samochody premium ranking 2022 polska 1

Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 roku w Polsce

Tradycyjnie, na początku każdego roku przygotowuje dla Ciebie szczegółowy ranking marek i modeli samochodów premium w Polsce. I nie inaczej jest tym razem. Tylko na PremiumMoto znajdziesz tak dokładną analizę wyników sprzedaży nowych samochodów klasy premium na naszym rynku. Sprawdź, jakie marki i które modele poradziły sobie najlepiej w trudnym dla całego przemysłu motoryzacyjnego 2022 roku. Zapraszam!

To już  8. wydanie najlepszego i najbardziej szczegółowego rankingu sprzedaży nowych samochodów klasy premium w Polsce. Tak bogata historia raportów i dokładny wgląd w historyczne dane pozwala mi szerzej spojrzeć na rynek samochodów klasy premium, lepiej analizować statystyki i wyciągać dla Ciebie ciekawsze wnioski, którymi później będziesz mógł podzielić się przy piwie.

Dzięki współpracy z Instytutem Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR oraz przy wykorzystaniu najnowszej odsłony przygotowanej przez SAMAR aplikacji analitycznej Mototrendy 3.0, zgromadziłem tu dane, których (za darmo) nie znajdziesz nigdzie indziej. Jeśli podoba Ci się to, czego dowiedziałeś się z tej publikacji, to podziel się nią proszę to tu, to tam. 

 

Czego dowiesz się z rankingu marek i modeli samochodów 2022 by PremiumMoto?

  • Jak samochody marek premium wypadły w porównaniu z samochodami marek popularnych?
  • Jak wyglądała sytuacja na rynku nowych samochodów klasy premium w Polsce?
  • Kto kupuje samochody premium w Polsce?
  • Które marki premium poradziły sobie najlepiej w 2022 roku?
  • Które modele samochodów premium wybieramy najchętniej?
  • O co chodzi z XC60?
  • Dlaczego jeden ranking TOP 10 najpopularniejszych modeli premium to za mało?
  • Jakie są średnie ceny kupowanych w Polsce samochodów premium – zarówno w ujęciu marki, jak i poszczególnych modeli?
  • Gdzie w Polsce średnia cena nowego samochodu była najwyższa, a gdzie najniższa?
  • Jak kształtuje się struktura rynku samochodów premium pod względem rodzaju paliwa/napędu?
  • Jak kształtuje się struktura rynku samochodów premium pod względem rodzaju nadwozia?
  • Jak przedstawia się rynek elektrycznych samochodów klasy premium w Polsce?
  • W ramach ciekawostki omawiam też sprzedaż samochodów marek luksusowych (Lamborghini, Ferrari, Rolls-Royce, Bentley, etc.).
  • Będzie też trochę o tym, jak wygląda sytuacja wśród marek popularnych.

Oraz wiele, wiele więcej ciekawych rankingów, statystyk i danych dających ogromną wiedzę o rynku nowych samochodów klasy premium w Polsce – w 2022 roku i na przestrzeni ostatnich 10 lat.

A tutaj znajdziesz rankingi i raporty z lat ubiegłych

 

Ranking samochodów premium 2022 – wstęp i założenia

Na początku, jak zawsze, muszę przypomnieć o założeniach, na których buduję raporty, abyś bardziej świadomie mógł interpretować przedstawione poniżej informacje.

Po pierwsze, model rynku premium tworzę przy założeniu, że marki premium to:

  • Mercedes-Benz,
  • BMW,
  • Audi,
  • Volvo,
  • Lexus,
  • Land Rover,
  • Mini,
  • Porsche,
  • Jaguar,
  • DS,
  • Tesla,
  • Alfa Romeo.

To zestawienie zawsze budzi pewne kontrowersje. Jednak nie czas i nie miejsce, aby rozstrzygać teraz, czy Alfę, Mini lub DS powinniśmy uznawać za marki premium, czy nie. Jeśli interesuje Cię ta kwestia, to zapraszam na stronę mojego ebooka „Premium Feel”, w którym rozprawiam się z zagadnieniem premium w motoryzacji. 

Mój model rynku, zgodnie z klasyfikacją SAMARu, zakłada również, że wszystkie samochody od marek premium są premium, a to oznacza, że dane uwzględniają nawet najtańsze egzemplarze Audi A1 czy Mini.

  • A Tesla? W roku 2021 do zestawienia marek premium wrzuciłem również Teslę. I w 2022 roku Tesla również jest uwzględniona. Dlaczego? Bo Tesla drugi rok z rzędu osiągnęła w Polsce poziom rejestracji, którego nie mogę już traktować jako statystycznie nieistotnego.

 

  • A co z Lamborghini, Rolls-Roycem, Ferrari czy McLarenem? Dlaczego nie ma ich w rankingu? Bo to marki luksusowe, a wbrew stosowanym przez moich kolegów po fachu uproszczeniom, luksus to coś innego niż premium. Premium to nie luksus, a luksus to nie premium. Markom luksusowym w Polsce poświęcę osobny wpis, ale na końcu tego wpisu również pobieżnie zerkniemy i na ten segment. Więcej o podziale na marki premium i luksusowe znajdziesz w moim ebooku „Premium Feel”.

 

  • Cały raport, rankingi, statystyki i moje wyliczenia bazują na danych dotyczących liczby pierwszych rejestracji z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które dostarcza Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. Jak zawsze utożsamiam liczbę pierwszych rejestracji z liczbą sprzedanych pojazdów. W kontekście rynkowych wydarzeń z lat 2021 i 2022 to istotna kwestia ponieważ…

 

  • Rok 2022 podobnie jak 2021 to duże problemy z dostępnością i długie terminy produkcji nowych samochodów. Należy mieć na uwadze, że w statystykach rejestracji nowych samochodów siłą rzeczy nie uwzględnimy samochodów zamówionych w 2022 roku, które dotrą do klientów w 2023 roku. Z drugiej strony uwzględnimy samochody zamówione w 2021 roku, które dotarły do klientów (i zostały zarejestrowane) w 2022 roku.

