Zapraszam na wstępne podsumowanie wydarzeń na rynku samochodów premium w Polsce w 2020 roku. Przygotowałem ranking marek oraz krótko przeanalizowałem ich wyniki sprzedaży (pierwszych rejestracji) za 2020 rok. Zobacz, które z marek premium najlepiej poradziły sobie w trudnym roku spod znaku nietoperza.
To na razie wstępne i bardzo ogólne dane. Na szczegółowe wyniki, z rozbiciem na modele, musimy jeszcze chwilę poczekać, ale tradycyjnie, jak co roku, planuję przygotować obszerne podsumowanie sprzedaży.
Jeszcze pod koniec listopada wyglądało na to, że samochodowym markom premium uda się zamknąć rok 2020 na plusie. Niestety, mimo całkiem niezłych wyników w grudniu, sprzedaż nowych samochodów klasy premium nie przebiła wyniku z 2019 rok. O jak dużej stracie mówimy? Zapraszam na krótką analizę.
Zobacz rankingi marek i modeli premium z poprzednich lat
Samochody marek premium w Polsce w 2020 roku
W 2020 roku w Polsce zarejestrowaliśmy 76 945 samochodów marek premium. To wynik o 2 proc. mniejszy w porównaniu z 2020 rokiem.
Spadek niewielki, ale z pewnością przejdzie do historii i odznaczy się w statystykach. Dlaczego? Bo to pierwszy spadek sprzedaży nowych samochodów premium w Polsce od kryzysu w 2010 roku.
Od 2011 do 2019 roku nieprzerwanie odnotowywaliśmy znaczące wzrosty sprzedaży od 9 do ponad 30 proc. r./r. Nietoperz przerwał tę dobrą passę.
Ponownie jednak można doskonale zauważyć, że marki premium w ciężkich czasach poradziły sobie znacznie lepiej niż cały rynek. Bo w przypadku całego rynku nowych samochodów osobowych mamy spadek na poziomie 22 proc.
Ranking marek premium w 2020 roku
W rankingu marek trzeci rok z rzędu wygrywa Mercedes.
W 2020 roku Mercedes nieznacznie powiększył swoją przewagę nad drugim w rankingu BMW. Mercedes w Polsce odnotował nieco niższą stratę i stracił mniej udziałów w rynku.
Na trzecim miejscu – tradycyjnie – znalazło się Audi. W dodatku Audi odnotowało największy wzrost sprzedaży r./r. w porównaniu z dwoma największymi rywalami. Trzeba jednak zaznaczyć, że ten duży wzrost jest wynikiem znacząco słabszej kondycji Audi w 2019 roku. Tak czy inaczej, Audi mimo trudnych okoliczności odrobiło straty i znacząco zwiększyło udziały rynkowe.
W dalszej części rankingu nie ma żadnych niespodzianek i zaskoczeń. Volvo stabilnie z niemal identycznym wynikiem jak w roku 2019, Lexus całkiem nieźle z 12-procentowym wzrostem, MINI i Porsche straciły po 12 proc.
Najgorzej przez rok 2020 przeszedł Jaguar i Land Rover, odpowiednio 38 i 48 proc. straty. W tych markach na problemy roku 2020 nałożyły się zawirowania i niepewna sytuacja związana ze zmianą importera.
Marka | Liczba pierwszych rejestracji w 2020 roku | Spadek/wzrost 2020 vs 2019 | |
Mercedes | 19 653 | -6,74% | |
BMW | 18 290 | -11,64% | |
Audi | 15 602 | 13,25% | |
Volvo | 10 926 | -0,45% | |
Lexus | 4 450 | 12,57% | |
MINI | 2 085 | -12,80% | |
Porsche | 1 592 | -12,58% | |
Alfa Romeo | 1 344 | -13,29% | |
Land Rover | 1 281 | -38,32% | |
Jaguar | 655 | -48,95% | |
DS | 271 | -14,24% | |
Tesla | 158 | 68,09% |
To tyle wstępnych informacji z rynku. Niebawem pojawi się tutaj szczegółowe zestawienie. Zapraszam do obserwowania.