Rzadko bawię się tutaj w tematy eksploatacyjne, bo niestety słabo się znam na typowych usterkach samochodów używanych, sekwencyjnych wtryskach gazu i innych panewkach. Jest jednak pewien wyjątek! Kiedy pojawia się temat opon, to zawsze chętnie się wypowiadam. Tym razem będzie mowa o tym jak wybrać najlepsze opony zimowe i dlaczego warto pomyśleć w tym kontekście o Allegro.

Jak zawsze – gramy w otwarte karty. Ten wpis powstał z inspiracji (i sądzę, że rozumiecie, co mam na myśli, pisząc „inspiracja”) Allegro. Allegro poprosiło mnie, żebym napisał Wam trochę o zakupie opon zimowych na ich platformie. To, że wpis jest „inspirowany” przez Allegro, wcale nie oznacza, że będę się tutaj rozpływał nad łatwością zakupu opon na Allegro i pisał, że kupiłem już tysiące opon na Allegro i gdybym tylko mógł, to kupowałbym opony na Allegro codziennie. Nie. Wartość i merytoryka przede wszystkim. Reszta przy okazji. Właśnie dlatego w tym tekście chciałem podzielić się z Wami prostym, ale sprawdzonym przez wielu czytelników PremiumMoto.pl sposobem na to, jak kupić najlepsze opony zimowe bez większego wysiłku.

Jak już wspominałem przy okazji tego tekstu – przez prawie dwa lata miałem bardzo dużo wspólnego z oponami, tworząc treści dla jednego z największych motoryzacyjnych sklepów e-commerce w Polsce. Napisałem sporo porad również o tym, jak wybierać opony i kupować je przez internet, więc po prostu podzielę się z Wami syntezą tej wiedzy i przy okazji wspomnę Wam o Allegro, bo – pomijając fakt „inspirowania” – to faktycznie dobre miejsce na zakup opon zimowych. Do rzeczy.

Założenia dotyczące zakupu opon zimowych

Zakładam, że prędzej czy później w Twojej głowie zakiełkuje myśl: „hmm, chyba w tym roku wypadałoby kupić opony zimowe”. Zakładam również, że jesteś użytkownikiem samochodu klasy premium i przyoszczędzenie 10 zł na zakupie opon nie jest dla Ciebie priorytetem, bo ważniejsze są komfort zakupu, szeroka oferta, szybkość i sprawność przebiegu całego procesu. Ba, jesteś skłonny nawet za to nieco dopłacić. Zakładam też, że poszukujesz najlepszych opon zimowych.

najlepsze opony zimowe - jakie wybrac

Nie ważne, czy masz napęd na wszystkie koła, czy jedynie na jedną oś. Nie ważne, czy masz SUV-a, czy coupe. Jeżeli zależy Ci na najlepszych właściwościach jezdnych w zimie, powinieneś wybrać opony klasy premium (ale wysoko ocenione opony segmentu średniego).

Wybieramy najlepsze opony zimowe

Po pierwsze na Allegro jest dużo opon. Bardzo dużo opon. Jeżeli wejdziesz tam w poszukiwaniu opon zimowych, bez jakichkolwiek założeń, jest duża szansa, że zostaniesz przytłoczony liczbą ofert. Dlatego wcześniej wypadałoby wiedzieć, czego dokładnie szukasz, czyli odpowiedzieć sobie na pytanie: „jakie opony zimowe mam kupić?”. Cóż, temat jest bardzo złożony, ale pozwól, że go uproszczę, przyjmując założenia, o których wspomniałem wyżej.

Jakie opony zimowe kupić?