To tyle w kwestiach formalnych. Przechodzimy do wyników, rankingów i omówienia sytuacji na rynku samochodów premium.

 

Rok 2022 na rynku samochodów w Polsce – premium vs popularne

Jak zawsze w trudnych czasach, marki premium poradziły sobie lepiej niż marki popularne

Nie będzie zaskoczeniem, jeśli napiszę, że rok 2022 nie był łatwy ani dla producentów samochodów, ani dla dealerów. I chyba też nie będzie zaskoczeniem, kiedy napiszę, że jak zawsze w trudnych czasach, marki premium poradziły sobie lepiej niż marki popularne.

Rok 2022 rozpoczęliśmy z ograniczoną podażą samochodów. Zakłócone kanały dostaw, brak surowców i komponentów przyczyniły się nie tylko do znacznego wydłużenia czasu oczekiwania na zamówione auto, ale także stały się kolejnym czynnikiem odpowiedzialnym za wzrost cen. Wraz z upływem czasu dostępność niektórych samochodów poprawiała się, co widzieliśmy w comiesięcznych statystykach. Wzrost podaży obserwowany był głównie na rynku aut marek premium, w segmencie samochodów elektrycznych, wszędzie tam, gdzie można było wygenerować większą marżę – podsumowuje Wojciech Drzewiecki, Prezes Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Jak to wygląda w ujęciu procentowym?

 

Sprzedaż samochodów premium w Polsce – tak dobrze jeszcze nie było

W 2022 roku ponownie osiągnęliśmy historyczny i rekordowy poziom rejestracji nowych samochodów klasy premium

W ujęciu całościowym rejestracje nowych samochodów w Polsce spadły o 6,03 proc. W tym samym czasie rejestracje w segmencie premium wzrosły o około 7 proc.

W 2022 zarejestrowaliśmy więc 410 tys. nowych samochodów osobowych, w tym 93,5 tys. rejestracji to samochody od marek premium.

To oznacza, że w 2022 roku ponownie osiągnęliśmy historyczny i rekordowy poziom rejestracji nowych samochodów klasy premium w Polsce. Mówiąc inaczej – tak dobrze w segmencie premium nie było jeszcze nigdy.

Jak zawsze w tym momencie stawiam pytanie: czy 93,5 tys. zarejestrowanych nowych samochodów premium to dużo? I zawsze w tym momencie odnoszę się do rynku niemieckiego, na którym w 2022 roku zarejestrowano 244 tys. samych tylko nowych modeli Mercedesa. I ja wiem, że Niemcy to zdecydowanie większy rynek, ale jednak dysproporcja jest znacząca.

 

Nowe samochody premium w Polsce – wyniki sprzedaży 2008-2022

Rzućmy szerszy kontekst na polski rynek nowych samochodów premium w formie graficznej i spójrzmy, jak kształtował się poziom rejestracji od 2008 roku.

Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 a
Liczba pierwszych rejestracji (w tysiącach egzemplarzy) nowych samochodów klasy premium w Polsce w latach 2008-2022. Poza COVID-owym rokiem 2020 obserwujemy nieprzerwany wzrost rejestracji. W 2022 ustanowiliśmy kolejny, historyczny rekord rejestracji samochód premium.

Jak widać, od 2011 roku sprzedaż samochodów premium w Polsce nieprzerwanie rośnie z wyjątkiem anomalii w COVID-owym roku 2020. Mimo że dynamika tego wzrostu w roku 2022 była nieco mniejsza niż dotychczas, to na razie nie możemy mówić o wyraźnej słabnącej tendencji wzrostu sprzedaży r./r. Wzrosty sprzedaży nie są jednak na pewno tak dynamiczne jak w latach 2014-2017. 

Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 w Polsce wzrosty
Procentowy wzrost r./r. rejestracji nowych samochodów klasy premium w Polsce. W 2022 odnotowaliśmy  7-proc. wzrost sprzedaży nowych samochodów klasy premium w Polsce r./r. W tym samym czasie cały rynek nowych samochodów w Polsce spadł o 6 proc.

Te rozważania prowadzą nas do kwestii nasycenia rynku, czyli tego, jak długo możemy jeszcze oczekiwać wzrostów w segmencie premium?

 

Samochody premium – naród się bogaci?

Więcej niż co piąty rejestrowany w Polsce nowy samochód osobowy, to samochód od marki premium

W 2022 roku procentowy udział sprzedaży nowych samochodów premium w całym rynku sięgnął blisko 22 proc. Innymi słowy więcej niż co piąty rejestrowany w Polsce nowy samochód osobowy, to samochód od marki premium. 

O wzrostowej tendencji udziałów marek premium w całym rynku wspominam od samego początku publikowania moich raportów sprzedaży. Jeszcze 7 lat temu udział ten wynosił zaledwie 12 proc. i już wtedy pisałem, że szybko zmierzamy do poziomu Europy zachodniej, w której udział marek premium w rynku wynosi 25 proc. Mamy jeszcze trochę do nadrobienia, ale konsekwentnie idziemy w górę.

Interpretowanie tego wyniku jako pochodnej bogacenia się społeczeństwa byłoby jednak dosyć naiwne, nawet jeśli częściowo prawdziwe. Dynamiczny wzrost sprzedaży samochodów premium to przede wszystkim efekt dwóch wyraźnych zjawisk, które obniżają próg wejścia do świata marek premium:

  • rozwoju narzędzi finansowania zakupu samochodu klasy premium,
  • poszerzającej się gamy modelowej, która trafia do coraz większej rzeszy odbiorców.

