Premiery samochodowe 2019 nie są już żadną tajemnicą. Dla koncernów samochodowych rok 2019 to zamknięty rozdział, a wszystkie nowe modele aut zostały dokładnie zaplanowane. Problem w tym, że daty tych premier nie są powszechnie dostępne. Z informacjami o konkretnych modelach też różnie bywa. Ale od czego macie mnie? Tradycyjnie już przygotowałem dla Was najbardziej szczegółowy i rzetelny kalendarz nowości motoryzacyjnych 2019 roku. W klasie premium oczywiście. To jedyne takie opracowanie w Polsce. Po lekturze tego wpisu będziecie na bieżąco z tym, co dzieje się w motoryzacji. A coraz trudniej za nią nadążyć.
Chciałbym napisać Wam sztampowe „rok 2019 będzie wyjątkowo emocjonujący pod względem premier samochodowych”. Ale jeśli mam być szczery, to będzie trochę mniej emocjonujący niż 2018 (zobacz zeszłoroczne zestawienie premier). Nowości będzie co prawda równie dużo, ale w większości nie będą to tak spektakularne debiuty jak BMW serii 8, Audi Q8 czy Jaguar I-Pace w 2018. Co zatem szykują dla nas motoryzacyjne marki premium?
Nowości motoryzacyjne na 2019 rok
Po sumiennym zebraniu informacji i przygotowaniu zestawień dla wszystkich marek wyliczyłem, że w 2019 roku samych tylko premier w klasie premium będzie blisko 60.
60 samochodów w 54 tygodnie! I to zaledwie od 8 marek premium. Same tylko Mercedes, Audi i BMW wypuszczą tyle nowości, co wszystkie marki popularne razem wzięte. Wiem, ciężko za tym nadążyć, ale robię, co mogę, aby Wam to ułatwić.
Kalendarz premier samochodowych 2019 – dwa problemy
Z dokładnym ustaleniem kalendarza premier samochodowych 2019 są dwa problemy.
Po pierwsze samochód debiutuje kilka razy. Najpierw może oficjalnie zadebiutować w sieci, by kilka dni, a czasem nawet miesięcy później mieć swoją oficjalną światową premierę np. na salonie samochodowym w Genewie lub podczas oddzielnego eventu. Kilka miesięcy po tym wydarzeniu model ma premierę rynkową i dopiero wtedy trafia do sprzedaży.
Weźmy np. nowe Audi A1. Pierwsze oficjalne informacje o tym samochodzie zostały opublikowane w czerwcu 2018, publicznie pokazano je po raz pierwszy w październiku na salonie w Paryżu, w Polsce do sprzedaży trafiło w grudniu, a prezentacja prasowa tego modelu w Polsce odbędzie się pod koniec stycznia.
Najczęściej jednak mamy dwa debiuty – ten światowy (w sieci albo na salonie samochodowym) oraz na rynku lokalnym. I na tych dwóch się skoncentrowałem.
Drugi problem polega na tym, że naprawdę trudno dotrzeć do sprawdzonych i szczegółowych informacji na temat dat premier. Wiemy (mniej więcej), jakie samochody mają się pojawić, ale kiedy… To już ustalić znacznie trudniej. Szczególnie u źródła. Daty premier są znane garstce osób, które niechętnie dzielą się takimi danymi, a media mogą jedynie spekulować i powielać nieprawdziwe scenariusze. Ale…
Nowe modele aut w 2019 – co i jak?
Jak zwykle dołożyłem wszelkich starań, aby jak najdokładniej określić datę premiery – zarówno tę światową, jak i krajową (pomijam jednak przedpremierowe pokazy dla klientów). Wykorzystałem wszystkie dostępne źródła i użyłem naprawdę wymyślnych narzędzi tortur, aby zdobyć najbardziej precyzyjne informacje.
Poniżej znajdziecie więc najdokładniejsze zestawienie premier i nowości samochodów klasy premium 2019 dostępne w Polsce. Zapraszam. Również na Instagrama, bo zapewne część z opisywanych poniżej nowości przetestuję dla Was jeszcze w tym roku, a wrażeniami z tych testów dzielę się w pierwszej kolejności właśnie na Instagramie.
SUV-y 2019 i 2020 – nowe modele
Osobną kategorią, która budzi duże zainteresowanie są nowe SUV-y oraz corssovery. Dlatego zanim przejdę do omówienia nowości w poszczególnych markach, proponuję szybki przegląd nowości w klasie SUV/crossover w 2019 roku. A jest ich całkiem sporo, chociaż nie wszystkie nowe SUV-y, które zadebiutują w 2019 roku zdążą trafić do sprzedaży w Polsce przez jego końcem.
Poniżej krótkie zestawienie premier SUV-ów w 2019. Szczegóły dotyczące każdego z tych modeli znajdziecie przy omówieniu premier poszczególnych marek.
