Prezentujemy zbiór filmów przedstawiających najciekawsze momenty z tegorocznego 24-godzinnego wyścigu Le Mans. Zobaczcie potężny wypadek hybrydowej Toyoty nr 8, heroiczny walkę kierowcy Nissana Delatawing, który po wypadku własnymi rękami próbował naprawić zniszczony samochód i wiele innych momentów pokazujących piękno tego wyścigu.
W tym pierwsze trzy miejsca wywalczył zespół Audi. Pierwsze i drugie miejsce zdobyły hybrydowe R18 e-tron – to pierwsze zwycięstwo samochodu hybrydowego w wyścigu Le Mans. Nawet pomimo niemal urwanego koła (film poniżej), zespół Audi zdołał obronić zwycięskie pozycje po pokonaniu 378 okrążeń.
Już niemal na samym początku wyścigu, Audi nr 3 wypada z toru i prawie kończy wyścig.
To bez wątpienia najpoważniejszy wypadek w tegorocznym wyścigu Le Mans. Toyota nr 8 zostaje lekko uderzona w bok, pod koniec długiej prostej. Prędkość powyżej 300 km/h przy której dochodzi do kolizji, nie pozostawia kierowcy pola do popisu. Kierowca Toyoty Anthony Davidson trafia do szpitala, gdzie zostaje u niego stwierdzone pęknięcie dwóch kręgów.
Potężny i spektakularny pożar koła jednego z Ferrari
W wyścigu pozostaje już tylko jedna Toyota. Prowadzą dwa Audi. Kierowca Toyoty Nakajima stara się zwiększyć przewagę, po tym jak safety car zjeżdża z toru. Niestety uderza w tył eksperymentalnego bolidu Nissana DeltaWing. Nissan zostaje zepchnięty na ścianę, a Toyota musi odwiedzić serwis na czasochłonne naprawy.
Nissan Deltawing to koncepcyjny projekt. Został warunkowo dopuszczony do udziału w Le Mans, i otrzymał nr 0. Czarny bolid to niezwykle intrygujący kawał inżynierii wyścigowej. Napędzany jest benzynowym silnikiem turbo o pojemności zaledwie 1,6 litra. Waży niecałe 600 kg. Dzięki kształtowi swojej karoserii nie potrzebuje żadnych spoilerów poprawiających siłę docisku. Opony z przodu mają zaledwie 10 cm szerokości, i spoczywa na nich raptem 20 proc. masy pojazdu. Deltawing radził sobie całkiem nieźle, pomimo dłuższego postoju w serwisie spowodowanego problemami ze skrzynią biegów na początku wyścigu.
Kierowca Nissana walczy z całych sił aby ponownie uruchomić pojazd. Jego jedynym wsparciem są wskazówki inżynierów.
Niemal analogiczna sytuacja jak na początku wyścigu. Audi R18 wyjeżdża z toru i uderza w barierę z opon. Z ledwo trzymającym się kołem dociera do alei serwisowej. Dwie godziny później przekracza metę na czwartej pozycji.
KLASYFIKACJA GENERALNA
1. AUDI R18 E-TRON QUATTRO nr 1 (AUDI SPORT TEAM JOEST) 378 okr. 4:52.680
2. AUDI R18 E-TRON QUATTRO nr 2 (AUDI SPORT TEAM JOEST) 377 okr. 4:52.459
3. AUDI R18 ULTRA nr 4 (AUDI SPORT NORTH AMERICA) 375 okr. 4:52.809
4. LOLA B12/60 COUPE – TOYOTA (REBELLION RACING) 367 okr. 4:51.792
5. AUDI R18 ULTRA nr 3 (AUDI SPORT TEAM JOEST) 366 okr. 4:52.782