W latach ubiegłych dochodził do tego fakt, że niektóre marki prowadziły dość agresywną politykę cenową. W 2022 roku słowo „rabat” zniknęło jednak ze słownika handlowców marek premium.

Zanim przejdziemy do tego, na co wszyscy czekają i tego, na co już zapewne zdążyłeś rzucić okiem, czyli rankingu marek i modeli, to spójrzmy jeszcze, kto w Polsce kupuje samochody klasy premium. 

 

Kto kupuje nowe samochody klasy premium w Polsce?

Samochody klasy premium bardzo chętnie finansujemy przez odpowiednie firmy

Przecież wiadomo, że nie Kowalski, prawda? Tak, powszechnie wiadomo, że samochodów klasy premium w Polsce nie kupują osoby fizyczne, a firmy. W 2022 roku podział rejestracji między firmami a osobami fizycznymi (wraz z JDG oraz spółkami cywilnymi, które w CEPiK klasyfikowane są w grupie osób fizycznych) wynosił 84 do 16. 

W tym roku ten podział nieco się zmienił na korzyść osób fizycznych, czyli zapewne JDG, które zyskały 6 proc. w strukturze klientów na samochody premium względem 2021 roku.

Procentowy rozkład sprzedaży nowych samochodów premium w Polsce między firmami a osobami prywatnymi w 2022 roku. Ponad 80 proc. rejestracji nowych samochodów klasy premium to rejestracje na firmy. To nieco mniej niż w roku 2021.

Dla porównania, dla całego rynku nowych samochodów w Polsce stosunek klientów instytucjonalnych do osób fizycznych wynosi 75 proc. vs 25 proc. A to oznacza +5 proc. dla osób fizycznych r./r.

Jaki z tego wniosek? Samochody klasy premium bardzo chętnie finansujemy przez odpowiednie firmy.

To tyle jeśli chodzi o ujęcie ogólne rynku nowych samochodów klasy premium w Polsce w 2022. Pora na szczegółowe rankingi marek, modeli i analizę innych aspektów rynku samochodów premium.

 

Marki samochodów premium w Polsce w 2022 roku – ranking 

BMW utrzymało pozycję lidera samochodowych marek premium w Polsce

Jak co roku chciałbym napisać o jakichś sensacyjnych wydarzeniach w rankingu samochodowych marek premium w Polsce. I jak co roku wydarzenia na rynku nie za bardzo dają ku temu powód.

Najważniejsza informacja? BMW utrzymało pozycję lidera samochodowych marek premium w Polsce. W 2018 roku Mercedes przerwał 8-letnią dominację BMW w rankingu i utrzymał ją w 2019 i 2020. W 2021 roku BMW odzyskało (należne?) pierwsze miejsce i jak widać obroniło je w 2022. Chociaż obroniło z trudem, odnotowując stratę w liczbie sprzedanych samochodów.

W 2021 roku do rankingu marek premium w Polsce z rozmachem wdarła się Tesla ze wzrostem sprzedaży na poziomie prawie 500 proc. W 2022 roku udało jej się utrzymać pozycję i jak widać, już sprzedaje więcej samochodów niż DS, a w 2023 roku zapewne przegoni Alfę Romeo i zacznie podgryzać Land Rovera. 

Wszystkie marki, które rok 2022 zakończyły na plusie mogą pochwalić się rekordowymi wynikami sprzedaży w Polsce.

Marka Liczba pierwszych rejestracji w 2022 roku Wzrost/spadek liczby rejestracji 2022 vs 2021
BMW 23 796 -0,70%
Mercedes 21 354 6,67%
Audi 19 323 1,84%
Volvo 10 947 -0,61%
Lexus 5 658 -8,06%
Mini 3 022 14,99%
Porsche 2 998 50,35%
Land Rover 1 918 11,51%
Alfa Romeo 1 679 -4,00%
Tesla 1 226 32,97%
DS 897 145,08%
Jaguar 594 28,02%
Alpine 34 -12,28%

Z wiodącej trójki marek premium w Polsce, rok 2022 był zdecydowanie najlepszy dla Mercedesa. Mercedes jako jedyna „wolumenowa” marka premium może pochwalić się znaczącym wzrostem sprzedaży. Dla Audi i BMW 2022 rok, jak widać w powyższej tabeli, był o tyle dobry, że udało się utrzymać poziom sprzedaży z 2021 roku. 

Przy marce Mercedes w tym momencie zawsze pojawia się gwiazdka oraz adnotacja, że w wyniku Mercedesa nie uwzględnia się osobowych wersji modeli dostawczych jak Sprinter czy Vito. Swoją drogą to właśnie Sprinter w 2022 roku był najchętniej kupowanym modelem Mercedesa.

Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 c
Ranking samochodowych marek premium w Polsce w 2022 roku pod względem liczby zarejestrowanych egzemplarzy. BMW utrzymuje pozycję lidera.

 

M, AMG, RS – sportowe submarki premium w Polsce

Duże emocje i zainteresowanie budzi zawsze zestawienie rejestracji tych najbardziej sportowych i najmocniejszych modeli od trzech największych marek premium w Polsce, czyli:

  • M GmbH,
  • Mercedes-AMG GmbH,
  • Audi Sport GmbH (RS).

Polska w ostatnich latach była bardzo dużym i ważnym rynkiem dla M oraz AMG. W przypadku M w 2022 roku pod względem rejestracji modeli M (tych tzw. „pełnych M”) zajęliśmy miejsce pierwszej dziesiątce największych rynków na świecie.

BMW M kolejny rok z rzędu zajęło 1. miejsce w segmencie performance i high performance. Łącznie zarejestrowano 2 599 egzemplarzy, co przełożyło się na 13-proc. wzrost r/r. Największe zainteresowanie kierowców wzbudziły modele z rodziny M3 i M4 – czytamy w informacji od BMM.