Przede wszystkim nowe. Dlaczego? Nowe opony dają większość pewność (żeby nie uderzać w patetyczne i oklepane bezpieczeństwo). Jeśli kupujesz używane ogumienie, to ryzykujesz. Nie wiesz, co się działo z oponą – pewna jest jedynie data jej produkcji. To, co przeżyła od tej daty pozostaje zagadką. W przypadku opon, w przeciwieństwie do samochodu, właściwie nie ma sposobu na weryfikację przeszłości produktu, poza zwykłymi oględzinami. Ale gołym okiem nie zobaczysz, że opona pracowała pod znacznie większym obciążeniem niż powinna i jej karkas jest mocno nadwyrężony. Nie zobaczysz też lekko nierównego zużycia bieżnika czy śladów dobrze przeprowadzonej naprawy. Kup sobie święty spokój i po prostu weź nowe opony. Chyba że te używane pochodzą z naprawdę pewnego źródła. Tak czy inaczej, jeden filtr na Allegro załatwia sprawę.

Najlepsze opon zimowe, czyli jakie?

Najlepsze opony zimowe, czyli jakie? Według mnie niekoniecznie te, które wygrały jeden czy drugi test, ale te najlepiej dopasowane do Twoich oczekiwań i samochodu. Jak sprawdzić, w jakim stopniu dana opona wpisuje się w Twoje oczekiwania? Na pewno nie sugerowałbym się etykietami. W przypadku opon zimowych są zbyt ogólnym źródłem informacji o parametrach danego modelu. Znacznie lepiej zajrzeć do rankingów opon.

Pisząc o oponach, przestudiowałem większość testów opon – opracowywałem też szczegółowo testy opon ADAC. Wiadomo, z tymi testami jest różnie, ADAC ma swoje za uszami, ale mimo wszystko uznałbym wyniki podobnych testów za wiarygodne i miarodajne, nawet jeżeli jakaś marka jest faworyzowana. Co wynika z tych testów? To, że jeśli jesteś kierowcą samochodu premium, to najlepszymi oponami dla Ciebie będą opony tej samej klasy – premium. Czasami zdarza się jednak, że opony segmentu średniego przebijają osiągami te z segmentu premium. Wówczas warto zwrócić uwagę również na nie.

Opierając się na wynikach testów opon zimowych z ostatnich kilku lat, przy szukaniu na Allegro opon zimowych dla siebie, zaznaczyłbym, że interesują mnie opony marek Goodyear, Michelin, Bridgestone, Continental i Dunlop. Zimowe opony tych producentów po prostu najczęściej zajmowały czołowe lokaty w testach, niezależnie od rozmiaru.

Wybieramy najlepszy model opony zimowej

Kolejny etap poszukiwania najlepszej opony zimowej to wybór modelu. Mam na to swój patent, który opisywałem już przy okazji innego tekstu oponowego, a wygląda on tak:

Na stronie ADAC jest dostępny zbiór najnowszych testów opon. Po kliknięciu na dany test zostajemy przekierowani do tabeli z wynikami. Taka tabela jasno pokazuje, ile są warte poszczególne modele opon. Ale, ale… ta tabela to jedynie połowa historii. Zdecydowanie warto zagłębić się w wyniki testu. Po kliknięciu na dany model opony w tabeli pokazuje się bardzo szczegółowa punktacja w rozmaitych kategoriach. Widzimy dokładnie, jak opona została oceniona za zachowanie na nawierzchni mokrej, suchej, jak na śniegu, jak na lodzie, itp. Im wyższa ocena, tym gorzej. Na dodatek każda z podkategorii składających się na ocenę końcową jest rozbita na jeszcze bardziej szczegółowe – np. w przypadku prób na mokrym asfalcie mamy wyszczególnione oceny za odporność na aquaplining (wzdłużny i poprzeczny), drogę hamowania, przyczepność, itd. Strona jest w języku niemieckim, ale przy pomocy translatora łatwo we wszystkim się połapać.

zakup opon zimowych - wyniki testu

Wyniki testu opon zimowych 205/55 R16 H. ADAC – 10/2018. Tabela przedstawia ogólne wyniki testu. Po kliknięciu na konkretny model opony zostaniemy przekierowani na bardziej szczegółową ocenę.