Premiera na świecie | Kiedy trafi do Polski | |
Audi Q3 Sportback | Kwiecień/maj 2019 | Październik/listopad 2019 |
Audi e-tron | Już była* | W marcu 2019 na drogach |
Audi SQ8 | Kwiecień/maj 2019 | Po wakacjach 2019 |
Audi SQ5 | Kwiecień/maj 2019 | Jesień 2019 |
Audi RSQ3 | 5. marca, salonie w Genewie | Październik/listopad 2019 |
Audi Q7 facelifting | Kwiecień/maj 2019 | Październik 2019 |
BMW X7 | Już była | Marzec 2019 |
BMW X1 facelifting | 5. marca, salon w Genewie | Sierpień 2019 |
BMW X3M | Lipiec 2019 | Koniec 2019 |
BMW X4M | Lipiec 2019 | Koniec 2019 |
BMW X5M | Koniec 2019 | Początek 2020 |
BMW X6 | Koniec 2019 | Początek 2020 |
Mercedes GLE | Już była | Koniec marca |
Mercedes GLC Coupe (facelifting) | 5. marca, salon w Genewie | Połowa 2019 |
Mercedes EQC | Połowa 2019 | Lato 2019 |
Mercedes GLE AMG | Połowa 2019 | Jesień 2019 |
Mercedes GLS | Kwiecień 2019 | Październik/listopad 2019 |
Mercedes GLB | Wrzesień 2019 | Początek 2020 |
Mercedes GLE Coupe | Wrzesień 2019 | Początek 2020 |
Mercedes GLA | Raczej 2020 | 2020 |
Lexus RX i RX (facelifting) | Już była | Październik 2019 |
Lexus UX | Już była | Marzec 2019 |
Volvo XC90 (facelifting) | Koniec 2019 | Koniec 2019 |
Range Rover Evoque | Już była | Marzec/kwiecień 2019 |
Land Rover Discovery Sport | Sierpień 2019 | 2020 (zamówienia ruszają pod koniec 2019) |
Land Rover Defender | Listopad 2019 | 2020 |
Range Rover Velar SV Autobiagraphy | 5. lutego | 2020 |
Range Rover Velar SVR | Marzec 2019 | Koniec 2019 |
Jaguar F-Pace SVR | Już była | Marzec 2019 |
Porsche Cayenne Coupe | Koniec 2019 | Koniec 2019 |
Porsche Cayenne Trubo S e-Hybrid | Wrzesień 2019 | Koniec 2019 |
*już była oznacza, że model zadebiutował w 2018 roku.
Premiery samochodowe 2019 – Audi
To będzie pracowity rok dla Audi. Zobaczymy dużo modeli z S w nazwie i dwa najmocniejsze RS-y w historii. Poważne zmiany czekają Audi A4, poznamy też nową generacją A3, a rodzina Q wzbogaci się o zupełnie nowy model. I właśnie od niego zaczniemy.
Nowe modele Audi w 2019 roku
- Audi Q4 aka Audi Q3 Sportback
Co wiemy? Że będzie tworem typu SUV/coupé – bardziej [tu wstaw swoje ulubione określenie] wersją nowego Q3, na którym będzie bazować.
O Audi Q4 wiadomo jeszcze niewiele, bo pierwsze zakamuflowane egzemplarze zostały przyłapane podczas testów dopiero w grudniu ubiegłego roku. Właściwie to nie wiadomo nawet, jak ta mniej praktyczna, ale droższa odmiana Q3 będzie się nazywać. Logika narzuca Q4, ale według „Auto Billd” równie dobrze może to być Audi Q3 Sportback.
Audi oczywiście twierdzi, że to nie tak, że Q4/Q3 Sportback będzie bardziej sportowo wystylizowaną wariacją na temat Q3. Marka obiecuje, że Q4 będzie się wyróżniać na tle pozostałych „Q”.
Wiemy, że Q4 zadebiutuje w październiku 2019 i będzie chciało odebrać klientów BMW X4 i Mercedesowi GLC, który do tego czasu przejdzie facelifting.
Kiedy w Polsce? Październik/listopad 2019
- A3 Sportback
Co wiemy? Że to będzie bardzo ważny debiut w klasie premium (i dla Audi), bo aktualna, 3. generacja A3 to najlepiej sprzedający się model Audi w Europie. Ważna zmiana nastąpi w ofercie nowego A3 – w miejsce niechętnie wybieranej 3-drzwiowej wersji pojawi się coś bardziej w stylu coupé/liftback przypominające 5-drzwiowe TT. Nazwa tej wersji nadal pozostaje tajemnicą, bo zadebiutuje ona najwcześniej w 2020. A, no i raczej nie możemy liczyć na A3 Cabrio.
Wiemy, że A3 będzie bazować na zmodyfikowanej płycie MQB, wspólnej z nowym VW Golfem. Będzie oczywiście lżejsze, nieco większe i możliwe, że – za nowymi A6 i A4 po lifcie – otrzyma 48-voltową instalację elektryczną (co oznacza „miękką” hybrydę). O ile A3 z zewnątrz nadal pozostanie „atrójką”, o tyle dużą nowością będzie projekt wnętrza. Testowane są już odmiany S3, a RS ma mieć ponad 400 KM.
Kiedy w Polsce? Koniec 2019.
- Audi RS7
Co wiemy? Zakamuflowany egzemplarz został przyłapany na zabawach w śniegu w połowie grudnia 2018. Wiemy, że dyskrecja to coś, co będzie mu obce. Wielkie wloty powietrza, mocno poszerzone nadkola i podwójnie doładowane V8 o mocy ponad 600 KM (w bazowej wersji) z Panamery Turbo. Planowana jest również wersja Performance, w której to V8 będzie wspomagane prądem (podobnie jak w Panamerze Turbo S E-Hybrid). I tutaj żarty się kończą, bo RS7 w wersji Performance ma być najmocniejszym modelem Audi w historii z mocą podchodzącą pod 700 KM. Światowy debitu RS7 jest planowany na wrzesień 2019.
Kiedy w Polsce? Koniec 2019.
- Audi RS6
Co wiemy? Wiemy, że egzemplarze z jedynie symbolicznym kamuflażem były już widziane w połowie 2018 roku. RS6 zadebiutuje razem z RS7 na salonie we Frankfurcie. Będzie napędzane tym samym silnikiem co RS7 i nie wykluczone, że również otrzyma wspomaganie prądem. Tak czy inaczej RS6 już w bazowej wersji będzie mieć około 650 KM, czyli o 50 więcej niż najmocniejsze do tej pory RS6 Performance. Pozostaje zapytać: gdzie leży kres tego wyścigu na konie mechaniczne?
Kiedy w Polsce? Podobnie jak RS7 – koniec 2019.
Moje wrażenie zza kierownicy Audi RS7 Performance
Co jeszcze ciekawego od Audi w 2019?
No… sporo. Przede wszystkim e-tron, którego oficjalnie poznaliśmy w październiku, a pierwsze egzemplarze tego samochodu w najbliższych tygodniach trafią nad Wisłę. Chwilę po debiucie e-trona w Polsce, na salonie w Genewie zadebiutuje e-tron Sportback, który trafi do nas pod koniec 2019 roku. Koniec z teslowską monotonią.
