Range Rover Sport – nowy Range Rover Sport – to dystyngowany przedstawiciel dużych, ale jeszcze nie tych największych, SUV-ów klasy premium. Samochód wyróżniający się wieloma detalami oraz ciekawymi rozwiązaniami na tle popularnych niemieckich rywali. Zapraszam na wrażenia z tygodniowego testu Range Rovera Sport w 510-konnej odmianie i konfiguracji za 800 tys. zł.
Nie powiem Ci jak żyć. Ba, nie powiem Ci nawet, którego spośród dużych SUV-ów segmenty premium powinieneś wybrać. Jednak jeśli chcesz wydać kilkaset tysięcy złotych (lub wydawać kilka tys. zł miesięcznie) na dużego SUV-a klasy premium, to zanim zdecydujesz się na sprawdzone, chociaż aż nazbyt oczywiste propozycje od BMW, Mercedesa i Porsche (Audi bym sobie darował), to warto, abyś wcześniej spojrzał również na nowego Ranger Rovera Sport.
A teraz wyjaśnię, dlaczego tak twierdzę.
![range rover sport 2023 test opinia 9](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2023/04/range-rover-sport-2023-test-opinia-9-1024x576.jpg)
Nowy Range Rover Sport – SUV-owa awangarda
W 2022 roku zarejestrowaliśmy w Polsce 1918 nowych samochodów marki Land Rover. To niewiele w porównaniu do prawie 24 tys. egzemplarzy BMW, 21 tys. egzemplarzy Mercedesa. A to oznacza, że Range Rover Sport z cenami startującymi od niemal 0,5 mln zł pozostaje samochodem egzotycznym na tle swoich nieco bardziej przystępnych cenowo rywali w postaci X5 oraz GLE.
O ile w przypadku poprzedniej, II generacji faktycznie sporo im ustępował – technologicznie, jakościowo i pod względem właściwości jezdnych – to w mojej skromnej opinii, III generacja w każdym z tych aspektów niemal dorównuje niemieckim konkurentom. I ma jeszcze jeden duży plus – wizerunek, bo zdanie „jeżdżę Range Roverem” stawia Cię w SUV-owej awangardzie klasy premium i sprawia, że uchodzisz za osobę niebanalną oraz zamożniejszą niż kierowcy BMW i Mercedesa.
W swoim instagramowym wpisie o Range Roverze Sport napisałem:
Obcowanie Range Roverem Sport w konfiguracji za 800 tys. zł w porównaniu z niemiecką trójką jest niczym kolacja z menu degustacyjnym w gwiazdkowej restauracji w porównaniu z kolacją w restauracji 5-gwiazdkowego hotelu. W kuchni Range Rovera podobne smaki i aromaty są serwowane w bardziej oryginalny, pomysłowy, a momentami kunsztowny sposób. Dzięki temu całe doświadczenie jest czymś nowym i odświeżającym. Nie każdy to polubi, ale spróbować warto.
![range rover sport 2023 wnętrze](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2023/04/range-rover-sport-2023-test-opinia-1-1024x576.jpg)
Unikatowe rozwiązania w Range Roverze Sport
Owszem, w Range Roverze Sport nadal nie wszystko jest tak, jak powinno być. Obsługa cyfrowej tablicy wskaźników dotykowymi przyciskami na kierownicy jest co najmniej irytująca. System multimedialny, mimo pięknej szaty graficznej i genialnie wkomponowanego we wnętrze, lekko zakrzywionego wyświetlacza pozostaje nieco w tyle, za tym, z czym mamy do czynienia w X5, GLE czy Cayenne, ale na tym moje zastrzeżenia się kończą.
Pewne niewielkie niedomagania względem niemieckich rywali Range Rover Sport wynagradza jednak nieco bardziej dopracowanymi detalami oraz rozwiązaniami, które w mniej ostentacyjny sposób niż w BMW czy Mercedesie, pokazują gdzie i jak szukano oszczędności. Przykład? Nawet w odmianie hybrydowej mamy wielkie, prawdziwe końcówki układu wydechowego. Więcej, krótkim filmie poniżej.
Range Rover Sport 2023 – do rzeczy
Dobra, wyłożyłem już moją ogólną teorię na temat Range Rovera. Pora przejść do konkretów.
Testowany przeze mnie egzemplarz był skonfigurowany za 800 tys. zł. Za tę kwotę w konfiguratorze X5 oraz GLE możesz naprawdę zaszaleć i dobić niemal do sufitu. W konfiguratorze Cayenne musisz być nieco bardziej ostrożny, ale również skonfigurujesz całkiem niezły i szybki egzemplarz.
Jednak bezpośrednie porównanie cen w tym przypadku nie ma sensu. Dlaczego? Bo „mój” Range Sport był hybrydą typu plug-in.
Hybrydowy Range Rover Sport – zasięg i osiągi
Przy mocy 510 KM, przyspieszeniu do 100 km/h w 5,4 s, możliwości przejechania wyłącznie na silniku elektrycznym blisko 100 km taki hybrydowy Range Rover Sport nie ma bezpośredniego konkurenta ani u BMW, ani u Mercedesa, ani u Porsche. Jest jednym z najmocniejszych i najszybszych hybrydowych SUV-ów, jakie możesz mieć. Przebijają go jedynie znacznie droższy Cayenne Turbo S E-Hybrid oraz nowe BMW XM. Jednak RR Sport przebija je pod względem zasięgu elektrycznego. Biorąc więc pod uwagę wypadkową osiągów oraz zasięgu elektrycznego, Range Rover Sport jest nie do pobicia.