Teraz wracamy do Twoich oczekiwań wobec opony. Na którym z parametrów zależy Ci najbardziej? W zimie raczej poruszasz się tylko w mieście? W takim razie zachowanie na śniegu jest mniej istotne. Skup się na zachowaniu opony na mokrym. Robisz długie, autostradowe trasy? Weź pod uwagę również hałas, jaki generuje opona. Śmigasz SUV-em po górskich okolicach i zaśnieżonych drogach? Priorytetem powinno być zachowanie opony na śniegu.

LINK do wyników testów opon zimowych ADAC

Te i wiele innych aspektów są dokładnie sprawdzane i oceniane przez ADAC. Aby wybrać najlepsze dla siebie opony, wybierz jeden z czołowych modeli testu, który najkorzystniej wypada w kategorii, na której zależy Ci najbardziej. Jak możesz zobaczyć poniżej, tych kategorii jest sporo, więc można naprawdę dobrze dobrać model opony, do tego, w jaki sposób będziesz z niej korzystał. Poniżej w tabeli wszystko dokładnie rozpisałem.

najlepsze opony zimowe - wyniki testu

Przykładowa tabela oceny opony zimowej w teście ADAC. Im niższa ocena, tym lepsze właściwości w danej kategorii. Poniżej tabela z wyjaśnieniem poszczególnych kryteriów.

Testy opon ADAC: co i jak jest oceniane oraz testowane

Co jest oceniane  Jak jest oceniane  Jak to jest po niemiecku

Sucha nawierzchnia

 

Trocken

  Zachowanie podczas jazdy – ogólne zachowanie opony np. jazda na wprost, reakcja na ruch kierownicą. Fahrverhalten
  Bezpieczeństwo przy jeździe w łuku. Fahrsicherheit
  Hamowanie – długość drogi hamowania przy hamowaniu z użyciem ABS. Bremsen

Nawierzchnia mokra

 

Nass

  Hamowanie – długość drogi hamowania przy hamowaniu z użyciem ABS na nawierzchni asfaltowej i betonowej. Bremsen
  Aquaplaning wzdłużny – przejazd po nawierzchni pokrytej wodą o głębokości 7 mm. Aquaplaning – längs
  Aquaplaning poprzeczny – jazda ze stopniowym przyspieszaniem po okręgu o średnicy 200 m z sektorem zalanym wodą o długość 20 m, głębokość wody 7 mm. Aquaplaning – quer
  Prowadzenie – najszybszy możliwy przejazd (w granicy możliwości) mokrego, krętego, toru (długość 1900 m) przez dwóch kierowców testowych. Handling
  Jazda po okręgu/prowadzenie boczne – możliwie najszybszy przejazd okręgu, którego nawierzchnia polewana jest wodą. Wielkość mierzona to czas okrążenia. Wykonuje się pięć przejazdów. Kreis/Seitenführung

Nawierzchnia zaśnieżona

 

Schnee

  Hamowanie – długość drogi hamowania przy użyciu ABS z prędkości 40 km/h do prędkości 20 km/godz.  Bremsen – ABS
  Podjazd – pomiar poślizgu (buksowania) przy przyspieszeniu na wzniesieniu podczas jazdy z niską prędkością. Anfahren
  Prowadzenie – pomiar czasu podczas przejazdu po okręgu, a także subiektywna ocena trakcji, przyczepności w zakrętach (prowadzenie boczne) i stabilności. Handling

Nawierzchnia oblodzona

 

Eis

  Hamowanie – hamowanie z ABS na oblodzonej nawierzchni z prędkości 20 km/godz. do 5 km/godz., określane i oceniane jest średnie opóźnienie. Bremsen – ABS
  Prowadzenie boczne w jeździe po okręgu – pomiar czasu przejazdu po oblodzonym okręgu o średnicy 18 m. Seitenführung

Hałas

 

Geräusch/Komfort

  Hałas w kabinie pasażerskiej – subiektywna ocena hałasu wewnętrznego. Innengeräusch
  Szum zewnętrzny – pomiar hałasu wg normy ISO 362 na asfalcie spełniającym normę ISO 108 44 podczas przejazdu samochodu z prędkością 80 km/godz. przy niepracującym silniku. Außengeräusch

Efektywność paliwowa

 

Kraftstoffverbrauch

 

Pomiar zużycia paliwa miernik przy stałej prędkości 100 km/h na dystansie 2 km, dwa przejazdy po pięć jazd próbnych dla każdego modelu opony.