Audi A8 (mój test tutaj) doczeka się silnika V8 – tę premierę zapowiadałem na ubiegły rok, ale coś nie zagrało. Może WLTP? Z kolei A5 (mój test tutaj), A6 i A7 (również testowałem) doczekają się wzmocnionych wersji S, chociaż premiery A5 nie udało mi się potwierdzić. Te samochody pojawią się u nas po wakacjach. Wcześniej zajedzie SQ8.
Ważną premierą będzie również facelifting Audi A4. Ten samochód przeszedł delikatne zmiany stylizacyjne w roku ubiegłym (zaserwowano mu spłaszczone końcówki wydechu, itp.), ale w 2019 zostanie solidnie odświeżony – przygotujcie się na wnętrze podobne do tego w A6 i 48-voltową instalację. Facelifting nie ominie również Q7 – w Polsce na jesień.
Jeszcze w pierwszym kwartale tego roku w Polsce pojawią się R8 po faceliftingu. A, nie można też zapomnieć o A6 Allroad – w drugim kwartale 2019 w Polsce, premiera zapewne w marcu w Genewie.
Model | Światowa premiera | Kiedy w Polsce? |
Audi e-tron | Już była* | Pierwsze egzemplarze w marcu 2019 |
Audi e-tron Sportback | 5. marca (salon w Genewie) | Koniec 2019 |
Audi R8 Coupe i Spyder facelifting | Już była | Marzec 2019 (coupe) |
Audi A6 Allroad | 5. marca (salon w Genewie) | Maj/czerwiec 2019 |
SQ8 | Kwiecień/maj 2019 | Sierpień/Wrzesień 2019 |
Audi S6 | Maj/czerwiec 2019 | Lipiec/sierpień 2019 |
Audi S7 Sportback | Maj/czerwiec 2019 | Lipiec/sierpień 2019 |
Audi A8 (silnik V8) | Lipiec/sierpień 2019 | Październik 2019 |
A4 FL | Kwiecień/maj 2019 | Sierpień/wrzesień 2019 |
RS7 | Wrzesień 2019 | Koniec 2019 |
RS6 | Wrzesień 2019 | Koniec 2019 |
SQ2 | Już była | Nie będzie w Polsce |
SQ5 | Kwiecień/maj 2019 | Październik/listopad 2019 |
RSQ3 | 5. marca (salon w Genewie) | Październik/listopad 2019 |
Q7 facelifting | Kwiecień/maj 2019 | Październik 2019 |
A3 Sportback | Maj/czerwiec 2019 | Listopad/grudzień 2019 |
Q3 Sportback (Q4) | Kwiecień/maj 2019 | Październik/listopad 2019 |
* „już była” w tabeli oznacza, że premiera danego modelu miała miejsce w 2018 roku
Premiery samochodowe 2019 – BMW
Harmonogram wydawniczy BMW jest napięty tak samo jak ten w Audi. Dla polskiego oddziału początek roku zapowiada się pracowicie, bo już w marcu do salonów trafią zaprezentowane w roku ubiegłym: seria 3, X7, Z4 oraz seria 8 Cabrio. Wszystkie informacje o tych modelach są już dostępne na stronie BMW, samochody można sobie nawet skonfigurować (i zamówić), ale na ich „oficjalną” premierę w Polsce jeszcze chwilę poczekamy. W ujęciu globalnym czekamy natomiast przynajmniej na 4 ważne nowości.
Nowe modele BMW w 2019 roku
- BMW serii 1
Co wiemy? Wiemy – niestety – że obecna generacja serii 1 jest ostatnim tylnonapędowym hatchbackiem BMW napędzanym silnikiem spalinowym. Trochę przykro. Nowa seria 1 pojawi się w pierwszej połowie 2019 roku i będzie bazować na zmodyfikowanej przednionapędowej platformie wspólnej z MINI, X1 czy X2. Dzięki temu będzie niby więcej miejsca we wnętrzu i będziecie płacić te 2 zł mniej przy dystrybutorze. Wygląda na to, że tego właśnie oczekujecie od serii 1, bo przecież BMW nie projektowałoby samochodu wbrew oczekiwaniom klientów…
Jest więcej złych wiadomości. Ta nowa platforma nie akceptuje 6-cylindrowych silników, więc pożegnajcie z honorami 6-cylindrowego M140i. Albo kupujcie, bo raczej nie będzie tracić na wartości. Wątpliwe jest również pojawienie się 3-drzwiowej wersji serii 1, bo nie ma na nią popytu. Mimo to nowe BMW serii 1 zapowiada się obiecująco. Nieoficjalne źródła zapowiadają światowy debiut tego samochodu na trzeci kwartał 2019.
Kiedy w Polsce? Oficjalnie zapewne w marcu 2020.
- BWM iX3
Co wiemy? Że to bezpośredni rywal dla Audi E-trona i Mercedesa EQC. Ale! O ile E-Tron i EQC to modele projektowane od podstaw jako elektryczne, to iX3 z wyglądu nie będzie znacząco różnił się od spalinowego X3. Inne zderzaki, inne felgi, zmieniony grill. Niewiele więcej. Szkoda, bo BMW dobrze szło z i3 i i8 (PS w 2020 roku pojawi się i4).
Dużo zmieni się jednak pod znajomą karoserią. Dwa silniki elektryczne zapewnią iX3 osiągi zbliżone do EQC, E-Trona i Jaguara I-Pace – 0–100 km/h w około 6 s, a zestaw baterii podobny zasięg – około 400 km. Do tego napęd AWD i solidny kopniak.
Wiemy również, że BMW zastrzegło już wszystkie kombinacje zbitki „iX” oraz cyfr od 1 do 9… iX3 oficjalnie po raz pierwszy poznamy pod koniec roku 2019.
Swoją drogą iX może być problematyczną nazwą w Polsce. Spróbujcie wymówić na głos „ix trzy”, tak aby odpowiednio wyartykułować to pierwsze „i”.