Mercedes-AMG również bardzo dobrze radzi sobie w Polsce. Jesteśmy 5 rynkiem w Europie pod względem rejestracji nowych AMG. Audi na razie nie pochwaliło się wynikami sprzedaży.

 

Samochodowe marki premium w Polsce – wygrani i przegrani

Jeszcze nigdy Porsche w Polsce nie odnotowało tak dużego wzrostu sprzedaży r/r.

A teraz spójrzmy jeszcze raz na tabelę i spróbujmy znaleźć wielkiego wygranego 2022 roku wśród marek premium.

W mojej opinii jest nim Porsche. Zerkam do rankingów z ostatnich 10 lat i widzę, że jeszcze nigdy Porsche w Polsce nie odnotowało tak dużego wzrostu sprzedaży r./r. Owszem, z jednej strony w przypadku Porsche mówimy o względnie niewielkim wolumenie sprzedaży w porównaniu z Audi, Mercedesem i BMW, więc łatwiej wykręcić imponujące wartości procentowe, ale…

Tutaj dochodzi jeszcze jedna statystyka – średnia ważona (cennikowa) cena sprzedawanego modelu, która dla Porsche wynosi 505 tys. zł, a to niemal dwa razy więcej niż dla wspomnianych czołowych marek. A jeśli wzięlibyśmy pod uwagę ceny transakcyjne, to ta przepaść byłaby zapewne jeszcze większa. 

Pozostaje kwestia marki premium, która w 2022 roku wypadła najgorzej.

Cóż, procenty nie kłamią i jasno pokazują, że najgorzej w 2022 roku poszło Lexusowi, którego sprzedaż spadła r./r. o 8 proc. Rok wcześniej, czyli w 2021 Lexus zyskał jednak aż 38 proc. r./r., więc chyba nie ma powodów do zmartwień.

A na otarcie łez proponuję film, dzięki któremu przypomnisz sobie, że Lexusy są całkiem OK.

Skoro już wspomniałem o cenach samochodów premium rejestrowanych w Polsce, to przyjrzyjmy się im nieco bliżej.

 

Która z marek premium sprzedaje najdroższe samochody?

Średnia ważona cena sprzedaży samochodu premium w Polsce w 2022 roku wynosi 267 tys. zł i jest o prawie 10 proc. wyższa niż w 2021 roku

Tego aspektu nie poruszałem do tej pory w rankingach, wspominałem o nim, ale nigdy dokładnie mu się nie przyglądaliśmy.

Po części dlatego, że  różnica między średnią cennikową a transakcyjną (rzeczywistą) ceną sprzedawanych przez daną markę modeli może się znacząco różnić. Wyszedłem więc z założenia, że ta statystyka nie ma zbyt dużej wartości poznawczej.

Jednak po 9 latach przygotowywania tych rankingów stwierdziłem, że może jednak ma. Tym bardziej, że ta średnia cena uwzględnia wersje silnikowe, wyposażeniowe i napędowe.

Spójrzmy więc na wykres.

srednia cena samochodu premium w polsce ranking
Średnia cena cennikowa sprzedawanego przez daną markę samochodu. Na tej podstawie można przyjąć, że średnia ważona cena nowego samochodu klasy premium w Polsce to 267 tys. zł (przed doposażeniem, bez uwzględniania rabatów, o ile w 2022 roku w ogóle można mówić o rabatach).

W tym miejscu jest dobry moment na małą dygresję w kwestii podziału marek na premium i popularne. Powyższy wykres moim zdaniem dobrze pokazuje, że całkiem niezłym wyznacznikiem jest właśnie średnia cena sprzedawanego (oraz oferowanego) przez markę samochodu.

Na wykresie widać, że dla marek premium średnia cena modelu na naszym rynku kształtuje się między 220 a 350 tys. zł. I widać, że np. średnia cena Alfy oraz Volvo (które uznaję za marki premium) wcale nie odbiega od Audi, Mercedesa i BMW.

Zapewne zwróciłeś uwagę, że w tym zestawieniu wybijają się Mini oraz Porsche. Cóż, od zawsze powtarzam, że to specyficzne marki premium. Mini to taki wstęp do świata premium, jedną osią tkwi jeszcze w świecie marek popularnych, drugą trzyma się segmentu premium. Porsche z kolei to wstęp do świata marek luksusowych. Chociaż te zaczynają się od około 1 mln zł.

 

Która marka premium ma największą część rynku?

Rozkład sił na rynku samochodowych marek premium w Polsce w 2022 roku pozostał niezmieniony

Miejsce w rankingu marek premium to oczywiście ważna kwestia, ale równie istotny jest wzrost/spadek udziałów marki w rynku premium, czyli to, jak duży kawałek tortu ulepionego z naszych pieniędzy każda z marek zagarnia dla siebie.

To właśnie zabieranie konkurentom udziałów w rynku sprawia, że marka może mówić o sukcesie. Jak to wyglądało w 2022 roku?

Marka Udział w rynku premium Wzrost/spadek udziałów w rynku premium w 2022 roku
BMW 25,46 proc. -1,75 proc.
Mercedes-Benz 22,85 proc. 0,64 proc.
Audi 20,68 proc. -0,86 proc.
Volvo 11,71 proc. -0,79 proc.
Lexus 6,05 proc. -0,94 proc.
Mini 3,23 proc. 0,46 proc.
Porsche 3,21 proc. 0,95 proc.
Land Rover 2,05 proc. 0,95 proc.
Tesla 1,31 proc. 0,26 proc.
DS 0,96 proc. 0,54 proc.
Jaguar 0,64 proc. 0,11 proc.

Zdobywanie rynku to powolny i żmudny proces, dlatego nawet 1 pkt. procentowy można uznać za spore osiągnięcie. Patrząc na wyniki marek premium z tej perspektywy, widać, że rok 2022 był najlepszy dla Mercedesa. 

Jak zawsze jest też druga strona rynkowego tortu udziałów. W 2021 roku Mercedes był marką, która oddała rywalom najwięcej udziałów (-3,89 proc.), więc te +0,64 proc. w 2022 roku, to jedynie odrabianie strat. 

Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 i
Procentowe udziały poszczególnych marek w rynku samochodów klasy premium w Polsce w 2022 roku. 70 proc. rynku niezmiennie należy do Audi, BMW i Mercedesa.

Rozkład sił na rynku samochodowych marek premium w Polsce w 2022 roku pozostał niezmieniony. W porównaniu z 2021 rokiem, trzy największe marki premium oddały około 2 proc. ze swoich udziałów rynkowych mniejszym markom. W 2022 miały 68 proc. udziałów, zaś rok wcześniej 70 proc. 

Co ciekawego poza tym?

 

Samochodowe marki premium w Polsce – ciekawostki i obserwacje

  • Volvo drugi rok z rzędu notuje spadek udziałów w rynku premium w Polsce, a Lexus utrzymuje je na stałym poziomie.

 

  • Najbardziej zacięta rywalizacja toczy się, co ciekawe, między najtańszą i najdroższą marką premium, czyli między Mini a Porsche. Co roku zamieniają się miejscami w rankingu – zarówno pod względem sprzedaży jak i udziałów w rynku. 

 

  • W 2022 roku w Polsce zarejestrowano jeden nowy samochód marki Polestar oraz jeden (nieistniejącej już na naszym rynku) marki Infiniti.

Pora więc na mój ulubiony (może dlatego, że autorski) wykres obrazujący kształtowanie się udziałów w rynku dla wybranych marek premium na przestrzeni ostatnich 10 lat.

Analizę poniższego zostawienia oraz wnioski pozostawiam Tobie, dlaczego tylko ja mam mieć frajdę z analizowania tych danych. Zwrócę jedynie uwagę na ten ciekawy „ząbek” wzrostu w udziałach Mercedesa, który niemal idealnie wypełnia „lukę” spadku w udziałach Audi. Over and out.

Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 b
Kształtowanie się procentowych udziałów poszczególnych marek w rynku samochodów premium w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat.

 

Ranking TOP 10 samochodów premium w 2022 roku – wprowadzenie i problem

OK, pora na jedną z bardziej medialnych kategorii w rankingu, czyli tzw. TOP 10 modeli. I jak zwykle już na samym początku pojawia się problem. Niewielki, ale jednak.

W zasadzie mógłbym go pominąć tak, jak robią to wszystkie media głównego nurtu i po porostu zaserwować Ci tabelkę z wynikami. Ale przecież wszyscy wiemy, że to są zbyt ważne rzeczy, żeby zostawić je bez komentarza i głębszej refleksji.

Chodzi o to, jak podchodzimy do kwestii dwóch wersji nadwoziowych w SUV-ach, bo mamy przecież te „zwykłe” SUV-y oraz SUV-y coupe w ramach jednego modelu. W TOP 10 2022 to szczególnie istotne, bo mamy aż 3 SUV-y (a może nawet i 5, o czym za chwilę), które występują w wersji zwykłej oraz coupe:

  • Audi Q5 dostępne jako Q5 i Q5 Sportback,
  • Audi Q3 dostępne jako Q3 i Q3 Sportback,
  • Mercedesa GLC dostępnego jako GLC i GLC Coupe,

Problem polega na tym, że Mercedes traktuje dwie wersje GLC jako oddzielne modele i w statystykach CEPiK GLC i GLC coupe występują osobno. Audi i BMW natomiast skupiają różne wersje nadwoziowe w ramach jednego modelu. A to sprawia, że GLC – rozbite na tradycyjnego SUV-a oraz SUV-a coupe – znajduje się dopiero na 9. miejscu rankingu. Po zsumowaniu liczby rejestracji powinno być na miejscu 2.

Dodam na wszelki wypadek, że takich problemów i rozterek nie ma dla Audi A3 czy BMW serii 3, w przypadku których wszystkie wersje nadwoziowe wrzucone są do jednego worka.

Według mnie słusznym podejściem jest sumowanie rejestracji wszystkich odmian nadwoziowych jednego modelu i nie zwracanie uwagi na podejście producenta i CEPiK.

SUV-y coupe oraz rozmaite wersje nadwoziowe danego modelu to w końcu marketingowy zamysł na podkręcenie jego sprzedaży i jeśli działa, to należy to uwzględnić i docenić.

Dlatego, mimo że Mercedes rozdziela GLC na GLC SUV i GLC Coupe, to w przygotowanym przeze mnie TOP 10 wynik rejestracji obu wersji jest sumowany. Amen.

Pora na konkrety.

 

Ranking samochodów premium w 2022 roku

Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2022 roku Wzrost/spadek liczby rejestracji 2022 vs 2021
Volvo XC60 5 365 27,46 proc.
Mercedes GLC i GLC Coupe 3747 +25,0 proc.
Audi Q5 i Q5 Sportback 3 596 -9,17 proc.
BMW serii 3 3 363 -17,65 proc.
BMW X5 3 354 27,43 proc.
Audi Q3 i Q3 Sportback 3 103 0,42 proc.
BMW X3 3 069 -9,44 proc.
Audi A3 2 712 23,72 proc.
Volvo XC40 2 617 -13,83 proc.
BMW serii 5 2 594 5,11 proc.
Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 h
Ranking TOP 10 najchętniej wybieranych nowych samochodów klasy premium w Polsce w 2022 roku, wersja I. Volvo XC60 zdominowało zestawienie, poza tym w TOP 10 mamy tylko jeden model Mercedesa i aż 4 modele BMW.

I tu pojawia się kolejny problem.

