Audi RS Q8 – najszybszy SUV na Nurburgringu i najwyższy stopień wtajemniczenia w najbardziej usportowione spośród największych SUV-ów na rynku. Jeśli szukasz podstawowych informacji o RS Q8, to fatalnie trafiłeś. Poniższy tekst to szczegółowe studium przypadku – od geeka dla geeków. Czytasz na własne ryzyko. Ale serdecznie zapraszam na film, w którym przystępnie przedstawiłem Audi RS Q8.
Mam spory problem, żeby napisać o Audi RS Q8 coś innego niż to, co pisałem o Porsche Cayenne Turbo. Oba samochody dzielą płytę podłogową, podwójnie doładowany, 4-litrowy silnik V8 oraz pakiet rozwiązań pozwalających im sprowadzić fizykę do parteru. Pod pięknie wystylizowanymi karoseriami są niemal identyczne i to czuć za kierownicą.
Audi RS Q8 – zapraszam na jazdę testową
Zanim przejdę do RS Q8, to zacznę od filmu z tym samochodem, który dla Ciebie przygotowałem.
Wyobraź sobie, że idziesz do salonu Audi, dokładnie oglądasz RS Q8 z zewnątrz, dyskutujesz ze sprzedawcą o rozmaitych niuansach konfiguracji i rozsiadasz się we wnętrzu. Sprzedawca nadal wszystko Ci pokazuje i objaśnia, a Ty klikasz, sprawdzasz, ustawiasz, a potem idziesz na jazdę testową. Ale nie taką zwyczajną, tylko taką, podczas której możesz sprawdzić RS Q8 zarówno w trasie, przy spokojnej autostradowej jeździe jak i w zakrętach – tak żeby poczuć to RS w Q8. I to już bez sprzedawcy drżącego na prawym fotelu, abyś nie porysował 23-calowych felg w tym SUV-wie za ponad 800 tys. zł.
Jesteś jeszcze ze mną? Nie odpłynąłeś? To dobrze, bo wracam do filmu. Chodzi o to, że moim celem było, abyś po obejrzeniu tego filmu poczuł się właśnie jak po takiej wizycie w salonie i jeździe testowej. Sprawdź, czy mi się udało.
Skoro film dodałeś już do zakładki „na później”, to wróćmy do tekstu. Chcę się w nim skupić na tych elementach, które mój wewnętrzny cenzor usunął z filmu, bo nie pozwolił, żeby test RS Q8 trwał więcej niż 30 min.
Adui RS Q8 – cena – dlaczego tak tanio?
RS Q8 to naprawdę okazja cenowa. Po pierwsze będzie jakieś 100 tys. zł tańsze od porównywalnie skonfigurowanego Porsche Cayenne Turbo, po drugie ma niemal identyczne wnętrze (i nadal ten sam silnik), co droższe o jakieś 500 tys. zł Lamborghini Urus. Ostatnio zaglądałem do Urusa i byłem zaskoczony (raczej negatywnie) tym, jak wiele wspólnego ma wnętrze Urusa i RS Q8. Dla Ciebie, jako osoby zainteresowanej RS Q8 to świetna informacja, dla kogoś, kto przepłacił za Urusa – niekoniecznie.
No więc RS Q8 jest niedrogim samochodem w porównaniu z konkurentami. Przynajmniej jeśli mówimy o cenie bazowej. Problem z tą ceną jest taki, że możesz o niej zapomnieć. Za wyjściowe 630 tys. zł RS Q8 jest jak hod-dog z Orlenu bez sosików. Jeśli RS Q8 chcesz wykorzystywać nieco bardziej ambitnie, to musisz wziąć pakiet dynamic plus, albo przynajmniej pakiet jazdy Advanced, czy jakoś tak. A to sprawia, że cena na dzień dobry skacze o jakieś 100 tys. zł. Więcej o tym na filmie.
Wychodzimy więc z ceny około 740 tys. zł, ale to nadal porównywalne pieniądze z BMW X6M Competition (niebawem na blogu) oraz Mercedesem-AMG GLE 63 S.
Audi RS Q8 – brakuje jednego przycisku
Z filmu wyciąłem fragment mówiący o podejściu RS (Audi Sport), M i AMG do kwestii akustycznych. O ile w M i AMG otrzymujemy – według mnie – dosyć istotny przycisk aktywujący głośniejszy wydech, to w Audi RS Q8 nie. Głośniej robi się po przełączeniu samochodu w sportowy tryb jazdy, ale nie ma oddzielnego sterowania głośnością wydechu. Nawet jeśli dopłacisz 8 tys. zł do sportowego układu wydechowego. I to trochę dziwi.
W ogóle Audi RS Q8– zarówno na zewnątrz jak i we wnętrzu jest nieco mniej spektakularny akustycznie niż rywale od M i AMG czy Porsche Cayenne GTS. Co prawda na zewnątrz brzmi nieźle, ale we wnętrzu jest cicho. Ciszej niż w Cayenne z tym samym silnikiem. W kwestii wrażeń akustycznych RS Q8 idzie bardziej w kierunku komfortu niż sportu. Z jednej strony to dobrze, bo nie zmęczy Cię w długiej podróży, z drugiej, przy dynamicznej jeździe jest zbyt spokojnie. Dźwięk to ważny element w budowaniu emocji w samochodzie sportowym. A emocje są motoryzacji są premium.
Premium feel w Audi RS Q8
Mogę jeszcze wspomnieć o tym, co zasygnalizowałem na filmie, czyli o fakcie, że we wnętrzu RS Q8 odczucie premium feel nie jest na aż tak wysokim poziomie jak w X6M Competition czy AMG GLE 63 S, o Porsche Cayene GTS nie wspominając. Według moich odczuć wynika to z faktu, że mamy sporo czarnego plastiku poniżej linii kolan, w miejscu gdzie w AMG i M mamy materiał lub skórzane obicie. Przede wszystkim chodzi o tunel środkowy.
Na filmie opowiadam, że da się to naprawić biorąc opcje Audi Exclusive, ale po jeszcze dokładniejszej analizie konfiguratora widzę, że jednak nie. Dół drzwi w Audi RS Q8 i dół tunelu środkowego będzie plastikowy tak samo, jak w T-Rocu, którym aktualnie jeżdżę i nic na to nie poradzimy. To już jednak takie narzekanie na naprawdę wysokim poziomie i tylko niewielki zarzut wobec RS Q8.
Audi RS Q8 – wniosek
Na tle tych wszystkich topowych SUV-ów o ponadprzeciętnie sportowych charakterze, napędzanych podwójnie doładowanymi V8 – a trochę ich jest – Audi RS Q8 jest pełnowartościową i niezwykle konkurencyjną propozycją. Przy okazji konkurencyjnie wycenioną. Osobiście wybrałbym Cayenne GTS, ale nie zdziwię się, jeśli Twoim faworytem będzie RS Q8. Nie zapomnijmy, że to nadal najszybszy SUV na Nurburgringu.