 1,6 THP w różnych wersjach mocy znakomicie odnajduje się pod maską Peugeota RCZ, BMW 1 czy MINI. Teraz przyszedł czas na mniejsze 3-cylindrowe jednostki koncernu PSA.
Koncern PSA Peugeot Citroën postanowił gruntownie odmienić ofertę swoich małych jednostek napędowych. Nowa rodzina trzycylindrowych silników ma być bardziej wydajna i przyjazna środowisku (dzięki niewielkim rozmiarom), przy jednoczesnym zachowaniu odpowiedniej mocy i momentu obrotowego.
Trzycylindrowe jednostki oferować będą moc od 68 do 82 KM, a w porównaniu z obecnie dostępnymi „czterocylindrowcami” nowe silniki będą bardziej kompaktowe, dzięki czemu pozwolą obniżyć spalanie i emisję substancji szkodliwych o nawet 25%. Samochody z nowymi jednostkami mają spalać o około 1,5 litra paliwa mniej na 100 kilometrów i to bez konieczności zmiany dotychczasowego stylu jazdy. Zadebiutują w Peugeocie 208, który pojawi się w pierwszym kwartale 2012 roku (104 g/km CO2 dla wersji z silnikiem 1,2 l VTI 82KM oraz 99 g/km w wersji z silnikiem 1,0 l VTi 68KM).
Od chwili rozpoczęcia prac w 2008 roku, koncern zainwestował 717 milionów euro, z czego 460 milionów w prace rozwojowo-badawcze. W projekt zaangażowanych zostało 1 200 inżynierów i techników, którzy zgłosili aż 52 patenty. Koncern twierdzi, że to rewolucja na miarę wprowadzenia HDi. Miejmy nadzieję, że efekty będą równie udane jak w przypadku 1,6 THP.