Bo skoro przy budowaniu rankingu TOP 10 sumujemy rejestracje Q3 z Q3 Sportback, Q5 z Q5 Sportback i GLC z GLC Coupe, to powinniśmy też zsumować rejestracje X5 z X6 (czyli X5 w wersji coupe) oraz X3 z X4 (czyli X3 w wersji coupe). A to jest już mniej intuicyjne, bo przecież są teoretycznie całkowicie oddzielnymi modelami.

Co zrobić z tym fantem? Nie wiem, może po prostu przygotować alternatywny rankingi TOP 10, w którym uwzględnimy również wyniki X6 jako X5 w odmianie coupe, oraz X4 jako X3 w odmianie coupe. Wybierzesz sobie ten ranking, który jest bliższy Twojemu postrzeganiu gamy modelowej danego producenta.

Model Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2022 roku
Volvo XC60 5 365
BMW X5 + X6 4 295
BMW X3 + X4 4 258
Mercedes GLC i GLC Coupe 3 747
Audi Q5 i Q5 Sportback 3 596
BMW serii 3 3 363
Audi Q3 i Q3 Sportback 3 103
Audi A3 2 712
Volvo XC40 2 617
BMW serii 5 2 594
 
Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 ver 2
Ranking TOP 10 najchętniej wybieranych nowych samochodów klasy premium w Polsce w 2022 roku, wersja alternatywna, korzystniejsza (i może bardziej sprawiedliwa) dla BMW.

 

Co oprócz triumfu XC60 słychać w rankingu TOP 10 najpopularniejszych samochodów premium w Polsce?

Cóż, względem roku 2021 skład TOP 10 w 2022 roku zmienił się nieznacznie. Uwagę zwraca wątła reprezentacja Mercedesa. Druga najpopularniejsza marka premium w Polsce w TOP 10 ma zaledwie jeden model. Chociaż to i tak lepiej niż w roku 2021, w którym w TOP 10 nie było ani jednego modelu Mercedesa.

 

XC60 vs najpopularniejsze samochody klasy premium

XC60 jest jak Maryla Rodowicz wśród samochodowego segmentu premium, a 2022 był dla XC60 najlepszym rokiem w jego karierze

I znów to Volvo. Odkąd pamiętam, czyli odkąd przygotowuje te zestawienia, Volvo XC60 zawsze osiągało największą liczbę rejestracji spośród wszystkich modeli samochodów premium w Polsce. Po prostu – zawsze było na szczycie.

W 2022 roku powtórzyło ten wyczyn 14. rok z rzędu (zajmuje pierwszą pozycję od 2009 roku, czyli pierwszego pełnego roku sprzedaży I generacji). Czasami XC60 kończyło rok z ogromną przewagą nad rywalami (tak jak w 2022 roku), czasami było blisko utraty pozycji lidera (tak jak w roku 2021, kiedy niemal zostało wyprzedzone przez BMW serii 3), zawsze jednak zakłada koronę króla premium. Jest jak Maryla Rodowicz wśród samochodowego segmentu premium, a 2022 był dla XC60 najlepszym rokiem w jego karierze.

Stwierdziłem nawet, że w tym wydaniu raportu przygotuje dla Volvo XC60 osobny wykres, obrazujący kształtowanie się jego sprzedaży w Polsce na przestrzeni ostatnich 10 lat. 

sprzedaz volvo xc60 w polsce
Liczba rejestracji nowych egzemplarzy Volvo XC60 w Polsce w latach 2013-2022. Rok 2022 był najlepszym rokiem dla XC60 od początku jego rynkowej kariery w 2008 roku.

Przyznam, że nie jestem w stanie stwierdzić, co oprócz bardzo konkurencyjnej ceny względem rywali kryje się za sukcesem XC60 w Polsce (i Europie również). Nie sposób jednak przejść obok tego zjawiska obojętnie.

 

Ile kosztuje nowy samochodów premium kupowany w Polsce?

Najwyższą średnią cenę samochodu premium w 2022 mięliśmy w województwie podlaskim – 298 tys. zł, zaś najniższą w… mazowieckim – 257 tys. zł.

Ciekawych obserwacji może dostarczyć również średnia cena poszczególnych modeli segmentu premium. Przypominam, że to wartość, która uwzględnia ceny różnych wersji wyposażenia i silnikowych w ramach jednego modelu.

Zestawienie średnich cen cennikowych najpopularniejszych samochodów klasy premium w Polsce w 2022 roku
Model Średnia cena cennikowa rejestrowanego egzemplarza
Volvo XC60 239 299 zł
Mercedes GLC i GLC Coupe 220 345 zł
Audi Q5 i Q5 Sportback 231 809 zł
BMW serii 3 211 751 zł
BMW X5 351 708 zł
Audi Q3 i Q3 Sportback 176 428 zł
BMW X3 232 041 zł
Audi A3 164 075 zł
Volvo XC40 183 436 zł
BMW serii 5 280 357 zł
  • W tym ujęciu dobrze widać, że w polskim rankingu 10 najpopularniejszych samochodów premium wybija się X5, którego ceny są prawie 100 tys. zł wyższe od ceny pozostałych modeli w zestawieniu. X5 okazuje się też najchętniej wybieranym SUV-em w swojej klasie, a konkurenci od Audi i Mercedesa pozostają o jakieś 2 tys. rejestracji w tyle.

 

  • Średnia ważona cena sprzedaży samochodu premium w Polsce w 2022 roku wynosi 267 tys. zł i jest o prawie 10 proc. wyższa niż w 2021 roku.

 

  • Z ciekawostek mogę dodać również, że najwyższą średnią cenę samochodu premium w 2022 mięliśmy w województwie podlaskim – 298 tys. zł, zaś najniższą w… mazowieckim – 257 tys. zł.

 

  • A skoro o tańszych i droższych modelach mowa: Polska w 2022 roku była trzecim największym rynkiem w Europie dla Mercedesa klasy S i drugim dla modeli Mercedes-Maybach. Z kolei BMW zebrało rekordową w skali Europy liczbę zamówień na nową serię 7.

Chętnie poznam również Twoje wnioski i spostrzeżenia na temat rankingu najchętniej wybieranych modeli premium w 2022 roku. Zapraszam do komentarzy.

Na deser i zakończenie jeszcze dwie ciekawe statystyki dające pełniejszy obraz naszych preferencji zakupowych jeśli chodzi o nowe samochody segmentu premium.

 

Samochody premium w 2022 w Polsce – rodzaj nadwozia

Z roku na rok przy wyborze samochodu premium coraz częściej decydujemy się na SUV-a

Zacznijmy od rodzaju nadwozia. Od kilku lat podkreślam, że pomimo odtrąbionej wszem i wobec mody na SUV-y, w segmencie premium nadal jest miejsce na tradycyjne sedany i hatchbacki/liftbacki. Widać to kiedy spojrzymy na TOP 10, w którym nadal mamy 4 modele z „tradycyjnym” nadwoziem.

A jak nadwoziowy miks wygląda dla całego rynku premium w 2022 roku? Spójrzmy na wykres.

Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 f
Rejestracje nowych samochodów klasy premium w Polsce w 2022 w podziale na typ nadwozia. Z roku na rok rośnie udział SUV-ów kosztem kombi.

Z roku na rok przy wyborze samochodu premium coraz częściej decydujemy się na SUV-a. Jeszcze w raporcie z 2019 roku pisałem, że dokładnie co drugi nowy samochód klasy premium kupowany w Polsce to SUV.

W roku 2022 SUV-y (oraz SUV-y coupe) stanowiły już 57 proc. rejestracji. Sądzę, że ta wzrostowa tendencja utrzyma się w kolejnych latach, przede wszystkim kosztem traktowanych po macoszemu przez koncerny motoryzacyjnej nadwozia kombi.

 

Premium czyli diesel, elektryk czy hybryda?

Udział silnika Diesla w samochodach premium spadł w 2022 roku w porównaniu z rokiem 2021 aż o 22,6 proc.

To kolejna nowa statystyka w moich raportach. I sądzę, że taka, którą warto obserwować. Spójrzmy, jak wyglądają nasze preferencje jeśli chodzi o rodzaj paliwa w nowych samochodach premium.

Ranking marek i modeli samochodów premium 2022 e
Rejestracje nowych samochodów klasy premium w Polsce w 2022 w podziale rodzaj paliwa/typ napędu. Diesel i benzyna tracą udziały r./r. jednak zwiększa się udział MHEV, czyli diesla i benzyny jako miękkiej hybrydy. Elektryki premium – +80 proc. r./r.

Cóż, w tym przypadku, podobnie jak w przypadku rodzaju nadwozia, nasze preferencje nieco na siłę kształtują producenci np. pozbawiając nasz możliwości cieszenia się umiarkowanym zużyciem paliwa i ogromnym zasięgiem diesli (vide Lexus).

Udział silnika Diesla w samochodach premium spadł w 2022 roku w porównaniu z rokiem 2021 aż o 22,6 proc., benzyny zaś o prawie 6 proc. Czy to oznacza, że przesiedliśmy się na hybrydy i elektryki?

Nie, ponieważ aż o 19,5 proc. wzrósł udział MHEV, czyli… mild hybrid (miękkiej hybrydy). A miękka hybryda to nic innego jak diesel albo benzyna subtelnie wspomagane prądem, ale jak widać łapiące się już do innej kategorii.

Przypomnę, że miękka hybryda to nic innego jak napęd spalinowy (benzyna czy diesel) wspomagany niewielkim rozruszniko-alternatorem zasilanym z 48-woltowej instalacji elektrycznej. Taka nieinwazyjna forma hybrydyzacji, której nawet nie poczujesz. Jeśli nie odrobiłeś zadania domowego i nie czytałeś mojego opracowania o miękkiej hybrydzie, to najwyższa pora, aby nadrobić zaległości. 

Nie do końca jest więc tak, że rezygnujemy z diesli. To producenci coraz częściej modernizują staroświeckiego diesla lub benzynę na miękką hybrydę, ale w kategorii MHEV nadal mamy do czynienia z klasycznym silnikiem wysokoprężnym lub benzynowym (podobnie jak w mikrohybrydzie, czyli w samochodach wyposażonych w system start-stop).

 

Samochody elektryczne premium w Polsce

Nie da się nie odnotować ogromnego, 80-procentowego wzrostu samochodów z napędem elektrycznym. W 2022 roku nadal jednak tylko co 20-rejestrowany samochód klasy premium był samochodem elektrycznym.

Najchętniej spośród elektryków premium (podobnie jak cała Europa) decydowaliśmy się na Teslę Model 3. W 2022 roku w Polsce zarejestrowano 761 egzemplarzy. To świetny wynik, niemal 2-krotnie wyższy od drugiego modelu w elektrycznym rankingu premium, czyli Audi Q4 E-trona (414 rejestracji).

 

Rynek samochodów premium w 2023 – perspektywy i przewidywania

Co przyniesie rok 2023 na rynku samochodów klasy premium?

– Lekka tendencja wzrostowa obserwowana w ciągu ostatnich miesięcy nie daje jednak podstawy do optymizmu. Przyszłość rysuje się raczej w szarych barwach. Trwający za naszą wschodnią granicą konflikt w negatywny sposób wpływa nie tylko na nastroje konsumentów, ale także na dostępność surowców i komponentów, co w dalszym stopniu przekłada się na ich wysokie ceny, prowadząc w konsekwencji do utrzymującego się trendu wzrostowego cen poszczególnych modeli. Pozytywem jest to, że tempo wzrostu znacząco się zmniejszyło. Negatywem, że mimo że wolniej, to jednak wciąż ceny pną się do góry. Tego typu trend nigdy nie sprzyja sprzedaży – twierdzi Wojtek Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR.

Rok 2023 rozpoczął się obiecująco. W pierwszych 10 dniach stycznia 2023 zarejestrowano prawie 8700 samochodów osobowych, czyli o ponad 48% więcej niż rok wcześniej. Sam segment premium odnotował natomiast wzrost aż o 85%. 

Tak dobre wyniki, jak zauważa Wojciech Drzewiecki, to efekt większych dostaw na rynek polski oraz skróceniu czasu oczekiwania na niektóre modele lub ich wersje.

Czy ta tendencja się utrzyma i jak marki premium będą radzić sobie w czasie wysokiej inflacji i rosnących kosztów utrzymania? W skrócie – co przyniesie rok 2023 dla samochodów marek premium? Czy przebijemy granicę 100 tys. rejestracji? 

Będę informował na bieżąco, tutaj, ale przede wszystkim na moim instagramowym profilu, do śledzenia którego serdecznie zapraszam.

 

Dodatek I – ranking samochodów marek luksusowych w Polsce

Marki luksusowe, czyli Ferrari, Lamborghini, Aston Martin, Bentley, Rolls-Royce, McLaren – jak poradziły sobie w 2022 w naszym kraju? 

Marka Liczba pierwszych rejestracji w Polsce w 2022 roku Spadek/wzrost liczby pierwszych rejestracji r./r.
Ferrari 80 77 proc.
Bentley 72 10 proc.
Lamborghini 48 14 proc.
Aston Martin  25 400 proc.
McLaren 9 -30 proc.
Rolls-Royce 7 -46 proc.

Najwyższą średnią ważoną cenę egzemplarza uzyskało Ferrari – 1,5 mln. zł. Blisko też był McLaren ze średnio 1,4 mln zł za egzemplarz. 

W przypadku tego typu samochodów do przedstawionych wyników (statystyk pierwszych rejestracji pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców via Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR) należy podchodzić z pewną rezerwą.

Wynika to z faktu, że takie auta często są rejestrowane poza Polską, a część z tych zarejestrowanych w kraju wyjeżdża za granicę. W związku z tym statystyki z pewnością nie oddają w 100 proc. supersamochodowego i luksusowego krajobrazu naszych dróg, a ten przedstawia się nieco bardziej kolorowo niż wykresy. To jednak najlepsze i najbardziej precyzyjne statystyki, jakimi dysponujemy.

Zobacz również: Czym jeżdżą zamożni Polacy – rozmowa z carspotterem

 

Dodatek II – samochody marek popularnych w Polsce – ranking

Spójrzmy jeszcze na drugi koniec rynkowego spektrum samochodów, czyli na najpopularniejsze samochody od marek popularnych.

Tutaj króluje Toyota, która zakończyła rok z 73 868 rejestracjami i ponad 17-proc. udziałem w rynku nowych samochodów w Polsce. Druga w klasyfikacji marek popularnych Skoda zamknęła rok 2022 z 42 tys. rejestracji, a trzecia Kia z 33 tys.. 

Toyota – kolokwialnie rzecz ujmując – pozamiatała w rankingu marek tak samo jak Corolla pozamiatała w rankingu modeli, co dobrze widać na poniższych wykresach. Niemniej to Kia jako jedyna z czołowych marek w rankingu odnotowała 4-proc. wzrost rejestracji r./r., podczas gdy Skoda i Volkswagen skończyły 2022 rok na minusie (odpowiednio -8,7 proc. oraz -10,5 proc.).

ranking samochodów w polsce 2022
Ranking marek i modeli samochodów w Polsce w 2022 roku. Źródło: opracowanie SAMAR.pl

Z ciekawostek:

  • najpopularniejszym modelem wśród klientów indywidualnych jest Toyota Yaris Cross (5 577 szt.;+677,82 proc.),
  • wśród klientów firmowych najczęściej rejestrowanym modelem jest Toyota Corolla (18 631 szt.; +3,32%)

Spójrzmy zatem na ranking modeli marek popularnych.

Model Liczba pierwszych rejestracji w Polsce w 2022 roku Spadek/wzrost liczby pierwszych rejestracji r./r.
Toyota Corolla 21 366 -3,30 porc.
Toyota Yaris 12 474 -13,87 porc.
Kia Sportage 11 176 +45,92 porc.
Dacia Duster 10 961 -13,73 porc.
Skoda Octavia 10 892 -16,96 porc.
Toyota RAV4 10 580 -3,7 porc.
Hyundai Tucson 9 197 -4,1 proc.
Hyundai i30 9 142 17,3 proc.
Toyota Yaris Cross 9 042 708,7 proc.
Toyota C-HR 8 018 -17 proc.

Najpopularniejszy samochód klasy premium, czyli Volvo XC60 w ogólnym rankingu modeli w Polsce plasuje się na 17. miejscu.

 

 

Chcesz wiedzieć więcej o samochodach klasy premium? Zerknij na ebooka „premium feel”.

samochody-klasy-premium-ebook-2b

Dlaczego nie wszystkie samochody mogą być premium? Pobierz kultowego ebooka

 

 

Przy opracowaniu tego wpisu wciągałem… kawę równie intensywnie, co V10 paliwo.

Jeśli informacje, które tu znalazłeś wzbogaciły Twoje spojrzenie na motoryzację i czujesz się nieswojo, że te wszystkie dane dostępne są tak po prostu – bezinteresownie i za darmo, to zostawiam możliwość postawienia mi espresso kilkoma kliknięciami.

Na pewno wykorzystam przy przygotowywaniu kolejnego wpisu!

Just buycoffee.to/premiummoto

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image