Jakiś czas temu kompleksowo podsumowaliśmy dla Was to, co działo się na rynku samochodów premium w Polsce w 2014. Dzisiaj skoncentrujemy się na segmencie premium do kwadratu, czyli na samochodach luksusowych. Zobaczcie, jak w kraju nad Wisłą radziły sobie Ferrari czy Lamborghini i jak bardzo odskoczyło im… Maserati.
W naszym poprzednim (mega) raporcie podkreślaliśmy, że rok 2014 był wyjątkowo łaskawy dla drogich samochodów. Zgodnie z danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w Polsce przybyło prawie 32 tys. egzemplarzy nowych samochodów klasy premium, co oznacza niemal 30 procentowy wzrost względem ubiegłego roku. W zdecydowanej większości były to SUV-y od Volvo, BMW i Audi. Słowem, nic nowego.
Sprzedaż Bentley’a, Rolls-Royce’a, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Astona Martina w Polsce
Zdecydowanie ciekawiej przedstawiały się wydarzenia na rynku samochodów, które według odgórnie przyjętych standardów zaliczamy do segmentu aut luksusowych. Mamy na myśli Bentley’a, Rolls-Royce’a, Ferrari, Maserati, Lamborghini, Astona Martina, a nawet Lotusa, chociaż ten z luksusem nie ma za wiele wspólnego.
Tak, jak w przypadku segmentu premium, wśród marek luksusowych w 2014 roku odnotowaliśmy niemal same wzrosty w stosunku do roku 2013. Z „dodatniej” tendencji wyłamał się jedynie Aston Martin z tylko dwoma zarejestrowanymi egzemplarzami. Jest jeszcze Lotus, który kończy rok z wynikiem 0. „Twarde dane” znajdziecie w poniższej tabeli.
Marka | 2013 | 2014 | 2013 vs 2014 |
Maserati | 17 | 37 | +118 proc. |
Ferrari | 15 | 22 | +47 proc. |
Bentley | 16 | 20 | +25 proc. |
Rolls-Royce | 3 | 8 | +167 proc. |
Lamborghini | 1 | 5 | +400 proc. |
Aston Martin | 9 | 2 | -78 proc. |
Lotus | 1 | 0 | – 100 proc. |
Razem | 62 | 94 | +52 proc. |
Największym zainteresowaniem wśród zamożnych Polaków z fantazją w 2014 roku zdecydowanie cieszyły się Maserati oraz Ferrari, których łącznie zarejestrowano więcej niż samochodów wszystkich innych marek luksusowych łącznie. W porównaniu do 2013 roku rynek samochodów luksusowych w naszym kraju urósł o ponad połowę. To niezły wynik, a tendencja wzrostowa z pewnością utrzyma się również w roku 2015.
Nie da się ukryć, że rok 2014 wśród samochodów luksusowych (przynajmniej pod względem nowych rejestracji w Polsce) zdominowało Maserati. Pierwsze miejsce dla Maserati Ghibli, które w bazowej konfiguracji można mieć „już” za 349 tys. zł. Drugie miejsce dla większego i droższego o jakieś 100 tys., również 4-drzwiowego Maserati Quattroporte. Trzecia pozycja wśród najczęściej rejestrowanych samochodów luksusowych przypada dla Bentleya Continentala GT z ceną wyjściową ponad 1 mln zł.
Dopiero na czwartym miejscu mamy Ferrari. Co ciekawe, najchętniej rejestrowanym w Polsce Ferrari jest jednocześnie to najszybsze, najmocniejsze i najdroższe (nie licząc LaFerrari), czyli F12 z ceną od 1,3 mln zł. Nasze TOP5 zamyka kolejny Continental, tym razem w najdroższej, 4-drzwiowej odmianie – Flying Spur (cena od 1 mln zł). W tym miejscu należy zaznaczyć, że względu na zdecydowanie odmienny charakter dwie wersje nadwoziowe Continentala (GT i Flying Spur) zostały ujęte przez CEPiK jako dwa oddzielne modele.