– Czym jeździsz?
– Iiks trzy.
– Aaaa, iks trzy, kojarzę.
– Nie, nie iks trzy, tylko iiks trzy.
– No to mówię, że iks trzy…
Chyba będzie trzeba wymawiać: „ajEks”.
Kiedy w Polsce? Dopiero w 2020 roku.
- BWM X6
Co wiemy? Trzecia generacja jednego z najbardziej kontrowersyjnych modeli klasy premium pojawi się pod koniec 2019 roku. Będzie bazować na nowej platformie, wspólnej z X5. Wspólny będzie też wielki grill.
Jeżeli chcecie zobaczyć wnętrze nowego X6 to prostu zajrzyjcie do X5. Swoją drogą właśnie testuję nowe X5, więc informacja z pierwszej ręki jest taka, że to bardzo przyjemne wnętrze.
Silniki również przejdą z X5, więc ponownie z pierwszej ręki: nawet najsłabszy 3-litrowy diesel R6 zapewnia wystarczającego kopniaka (przynajmniej w moim X5). Szpiedzy przyłapali podczas testów również najmocniejszą odmianę X6M, co może oznaczać, że pojawi się niebawem po X6.
Kiedy w Polsce? Na przedpremierowych pokazach dla klientów zapewne jeszcze w tym roku. W salonach w pierwszym kwartale 2020.
- BMW serii 2 Gran Coupé
Co wiemy? To nie jest nowy model per se, ale jest na tyle ciekawym pomysłem, że poświęcę mu osobny akapit. To ma być najtańszy sedan od BMW, pozycjonowany poniżej serii 3. Będzie posiadać całkowicie nowe wnętrze, które w 2020 roku zobaczymy w poliftingowej serii 2.
BMW serii 2 Gran Coupé to rywal dla Audi A3 Limousine oraz nowego Mercedesa CLA. Dobra wiadomość jest taka, że Gran Coupé będzie bliżej „tradycyjnej” serii 2, a nie 2 Active Tourer. To oznacza napęd na tył (lub xDrive) i możliwość wzdłużnego umieszczenia 6-cylindrowego silnika oraz… zamówienia manualnej skrzyni. To z kolei wiąże się z tym, że już możecie zacząć odkładać na M2 Gran Coupé, bo zapowiada się naprawdę dobrze.
BMW serii 2 Gran Coupé zostało przyłapane na „advanced stages of testing” już na początku 2018 roku. Produkcja BMW serii 2 Gran Coupé F44 ma rozpocząć się w czerwcu 2019, a do sprzedaży samochód ma trafić pod koniec roku.
Kiedy w Polsce? Pierwszy kwartał 2019? Ktoś może potwierdzić? Bo BMW się nie przyznaje.
UPDATE 20.03: właśnie pojawiła się wiadomość, że BMW serii 2 Gran Coupe będzie bazowało na płycie wspólnej z nowym BMW serii 1. Będzie więc miało napęd na przód, ewentualnie xDrive i nie będzie miało silników 6-cylindrowych (bye, bye M2 Gran Coupe). W związku z powyższym ta premiera traci status „wyczekiwanej”.
Co jeszcze ciekawego od BMW w 2019?
Przede wszystkim M8 we wszystkich odmianach, czyli jako cabrio, coupé i Gran Coupé. W Polsce mają pojawić się jeszcze w tym roku. Literkę M w nazwie otrzymają również X3 oraz X4 – w Polsce pod koniec tego roku. Chwilę wcześniej pojawi się seria 8 Gran Coupé.
Na salonie w Genewie (początek marca) poznamy też serię 3 Touring. Ma być o 1 500 Euro droższa od sedana. Nietaktem byłoby zapomnieć o debiucie w 100 procentach elektrycznego MINI, czyli e-mini.
Już miałem kliknąć „publikuj” i wypuścić ten wpis w świat z informacją, że BMW serii 7 po mocnym faceliftingu zadebiutuje w marcu w Genewie, tymczasem w sieci właśnie oficjalnie pojawiły się zdjęcia nowej siódemki. Jakiś tydzień wcześniej jeden z zamożnych klientów BMW wrzucił na Instagrama zdjęcie z tajnego pokazu serii 7 właśnie dla takich klientów. Przód samochodu wzbudził spore emocje w przeciwieństwie do wnętrza, które zmieniło się tylko nieznacznie.
No i mamy jeszcze X1, czyli razem z X6 obecnie najstarszy model w gamie BMW. Ma „aż” cztery lata. A to oznacza, że czas na facelift. Taki typowy. Możliwe, że nowe X1 również pojawi się w Genewie.
Model | Premiera światowa | Kiedy w Polsce? |
seria 3 | Już była | 9. marca |
Z4 | Już była | Marzec 2019 |
X2 M35i | Już była | Marzec 2019 |
X7 | Już była | Marzec 2019 |
seria 8 Cabrio | Już była | Marzec 2019 |
seria 7 FL | 14 stycznia (on-line) | Październik-grudzień 2019 |
X1 FL | 5. marca (salon w Genewie) | Lipiec-wrzesień 2019 |
X3M | Lipiec 2019 | Koniec 2019 |
X4M | Lipiec 2019 | Koniec 2019 |
seria 3 Touring | 5. marca (Genewa) | Październik-listopad 2019 |
seria 1 | We wrześniu – Frankfurt | Końcówka 2019 roku |
Seria 3 i-Performance | 5. marca (salon w Genewie) | Połowa 2019 |
X5 45 i-Performance | Koniec 2019 | 2020 |
seria 8 Gran Coupe | Połowa 2019 | Październik-grudzień 2019 |
M8 Coupe | 5. marca(salon w Genewie) | Sierpień/wrzesień 2019 |
M8 Gran Coupe | Wrzesień 2019 | Koniec 2019 |
M8 Cabrio | Wrzesień 2019 | Koniec 2019 |
iX3 | Koniec 2019 | 2020 |
X5M | Koniec 2019 | 2020 |
X6 | Koniec 2019 | 2020 |
seria 2 Grand Coupe | 5. marca (salon w Genewie) | Październik-grudzień 2019 |
e-mini | Sierpień 2019 | Październik-grudzień 2019 |
Premiery samochodowe 2019 – Mercedes-Benz
W 2019 roku Mercedes kontynuuje najbardziej dynamiczną ofensywę modelową w historii. Sporo faceliftingów i właściwie same nowości na literę G, a to oznacza SUV-y. Dużo nowych SUV-ów od Mercedesa, ale nie tylko.
Nowe modele Mercedesa w 2019 roku
- CLA
Co wiemy? Nowa, druga generacja Mercedesa CLA (zobacz mój test obecnej generacji) zadebiutuje na targach elektroniki użytkowej w Las Vegas… Właściwie to debiutuje w chwili, kiedy piszę te słowa. Wiemy więc już wszystko.
Jest większa od poprzednika, jest też większa od klasy A w wersji sedan. Będzie napędzana identycznymi silnikami co klasa A. Zaczynamy więc od 109 KM, a kończymy na 224 KM. Później pojawią się mocniejsze wariacje od AMG.
Wnętrze? Niemal identyczne jak w klasie A. Technologia we wnętrzu? No, tu już jest sporo nowości względem klasy A. Asystent głosowy jest jeszcze „mądrzejszy”, a tzw. Interior Assist w dużym uproszczeniu maksymalnie odciąży Cię w obsłudze wszystkiego dookoła. CLA reaguje już na gesty. W zasadzie na jeden gest – litery V. Można przypisać do niego różne funkcje. CLA to po prostu taka smuklejsza i bardziej inteligenta klasa A.
Kiedy w Polsce? W salonach w maju 2019.
- GLS
Co wiemy? Wiemy, że z pewnością jest na co czekać. BMW X7 wysoko podniosło poprzeczkę dla najdroższych SUV-ów klasy premium i trzeba się postarać, żeby mu dorównać. Możemy więc oczekiwać niezłych fajerwerków. Zakamuflowane egzemplarze GLS-a zostały przyłapane na testach już w marcu ubiegłego roku, również w ponad 600-konnej odmianie AMG.
Siedmiomiejscowy SUV Mercedesa oczywiście urośnie względem ustępującej generacji i będzie od niej lżejszy. Wnętrze prawdopodobnie będzie mocno zbliżone do tego w klasie S. Wiadomo też, że Mercedes zastrzegł nazwę GLS Maybach i tę wersję również poznamy jeszcze 2019 roku. I to będzie coś!
Pod maską 6- i 8-cylindrowe silniki oraz hybryda typu plug-in. Debiut jest przewidywany na kwiecień (salon w Nowym Jorku), sprzedaż natomiast ma ruszyć w lecie 2019 roku.
Kiedy w Polsce? Październik/listopad 2019.
- GLE Coupé
Co wiemy? Z pewnością wiemy, czego się spodziewać, bo nowy Mercedes GLE zadebiutował pod koniec ubiegłego roku (ceny od 269 tys. zł). Patrząc na zdjęcia „standardowego” GLE i zdjęcia zakamuflowanego GLE Coupe, bardzo łatwo wyobrazić sobie, jak będzie wyglądał ten drugi.
Wnętrze zostanie przeniesione 1:1 ze zwykłego GLE. To będzie taki bardziej komfortowy rywal dla Porsche Cayenne Coupe.
Kiedy w Polsce? Na początku 2020 roku.
- GLB
Co wiemy? Że to trzecia – najważniejsza – nowość od Mercedesa w klasie SUV. Ważna nowość, bo z pewnością będzie się znakomicie sprzedawać i konkurować z hitem od BMW, czyli X1. Zadebiutuje w lecie i będzie bardziej przestronną alternatywą dla GLA. Relacja podobna jak między klasą A i klasą B. Co ciekawe pierwsze wizualizacje pokazują dosyć kanciaste kształty, takie w stylu klasy G.
GLB będzie bazował na nowej płycie wspólnej z nowym Mercedesem klasy A, co wskazuje na podobny design wnętrza zorientowany wokół obsługiwanego głosowo systemu multimedialnego MBUX. Silniki również powinny zostać przeniesione z klasy A. Nie zabraknie oczywiście mocniejszych odmian AMG (np. 35 AMG).
Kiedy w Polsce? Na początku 2020 roku.
Co jeszcze ciekawego od Mercedesa w 2019?
Jak widzicie w tabeli – całkiem sporo. Do końca roku w polskich salonach Mercedesa pojawi się około 12 nowych modeli. AMG zaserwuje nam klasę A w dwóch smakach – ostrzejszym, 420- konnym o oznaczeniu 45, oraz nieco słabszym, 306 konnym oznaczonym jako 35. W obu przypadkach mówimy o 4-cylindrowym silniku z turbo. Będzie też GLE od AMG. Całkiem możliwe, że jeszcze w tym roku poznamy również nowego GLA.
Mercedes | Premiera światowa | Kiedy w Polsce? |
GLE | Już była | Koniec marca |
klasa B | Już była | Luty 2019 |
CLA | 8. stycznia | Maj 2019 |
AMG GT Coupe (facelifting) | Już była | Marzec 2019 |
AMG GT Roadster (facelifting) | Już była | Marzec 2019 |
Klasa V (facelifting) | Wrzesień (Frankfurt) | Październik 2019 |
GLC Coupe (facelifting) | 5. maca (salon w Genewie) | Połowa 2019 |
EQC | Połowa 2019 | Połowa 2019 |
CLA Coupe | Już była | Maj/czerwiec 2019 |
GLE AMG | Połowa 2019 | Jesień 2019 |
GLS | Kwiecień 2019 | Październik/listopad 2019 |
CLA Shooting Brake | 5. marca (salon w Genewie) | Połowa 2019 |
GLB | Wrzesień (Frankfurt) | Początek 2020 |
GLE Coupe | Wrzesień (Frankfurt) | Początek 2020 |
GLA | Koniec 2019/2020 | 2020 |
AMG A45/ lifting smarta | Połowa 2019 | Koniec 2019 |
Premiery samochodowe 2019 – Lexus
Lexus, po dwóch dużych nowościach w roku ubiegłym (UX, ES), w 2019 nie szykuje dla nas żadnych niespodzianek. No, może za wyjątkiem jednej. Globalnie nie pojawi się żaden nowy model, ale w polskich salonach znajdziemy aż trzy nowości. Wróćmy jednak do tej niespodzianki, czyli limitowanej edycji RC F-a.
Nowe modele Lexusa w 2019 roku
- RC F Track Edition
Co wiemy? Wszystko! Bo RC F Track Edition zadebiutował (wraz z odświeżonym RC F-em) 14 stycznia na salonie samochodowym w Detroit. Gdybym wcześniej kupił standardowego RC F-a, to byłbym niemiłosiernie wkurzony, bo Track Edition prezentuje się genialnie i jest tym RC F-em, którego chcesz mieć.
Mnóstwo włókna węglowego, genialne dodatki stylizacyjne, węglowo-ceramiczne tarcze, 80 kg mniej w porównaniu ze standardową odmianą. Do tego delikatnie podkręcone, wolnossące V8. Produkcja Track Edition będzie ściśle limitowana, jeszcze nie znamy żadnych szczegółów na temat losów tej wersji nad Wisłą.
Kiedy w Polsce? Już w marcu, wtedy również ruszą zamówienia. Ceny na razie pozostają tajemnicą.
Co jeszcze ciekawego od Lexusa w 2019?
W marcu w Polsce pojawi się UX, który zapewne z miejsca okaże się jeszcze większym hitem sprzedaży niż NX kilka lat temu. W pierwszej połowie roku delikatne odświeżenie przejdą znane (i lubiane) RX oraz RX L. Z kolei ES zadebiutuje u mnie na Instagramie dokładnie 8 kwietnia.
Może jeszcze w tym roku poznamy finalną wersję LC w najmocniejszej odmianie F. Brałbym w ciemno. Ponad 600 KM mocy z V8. Co prawda V8 już z podwójnym turbo, a nie wolnossące, ale niech im będzie.
O tym, jak zabrałem Lexusa RC F do Rumunii
Lexus | Premiera światowa | Kiedy w Polsce? |
ES | Już była | Już jest |
RC (Facelift) | Już była | Już jest |
UX | Już była | Marzec 2019 |
RX i RX L (facelift) | Druga połowa 2019 | Początek 2020 |
RC F Track Edition | 14. stycznia 2019 | Koniec 2019 |
RC F (facelift) | 14. stycznia 2019 | Zima 2019 |
Premiery samochodowe 2019 – Volvo
Volvo to również Polestar. W zasadzie powinienem rozdzielić te dwie marki, ale żeby na razie nie wprowadzać zamieszania zostańmy przy jednej. Tak czy inaczej, rok 2019 u Volvo na spokojnie. Wszystkie większe nowości, które w 2019 trafią do sprzedaży poznaliśmy już w roku ubiegłym – mam na myśli V60 Cross Country oraz S60. Skoncentrujmy się zatem na Polestarach. A właściwie na Polestarze 2.
Nowe modele Volvo w 2019 roku
- Polestar 2
Co wiemy? Wiemy, że Polestar 2 to jeden z najbardziej oczekiwanych samochodów elektrycznych tego roku. Zostanie zaprezentowany dokładnie rok po premierze Polestara 1, czyli podczas salonu samochodowego w Genewie (już teraz zapraszam na moją relację na Instagramie).
Polestar 2 będzie sedanem, konkurentem dla Tesli Model 3 z ceną od około 170 tys. zł. Zasięg na ponad 500 km i moc około 400 KM. Dużą nowością będzie pionowy tablet z zupełnie nowym systemem Google Android Automotive zintegrowanym z asystentem Google. To może być coś.
Kiedy w Polsce? Oficjalnie – nieprędko. Prywatny import (podobnie jak Tesla) – może już pod koniec 2020.
Co jeszcze ciekawego do Volvo w 2019?
W zasadzie niewiele. Polski oddział Volvo będzie mieć pracowitą pierwszą połowę roku, bo najpierw do salonów wjeżdża V60 Cross Country (tzn. wjeżdża już), a w czerwcu pojawi się S60. Pod koniec 2019 do Polski dotrze też XC90 po bardzo, ale to bardzo delikatnych zmianach wizualnych za to z poważnymi zmianami pod maską: mildhybrid na bazie diesla.
W planach na 2019 – już tak globalnie – jest też XC40 Plug-in Hybrid, ale obecnie nie wiadomo, czy ta wersja w ogóle opuści fabrykę. Przynajmniej według przedstawicieli Volvo.
Volvo | Premiera światowa | Kiedy w Polsce? |
V60 Cross Country | Już była | Styczeń 2019 |
Polestar 2 | Luty 2019 | Nie wiadomo |
Polestar 1 | Już była | Nie wiadomo |
S60 | Już była | Połowa 2019 |
XC40 PHEV | Jeśli w ogóle, to koniec 2019 | Rok 2020 |
XC90 FL | Ostatni kwartał 2019 | Koniec 2019 |
Premiery samochodowe 2019 – Land Rover
Land Rover na 2019 rok szykuje właściwie jedną dużą nowość w postaci premiery nowego Defendera. Na rynku rozgości się też nowy Evoque, którego poznaliśmy już w 2018, a Discovery Sport znacząco się zmieni. Będzie też Velar SVR, którego debiut zapowiadałem na rok ubiegły, ale nastąpiło małe przesunięcie. Cieszę się jednak, że coś takiego jak bardzo głośny i bardzo mocny Velar pojawi się na ulicach. Już nie mogę się doczekać. A co poza tym?
Nowe modele Land Rovera w 2019 roku
- Defender
Co wiemy? Że nowy Defender (o oznaczeniu L851) wejdzie do produkcji w 2020 roku, ale w całej okazałości poznamy go jesienią 2019. Podczas testów przyłapano zarówno wersję krótką („90”), jak i pięciodrzwiową („110”). Krążą również plotki o wersji z wydłużonym rozstawem osi („130”).
