Ford Edge to dosyć nowy model w Europie. W Polsce oficjalnie pojawił się dopiero jesienią 2016 roku. Teraz debiutuje w odświeżonej odsłonie. Zmieniło się niewiele, a Edge nadal pozostaje całkiem ciekawą i moim zdaniem niesłusznie niedocenioną propozycją. Sporo pojeździłem tym flagowym SUV-em Forda i zebrałem dla Was trochę wrażeń.

Pamiętam jak dziś pierwsze jazdy testowe Fordem Edge w Polsce. Pamiętam, że byłem zaskoczony tym, że tak duży SUV z amerykańskim rodowodem prowadzi się aż tak pewnie. W połowie 2017 roku testowałem, już na dłuższym dystansie, Forda Edge w wersji Sport (odpowiednik obecnego ST-Line) i utwierdziłem się w przekonaniu, że to niezwykle praktyczny SUV o zaskakująco dobrych (jak na klasę i gabaryty) właściwościach jezdnych. 

Spieszę poinformować, że facelifting – mimo że nie przyniósł większych zmian – w wielu aspektach wyszedł Fordowi Edge na dobre.

No, może za wyjątkiem jednego. Charakterystycznym elementem Forda Edge były tylne światła połączone ze sobą poziomym, świecącym pasem, biegnącym przez całą pokrywę bagażnika. Teraz już tego nie ma. Szkoda. Tak czy inaczej, muszę przyznać, że Edge mi się podoba. Może niekoniecznie w tej lekko barokowej odmianie Vignale.

Ale już ST-Line z obniżonym zawieszeniem i agresywniejszą stylizacją zderzaków naprawdę dobrze wygląda i wyróżnia się, kiedy stoi zaparkowany na ulicy wśród innych, dużych SUV-ów.

ford edge 2019 test opinia 5

 

Nowy Ford Edge 2019 – opinia zza kierownicy

O wszystkich najważniejszych cechach odświeżonego Forda Edge (link do konfiguratora) opowiedziałem Wam na filmie (poniżej), który nagrałem przy współpracy z Fordem. Tutaj chciałem jedynie dorzucić trochę subiektywnych odczuć z jazdy.

Z pozycji kierowcy masz wrażenie, że Edge jest jeszcze większy niż w rzeczywistości. To chyba przez to, że siedzicie naprawdę wysoko. Od razu czujecie, że prowadzicie konkretnego SUV-a, a nie jakiegoś crossovera. W kwestii wrażeń z jazdy Edge’owi najbliżej do Jeepa Grand Cherokee.

2-litrowy, 238-konny (do tej pory najmocniejszy Edge miał 210 KM) diesel biturbo z nowej rodziny silników EcoBlue zapewnia wystarczające osiągi, a nowa 8-biegowa (hydrokinetyczna) skrzynia dobrze się z nim dogaduje. Oczywiście, jak większość automatów w samochodach tej klasy, opornie reaguje na wciśnięcie gazu (zwleka z redukcją). Można jednak ją popędzić aktywując tryb sport, bądź pacnięciem w łopatkę przy kierownicy. 

Spalanie? W mieście ciężko będzie zejść poniżej 10 l/100 km, w trasie udaje się osiągnąć 8 l/100 km. Według mnie te wartości są do zaakceptowania, biorąc pod uwagę gabaryty Forda Edge.

Jedną z cech Edge’a, na którą (ponownie) zwróciłem uwagę jest cisza, jaka panuje we wnętrzu przy rozsądnych prędkościach (tak do 180 km/h). Ta cisza to zasługa m.in. technologii, którą możecie znać ze słuchawek, czyli aktywnej redukcją szumów. Tutaj „antyszumy” generowane są z głośników systemu audi i to działa.

ford edge 2019 test opinia 2

ford edge 2019 test opinia 1

W skrócie: największą wadą Forda Edge jest spora liczba dopracowanych konkurentów o ugruntowanej pozycji na na naszym rynku. Ale jeśli poszukujecie przestronnego i praktycznego SUV-a z bogatym wyposażeniem, celujecie nieco niżej niż niemieckie marki premium i nie przepadacie za samochodami z Korei  czy Francji, to sprawdźcie Forda Edge. Edge nie będzie wybitny w żadnym aspekcie, ale po tygodniowym teście nie mogę mu też nic zarzucić. 

