Grand Prix Brazylii zakończyło tegoroczny emocjonujący sezon F1. Tytuł Mistrza Świata w 2011 powędrował do młodego Sebastiana Vettela z zespołu Red Bull. Vettel ze sporą, ponad 100 punktową przewagą tytuł zapewnił sobie już dużo wcześniej. Ale dzisiaj nie o tym. Dzisiaj trochę o… gumach.
Zastanawialiście się kiedyś ile gumy odłożyło się na nawierzchni torów w tym sezonie F1, albo który z torów jest najbardziej obciążający dla opon, albo ile kilometrów pokonały opony Pirelli w tym sezonie? My też nie, ale… Bardziej interesującą niż tabelki punktowe klasyfikacji kierowców i zespołów, przedstawiają się statystyki dotyczące opon torturowanych przez kierowców. Pirelli – wyłączny dostawca opona dla bolidów F1 – właśnie podsumowało sezon 2011. Zapraszamy do zapoznania się z ciekawymi i niecodziennymi wyliczeniami: Pirelli w F1 w sezonie 2011.
OPONY
- Łączna liczba opon wyprodukowanych w sezonie (suche i deszczowe): opony wyścigowe: 24 000 opon na suchy tor; 4600 opon deszczowych plus dodatkowe 6000 opon na testy
- Łączna liczba wykorzystanych opon: opony suche: 21 100; opony deszczowe: 2900
- Całkowita liczba kilogramów gumy odłożonej na nawierzchni torów w sezonie 2011: 10 200 kg
- Liczba opon poddanych recyklingowi w sezonie 2011: wszystkie, czyli 28 600 opon wyścigowych plus 6000 opon testowych
- Średnia żywotność opony na suchy tor w sezonie 2011: 120 km
TORY I WYŚCIGI
- Tory, które najbardziej obciążają opony na kilometr (przeciążenie boczne, hamowanie, trakcja itp.): Barcelona i Suzuka
- Tor, który najmniej obciąża opony na kilometr (przeciążenie boczne, hamowanie, trakcja itp.): Monza
- Miejsce, w którym opona poddawana jest najdłuższemu, nieprzerwanemu obciążeniu: Stambuł (Zakręt 8 )
- Tor z „najłatwiejszymi” zakrętami dla opon: Montreal
- Najdłuższy wyścig sezonu: Montreal (4 godziny, 4 minuty i 39,537 sekundy)
- Najkrótszy wyścig sezonu: Monza(1 godzina, 20 minut i 46,272 sekundy)
- Pobite rekordy w czasie pole position: 11
- Pobite rekordy w czasie najlepszego okrążenia w wyścigu: 2
- Najwięcej okrążeń na prowadzeniu na oponach Pirelli: 739 (Sebastian Vettel)
- Najwyższa prędkość osiągnięta na oponach P Zero F1: 349,2 km/h (Sergio Perez podczas kwalifikacji na Monzy)
PIT STOPY
- Łączna liczba pit stopów w sezonie 2011: 1111 (naprawdę! – w tym 22 kary przejazdu przez boksy i 4 kary stop & go)
- Łączna średnia liczba pit stopów na wyścig: 58,4 – czyli 2,25 na kierowcę
- Najwięcej pit stopów w wyścigu: Węgry (88, w tym 3 kary przejazdu przez boksy)
- Najmniej pit stopów w wyścigu: Włochy (35)
- Najszybszy pit stop: 2,82 sekundy (Mercedes GP, Grand Prix Chin)
WYPRZEDZANIE
- Liczba manewrów wyprzedzania (najwięcej w historii Mistrzostw Świata): 1120 (statystyka po Abu Zabi)
- Najwięcej manewrów wyprzedzania w suchym wyścigu (= najwięcej w historii): 126 w Grand Prix Turcji 2011
- Najwięcej manewrów wyprzedzania w deszczowym wyścigu (= najwięcej w historii): 125 w Grand Prix Kanady 2011
INNE CIEKAWE LICZBY
- Całkowita liczba kierowców jeżdżących na mieszankach P Zero: 57 (w tym kierowcy testowi i młodzi kierowcy)
- Łączna liczba kilometrów przejechanych na wszystkich mieszankach P Zero w 2011 roku: 307 657 km (wyścigi i testy)
- Najniższa temperatura nawierzchni, przy której jeżdżono na oponach Pirelli P Zero: Grand Prix Niemiec przy 13 stopniach Celsjusza; najniższa w ogóle: zimowe testy w Walencji przy 6 stopniach Celsjusza
- Najwyższa temperatura nawierzchni, przy której jeżdżono na oponach Pirelli P Zero: Grand Prix Abu Zabi przy 43 stopniach Celsjusza; najwyższa w ogóle: testy młodych kierowców w Abu Zabi przy 49 stopniach Celsjusza
- Łączna waga opon zakładanych przez cały rok przez każdego technika: 16 389 kg
- Średni czas, w którym technik zakłada oponę Pirelli na obręcz: 2 minuty 30 sekund
CIĘŻARÓWKI I POMIESZCZENIA GOŚCINNE PIRELLI F1
- Liczba posiłków serwowanych w pomieszczeniach gościnnych Pirelli F1 (razem z testami): 28 612
- Liczba filiżanek espresso serwowanych w pomieszczeniach gościnnych Pirelli w trakcie sezonu (razem z testami): 43 250
- Liczba kilogramów makaronu przyrządzonego przez kucharza Pirelli w trakcie sezonu (razem z testami): 1220 kg (łącznie dla wszystkich rodzajów!)
A Sebastianowi gratulujemy tytułu!