W ogóle z tym nowym Defenderem to będzie tak, że da on początek całej rodzinie modeli, coś jak w przypadku Discovery. Można więc czekać także na np. Defendera Sport.
Tak naprawdę o Defenderze wiemy jeszcze niewiele, poza tym, że ludzie z Land Rovera opisują jego zdolności terenowe jako „rewelacyjne”. Powinniśmy się spodziewać stylizacji będącej mieszanką starego Defendera i Velara. Możemy też oczekiwać 2-litrowych silników 4-cylindrowcyh oraz nowej V6 z rodziny Ingenium.
Kiedy w Polsce? Dopiero 2020.
Co jeszcze ciekawego od Land Rovera w 2019?
Czy już wspominałem o Velarze SVR? To nic, wspomnę jeszcze raz. 5-litrowe V8, 575 KM, ogromne wloty powietrza w zderzaku i wydechy niczym armaty. Wypatrujcie go pod koniec 2019 roku, a w polskich cennikach zapewne na początku 2020. Będzie też Velar SVA, czyli SV Autobigraphy – najbardziej (napisałbym „luksusowej”, ale nie lubię stosować określenia luksusowy w odniesieniu do samochodów klasy premium) wypasionej odmianie Velara.
W sierpniu poznamy Discovery Sport po bardzo poważnych zmianach – upodobni się do Evoque. Pierwsze „demo cary” mają trafić do Polski jeszcze w kwietniu, ale zamówienia ruszą dopiero w połowie 2019 roku. Wcześniej – na przełomie marca i kwietnia do Polski oficjalnie trafi Evoque.
Land Rover | Premiera światowa | Kiedy w Polsce? |
Evoque | Już była | Marzec-kwiecień 2019 |
Discovery Sport | Sierpień 2019 | 2020 (zamówienia jeszcze 2019) |
Defender | Listopad | 2020 |
Velar SVR | Może już w marcu | Koniec 2019 |
Velar SV Autobiography | Luty 2019 (internet) | 2020 |
Premiery samochodowe 2019 – Jaguar
Cóż, po dwóch dużych nowościach w roku ubiegłym (na wszelki wypadek przypomnę, że chodzi o I-Pace oraz E-Pace w Polsce) na rok 2019 Jaguar nie szykuje dla nas aż tylu niespodzianek. Właściwie to nie ma żadnego nowego modelu, o którym mógłbym napisać coś więcej, dlatego wyszczególnię tu najważniejszą premierę, czyli facelifting XE. Brak nowości jest pewnie jedną z przyczyn, dla której Jaguar oraz Land Rover nie pojawią się na tegorocznym salonie samochodowym w Genewie.
Nowe modele Jaguara w 2019 roku
- XE facelifting
Co wiemy? Najmniejszy sedan Jaguara – XE przejdzie facelifting i pojawi się w kwietniu, a do naszych salonów zawita na przełomie listopada i grudnia. Z zewnątrz – typowe, faceliftingowe zmiany.
Znacznie więcej nowości znajdziemy we wnętrzu – pożegnamy pokrętło do zmiany biegów oraz analogowe wskaźniki, powitamy design znany z I-Pace z dwoma ekranami dotykowymi oraz cyfrową tablicę wskaźników.
Sporo zmieni się również pod maską. Nowy Jaguar XE zgodnie z panującymi trendami w klasie premium będzie „miękką” hybrydą, a więc będzie posiadał 48-voltową instalację, która pozwoli na odłączanie silnika spalinowego w trakcie jazdy.
Kiedy w Polsce? Rok 2020.
Co jeszcze ciekawego od Jaguara w 2019?
Zatkajcie uszy, bo pierwsze zamówione egzemplarze F-Pace SVR trafią w marcu do Polski. Z nowości w Jaguarze (i Land Roverze przy okazji) mogę wspomnieć o całkowicie nowy silniku, który wejdzie do oferty w tym roku – 3-litrowej, rzędowej szóstce.
W najciemniejszych zakamarkach internetu można natknąć się też na informacje o nowej generacji flagowej limuzyny Jaguara – modelu XJ. Na początku ubiegłego roku pojawiły się spekulacje, że samochód trafi do sprzedaży na wiosnę 2019. Nic jednak nie zapowiada, aby tak się stało. Wiemy jednak, że jak już nowy XJ się pojawi, to na pewno nas zaskoczy, bo Jaguar planuje całkowitą zmianę koncepcji tego samochodu. To nie będzie tak jak z klasą S u Mercedesa czy A8 u Audi. To będzie pierwszy Jaguar nowej generacji i niewykluczone, że będzie jeździł wyłącznie na prąd – zupełnie jak I-Pace. Poczekamy, zobaczymy.
Ja vs elektryczny Jaguar I-Pace
Jaguar | Premiera światowa | Kiedy w Polsce? |
F-Pace SVR | Już była | Marzec 2019 |
XE (facelifting) | Kwiecień | Listopad-grudzień 2019 |
Premiery samochodowe 2019 – Porsche
Porsche – wiecie, to ta marka słynąca z SUV-ów – ponad połowę sprzedaży w 2018 stanowiły Cayenne i Macan. Oficjalne stanowisko Porsche co do premier nie uległo zmianie od ubiegłego roku i nadal brzmi: nasza marka nie udziela informacji na temat planowanych premier. Wyjątkiem jest Porsche Tycan, które pojawi się na drogach pod koniec 2019 roku. Ja jednak swoje źródła w Zuffenhasuen mam i wiem, że Porsche na 2019 rok szykuje dla nas festiwal nowego 911. W ciągu najbliższych 7 lat rodzina nowego 911 powiększy się o ponad dwadzieścia odmian! 6 z nich poznamy już w 2019. Kolejnych wariacji na swój temat doczeka się też 718. A skoro przy wariacjach jesteśmy…
Nowe modele Porsche w 2019 roku
- Cayenne Coupé
Co wiemy? Że to bliski krewny Audi Q8. Ten dziwny twór został przyłapany podczas testów już kilka miesięcy temu w skromnym kamuflażu. Jak możecie się domyślić, wzbudził mieszane uczucia i to nie tylko przez wysuwany spoiler z tyłu.