Nowy Ford Edge 2019 – szczegółowe dane techniczne

Ford Edge 20019 – osiągi i zużycie paliwa

Silnik Moc

 

Średnie zużycia paliwa (WLTP)

 

Prędkość maksymalna 0-100 km/h

 

2.0- EcoBlue Intelligent AWD
(8-biegowa automatyczna)
238 KM 6.7 l/100 km

7.2 l/100 km

216 km/h 9.6 s
2.0 EcoBlue Intelligent AWD
(6-biegowa skrzynia manualna)
 190 KM 6.0 l/100 km 203 km/h 10,4 s

 

Ford Edge 2019 silniki – dane szczegółowe 

  2.0 EcoBlue 190 KM

 

2.0 EcoBlue 238 KM

 

Typ Rzędowy, czterocylindrowy turbodiesel Rzędowy, czterocylindrowy  bi-turbo
Pojemność 1996 cm3 1996 cm3
Średnica cylindra 84.01 mm 84.01 mm
Skok tłoka 90.0 mm 90.0 mm
Stopień sprężenia 15,8:1 16,0:1
Maks moc 190 KM przy 3500 obr./min  238 KM przy 4000 obr./min 
Maks. moment obrotowy 400 Nm przy  2000-3000 obr./min 500 przy 2000 obr./min.
Układ rozrządu DOHC, 4 zawory na cylinder DOHC, 4 zawory na cylinder
Cylindry 4, rzędowy 4, rzędowy
Napęd rozrządu Dwurzędowy pasek rozrządu w kąpieli olejowej,

automatyczny napinacz

Dwurzędowy pasek rozrządu w kąpieli olejowej,

automatyczny napinacz

Wał korbowy Stalowy, 4 przeciwciężary, 5 łożysk głównych Stalowy, 4 przeciwciężary, 5 łożysk głównych
Wtrysk paliwa Wielopunktowy wtrysk bezpośredni Wielopunktowy wtrysk bezpośredni
Czystość spalin Euro 6d-TEMP Euro 6d-TEMP
Turbosprężarka Turbosprężarka jednostopniowa o zmiennej geometrii System sekwencyjny Bi-turbo z wysokociśnieniową turbosprężarką o zmiennej geometrii i turbosprężarką niskiego ciśnieni o stałej geometrii
Przekładnia 6-biegowa skrzynia manualna 8-biegowa skrzynia automatyczna

 

Ford Edge 2019 – masy

  Masa własna Masa całkowita pojazdu Masa całkowita z przyczepą

 

2.0 EcoBlue 190 KM, manual 2030 kg 2590 kg 4590 kg
2.0 EcoBlue 238 KM, automat 2116 kg 2655 kg 4655 kg

Ford Edge 2019 – holowanie

  Max. masa przyczepy
(z hamulcami)
Max. masa przyczepy
(bez hamulca)
Dopuszczalne obciążenie dachu

 

2.0 EcoBlue 190 KM, manual 2000 kg 750 kg 75 kg
2.0 EcoBlue 238 KM, automat 2000 kg 750 kg 75 kg

 

Ford Edge 2019 – wymiary i pojemności

Wymiary (mm)
Długość całkowita 4834
Szerokość z lusterkami/ze złożonymi/bez lusterek (mm) 2184 / 1981 /1928
Wysokość całkowita bez obciążenia  (FWD / AWD) 1732 / 1742
Prześwit (Masa całkowita pojazdu – FWD / AWD) 172 / 179
Prześwit (Masa własna – FWD / AWD) 186 / 193
Rozstaw osi 2849
Rozstaw kół przednich 1655
Rozstaw kół tylnych 1664
Pojemność bagażnika (l)
w dwumiejscowym wariancie ustawienia foteli mierzona do poziomu dachu. 1847
Wariant z rozłożonymi 5- siedzeniami, do krawędzi okien 602
Wariant z rozłożonymi 5 siedzeniami, do poziomu dachu 800
Pojemność zbiornika paliwa (l)
Diesel 64

O Autorze

Avatar

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

3 komentarze

    • Avatar
      Michał Sztorc

      tylko czy jest alternatywą dla Edge? Wiadomo, że SUV-y w porównaniu z sedanami tej samej klasy są na przegranej pozycji, ale logika swoje a klienci swoje.

      Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany