wibracje na kieronicy

Wibracje na kierownicy – jakie mogą być przyczyny?

Wibracje na kierownicy samochodu to często spotykana przypadłość, której przyczyny mogą mieć rozmaite podłoże i często są trudne do wykrycia. Wibracje na kierownicy to nie tylko uciążliwy i irytujący problem w samochodzie, ale przede wszystkim zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy. Dlatego nie można ich lekceważyć.

 

Najczęstsza przyczyna wibracji na kierownicy

Jedną z najczęstszych przyczyn występowania wibracji na kierownicy i elementem, na który powinniśmy zwrócić uwagę w pierwszej kolejności, są… opony. I nie chodzi tutaj o nieprawidłowe ciśnienie (chociaż ono również może być powodem), ale przede wszystkim o nierównomierne i nieprawidłowe zużycie obu opon, bądź tylko jednej z nich.

Jeśli np. przez nieodpowiednią geometrię zawieszenia bieżnik jednej opony zużywa się szybciej w porównaniu z oponą na drugim kole tej samej osi, a w dodatku zużywa się nierównomiernie, to najczęściej właśnie to zjawisko prowadzi do pojawienia się wibracji na kierownicy.

Z uwagi na powyższe, w przypadku wyczucia pierwszych, nawet niewielkich wibracji na kierownicy warto sprawdzić stan ogumienia osi przedniej pod kątem nieprawidłowego zużycia. Jeśli okaże się, że opony wymagają wymiany, to pamiętaj, że obecnie najszybciej i najłatwiej kupić je online na https://www.sklepopon.com, gdzie kilkoma kliknięciami wybierzesz i zamówisz odpowiednie ogumienie w świetnej cenie.

 

Dbaj o odpowiednie ciśnienie

Pozostając przy oponach, w kontekście wibracji na kierownicy, warto sprawdzić również ciśnienie. Jeśli ciśnienie w jednej z opon jest zbyt niskie lub zbyt wysokie oraz znacząco odbiega od poziomu ciśnienia w drugiej oponie tej samej osi, może to również powodować pojawienie się wibracji na kierownicy podczas jazdy. Aby temu zaradzić, należy regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach i dostosować je do zalecanego ciśnienia znajdującego się w instrukcji obsługi samochodu.

 

Problemy z układem kierowniczym 

Wibracje na kierownicy mogą być również spowodowane wadami w układzie kierowniczym lub w zawieszeniu. Zużyte elementy gumowe zawieszenia, jego nieprawidłowa geometria, czy wadliwa praca zużytych bądź uszkodzonych amortyzatorów mogą prowadzić do odczucia wibracji na kierownicy. Dotyczy to przede wszystkim osi przedniej. W takim przypadku należy skontaktować się z mechanikiem, aby dokładnie zdiagnozować problem i podjąć odpowiednie działania naprawcze.

 

Inne przyczyny wibracji na kierownicy

W niektórych przypadkach wibracje na kierownicy mogą być spowodowane uszkodzeniem koła bądź jego złym wyważeniem. Wibracje generowane przez tego typu problemy pojawiają się zazwyczaj jedynie w określonym zakresie prędkości, w których koło ze względu na prędkość obrotową zaczyna wpadać w niepożądane wibracje i przenosi je na układ kierowniczy. Często wibracje samego koła, wynikające z jego złego wyważenia mogą pojawić się nagle, a ich przyczyną może być – np. śnieg zalegający w szczelinach felgi. Jeśli zaobserwujemy takie zjawisko, warto jak najszybszej skontrolować stan felg w poszukiwaniu błota, śniegu bądź innych większych zanieczyszczeń do niej przylegających.

 

Nie lekceważ wibracji na kierownicy

W każdym przypadku wibracji na kierownicy ważne jest, aby jak najszybciej zdiagnozować i rozwiązać problem. Wibracje na kierownicy nie tylko stanowią zagrożenie dla bezpieczeństwa jazdy, ale przekładają się na znacznie szybsze zużycie elementów układu kierowniczego, a najczęściej również zawieszenia.

Podsumowując, wibracje na kierownicy mogą być spowodowane przez wiele różnych czynników, takich jak zły stan opon, źle wyważone koła, krzywe felgi, niewłaściwe zamontowanie koła, luzy w zawieszeniu i układzie kierowniczym oraz zużycie amortyzatorów. Aby uniknąć tych problemów, ważne jest regularne kontrolowanie stanu swojego samochodu i jego elementów. Pamiętaj, że bezpieczeństwo na drodze jest najważniejsze, dlatego nie ignoruj objawów takich jak wibracje na kierownicy i skontaktuj się z profesjonalistą, aby uzyskać pomoc.

Hej! A widziałeś już znany i lubiany Instagram PremiumMoto? >>
close-image