Cayenne Coupé to rywal dla nowego X6 oraz równie świeżego GLE Coupé. Pojawi się pod koniec tego roku, produkcja zacznie się już w czerwcu.
W ofercie niestety nie będzie diesli, będą natomiast jedynie mocniejsze jednostki z Cayenne. No bo wiecie, coupé to taka bardziej sportowa odmiana.
Czym jednak by Cayenne Coupé nie był, to z pewnością sprawi, że już w 2020 roku SUV-y będę stanowił grubo ponad połowę sprzedaży Porsche.
Kiedy w Polsce? Dopiero w 2020 roku.
- Taycan
Co wiemy? Że Taycan ma już swoją oficjalną polską stronę, że można już składać na niego zamówienia, że kaucja, żeby ustawić się po niego w kolejce wynosi 10 tys. zł, że trafi do sprzedaży we wrześniu i że może być oferowany również w wersjach 4S i Turbo.
Właściwie to wiemy już wszystko o pierwszym nowożytnym elektrycznym Porsche. Zakamuflowane egzemplarze były widziane nawet w Polsce. Po więcej informacji zapraszam Was na stronę Taycana, bo jest całkiem estetyczna, tak samo jak sam samochód.
Kiedy w Polsce? W Polsce Porsche Taycan może pojawić się jeszcze w tym roku.
Co jeszcze ciekawego od Porsche w 2019?
Całe mnóstwo ciekawostek z 911 w nazwie. Dzisiaj na przykład pojawiły się 911 Cabriolet S oraz 4S, co oznacza, że można już składać zamówienia na te modele i samochód dotrze do Was akurat na początku lata.
Nieco wcześniej, bo w marcu w Polsce pojawią się poliftingowe Macany. Na połowę 2019 Porsche planuje ciekawostkę w postaci 911 Speedster. To odmiana, którą będzie bazować na podwoziu poprzedniej generacji 911 i jak można wyczytać w „Auto Motor i Sport” będzie czymś w rodzaju 911 GT3 w wersji Cabrio.
Równie ciekawie zapowiada się 718 Cayman GT4, czyli Cayman, którego chcecie mieć – poznamy go w trzecim kwartale 2019. No i w końcu pojawi się jedyny słuszny Cayenne, czyli Turbo S E-Hybrid. Ponad 670 KM i 0-100 km/h na poziomie mocnych wersji 911.
Porsche | Premiera światowa | Kiedy w Polsce? |
718 Boxster T | Już była | W Polsce na wiosnę (już można zamawiać) |
718 Cayman T | Już była | W Polsce na wiosnę (już można zamawiać) |
911 Carrera S oraz Carrera 4S | Już była | Marzec 2019 (już można zamawiać) |
911 Speedster | Połowa 2019 | Koniec 2019 |
911 S Cabriolet S oraz 4S Cabriolet | 9. stycznia | W Polsce na wiosnę (już można zamawiać) |
718 Boxster Spyder | Sierpień 2019 | Październik-grudzień 2019 |
718 Cayman GT4 | Sierpień 2019 | Październik-listopad 2019 |
911 Targa 4/4S | Październik 2019 | Koniec 2019 |
Cayenne Turbo S e-Hybrid | Wrzesień 2019 | Koniec 2019 |
Cayenne Coupe | Koniec 2019 | Koniec 2019 |
Taycan | Koniec 2019 | Koniec 2019 (już można zamawiać) |
Premiery samochodowe 2019 – Alfa Romeo, DS, Infiniti
Nie mogę zapomnieć o mniejszych markach, które z roku na rok są coraz bliżej segmentu premium.
Nowości od Alfy Romeo na 2019 rok
Alfa Romeo nie spuszcza z tonu i w 2019 pokaże Giulie GTV, czyli po prostu Giulie w wersji coupé. Niektóre źródła podają, że może się to wydarzyć już w marcu na salonie samochodowym w Genewie, chociaż nikt nigdzie nie przyłapał zakamuflowanych egzemplarzy testowych tego samochodu. Wiadomo, że kiedy już Giulia GTV się pojawi, to na pewno od razu w najmocniejszej wersji Q. Poza tym czekają nas nieco mniej ekscytujące premiery w postaci nowych wersji wyposażenia dla Giulii i Stelvio.
Nowości od DS an 2019 rok
DS w 2019 ma dla nas również jedną, ale za to dużą nowość. Mowa o DS 6, czyli limuzynie bazującej na DS 7 Crossback (tutaj moja recenzja tego modelu). Wnętrze DS 6 będzie zapewne identyczne, jak w DS 7 Crossback, ale nadwozie… nadwozie to będzie coś! Z kolei DS7 Crossback pojawi się w wersji hybrydowej – 300 KM i napęd na wszystkie koła. Na naszym podwórku ważną nowością będzie DS 3 Crossback (oficjalna polska strona tego modelu), czyli podwyższony następca DS3. Pojawi się w kwietniu. Samochód został oficjalnie zaprezentowany w październiku ubiegłego roku i jest pierwszym modelem zbudowanym na nowej płycie podłogowej wspólnej również dla Opli. Na zdjęciach DS 3 Crossback prezentuje się obiecująco.
Nowości od Infiniti na 2019 rok
Hmm…
Premiery motoryzacyjne 2019 – daj znać
Jeżeli wiesz o jeszcze jakichś premierach motoryzacyjnych 2019 w klasie premium, albo masz precyzyjne informacje o datach premier, to zachęcam do podzielenia się tą wiedzą w komentarzach. No i koniecznie daj znać, na który z debiutów czekasz z największą niecierpliwością. Ja to już bym chętnie wcisnął gaz w podłogę w nowym RS6 Performance.