![range rover sport 2023 test opinia 1k](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2023/04/range-rover-sport-2023-test-opinia-1k-1-1024x724.jpg)
Nieco gorzej hybrydowy Range Rover Sport wypada pod względem aspektów praktycznych. Mimo że duży akumulator o pojemności jak w niewielkim samochodzie elektrycznym umieszczony jest nie w bagażniku, a w podwoziu, to bagażnik ma 450 litrów pojemności, czyli prawie 200 litrów mniej niż w Cayenne i 50 litrów mniej niż w hybrydowym X5.
![range rover sport 2023 test opinia 11](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2023/04/range-rover-sport-2023-test-opinia-11-1024x576.jpg)
Nie będzie to popularny pogląd, ale uważam, że hybrydowy napęd genialnie pasuje do Range Rovera Sport. Tutaj ponownie odwołam się do swojego wpisu na Insta:
Zakładając, że od swojego nowego SUV-a za około 700 tys. zł oprócz osiągów supersamochodu oczekujesz również relaksu i ukojenia, a nie rekordowych czasów na Nurburgringu, to właśnie hybrydowy RR Sport idealnie trafia w istotę rzeczy. Jazda na prądzie potęguje odczucie totalnego komfortu podróżowania i odcięcia od zgiełku świata doczesnego – czegoś, co powinno być filarem SUV-ów premium, niezależnie od tego, jak szybkie by nie były.
Tutaj dowiesz się wszystkiego o hybrydach plug-in i sprawdzisz, czy to napęd odpowiedni dla Ciebie.
Tak, komfort, cisza, spokój i odczucie ukojenia, połączone przyjemnie budującą ego świadomością podróżowania wielkim SUV-em dominują wrażenia z jazdy Range Roverem Sport. W tym aspekcie w 100 proc. wpisuje się w oczekiwania, jakie powinieneś mieć w stosunku do swojego nowego SUV-a za 600-800 tys. zł. O ile nie zdecydujesz się na 23-calowe felgi. Mój egzemplarz miał „raptem” 22 cale, które wydają się złotym środkiem między estetyką a komfortem.
A co ze słowem „sport”?
Ile sportu w Range’u Sporcie?
Niewiele. Przynajmniej jeśli mówimy o prawie 3-tonowej odmianie hybrydowej.
Z jednej strony niewiele, z drugiej wystarczająco. Po pierwsze, w przeciwieństwie do większości hybrydowych rywali, spory akumulator w Range Roverze Sport umieszony jest nie w bagażniku, ani nie gdzieś pod tylną kanapą, ale bezpośrednio w płycie podwoziowej. A to sprawia, że środek ciężkości, mimo sporej masy jest umieszczony dosyć nisko (jak na SUV-a). Przynajmniej tak to odczuwa kierowca.
Tak naprawdę o dawce sportu w Sporcie decydujesz sam na etapie konfiguracji. Podobnie jak w Cayenne czy GLE, w III generacji Range Rovera Sport dostępne są wszystkie te inżynieryjne triki, które mają za zadanie oszukiwać fizykę i sprawić, że prawie 3-tonowy SUV pokonuje zakręty z satysfakcjonującą precyzją i gracją.
Mamy więc skrętną tylną oś, mamy system niwelujący przechyły w zakrętach (system Adaptive Dynamics), mamy aktywny elektroniczny dyferencjał z wektorowaniem momentu obrotowego. Chociaż to ostatnie odbywa się przez przyhamowywanie odpowiednich kół z zakręcie, a więc nieco bardziej prymitywnie niż np. w Cayenne.
Tak czy inaczej, po dobraniu odpowiednich opcji „podwoziowych” Range Rover Sport, nawet w ciężkiej odmianie hybrydowej będzie uwijał się w zakrętach jak mniejszy i lżejszy samochód. I odczujesz to za kierownicą.
Jak będzie prowadził się Range Rover Sport bez tych opcji? Nie wiem, ale sądzę, że trochę jak klocek.
![range rover sport 2023 test opinia 1k](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2023/04/range-rover-sport-2023-test-opinia-1k-1024x576.jpg)
Co jeszcze ma do zaoferowania Range Rover Sport?
Ponadprzeciętne właściwości terenowe. To miłe uczucie, że da radę, nawet, kiedy Twoja orientacja w terenie da ciała, albo kiedy przy omijaniu korka naprawdę poniesie Cię fantazja.
![](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2023/04/range-rover-sport-2023-test-opinia-8-1024x576.jpg)
![range rover sport 2023 test opinia 7](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2023/04/range-rover-sport-2023-test-opinia-7-1024x576.jpg)
Krótki zwisy, większy niż u konkurentów zakres regulacji wysokości zawieszenia pneumatycznego oraz zaawansowana elektronika pod postacią licznych off-roadowych trybów jazdy, sprawiają, że Range Rover Sport jest dzielniejszy w terenie niż X5 czy GLE, a przez to bardziej wszechstronny.
![range rover sport 2023 test opinia 1k](https://premiummoto.pl/wp-content/uploads/2023/04/range-rover-sport-2023-test-opinia-1k-150x84.jpg)