 

Zużycie opony

 

Verschleiß

  Pomiar na odcinku o długości 15 000 km dla każdego modelu opony. Co 5000 km opona trafia na stanowisko badawcze. Mierzone wielkości: pomiar głębokości bieżnika za pomocą przyrządów laserowych w 7 punktach na obwodzie opony.  

A może opony całoroczne?

Obecne opony wielosezonowe klasy premium to wcale nie jest taki zły pomysł. W pewnych sytuacjach – drugi samochód w rodzinie, pokonujący niewielkie przebiegi w mieście – mogą być dobrym rozwiązaniem. Trzeba jedynie pamiętać, że oszczędność wynikająca z zakupu opon całorocznych wcale nie jest taka duża, jak pozornie mogło by się wydawać. Przede wszystkim ze względu na to, że opony całoroczne są droższe.

Gdzie zakupić opony zimowe i dlaczego na Allegro?

Pozostaje pytanie, gdzie kupić opony zimowe. I tu dochodzimy do Allegro. Po pierwsze Allegro oferuje największy wybór opon spośród wszystkich sklepów e-commerce w Polsce. A to sprawia, że nawet w szczycie sezonu oponowego dostaniemy najpopularniejsze modele opon w najpopularniejszym rozmiarze. W przypadku sklepów internetowych nie ma takiej pewności. Dodatkowo na Allegro możecie filtrować, przebierać i wybrzydzać do woli, a jeśli wcześniej dokładnie ustalcie, jakich opon poszukujecie, to sprawa jest bardzo prosta.

Zakup najlepszych opon zimowych – to wcale nie takie skomplikowane

W zasadzie to tyle. Chciałem zaznaczyć, że nie ma potrzeby doktoryzowania się w wyborze opon zimowych. Wiem, że to duży wydatek i inwestycja na kilka lat, ale naprawdę wystarczy przejść przez wyniki ADAC, by wybrać dobrze. Tak naprawdę każda z czołowych opon zimowych premium spełni Twoje oczekiwania. I nie słuchałbym opinii sąsiadów czy szwagrów (o ekspertach na forach nawet nie będę wspominać), którzy twierdzą, że ich Nokiany/Briżstony/Miszeliny to w ogóle nie hamowały na śniegu i że są do bani. No, chyba, że szwagier/sąsiad jest kierowcą wyścigowym albo miał możliwość bezpośredniego porównania kilku modeli opon w tych samych warunkach. Wówczas możesz wziąć pod uwagę również tę opinię.

Samochód klasy premium zasługuje na najlepsze opony zimowe

O Autorze

Kim ja w ogóle jestem i co tutaj robię? Od ponad 10 lat zawodowo testuję i recenzuję nowe modele samochodów. Kiedyś jako dziennikarz motoryzacyjny, dzisiaj bardziej niezależnie i lifestyle’owo, jako bloger i freelancer. Staram się wyjaśniać, doradzać i pomagać Wam w Waszych motoryzacyjnych problemach. Nowe samochody to po prostu moja praca. Szczególnie te klasy premium, ponieważ cenię sobie komfort, dbałość o detale oraz emocje, które wynikają z połączenia tych dwóch aspektów.

Podobne posty

Jedna odpowiedź

  1. Rafi

    Dla mnie bardzo dobrą opcją jest Winter V905 od Yokohamy. Kupiłem je rok temu do Golfa, przejechałem na nich ponad 20 tys i wyglądają jak nówki. Dobrze odprowadzają wodę, z hamowaniem jest okej.

    Odpowiedz

Zostaw odpowiedź

Twój e-mail nie zostanie opublikowany